maandag 25 november 2024

MotoGP Voorbeschouwing: 12 vragen, 13 antwoorden

Na een verregende test op Sepang en een ‘vermodderde’ test op het Indonesische Mandalika, zijn er voorafgaand aan het nieuwe MotoGP-seizoen meer vragen dan ooit. Zelfs coureurs hebben geen idee waar ze staan! Gelukkig is Henk Keulemans één van de best ingevoerde MotoGP-journalisten ter wereld en dus een van de weinigen die antwoord kan geven op dé 12 vragen voorafgaand aan misschien wel het spannendste MotoGP-seizoen ooit. Kom er maar in Henk!

1

Suzuki heeft volgens Pecco Bagnaia, Marc Márquez en Fabio Quartararo de grootste stap voorwaarts gemaakt. Is dit een slimme afleidingstactiek van deze rijders of hebben ze een punt?

‘Dat Suzuki een stap voorwaarts heeft gemaakt, wordt na de tests in Maleisië en Indonesië ook bevestigd door de berijders van de machine Joan Mir en Alex Rins. Beide Spaanse coureurs toonden zich aangenaam verrast met de hogere topsnelheid van de GSX-RR. Door zijn constante manier van punten scoren denk ik, dat Mir ook in 2022 een belangrijke rol in de titelstrijd kan gaan spelen. Rins doet niet veel onder voor zijn teamgenoot, maar hij heeft afgelopen seizoen te veel punten verspeeld door te vaak onderuit te gaan. Doet hij dat niet, dan doet Rins niet veel onder voor Mir. Dat was te zien in 2020 toen de twee Suzuki-coureurs als eerste en derde in het wereldkampioenschap eindigden.’

Best een ‘aardige’ locatie voor een circuit daar in het Indonesische Mandalika. Fabio Quartararo kon er op zijn nog steeds langzame Yamaha langer dan gewenst van genieten.

2

Het vinden van een teammanager is dan weer een wat minder succesverhaal voor Suzuki, terwijl vorig jaar pijnlijk duidelijk werd dat ze juist zo’n manager miste. Ze kunnen toch gewoon Davide Brivio weer bellen? Die heeft het volgens mij niet echt naar zijn zin in de F1

‘Davide Brivio is nog niet klaar met de F1, want hij is nu ‘Director of Racing Expansion Projects’. Daarmee komt hij aan het hoofd van het opleidingstraject bij Alpine te staan.  Onlangs heeft Shinichi Sahara als leider van het Suzuki MotoGP-project, die afgelopen seizoen het grootste deel van Brivio’s taken waarnam, nog verklaard in gesprek te zijn met meerdere kandidaten om de vacature in te vullen. De Japanner sluit een terugkeer van Brivio naar Suzuki niet uit, maar niet op dit moment.’

Update

Op 23 februari is bekend geworden dat Livio Suppo de nieuwe teammanager is van Team Suzuki Ecstar. Suppo behaalde met Ducati en Honda al grote successen in de MotoGP, maar was de laatste paar jaar buiten het paddock werkzaam. Onder andere met zijn eigen bedrijf in e-bikes. Suppo: ‘Het voorstel van Suzuki kwam op het perfecte moment voor mij. Ik was en ben druk bezig met het opzetten van mijn e-bike-bedrijf, maar ik miste zeker de paddock en ben klaar om terug te komen.’

Waarom de MotoGP-testrijder deze winter belangrijker dan ooit is

3

Is fit blijven voor Marc Márquez de grootste overwinning die hij in 2022 kan behalen?

‘De grootste overwinning die hij dit jaar kan behalen is voor de zevende keer MotoGP-wereldkampioen te worden. Daar moet hij echter wel 100% fit voor worden en blijven. Dus ‘gewoon’ minder vallen. Het liefst helemaal niet meer. Maar dat is waarschijnlijk onmogelijk. Zeker niet voor Marc Márquez. Toch is en blijft hij voor mij naast Pecco Bagnaia, Fabio Quartararo en Joan Mir een van de belangrijkste titelkandidaten. Waarom? Gewoon omdat Marc Márquez voor mij het grootste talent van het hele MotoGP-veld is. Maar de onderlinge verschillen lijken nog kleiner te zijn geworden.

Iedereen heeft het bijna altijd over Joan Mir bij Suzuki, maar Alex Rins doet zeker niet onder. Als hij er tenminste iets vaker op blijft zitten. Op de Suzuki dan…

4

De nieuwe MotoGP-motorfiets van Honda is zo radicaal anders dat ze hem van mij wel RC214V hadden mogen noemen. Hoe kijk jij er naar?

