Vanaf de eerste GP op het Circuit of the Americas in 2013 heeft Marc Márquez alle races gewonnen waarin hij is gefinisht. Slechts in 2019 kwam hij door een val niet over de eindstreep. De Honda-coureur boekte er zijn tweede zege van dit jaar. Fabio Quartararo verstevigde met een tweede plaats zijn leidende positie in het WK.
Na beide trainingen op vrijdag had niemand het over de gereden tijden. Slechts één onderwerp domineerde de gesprekken: de slechte toestand van het wegdek. Het was al bijna twee en een half jaar geleden dat de rijders voor het laatst actief waren in Austin. Ook in april 2019 waren er opmerkingen over de staat van het asfalt. Vorig jaar werd er vanwege de pandemie niet gereden. Sinds die laatste race ktegen enkele delen van het circuit nieuw asfalt, maar de klachten bleven. Velen wijzen naar de ondergrond. Die zou niet stabiel zijn, waardoor er hobbels in het asfalt ontstaan. Een ander probleem is dat er telkens delen van het circuit worden geasfalteerd, waardoor er nu drie soorten asfalt liggen die niet dezelfde grip bieden.
De rijders hadden duidelijke meningen over de baan. Het meest uitgesproken was Aleix Espargaró: ‘Ik vind het belachelijk dat we hier racen. Het is hier erg gevaarlijk. Wat mij betreft wordt hier niet geracet.’ Marc Márquez was minder pertinent: ‘Ik vind het circuit geweldig, maar door de hobbels zitten we nu wel op de grens van de veiligheid.’ Valentino Rossi: ‘We hebben het al zo vaak aangekaart in de Safety Commission. Steeds krijgen we te horen dat het zal worden opgelost. Maar het is alleen maar slechter geworden!’ Joan Mir: ‘Als de baan volgend jaar niet nieuw is geasfalteerd, gaan we hier niet rijden.’ De enige die een ander geluid liet horen was Jack Miller: ‘Er zitten hobbels in de baan, maar die zijn voor iedereen hetzelfde. Je moet er maar mee weten om te gaan.’ Kenner Jarno Zaffelli van Dromo (het bedrijf dat verantwoordelijk was voor het asfalteren van o.a. Zandvoort) is de ondergrond niet het belangrijkste probleem: ‘In Silverstone werd in 2018 ook gezegd dat de hobbels met de ondergrond te maken zouden hebben. Wij hebben bewezen dat dat niet het geval was. Als dat wel zo zou zijn, zou je dat al merken tijdens het asfalteren. Het is zaak een zeer gespecialiseerd bedrijf te vinden om een baan te asfalteren.’
Rugpijn
Ondanks alle kritiek werd er gewoon geracet. Na zijn twee overwinningen in de voorgaande races, verkeerde Pecco Bagnaia ook in de States nog altijd in een geweldige vorm. Dat liet hij zien in de kwalificatie, waarin hij de snelste was. Hij hield Fabio Quartararo ruim 0,3 seconde achter zich. De laatste plaats op de eerste startrij was voor Marc Márquez, die het op deze baan altijd goed doet. Opvallend was het goede presteren van Luca Marini, die zich via Q1 wist te plaatsen voor Q2. Hij realiseerde de negende tijd, maar maakte die klassering in de race niet waar. Op papier tegenvallend was de zestiende tijd van Enea Bastianini, die in Misano nog zo fraai derde werd. De Italiaan zat niet al te fit op de motor, omdat hij tijdens de test die volgde op Misano zwaar ten val was gekomen en daar een pijnlijke rug aan had overgehouden. Tijdens die test was Bagnaia de snelste, al deed Aleix Espargaró nauwelijks voor hem onder. Het KTM Ajo-duo Remy Gardner en Raúl Fernández maakte daar kennis met de motoren waarmee ze volgend jaar voor Tech 3 in de MotoGP zullen uitkomen. Voor nieuwkomers reden ze verdienstelijke tijden. Honda had al een prototype meegenomen van de motor van volgend jaar.
MotoGP Aragón & San Marino: huzarenstukjes van Pecco Bagnaia
De rijders waren in Austin nagenoeg eensgezind bij de keuze van hun banden. Allemaal lieten ze voor een harde band monteren en voor achter kozen 18 van de 21 coureurs voor een zachte band. Jack Miller gaf de voorkeur aan een harde band, Brad Binder en Valentino Rossi zochten de tussenweg met een mediumband.
Heer en meester
Marc Márquez kende een goede start en pakte meteen de kop. De hele race voerde hij het veld aan op het 5,5 km lange circuit. Het verschil met de tweede man Quartararo werd steeds iets groter. Geen moment kwam de zege van Márquez, zijn zevende op dit circuit, in gevaar. Al kreeg de Spanjaard in de slotfase wel last van vermoeidheid. Zorgen dat Quartararo zou aandringen maakte hij zich niet, omdat hij verwachtte dat de Fransman zich tevreden zou stellen met de tweede plaats en niets wilde riskeren met het oog op het kampioenschap. Dat was een goede inschatting van Márquez, die na de Sachsenring zijn tweede zege van dit jaar behaalde. Op beide circuits was hij bijna altijd heer en meester. Op het podium at hij een donut, een toezegging die hij vooraf had gedaan als hij zou winnen.
