Collin Veijer leek opnieuw voor een verrassing te gaan zorgen tijdens de Grand Prix van Catalonië. De 18-jarige coureur was het snelste na drie trainingen. Helaas ging het fout voor Veijer met een crash in de kwalificatie waarbij hij drie breukjes in zijn voet opliep en de Moto3-race moest missen. Zonta van den Goorbergh reed een goede Moto2-race, maar het leverde hem geen WK-punten op.
Foto’s: Teams
Collin Veijer was de grote verrassing van de Grand Prix van Oostenrijk met een pole position en een vierde plaats. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya ging de Husqvarna-rijder verder waar hij was gebleven. Na een derde tijd in de trainingen van vrijdag was Veijer maar liefst drie tienden van een seconde sneller dan al zijn concurrenten in de derde training. De Nederlander stond ook bovenaan op de combineerde tijdlijst. ‘Het is moeilijk uit te leggen waarom het zo goed gaat. Ik rij zoveel mogelijk alleen. Het gevoel is gewoon heel goed en ik werk er hard voor’, vertelde Veijer voorafgaand aan de kwalificatie waarin zijn weekend plots zou omslaan. Veijer reed achter zijn teamgenoot Ayuma Sasaki toen het misging. De Nederlander ging bij uitkomen van bocht vijf iets te vroeg op het gas, raakte de achterkant kwijt en kwam met een flinke smak op het asfalt terecht. De Staphorster kon verder en na een pitstop om de motor te repareren kon hij nog twee ronden rijden. In de eerste ronde werd hij gestoord door een aantal langzaam rijdende coureurs en de ronde erna maakte hij een remfoutje. Veijer kwalificeerde zich pas als achttiende. Maar dat was volgens hem niet zo’n groot probleem: ‘In Catalunya hoeft de zesde startrij niet een groot probleem te zijn. Ik ga proberen zo snel mogelijk naar voren te komen.’ Daar kwam het helaas niet van. Na de kwalificatie kreeg Veijer steeds meer last van zijn voet en na een medische check bleek hij bij zijn highsider drie middenvoetsbeentjes te hebben gebroken. Veijer werd niet fit verklaard om te racen. Zo eindigde een veelbelovende grand prix in een flinke domper. In Catalonië werd door Veijer en het team een behandelplan opgesteld met als grote doel: een week later mogen starten in Misano.
Zonta van den Goorbergh – Moto2
Zonta van den Goorbergh lijkt de weg naar boven te hebben gevonden. Net als in de voorgaande grand prix op de Red Bull Ring wist de 17-jarige Brabander zich rechtstreeks te plaatsen voor het tweede deel van de kwalificatie. In Q2 wist Van den Goorbergh een zeventiende tijd op de klokken te brengen. Na een goede openingsronde in de race reed de Fieten Olie Racing GP-coureur op een veertiende plaats. In de ronden daarna zakte Van den Goorbergh naar een positie net buiten de punten, maar kon hij wel lange tijd strijden in een grote groep rijders voor de elfde plaats. In het laatste deel van de race moest de jonge Nederlander de groep laten gaan en finishte hij op een achttiende plaats net achter niemand minder dan kampioenskandidaat Tony Arbolino. Van den Goorbergh finishte achttien seconden achter winnaar Jake Dixon. Niet eerder was de achterstand tijdens een droge en volledige race naar de kop zo klein. Helaas nog geen WK-punten, maar met deze progressie komt Van den Goorbergh er langzaamaan wel heel dichtbij. Een gevoel waar de jonge coureur zich ook in kon vinden: ‘Natuurlijk is de uitslag niet geweldig. Maar we konden lang strijden voor de punten en er is niemand voor mij uitgevallen. Het verschil naar de kop wordt ook steeds kleiner. We hebben in Oostenrijk en nu twee goede weekenden achter elkaar gehad. Hopelijk kunnen we in Misano wel een aantal punten mee naar huis nemen.’
Waarom Bo Bendsneyder nog niet klaar is in de GP-wereld
Bo Bendsneyder – Moto2
Bo Bendsneyder is er nog niet in geslaagd om met zijn 2023 Kalex-frame spraakmakende resultaten te boeken. De Rotterdammer heeft na de zomerstop – vanaf Silverstone – de beschikking over het nieuwste frame van Kalex. Qua snelheid in de trainingen op het Circuit de Barcelona-Catalunya ging het voor Bendnseyder al wel iets beter vergeleken met de Britse en Oostenrijkse Grand Prix. De Pertamina Mandalika SAG Racing Team-rijder kwam drieduizendste tekort om zich te plaatsen voor het tweede en beslissende deel van de kwalificatie. Vanaf een negentiende startplaats kwam Bendsneyder niet goed van de plek en verloor vijf posities. De Nederlander reed na een aantal ronden net buiten de top-twintig toen hij te kampen kreeg met een technisch probleem. Bendsneyder viel hierdoor terug naar de laatste positie om vervolgens in de negende ronde uit te vallen. ‘Het was een elektrisch probleem in combinatie met de gashendel. We moesten helaas vroegtijdig stoppen. Het lag buiten onze macht. Morgen (dag na de grand prix) hebben we met alle Moto2-coureurs een belangrijke test voor volgend jaar in Catalonië. We gaan dan voor het eerst de Pirelli-banden testen waar we in 2024 mee gaan racen’, vertelde Bendsneyder na afloop van de race.