maandag 3 maart 2025

MotoGP Thailand 2025: van start met de Gebroeders Márquez Show!

Het MotoGP-seizoen 2025 is in de zinderende hitte van het Thaise Buriram van start gegaan met een perfecte show en unieke prestatie van de gebroeders Marc en Alex Márquez. Want ze werden eerste en tweede in de kwalificatie, de Sprint én de GP-race. Alle drie de keren werd Pecco Bagnaia derde en daarmee was de Ducati-dominantie ook nu alweer een feit.

Vol belangstelling werd uitgekeken naar de comeback en ook het GP-debuut op Aprilia van regerend MotoGP-wereldkampioen Jorge Martin. Maar dat gebeurde niet. Want enkele uren voordat hij naar Thailand zou afreizen, kwam de Spanjaard tijdens een laatste training op een supermoto op een baantje in het Spaanse Lleida zwaar ten val. In plaats van naar het vliegveld van Barcelona te gaan, werd Martin naar de Dexeus Clinic in Lleida vervoerd. Hier werd de ongelukkige coureur voor de tweede keer binnen achttien dagen door de onderhand in motorsportkringen fameuze dokter Xavier Mir geopereerd. Dit keer ging het bij Martin om meerdere breuken in zijn linkerhand. Ook was zijn linker hielbeen gebroken. Al met al liep de ‘Martinator’ sinds 5 februari bij twee valpartijen maar liefst acht breuken in zijn lichaam op. De breuken in en zo de noodzakelijke operaties aan beide handen zorgen ervoor dat de MotoGP-wereldkampioen niet alleen de openings-GP van 2025 in Thailand aan zich voorbij moest laten gaan, maar dat hij voor langere tijd is uitgeschakeld. Hoe lang dat zal zijn, is nog niet te voorzien. Daarmee is Martin de derde regerend wereldkampioen in de koningsklasse, die in de 77-jarige geschiedenis van het WK-wegracen de eerste wedstrijd van een nieuw seizoen moest missen. De eerste die dat deed, was Geoff Duke. De op dat moment zesvoudig wereldkampioen (twee keer in de 350cc en vier keer in de 500cc) miste in 1956 als regerend 500cc-wereldkampioen de eerste Grand Prix, omdat hij een half jaar door de FIM was geschorst. De Engelsman kreeg deze straf opgelegd omdat hij het seizoen ervoor de privécoureurs had gesteund toen die tijdens de TT van Assen in staking gingen in een poging meer startgeld te krijgen. De andere coureur die als titelhouder bij de eerste race van het seizoen afwezig was, was Kenny Roberts (sr). De Amerikaan kon in 1979 niet aan de GP van Venezuela in San Carlos deelnemen nadat hij tijdens het testen van de nieuwe Yamaha YZR500 in Japan zwaar ten val was gekomen. Maar door daarna onder andere vijf van de twaalf te verrijden GP’s te winnen, slaagde ‘King Kenny’ erin om toch nog zijn wereldtitel te prolongeren voor de Suzuki-coureurs Virginio Ferrari en Barry Sheene. De Nederlanders Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg werden respectievelijk vierde, zesde en zevende in de WK-eindstand.

