vrijdag 22 november 2024

MotoGP: Waar was KTM?

Vooral Yamaha, Honda en Ducati maken als fabrieksteams de dienst uit in de MotoGP. Jaren ontwikkeling, kennis, talent en een hoop geld houdt deze drie-eenheid in stand. Er tussenkomen zou de koningsklasse meer divers maken. Twee seizoenen geleden maakte KTM bekend deze uitdaging aan te gaan met de woorden: “De Grand Prix-racerij heeft meer oranje nodig!”

Onder meer Kawasaki ging deze uitdaging al aan. Daarnaast Aprilia en Suzuki, die na afwezigheid weer aan de startlijn verschenen van MotoGP-races. In 2017 dus ook KTM, waarmee het de enige fabrikant is dat actief zal zijn in alle drie de klassen. Achter de schermen ontwikkelden zij de KTM RC16 met z’n stalen buizenframe en V4. Na anderhalf jaar ontwikkelen en alleen al in 2016 zeven keer te hebben getest, verscheen KTM Factory Racing dit weekend als fabrieksteam in de koningsklasse.Een terugkeer naar de MotoGP is een interessante stap nadat KTM als motorleverancier voor KR Proton weinig succes wist te behalen halverwege de jaren nul. Tijdens de kwalificatie zaterdag zette KTM’s testrijder Mika Kallio in de snelste ronde 1’32.092 op de klok. Ter vergelijking: Lorenzo noteerde 1’29.401. Hoewel het maar een paar tienden verschilde van het race-ronderecord van Lorenzo, had KTM naar eigen zeggen al betere resultaten geboekt in testen op Valencia. Kallio stelde wat moeite te hebben met de grip aan de achterkant van de motor, maar prijsde de vooruitgang.

Startend vanaf de laatste rij op de startgrid begon KTM aan de eerste ronden in een MotoGP-race. Na elf ronden moest Kallio de RC16 de pitstraat insturen. Dit naar aanleiding van wat de Oostenrijkers zelf een ‘heel klein technisch probleem’ noemen. Het probleem was in ieder geval groot genoeg om niet verder deel te nemen aan de race. Achteraf stelt KTM de wildcard van zondag te hebben gezien als een ontwikkelingstest. 

“De start was min of meer okay, ik veroverde wat plaatsen en het ging volgens het plan toen ik in gevecht ging met de rijders in mijn groep. Ik kon het verschil zien tussen mijn motor en die van de anderen. Na zes ronden voelde ik in de bocht wat gebeuren met de motor. Toen ik het gas opende verdween het vermogen en was er geen acceleratie. Het leek op een probleem met een sensor, wat de elektronica beïnvloedde. Het achterwiel begon grip te verliezen, rijden werd moeilijker en de anderen reden van me weg. Dat was jammer, want het was goed geweest als we hadden kunnen zien wat we konden doen ten opzichte van de anderen”, aldus Mika Kallio. In 2017 zullen namens het KTM-fabrieksteam Bradley Smith en Pol Espargaro aan de start verschijnen. 

 

Foto’s: ANP en KTM (Sebas Romero)

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen