Terwijl de laatste race van de MotoGP-kalender zondag werd verreden, begon het nieuwe seizoen alweer deze week. Door alle teams werd volop getest op het circuit van Valencia. Lorenzo stapte als nieuwe collega van Dovizioso voor het eerst op de Ducati. Maverick Viñales maakte op de Yamaha indruk op zijn eerste twee werkdagen. Valentino Rossi en Marc Marquez zochten beiden druk naar de goede setup. Hoe ging het de huidige top vijf in het kampioenschap af en wat vonden ze zelf?
“We hebben veel laps moeten doen om het oude en het nieuwe motorblok en chassis te vergelijken”, aldus Rossi. Op de eerste testdag klokte hij de tweede tijd. Op woensdag met de nieuwe machine reed hij de zevende tijd. “We hebben nog veel werk te doen.”
Rossi’s nieuwe college Maverick Viñales ging het beter af. Zowel de eerste als de tweede testdag stond zijn naam bovenaan. Aangezien hij nog onder contract staat bij Suzuki, mocht hij nog geen reactie geven over het testen met de YZR-M1.
Marc Marquez gaf aan dat erg nog veel wordt gewerkt aan de nieuwe RC213V. “Wanneer de motor nieuw is duurt het lang voordat de monteurs de motor klaar hebben.“ Toch zette de Spanjaard de tweede dag de op één na beste tijd neer. “We zijn het testseizoen beter begonnen dan vorig seizoen.” Honda is wat vaag over de verbetering die zij doorvoerden. “We hebben gewerkt aan verschillende gebieden. Het verbeteren van de bochtensnelheid had geen prioriteit. Wel de exit speed”, aldus Shuhei Nakamoto van Honda’s fabrieksteam.
Ducati heeft een aantal veranderingen aangebracht aan de GP-machine. Toch begon Jorge Lorenzo dinsdag met het testen van de GP16. Hij werd bijgestaan door testcoureur Casey Stoner. De Spanjaard zetten de eerste testdag op de Ducati meteen de derde tijd neer. Op de tweede testdag kwam hij niet verder dan de achtste plek. Van hem hebben we geen ook reactie door zijn contractuele verplichtingen met Yamaha.
Dovizioso is in ieder geval erg positief over de GP17. “Vandaag ging het goed. Met de nieuwe motor konden we vrijwel meteen dezelfde tijden rijden.” Ducati’s MotoGP-chef Dall’Igna vertelt over het verschil tussen de beide motoren. “De GP17 heeft een ander chassis. Heel anders dan in het verleden. Ook het motorblok is veranderd, omdat onze grootste concurrent dit ook doet.”