Voor Quartararo gold slechts een goede uitslag rijden, winnen was niet nodig. De Fransman kwam snel op de tweede plaats en hield die onbedreigd vast tot aan de finish. Strijd om de derde plaats was er wel. In de beginfase leek Miller misschien wel derde te kunnen worden, want hij kwam vanaf de tiende positie erg sterk opzetten, maar later in de race kon hij het tempo niet meer volgen. Jorge Martin was hard op weg naar een podiumplaats. De jonge Spanjaard reed lang op de derde plaats, maar maakte met nog enkele ronden te gaan een fout en schoot in een bocht rechtdoor. Vanwege het voordeel dat hij daardoor kreeg, werd hem een Long Lap opgelegd. Die extra meters kostten hem de derde plaats, die nu naar Bagnaia ging. Achter Alex Rins werd Martin vijfde. Joan Mir werd een plaats teruggezet na een akkefietje met Miller.
Takaaki Nakagami leek in Austin een mooi resultaat te kunnen boeken. Hij startte vanaf de vijfde plaats en had ’s ochtends in de warm-up de snelste tijd gereden voor Márquez. Voor de Japanner duurde het uitzicht op een ereplaats slechts kort, want al in de tweede ronde ging hij onderuit. Hij kon de race nog wel vervolgen, maar kwam niet verder dan de zeventiende plaats. Ook geen punten voor Johann Zarco, die al vroeg in de race ten val kwam. Andrea Dovizioso behaalde wel z’n eerste punten. Ondanks een slechte start reed hij naar de dertiende plaats en was daarmee de tweede Yamaha-rijder. Naderhand zei hij dat hij met een goede start een top 10-positie realistisch zou zijn. De nog verre van fitte Franco Morbidelli eindigde als 19e en laatste.
Uitstellen
Er zijn nog drie races te gaan, Misano, Portimão en Valencia. Met een voorsprong van 52 punten op Bagnaia kan Quartararo de titel nauwelijks nog ontgaan met nog maximaal 75 punten te verdienen. Gezien het recente sterke rijden van Bagnaia in Misano kan de Italiaan het kampioensfeest van Quartararo én Yamaha wellicht uitstellen tot Portugal. Bagnaia lijkt vrijwel zeker van het WK-zilver, al kan bij een eventuele nulscore van hem uittredend wereldkampioen Joan Mir nog dicht in de buurt komen. Wordt vervolgd op 24 oktober. Dan maakt Rossi zijn laatste optreden als GP-rijder op Italiaanse bodem.
De resultaten
MotoGP Verenigde Staten
1. Marc Márquez (E), Honda, 41.41,435;
2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +4,679;
3. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +8,547;
4. Alex Rins (E), Suzuki, +11,098;
5. Jorge Martin (E), Ducati, +11,752;
6. Enea Bastianini (I), Ducati, +13,269;
7. Jack Miller (AUS), Ducati, +14,722;
8. Joan Mir (E), Suzuki, +13,406;
9. Brad Binder (ZA), KTM, +15,832;
10. Pol Espargaró (E), Honda, +20,265;
11. Miguel Oliveira (P), KTM, +23,055;
12. Alex Marquez (E), Honda, +24,743;
13. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, +25,307;
14. Luca Marini (I), Ducati, +26,853;
15. Valentino Rossi (I), Yamaha, +28,055.
- Racegemiddelde winnaar: 158,6 km/u
- Snelste ronde (7e): M. Márquez, 2.02,781 = 159,5 km/u
- 20 Ronden = 110,26 KM
WK-stand (na 15 van 18 races)
1. Quartararo, 254;
2. Bagnaia, 202;
3. Mir, 175;
4. Miller, 149;
5. Zarco, 141;
6. Binder, 131;
7. M. Márquez, 117;
8. A. Espargaró (E), Aprilia, 104;
9. Maverick Viñales (E), Yamaha en Aprilia, 98;
10. Oliveira, 92.
GP in cijfers
75
procent van zijn MotoGP-races ging Fabio Quartararo vanaf de eerste startrij van start (36 van de 48 races).
4
keer ging Aleix Espargaró tijdens de beide trainingsdagen onderuit. Een vijfde val volgde in de race.
12,2
km/u was het verschil in topsnelheid tussen Jack Miller (352,9 km/u in de race) en Fabio Quartararo (341,7 km/u in Q2).
450
keer stond er na afloop van een race in de koningsklasse (voorheen 500cc, nu MotoGP) minimaal één rijder van het Repsol Honda Team op het erepodium.
Quotes
Voorspelling sportredacteur Marien Cahuzak
Twee keer op hetzelfde circuit een MotoGP-wedstrijd. Ooit ondenkbaar, nu haast al gewoon. Maar in het geval van Misano toch wéér bijzonder omdat er dit keer een Grand Prix tussen zat. Ik zet al mijn geld in op Fabio Quartararo. Tijdens Misano I kwam hij nog net te kort en dat gaat hem en Yamaha niet nog een keer gebeuren. Daarvoor is vooral Quartararo een veel te snelle (en goede) leerling. Al ben ik stiekem benieuwder wat Enea Bastianini er gaat doen, want hij was pas echt de sensatie van Misano I.