Terwijl de rijders van de MotoGP op vakantie konden door met vijf raceloze weekends, moesten de crossers in de zomer vol aan de bak. Voor hen resteren nog slechts drie GP’s. In de MXGP kan Honda de champagne klaarzetten voor Tim Gajser, maar in de MX2 is de uitkomst aanzienlijk minder zeker.
Fotografie: Jan Boer en fabrikanten
Alvorens de Motorcross of Nations op 25 september in de VS het seizoen afsluit, moeten de crossers nog aantreden voor Grands Prix van Finland (14 augustus), Frankrijk (21 augustus) en Turkije (4 september). Vanuit Nederlands oogpunt zijn bij die drie grands prix de bijklassen minstens zo belangrijk als de MXGP en de MX2. In Finland kan Cas Valk zich verzekeren van de EMX-titel in de 125cc-klasse. Rick Elzinga kan daar de titel in de EMX250 pakken, maar moet waarschijnlijk wachten tot de slotrace in Frankrijk. In de WMX, laatste wedstrijd in Turkije, wordt het klassement aangevoerd door Nancy van de Ven voor Lynn Valk en Shana van der Vlist. Het moet heel gek lopen wil daar geen Nederlandse wereldkampioen worden gehuldigd.
Verslag MXGP Samota-Sumbawa (INA)
Zes dagen na Turkije stond nog een MXGP gepland in Oman, maar die is afgelast. Geen enkel team treurt daar om, omdat de reiskosten dit jaar aanzienlijk zijn gestegen vergeleken met voorgaande jaren. Aan het eind van de competitie komt de bodem van de geldkist voor de meeste teams in het zicht of is-ie al bereikt.
Nederlands podium
Je hoeft niet elke wedstrijd te winnen om wereldkampioen te worden. Dat geldt dit jaar voor Tim Gajser. Hij begon het seizoen zo sterk dat hij het zich nu kan veroorloven geen races meer te winnen. Door zijn ruime puntenvoorsprong verkeert hij in de luxe positie zijn achtervolgers de beurt te gunnen de buit te verdelen. Met nog drie races te gaan heeft de Sloveen 115 punten meer dan Jeremy Seewer. Zijn titelkansen zijn dus louter theoretisch. Maar van het WK-zilver is de Zwitser ook nog niet zeker, want derde man Jorge Prado heeft slechts 34 punten minder. Achter de Spanjaard maken Glenn Coldenhoff en Maxime Renaux ook nog aanspraak op de derde plaats.
Coldenhoff presteerde in de afgelopen drie grands prix heel constant met twee vierde plaatsen in Loket, een vierde en een eerste plaats in Lommel (waar hij op de loodzware baan niet eens 100% fit aan de start kwam) en een derde en vijfde plaats in Uddevalla.
Uniek podium
De wedstrijd in het bloedhete Lommel zal voor altijd in het geheugen blijven staan van elke Nederlander die daar aanwezig was. Velen waren de grens overgestoken, bij gebrek aan een grands prix in eigen land.
Brian Bogers overtrof zichzelf in Lommel. Hij was dit jaar twee keer als derde en eenmaal als tweede geëindigd in een manche. De pas vader geworden Brabander was niet te houden in de eerste manche. Zoals gebruikelijk had Jorge Prado kopstart, maar de Spanjaard slaagt er vrijwel nimmer in dat voordeel tot het eind van de race vast te houden. Na drie ronden nam Bogers de kop over, duelleerde even met Calvin Vlaanderen en nam toen duidelijk afstand van de Zuid-Afrikaanse Nederlander en won met een voorsprong van vijftien seconden. Bogers begon de tweede race op de derde plaats, lag even vierde, toen weer derde, weer een aantal ronden vierde, maar passeerde Romain Febvre en finishte als derde. Dat leverde hem met 45 punten zijn eerste grands prix-zege op. Had hij Febvre niet weten te passeren, dan was de zege naar Vlaanderen gegaan. Hij werd in beide manches tweede en eindigde op 44 punten. Coldenhoff loste snelstarter Prado na drie ronden af als koploper en bleef tot het eind aan de leiding. Met één punt minder dan Vlaanderen mocht Coldenhoff als derde naar het podium. Een ongekend Nederlands succes. Sven van der Mierden pakte het laatste punt in de tweede manche.
In Zweden moesten de Nederlanders een stapje terugdoen, maar werd Coldenhoff wel weer opnieuw derde. Ditmaal achter zijn teamgenoot Jeremy Seewer en Tim Gajser. De eerste manche in Uddevalla leverde een bijzondere uitslag op, want de plaatsen een, twee en drie werden bezet door Yamaha-rijders: Maxime Renaux won voor Seewer en Coldenhoff, die in de tweede race vijfde werd. Bogers werd vijftiende (nadat hij in de eerste bocht door een afslaande motor tot stilstand was gekomen) en achtste. Vlaanderen moest zijn Yamaha in de eerste manche met een defect aan de kant zetten en werd zevende in de tweede race.
