Deze zomer erkende Stefan Pierer, CEO van Pierer Mobility, dat MV Agusta, een merk binnen de groep, mogelijk zijn eigen MotoGP-project zou kunnen lanceren tegen 2027. Momenteel bevindt dit ambitieuze idee zich nog in de fase van mogelijke realisatie. Maar welke cruciale stappen moet MV Agusta zetten om dit daadwerkelijk te bereiken?
Allereerst moet Pierer Mobility zijn intenties concreet maken en met MV Agusta actief streven naar deelname in de MotoGP. Deelname vereist substantiële investeringen. In het licht van de huidige inflatie, rentetarieven en geopolitieke instabiliteit zou het mogelijk onverstandig zijn om twee dergelijke omvangrijke projecten, KTM en MV Agusta, binnen dezelfde groep te hebben.
MV Agusta brengt ‘Super-Exclusieve’ Superveloce Arsham uit
Volgens Speedweek.com moet een fabrikant een uitgebreid acceptatieproces doorlopen en aantonen dat ze beschikken over een uniek prototype. Technici van Dorna en IRTA beoordelen vervolgens wat als een nieuw merk kan worden beschouwd.
Bovendien moeten leden van de MSMA (Manufacturers’ Association) instemmen met een nieuw geregistreerd handelsmerk voordat de zaak de goedkeuring van de Grand Prix Commission kan krijgen.
En GasGas dan?
Hoe zit het met GasGas? De situatie verschilt. GasGas leende dit jaar zijn naam uit aan Tech3, voornamelijk voor imago en branding, aangezien GasGas geen eigen motorfiets heeft en niet als fabrikant wordt beschouwd. Aangezien de motorfiets de KTM RC16 is, zijn er geen andere concessies dan die de Oostenrijkse fabrikant al heeft.
Om MV Agusta in de toekomst met zijn eigen MotoGP-project te lanceren, moet Pierer Mobility aantonen dat het om een unieke motorfiets gaat, ontwikkeld binnen een programma en homologatie die losstaan van KTM, ondanks dat alle merken deel uitmaken van dezelfde groep. Er mag geen uitwisseling van gegevens en informatie zijn, wat moet worden aangetoond aan zowel de MSMA als de Grand Prix Commission.
Volgens de huidige voorschriften moet in de MotoGP de fabrikant een motorfiets hebben die op alle gebieden anders is om als een apart project te worden beschouwd – van het frame tot de motor, inclusief aerodynamica. Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals het gebruik van gedeelde componenten zoals Brembo-remmen of ophangingen, waarbij KTM ‘zijn’ WP Suspension gebruikt, terwijl een groot deel van het veld Öhlins gebruikt.