Zinderende hitte

Of Jorge Martin dat in navolging van Kenny Roberts dit seizoen ook gaat doen, lijkt nu al hoogst onwaarschijnlijk. En dat terwijl er nog eenentwintig raceweekenden op het programma staan. Maar de concurrentie voor de op dit moment ‘gebroken kampioen’ is moordend. Dat komt in de eerste plaats door het Ducati Lenovo-duo Pecco Bagnaia en Marc Márquez. En dan met name door laatstgenoemde. De eerste confrontatie van 2025 vond vanwege de viering van de ramadan niet in Qatar, maar in Thailand plaats. Zo werd de nachtelijke hitte van de woestijn verruild voor de zinderende hitte van Buriram. Oftewel veertig graden onder een felle, brandende zon en zelfs meer dan zestig graden boven het asfalt! Dat was zelfs in deze tijd van het jaar voor deze regio extreem. In ieder geval waren de omstandigheden bij deze GP van Thailand compleet anders dan die van verleden jaar. Want vijf maanden geleden regende het op zondag in Buriram. Iets wat ook hoger was, waren de bezoekersaantallen. De Grandstand van het Chang International Circuit was al maanden geleden uitverkocht nadat bekend was geworden dat Somkiat Chantra als nationale raceheld van Thailand zijn debuut in de MotoGP zou maken. De immer goedlachse en kleurrijke Honda-coureur stelde zijn duizenden enthousiaste fans niet teleur en besloot zijn eerste optreden in de koningsklasse met de achttiende plaats. Vooraan in het MotoGP-veld werd het openingsweekend van het GP-seizoen 2025 gestolen door één man. En dat was Marc Márquez. Als nieuwbakken Ducati-fabriekscoureur maakte de zesvoudig MotoGP-wereldkampioen alle (hoge) verwachtingen waar. Eerst veroverde hij de pole met een tijd van 1.28,782. Dat was iets langzamer dan de 1.28,700, die Bagnaia verleden jaar realiseerde. Maar de op dat moment grootste verrassing was toch wel dat Alex Márquez in het spoor van zijn oudere broer meeging en van de tweede startplaats mocht vertrekken. Nota bene voor titelkandidaat Pecco Bagnaia. De Italiaan zou dit weekend niet in zijn beste vel zitten. Bovendien had hij de pech, dat hij door toedoen van zijn maatje Franco Morbidelli, die hem in de tijdtraining in de weg reed en daardoor voor straf drie startplaatsen werd teruggezet, zich via Q1 naar Q2 moest zien te plaatsen. Dat lukte. Maar als derde moest hij wel de gebroeders Márquez voor zich dulden. Dat zou het hele weekend zo blijven. Mede omdat Bagnaia voor de Sprint voor de hardere voorband koos, had hij in de korte race geen kans tegen de twee Spanjaarden, die als de meeste coureurs voor de zachtere optie hadden gekozen. De tweevoudig MotoGP-wereldkampioen moest zelfs oppassen zijn podiumplaats niet te verliezen aan de zeer sterk debuterende Moto2-titelhouder Ai Ogura. De Japanner hield als vierde de eer van Aprilia hoog, nadat de nieuwe kopman van het merk, Marco Bezzecchi, ten val was gekomen. De één-twee-zege van de gebroeders Márquez was een primeur voor de koningsklasse. En voor een overgelukkige Marc betekende dit dat hij voor het eerst sinds 17 november 2019 (!) weer eens de wereldtitelstrijd in de MotoGP aanvoerde. En er was niemand die hem dit na alle blessureleed misgunde.

Een ontspannen onderonsje tussen het Lenovo Ducati-duo Marc Márquez en Pecco Bagnaia (l).