MX2
Geerts of Vialle
In de MX2 blijft het bijzonder spannend. Jago Geerts en voormalig wereldkampioen Tom Vialle geven elkaar geen duimbreed toe. Dan wint de Belg, dan weer de Fransman. Twee minder goede optredens in Loket en Lommel hebben ervoor gezorgd dat Geerts nu een voorsprong van 23 punten op Vialle heeft. Met nog zes manches te gaan, kan zo’n gering verschil nog makkelijk worden overbrugd. In Loket werd Geerts derde en eerste (goed voor de dagzege), waar Vialle niet verder kwam dan een tiende en een tweede plaats. In eigen land verging het Geerts uitstekend met opnieuw grands prix-winst, door in de manches tweede en eerste te worden. In het diepe zand van Lommel moest Vialle zich tevreden stellen met een zevende en een vijfde plaats. In Uddevalla waren de heren weer met elkaar in evenwicht: beiden een keer als tweede en als winnaar over de finish. Omdat Geerts de tweede race won ging de grands prix-overwinning naar hem, waardoor hij drie grands prix achter elkaar heeft gewonnen. Volgend jaar komt Vialle niet uit in de grands prix. Net als meerdere van zijn landgenoten steekt ook hij de Atlantische Oceaan over om in de Verenigde Staten te gaan rijden. KTM heeft als vervangers van hem Liam Everts en de Italiaan Andrea Adamo aangetrokken.
Simon Längenfelder komt steeds sterk voor de dag, maar met een achterstand van 130 punten op Geerts mag de Duitser zich kansloos achten voor de wereldtitel. Zijn voorsprong van 61 punten op de Noor Kevin Horgmo moet voldoende zijn om wel het WK-brons binnen te halen.
De Husqvarna-teamgenoten Kay de Wolf en Roan van de Moosdijk doen het goed. Na een zesde en een zevende plaats in Loket volgde een fantastisch optreden van De Wolf in Lommel. Hij won de eerste manche en werd achter Geerts tweede in de tweede race. Met evenveel punten als de Belg betekende dit de tweede plaats in het dagklassement voor De Wolf. In Uddevalla raakte De Wolf op zaterdag met zijn hand de vlaggenstok van een baancommissaris. Hij werd enigszins gehinderd in zijn rijden, maar wist toch nog twee keer zevende te worden.
Van de Moosdijk maakte na lang blessureleed zijn rentree in Lommel. Er was niets te merken van een gebrek aan wedstrijdritme, want hij werd zesde en vijfde. In Uddevalla finishte hij als dertiende (na op de vijfde plaats ten val te zijn gekomen) en vierde.
Kay Karssemakers viel in Lommel in de eerste manche uit, maar scoorde wel in de vijf andere manches, met tweemaal een tiende plaats als beste resultaat. Kjell Verbruggen behaalde in Lommel acht WK-punten en voegde daar in Uddevalla nog vier aan toe.
WK-stand MXGP (na 30 manches)
1. Gajser (SLO), Honda, 645;
2. Seewer (CH), Yamaha, 530;
3. Prado (E), GasGas, 496;
4. Coldenhoff (Yamaha), 478;
5. Renaux (F), Yamaha, 466;
7. Bogers, Husqvarna, 351;
8. Vlaanderen, Yamaha, 326;
56. Van der Mierden, GasGas, 1.
MX2 (na 30 manches)
1. Geerts (B), Yamaha, 637;
2. Vialle (F), KTM, 614;
3. Längenfelder (D), GasGas, 507;
4. Horgmo (N), Kawasaki, 446;
5. Benistant (F), Yamaha, 405;
8. De Wolf, Husqvarna, 348;
14. Karssemakers, KTM, 153;
18. Van de Moosdijk, Husqvarna, 112;
23. Elzinga, Yamaha, 49;
48. Verbruggen, Kawasaki, 12.
Quotes MXGP
Brian Bogers zocht naar woorden na zijn eerste GP-zege.
Glenn Coldenhoff zorgde met zijn teamgenoten voor een Yamaha 1-2-3 in Uddevalla.
Kay de Wolf was opgetogen in Lommel.
Tim Gajser, die daar naar alle waarschijnlijkheid de wereldtitel MXGP behaalt.
Calvin Vlaanderen had in Lommel alle reden dit gevoel te hebben.