De samenwerking tussen het Spaanse olieconcern Repsol en het Honda-fabrieksteam in de MotoGP gaat al even terug. Sterker nog, men viert dit jaar de 25e verjaardag van die samenwerking. Bijzonder, aangezien de NSR500 in het seizoen van 1994 nog zonder sponsoring reed en de daadwerkelijke kleuren pas het jaar erop op de motoren verschenen. Desondanks is de combinatie Repsol Honda haast niet meer weg te denken uit de GP-paddock.
Honda bewees in de beginjaren van het vierttakt-tijdperk dat het des Hondas slim met de regels omging. An sich ook wel logisch, aangezien Honda van oudsher altijd druk gezet heeft achter de viertakttechniek – terwijl Honda ironisch genoeg de meest succesvolle 500cc GP-machine ooit bouwde met de NSR500, maar goed. Honda verraste dan ook vriend en vijand toen de RC211V (RC = Honda’s race-noemer, 21 = voor de 21e eeuw en 1 = omdat het de eerste incarnatie was in die eeuw) een V5-blok bleek te hebben, met drie cilinders in de voorste cilinderbank en twee heel wijd uitgezette cilinders in de achterste rij. Zo bijzonder als de motorconfiguratie was, zo totaal niet Honda-achtig toonde men het oranje prototype al vroeg. De V5 RC211V bleek een succesformule, want het eerste jaar nam Repsol Honda met Valentino Rossi van meet af de leiding, om datzelfde trucje het seizoen erop nog eens dunnetjes over te doen.
Na het vertrek van de Italiaan zat men met een waanzinnig krachtige machine, maar kwamen de resultaten er net niet – die ene overwinning van Nicky Hayden op Laguna Seca daargelaten – tot diezelfde Hayden in 2006 de wereldtitel naar zich toetrok. Daarna kon de deur van de prijzenkast – mede doordat de MotoGP naar 800cc en maximaal vier cilinders teruggebracht werd, en de RC212V gepresenteerd was – weer even dicht, terwijl Dani Pedrosa de eer hooghield met een vrachtlading tweede plaatsen in de eindstand. Toen men Casey Stoner losweekte en aantrok, leek het tij gekeerd en kwam dat volgende kampioenschap er ook in 2011, waarna Casey Stoner na het daaropvolgende seizoen – met de RC213V met 999cc – met pensioen ging en Marc Márquez het stokje overnam.
Die Márquez zet sindsdien de MotoGP op zijn kop, met titels in zijn eerste jaar in de MotoGP, evenals zijn tweede, zijn vierde, vijfde en zesde jaar, waardoor de 25-jarige inmiddels al zeven GP-wereldtitels vergaard heeft. Tussendoor weerhield enkel Jorge Lorenzo de nummer 93 van de titel, en laat diezelfde Jorge Lorenzo dit jaar de teamgenoot van Márquez worden.
Zodoende heeft Repsol Honda twee rijders onder contract, die samen alle MotoGP-wereldtitels sinds 2012 wisten te behalen. Of de twee Spanjaarden elkaar het licht in de ogen kunnen gunnen, gaan we zien.
Aanstaande maandag presenteert Yamaha haar nieuwe YZR-M1 en volgt er snel het overzicht van de 2002 Mission One tot de nieuwe.
Foto’s: Honda
[justified_image_grid ids=28087,28088,28089,28090,28091,28092,28093,28094,28095,28096,28097,28098,28099,28100,28101,28102,28103,28104,28105]