Perfect weekeinde

Maar het belangrijkste tijdens de opener van het seizoen 2025 moest nog komen. En dat was natuurlijk de GP-race op zondag. Vanwege de hitte was hierin het managen van de banden cruciaal. Ook dat deed MM93 perfect. Want nadat hij in een minimum van tijd een ruime voorsprong op zijn broer had opgebouwd, deed hij in de zevende ronde het gas dicht om hem te laten passeren. Later vertelde de Spanjaard waarom hij dat deed. De druk in de voorband van zijn machine was namelijk te laag geworden. Dat zou een tijdstraf tot gevolg kunnen hebben. Door in de slipstream van zijn broer te kruipen liep de druk weer op en drie ronden voor het einde was het veilig genoeg om de leiding te heroveren. Dat deed de oudste Márquez op indrukwekkende wijze. Zo sloot hij zijn debuut als Ducati-fabriekscoureur op perfecte wijze af. Want na de pole, de winst in de Sprint en het rijden van een nieuw ronderecord, pakte hij ook de zege in de Grand Prix. Broer Alex maakte het familiefeest compleet door andermaal tweede te worden. Ook zorgden Marc en Alex zo voor een primeur in de geschiedenis van de koningsklasse, want nog nooit stonden er twee broers op de twee hoogste treden van het podium bij een Grand Prix. Pecco Bagnaia werd derde en dat was toch wel een teleurstelling. In de eerste plaats voor hemzelf. Als titelkandidaat stond de Italiaan het hele weekend niet alleen in de schaduw van zijn nieuwe teamgenoot Marc Márquez, maar ook in die van diens broer Alex. Het was dan ook terecht en realistisch dat Bagnaia zelf verklaarde dat hij niet naar Buriram was gekomen om er derde te worden. De vierde plaats in Thailand ging ook naar een Ducati-coureur: de sterk rijdende Franco Morbidelli. Ai Ogura liet zien, dat zijn vierde plaats in de Sprint geen toevalstreffer was, want de Japanner werd nu vijfde op slechts 7,450 seconde van de winnaar. Terwijl Pedro Acosta (KTM) en Joan Mir (Honda) in het hoofdnummer binnen de top-tien liggend ten val kwamen, deed Marco Bezzecchi dat niet. Het leverde de Italiaan bij zijn Aprilia-debuut een zesde plaats op. Maar wel op bijna vijftien seconden van Marc Márquez. Mede door de val van de ongelukkige Joan Mir, die tot zijn val eindelijk weer wat licht aan het einde van de Honda-tunnel zag, werd een dit keer onopvallende Johann Zarco als zevende de best geklasseerde Honda-coureur. Dat was nog altijd beter dan de prestatie van Brad Binder (achtste). Daarmee was de Zuid-Afrikaan onderdeel van een in de breedte toch wel zwak KTM-optreden. Lichtpuntje was Enea Bastianini als nieuwe coureur van het Oostenrijkse merk – waarvan de MotoGP-activiteiten definitief gered zijn – die na zijn desastreus verlopen Sprint vlak achter Binder negende werd. Nog slechter verging het Maverick Viñales bij zijn KTM-debuut, want de Spanjaard finishte als zestiende zelfs buiten de punten. En dan de Yamaha-coureurs. Na een hoopgevende zevende plaats in de Sprint, verknalde kopman Fabio Quartararo zijn kansen in de GP-race al in de eerste ronde door achter in het veld te belanden. Uiteindelijk pakte de Fransman als vijftiende nog het laatste WK-puntje. Maar dat was duidelijk minder waar vooraf op was gehoopt. Al met al werd Jack Miller als elfde de best geklasseerde Yamaha-rijder. De Australiër, die door heel veel inzet wel de vierde startplaats had weten veroveren, was (door die inzet) tijdens de Sprint ten val gekomen. Door een losgeraakte kuip verloor hij in de GP-race vervolgens heel veel terrein en kreeg hij met een elfde plaats niet echt loon naar werken bij zijn Yamaha-debuut.

MotoGP Voorbeschouwing 2025: klaar voor de start! Of niet?

Eerste conclusies

Na de eerste Grand Prix kunnen ook de eerste conclusies worden getrokken. De eerste is dat Marc Márquez de hoge verwachtingen als fabriekscoureur voor Ducati meer dan waar heeft gemaakt. De samenwerking tussen de Spanjaard en zijn Italiaanse team klinkt als een klok en ook de verstandhouding met teamgenoot Pecco Bagnaia is goed. Laatstgenoemde realiseert zich als de beste dat hij een tandje zal moeten bijschakelen wil hij een kans tegen de achtvoudig wereldkampioen hebben. En dat met de GP’s Argentinië en Amerika op de kalender. Want juist op de circuits van Termas de Rio Hondo en Austin is Marc Márquez ijzersterk. De twee grootste verrassingen van Buriram waren ongetwijfeld Alex Márquez en Ai Ogura. Dat de jongste van de twee Spaanse MotoGP-coureurs veel beter met de Ducati GP24 kan omgaan dan met de GP23 was tijdens de test al duidelijk geworden. Maar dat hij met deze machine Bagnaia op een soortgelijke machine twee keer wist te verslaan, hadden niet veel mensen voor mogelijk gehouden. Datzelfde geldt voor het MotoGP-debuut van Ai Ogura op de Aprilia. De prestatie van de Japanner, die in Buriram de beste niet-Ducati-coureur was, geeft ook de hoop dat Jorge Martin een reële kans heeft tegen de nog steeds oppermachtige Ducati’s. Maar dan moet de regerend wereldkampioen wel weer eerst honderd procent fit zijn. Als we verder naar de onderlinge verschillen tussen de vijf deelnemende merken kijken, kunnen we concluderen dat er niet veel is veranderd als we een vergelijking met 2024 maken. KTM had de pech dat hun snelste coureur, Pedro Acosta, (weer eens) ten val kwam. Nu werd Brad Binder de hoogst geklasseerde KTM-coureur. Maar zijn achterstand op de top (Ducati) bedroeg bijna twintig seconden! De stap die Honda heeft gemaakt, lijkt groter te zijn dan die van Yamaha. Maar ondanks alle testinspanningen, en dat zijn er nogal wat, is het gat van de twee Japanse merken ten opzichte van Ducati nog lang niet gedicht. En dan te bedenken dat het Italiaanse merk ervoor heeft gekozen om ook in 2025 met de machine van verleden jaar van start te gaan.

Foto’s: Keulemans, ANP en MotoGP.com.

MotoGP Thailand uitslagen

Sprint Thailand
1. Marc Márquez (E), Ducati, 19.35,005;
2. Alex Márquez (E), Ducati, + 1,185;
3. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +3,423;
4. Ai Ogura (J), Aprilia, +4,392;
5. Franco Morbidelli (I), Ducati, +5,790;
6. Pedro Acosta (E), KTM, +11,700;
7. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +13,437;
8. Brad Binder (ZAF), KTM, +14,228;
9. Joan Mir (E), Honda, +15,453.
  • 13 ronden = 59,202 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 181,3 km/u
  • Snelste ronde (2e): Marc Márquez, 1.29,911 = 182,3 km/u
MotoGP Thailand
1.M. Márquez, 39.37,244;
2. A. Márquez, +1,732;
3. Bagnaia, +2,398;
4. Morbidelli, +5,176;
5. Ogura, +7,450;
6. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, +14,967;
7. Johann Zarco (F), Honda, +15,225;
8. Binder, +19,929;
9. Enea Bastianini (I), KTM, +20,053;
10. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +21,546;
11. Jack Miller (AUS), Yamaha, +22,315;
12. Luca Marini (I), Honda, +23,940;
13. Fermin Aldeguer (E), Ducati, +24,760;
14. Miguel Oliveira (POR), Yamaha, +26,097;
15. Quartararo, +26,456.
  • 26 ronden = 118,404 KM
  • Racegemiddeld winnaar: 179,3 km/u
  • Snelste ronde (4e): Marc Márquez, 1.30,637 = 180,8 km/u (record)

Stand MotoGP (na 2 van 44 races)

Positie Rijder en Nationaliteit Team Punten
1Marc Márquez (E)Ducati37
2Alex Márquez (E)Ducati29
3Francesco Bagnaia (I)Ducati23
4Franco Morbidelli (I)Ducati18
5Ai Ogura (J)Aprilia17
6Marco Bezzecchi (I)Aprilia10
7Brad Binder (ZAF)KTM10
8Johann Zarco (F)Honda9
9Enea Bastianini (I)KTM7
10Fabio di Giannantonio (I)Ducati6
11Jack Miller (AUS)Yamaha5
12Luca Marini (I)Honda4
13Fabio Quartararo (F)Yamaha4
14Pedro Acosta (E)KTM4
15Fermin Aldeguer (E)Ducati3

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen