Dat Ten Kate Racing veel meer is dan alleen een raceteam is inmiddels algemeen bekend. Hun Motonext-project heeft als doel om de ecologische voetafdruk – of beter gezegd CO2-uitstoot – te verminderen. Na een aantal duurzame updates aan de motoren presenteerde Ten Kate Racing de eerste producten, die vanuit de racerij doorstromen naar de industrie.
Foto’s: Randy van Maasdijk
Van bedrijven wordt meer en meer verwacht dat zij hun steentje bijdragen om de ecologische voetafdruk te beperken. Ook in de motorsport wordt steeds meer beseft dat er iets moet veranderen om het racen ook in de toekomst mogelijk te blijven maken. Met die gedachte is Ten Kate Racing twee jaar geleden Motonext gestart. Een project, geïnspireerd en gesteund door Project 1, een soortgelijk project dat al diverse jaren actief is in de Duitse autosport. Motonext richt zich op het verduurzamen van de sport door producten te maken die de CO2-uitstoot verminderen. De resultaten worden als eerste getest en toegepast op de motoren van Ten Kate Racing, maar het doel is dat deze producten uiteindelijk ook verkrijgbaar worden voor alle teams en rijders in de motorsportwereld.
Pionieren 3.0 met Motonext; oude Ten Kate-tijden herleven (maar dan wel duurzaam)
Recyclebare olie
In de afgelopen twee jaar heeft Ten Kate Racing met Motonext al diverse keren indruk gemaakt met innovatieve ontwikkelingen die direct toepasbaar zijn in de racerij. Dit jaar werd tijdens de World Superbike-ronde in Assen recyclebare olie gepresenteerd. Een project dat Ten Kate Racing samen met Putoline uitvoert. De olie van de Yamaha R6-motoren van World Supersport-rijders Stefano Manzi en Jorge Navarro worden opgevangen en in een speciale ‘herstelmachine’ gedaan. Wanneer de olie daar uitkomt, kan het hergebruikt worden bij een racemotor met minder vermogen – denk aan de Supersport 300-klasse – of bij een straatmotor waar niet het ultieme vermogen uit de motor wordt gehaald. Daarnaast heeft Ten Kate Racing al gereden met remblokken vervaardigd uit natuurlijke materialen en met biobrandstof in plaats van de welbekende fossiele brandstoffen.
Het meest opvallende product van Motonext zijn de biovlas racekuipen. Vlas is een biologisch product gemaakt van vezelgewassen. Dominique Aegerter heeft in de afgelopen jaren al aangetoond dat je met een vlaskuip op de Yamaha R6 van Ten Kate Racing minimaal net zo snel kan rondgaan gaan als met de traditionele racekuipen, die gemaakt zijn van koolstofvezel componenten, zoals carbon en polyester.
Voor de maatschappij
De vier genoemde Motonext-producten zorgen voor een gigantische vermindering van de CO2-uitstoot. Maar Ten Kate Racing wil meer met Motonext. Het grote doel is om de producten vanuit de racerij ook te laten integreren in de maatschappij en industrie. In ‘buurman’ Arcabo, bekend van de chaletbouw, vond Ten Kate Racing de partner om dit plan te verwezenlijken. Arcabo is al langer bezig met verduurzamen door bijvoorbeeld meer hout te gebruiken bij het bouwen van de chalets. Adel Polyester, die de biovlas kuipen voor Ten Kate Racing heeft gemaakt, werd aan het werk gezet om biovlas toe te gaan passen in de chaletbouw. Dit heeft geresulteerd in een eerste versie van een biovlas douchecabine en biosvlas wasbak, die tijdens een Motonext-prestatie op donderdag 14 september bij Ten Kate in Nieuwleusen werd onthuld. Het was voor Adel Polyester nog een hele uitdaging, zo legt eigenaar Arvid de Lange uit: ‘Bij een racekuip gaat het om de combinatie van sterkte met een zo’n laag mogelijk gewicht. Bij een douchecabine of wasbak worden andere eigenschappen geëist. We hebben vlasvezels in alle richtingen geplaatst om zo op alle plekken de juiste sterkte te krijgen. Daarnaast hebben we kurk en coating gebruikt om het product compleet te maken. Het is op dit moment voor tachtig procent een natuurlijk product, maar we hebben plannen om het in de toekomst honderd procent natuurlijk te maken.’
Ten Kate Racing-teammanager Kervin Bos was vooral erg trots. ‘Arcabo is al jaren een partner van ons en het is erg mooi om op deze manier de samenwerking tussen twee bedrijven uit Nieuwleusen extra vorm te geven. Voor Arcabo zijn de twee bio-based producten een schitterende aanvulling voor de verduurzaming van hun chaletbouw. Wij zijn heel trots dat we met Motonext, een project dat zijn oorsprong heeft in de racerij, nu onderdeel kunnen zijn van het leveren van producten voor de industrie die te gebruiken zijn voor de maatschappij.’
[tussenkop]
Voor op schema
Oorspronkelijk was het streven van Motonext om voor eind 2024 een product te leveren wat toepasbaar is voor de industrie. Het project loopt daarmee een jaar voor op schema. ‘Maar we zijn zeker nog niet klaar’, vertelde Bos al tijdens de presentatie. ‘We gaan als Motonext de tweede fase in. Onze belangrijkste focus gaat liggen op het verminderen van de geluidproductie zonder het verlies van vermogen van de motor Verder gaan we eraan werken om de energie, die nodig is om de banden op te warmen, te verminderen.’
Zo blijft Ten Kate Racing, naast het strijden voor de WorldSSP-wereldtitel, met Motonext werken aan het verduurzamen van de wegracesport.