De manier waarop sommige reglementen binnen de koningklasse worden gecontroleerd en bestraft is sinds dit seizoen veranderd. Niet de Race Direction, maar een aparte commissie gaat voortaan over sommige maatregelen. Tussen al het moois in dit raceweekend werden er boetes uitgedeeld aan sommige fabrieksteams voor het missen van de handtekeningsessie. De fabrieksteams van Suzuki, Honda en Ducati hebben boetes gekregen.
De aanvaring tussen Valentino Rossi en Marc Marquez vorig seizoen in Sepang was de aanleiding om sommige bevoegdheden bij de Race Direction weg te halen en onder te brengen bij een aparte commissie. De meeste regels worden nog wel gehandhaafd door de Race Direction. Bijvoorbeeld omtrent de race en de veiligheid, maar sommige maatregelen worden voortaan genomen door aparte stewards van de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM). Zo ook bijvoorbeeld incidenten tussen rijders, onsportiviteit of het niet nakomen van promotionele verplichtingen. En dit laatste gebeurde dus dit weekend.
Dit was de eerste maatregelen die de nieuwe commissie heeft genomen. De hoogte van de boetes waren een paar honderd euro. Op een budget van een paar miljoen niet echt indrukwekkend, het is meer een symbolische maatregel. We zijn benieuwd wat we in de toekomst nog gaan horen over deze FIM-stewards.