‘Nadat Dani Pedrosa eind 2018 door HRC-teammanager Alberto Puig aan de kant werd gezet, heeft buiten Cal Crutchlow alleen Marc Márquez met de RC213V weten te winnen. Toen die met zes MotoGP-wereldtitels in zeven jaar op zak langdurig geblesseerd raakte, werd duidelijk hoe zo’n uitzonderlijk talent Marc Márquez wel is. Al helemaal toen bleek, dat een ander groot talent, Jorge Lorenzo, met de Honda geen deuk in een pakje boter wist te rijden. Door het wegvallen van hun sterrijder kwamen de Honda-ingenieurs tot inzicht dat ze een ‘gebruiksvriendelijker’ machine moesten ontwikkelen. Iets dat ook Ducati heeft moeten doen en naar nu blijkt met succes. De in 2020 geïntroduceerde nieuwe achterband van Michelin zorgde ervoor dat de Honda-coureurs grote problemen met de achterkant van de machine kregen. Door een gebrek aan grip werd de machine onvoorspelbaar. Vooral bij het insturen van de bocht. Dat leidde o.a. tot veel valpartijen en kwam het zelfvertrouwen van de Honda-rijders niet ten goede. Mede omdat de technische ontwikkeling voor 2021 werd bevroren, althans voor de deelname in de GP’s, hadden de Honda-ingenieurs alle tijd om aan een geheel nieuw concept te werken. Dat heeft geresulteerd in een motorfiets met een andere geometrie, balans, waarbij de massa meer naar achteren is gekomen te liggen. Zo is het motorblok meer naar achteren gekanteld. Ook is de aerodynamica danig gewijzigd. Die is niet alleen slanker geworden, door de toepassing van andere vleugels en sidepods wordt er ook meer neerwaartse druk gegenereerd. Al met al lijkt HRC erin geslaagd te zijn hun paradepaardje voorspelbaarder te maken, want alle vier Honda-coureurs toonden zich tijdens de tests positief over hun nieuwe wapen. De vraag is alleen hoe de topsnelheid ten opzichte van de Ducati zal zijn.’

5

Er is alweer van alles te doen over de nieuwe Ducati, ditmaal over het zogenaamde ‘front ride height adjuster’-systeem waardoor ze de machine niet alleen aan de achterkant maar ook aan de voorkant lager kunnen zetten. Jij kent Gigi Dall’Igna als geen ander, dus kunt ons hopelijk ook precies uitleggen wat ze nu weer verzonnen hebben.

‘Eerst wil ik even stellen, dat alle technische noviteiten bij Ducati niet alleen door Gigi Dall’Igna worden bedacht. In de loop der jaren heeft hij zich omringd met een grote groep zeer kundige ingenieurs. Onder leiding van Dall’Igna is er een heel stabiele, creatieve en efficiënte manier van werken opgebouwd. Dat zie je o.a. met de chef-technici op de circuits. Die staan in de meeste gevallen net als de rijders direct bij Ducati onder contract en gaan met de coureur mee wanneer er van team wordt veranderd. Dat is het geval bij zowel Jack Miller als Pecco Bagnaia bij hun overstap van het Pramac-team naar het fabrieksteam. In navolging van wat zijn leermeester Jan Witteveen bij Aprilia deed, wil Dall’Igna zoveel mogelijk coureurs op een Ducati hebben om zo zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Bovendien ontwikkelt en fabriceert Ducati lang niet alle onderdelen in eigen huis, maar laat dat door gespecialiseerde bedrijven doen. Nu naar de laatste ‘Ducati-innovatie’. Hoewel, helemaal nieuw is het niet. Het gaat hierbij om een systeem waarbij de machine tijdens het rijden ook de voorkant lager kan worden gezet. Omdat het volgens het technische reglement niet op elektronische wijze mag worden bediend, wordt het door de coureur handmatig gedaan. Het systeem zorgt voor een lagere luchtweerstand en meer grip. Met als gevolg dat het acceleratievermogen wordt vergroot. Daardoor gaat het dus sneller.’

6

Is dit niet heel pijnlijk voor de andere fabrikanten, die al moeite zat hebben met de uitvindingen van Ducati te kopiëren, laat staan zelf iets bedenken?

‘Ik denk niet, dat je het ‘pijnlijk’ moet noemen. In de racerij wordt altijd naar de concurrenten gekeken en de goede dingen waar die mee komen worden gekopieerd. Ook is het niet zo dat alleen Ducati met technische innovaties komt. Het is nog niet zo lang geleden dat Honda de big bang-motor introduceerde. Daarna kwam het Japanse merk als eerste met een seamless-versnellingsbak. Tegenwoordig heeft elk merk een dergelijk schakelsysteem. Wat het laatste technische snufje van Ducati betreft, de overige vijf fabrikanten hebben al aangegeven dat ze het liever zien verdwijnen. Daar zijn verschillende redenen voor. In de eerste plaats de kosten en ook het feit dat de huidige MotoGP-machines nog sneller (te snel?) gaan worden speelt een rol. Het is niet de eerste keer dat er op deze wijze op een nieuwe ontwikkeling van Ducati wordt gereageerd. De materie zal ongetwijfeld binnen de MSMA worden besproken. Bovendien heeft Dorna het machtswoord. Of dat tot een wijziging van het technisch reglement gaat leiden, moet worden afgewacht. Zolang dat niet gebeurt, zullen de overige merken ongetwijfeld overgaan tot kopiëren. Net zoals eerder bij de aerodynamica en holeshot-device is gebeurd.’

7

Het winter(test)seizoen van Aprilia lijkt erg op dat van vorig jaar, toen ze ook heel sterk waren. Tot het om de punten ging…Gaan ze het dit jaar wel volhouden?

‘Ik denk dat Aprilia dit jaar een stuk sterker zal zijn. Dat lieten de tests al zien. Het lijkt erop dat het gat ten opzichte van de andere vijf deelnemende MotoGP-merken nog weer een stukje kleiner is geworden. Bovendien heeft Aprilia met Aleix Espargaró en Maverick Viñales twee ervaren en zeer gemotiveerde coureurs, die het ook nog eens goed met elkaar kunnen vinden. Dat is zeker een belangrijk gegeven voor de ontwikkeling van de machine. Ook heeft Aprilia het voordeel dat het als enige ‘concession team’ zo’n beetje onbeperkt kan testen. Tevens lijkt het erop dat Aprilia weer als zelfstandig fabrieksteam opereert en over een groter budget van Piaggio kan beschikken. De factor ‘Italiaanse prestige’ is zeker belangrijk voor de leiding van het machtige moederconcern. Dat geldt in de eerste plaats Ducati, want ook dit merk is ‘Costruito in Italia.’

EK en WK IJsrace: Jasper Iwema met medaillekansen op EK

8

Dorna benoemd in praktisch elk persbericht minimaal drie keer per alinea dat alle zes fabrikanten competitief zijn. Dat is met acht raket-Ducati’s toch slechts een kwestie van tijd voordat alles rood is vooraan?

‘Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit. Natuurlijk, met acht rijders heeft Ducati een nog grotere kans dan met zes, zoals tot nu toe het geval was. Bovendien is de machine steeds beter en vooral ‘gebruiksvriendelijker’ voor een groter aantal coureurs geworden. Ik denk zeker dat de verschillen tussen de zes deelnemende merken de laatste jaren steeds kleiner zijn geworden. Vergeet niet dat de Ducati-coureurs ook punten van elkaar gaan afpakken. Want uiteindelijk willen ze allemaal winnen.’

9

Als de concurrentie iets wil doen tegen Ducati, zullen ze dat op zaterdagmiddag moeten doen. Anders zijn ze te laat.

‘Het lijkt er inderdaad op dat de kwalificatie, beter gezegd de startplaats, steeds belangrijker wordt. Zeker nu er bij elke race acht ‘rode raketten’ worden afgevuurd. De Desmosedici is niet alleen voorzien van waarschijnlijk het beste lanceersysteem, maar heeft ook nog eens de hoogste topsnelheid. Daardoor krijgen de combinaties die het moeten hebben van een hoge bochtensnelheid, in de eerste plaats is dat Fabio Quartararo op de Yamaha, het steeds moeilijker met inhalen. Dat hebben we in de laatste races van vorig seizoen al gezien. Op het moment dat de Fransman de ‘langzaamste’ Ducati-coureurs heeft weten te passeren, is de snelste al lang uit het zicht en niet meer te achterhalen. Je kunt het vergelijken met de situatie van de 400cc-twin die Aprilia van 1994 tot 2000 inzette in de 500cc-klasse. Reed bijvoorbeeld Doriano Romboni alleen, dan kon die met de Aprilia heel snelle rondetijden realiseren. Kwam de Italiaan in de wedstrijd in een groep terecht (dat was meestal het geval), dan had hij geen enkele kans tegen de veel krachtigere viercilinders.’

10

Er is nog steeds heel veel te doen rondom de overstapt van Darryn Binder, die de Moto2 overslaat. Dat is toch hartstikke onterecht, want zijn teammanager Wilco Zeelenberg heeft met Fabio Quartararo perfect laten zien dat hij als beste weet waar talent zit.

‘Ik weet niet of Zeelenberg degene is geweest die Darryn Binder naar de MotoGP heeft gehaald. Want buiten het hebben van talent kan het meebrengen van een financiële bijdrage ook een rol spelen. En vader Binder is in Zuid-Afrika een succesvol ondernemer. Ik weet niet of de jongste van de twee racende broers wel zo’n heel groot talent is. In de zeven seizoenen dat Darren in de Moto3 uitkwam heeft de nu 24-jarige coureur van de 117 wedstrijden die hij reed en maar eentje gewonnen. Hij kwam natuurlijk in zijn laatste seizoen in de lichtste klasse al uit voor het nu opgeheven Petronas-team. De bedoeling was dat hij binnen die teamstructuur voor dit seizoen zou overstappen naar de Moto2. Nu is dat de MotoGP geworden. In ieder geval heeft hij het postuur voor een dergelijke machine. En is hij zeker niet bang. Of dat alles genoeg is om een topper in de koningsklasse te worden moeten we afwachten.’

11

Vorig jaar kwam Yamaha zo’n 9 kilometer te kort op de concurrentie, dit jaar is het alweer zo’n 9 kilometer. Snap jij daarom dat Fabio Quartararo met een kater terugvloog na de twee wintertesten?

‘Ondanks het feit dat Fabio Quartararo verleden jaar duidelijk topsnelheid te kort kwam, werd hij wel wereldkampioen…! Zolang ik in het GP-wereldje meeloop, heb ik nog nooit een Yamaha-coureur gehoord die niet klaagde over de topsnelheid van zijn machine. Of het nu een 500cc- of MotoGP-machine was. Toch won het merk sinds 1975 zeventien van de 42 wereldtitels in de koningsklasse. Maar ik denk dat het in 2022 een stuk moeilijker gaat worden met alleen al acht zeker op topsnelheid veel snellere Ducati’s. Dus ik kan me de bezorgdheid van Quartararo wel voorstellen.’

12

De laatste vraag gaat over de Dutch TT. Hoe groot schat jij de kans dat er op zondag weer meer dan 100.000 bezoekers mogen komen?

‘Dat kan ik niet inschatten, want daar heb ik geen invloed op. Daar gaan in de eerste plaats de natuur en de wetenschap over. En vervolgens maakt de politiek de definitieve keuzes. Maar we moeten natuurlijk positief zijn en blijven. Mocht de TT ‘gewoon’ doorgaan dan vraag ik me toch af of het circuit op zondag door meer dan 100.000 bezoekers omzoomd gaat worden. Ik weet dat er dit jaar in Assen ook weer een Rossi-tribune zal zijn. Maar ik ben benieuwd of de afwezigheid van #46 van invloed zal zijn op de toeschouwersaantallen. Dat geldt niet alleen voor de TT maar ook voor de andere Grands Prix.

Trouwens, je vergeet te vragen over KTM. Francesco Guidotti mag dan geen ervaring hebben als manager van een MotoGP-fabrieksteam, hij is al heel lang werkzaam in de GP-racerij. Zo was hij in het tweetakttijdperk 2006-2009 al in dienst van KTM. Daarna vertrok hij naar het Pramac Team om daar maar liefst tien jaar als manager te fungeren. In die hoedanigheid had hij nauwe contacten met Ducati. Maar dat niet alleen. Bij Pramac werkte hij ook samen met Fabiano Sterlacchini, de Italiaanse top-ingenieur die verleden jaar Ducati voor KTM verruilde. Daar bekleedt de voormalige rechterhand van Gigi Dall’Igna de functie van technisch directeur. Guidotti moet als teammanager in de eerste plaats het contact tussen de vier KTM-coureurs en de technici zien te verbeteren. Blijkbaar deed Mike Leitner, die toch als een van de geestelijke vaders van het KTM MotoGP-project wordt gezien, dat niet in voldoende mate.

De link met Wilco Zeelenberg is voor Darryn Binder duidelijk net de enige Nederlandse link, want motorkledingfabrikant REV’IT! heeft het hoofdkantoor in het Brabantse Oss. Pal aan het voormalige stratencircuit Paalgraven.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen