Door zijn ervaring als teambaas in de MotoGP en Formule 1 kan Davide Brivio als geen ander het verschil uitleggen tussen beide kampioenschappen. Tijdens de TT Assen vroegen we dat aan de 60-jarige Italiaan, die momenteel de leiding heeft over Trackhouse Racing in de MotoGP. Over de Formule 1 Grand Prix op Zandvoort is Brivio in ieder geval zeer enthousiast: ‘Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.’
Davide Brivio was aanvankelijk manager van het Yamaha-team in het WorldSBK, voordat hij de leiding kreeg over het Yamaha MotoGP-team. De Italiaan wist voor de meest spraakmakende transfer aller tijden te zorgen door Valentino Rossi – inclusief zijn crew – in 2004 van Honda naar Yamaha te halen. Toen Rossi naar Ducati vertrok, werd Brivio een aantal jaar de persoonlijk manager van het legendarische nummer 46. Later maakte Brivio de overstap naar Suzuki, waar hij in de rol als teammanager in 2020 MotoGP-wereldkampioen werd met Joan Mir. Na al deze successen werd de Italiaanse raceliefhebber naar de Formule 1 gelokt om te gaan werken als Director of Racing Expansion Projects bij het Alpine F1 Team. Na drie jaar autosport is Brivio sinds dit jaar weer terug in de MotoGP als teambaas van Trackhouse Racing. Het Amerikaanse team dat met Aprilia-motoren racet en de coureurs Miguel Oliveira en Raul Fernandez onder contract heeft staan.
Davide, MotoGP of Formule 1: welk kampioenschap past beter bij jou?
Op dit moment past de MotoGP mij beter. Dit komt simpelweg omdat ik zoveel jaar in dit paddock ben geweest en hier meer mensen ken dan in de Formule 1. Ik voel mij daarom comfortabeler in de MotoGP, maar ik vond het Formule 1-paddock ook een geweldige ervaring.
De TT van de TT-voorzitter Arjan Bos
Vier jaar geleden koos je ervoor om de MotoGP te verlaten en aan de slag te gaan als Racing Director Expansion Projects bij het Alpine F1 Team. Waarom maakte je deze keuze destijds?
Ik was nieuwsgierig, omdat ik wilde zien en begrijpen hoe zo’n grote organisatie werkt. Toen ik bij Alpine ging werken, hadden we 700 mensen die aan het chassis werkten in Enstone, Engeland. Dan is er nog een fabriek in Parijs waar de motoren worden gebouwd en daar werken nog eens 400 mensen. In het begin vroeg ik me af hoe het mogelijk was dat er zoveel mensen nodig waren. Al snel begreep ik waar het voor nodig was, want in de Formule 1 worden bijna alle onderdelen door de teams zelf gemaakt. Ik heb in het verleden vaak naar de Formule 1 gekeken en probeerde af en toe een race te bezoeken met als doel om daar wellicht ideeën op te pikken die ik naar de MotoGP zou kunnen brengen. Toen ik de mogelijkheid kreeg om het van binnenuit te bekijken, was dat voor mij een kans die ik moest grijpen.
Wat zijn de grootste verschillen in jouw rol in de MotoGP en Formule 1?
Voor wat ik doe in de MotoGP zijn zeven en acht personen nodig in de Formule 1. De rollen zijn veel meer uitgesplitst in de Formule 1. Wanneer je bijvoorbeeld verantwoordelijk bent voor een team, dan ben je enkel aan het leidinggeven. In de MotoGP ben je in deze rol ook veel meer operationeel bezig. Het is hetzelfde als in het bedrijfsleven. In een kleiner bedrijf doe je als leidinggevende meer operationele zaken, terwijl je in een groter bedrijf enkel bezig bent met het management.
En welke zaken zijn wel gelijk?
De passie en motivatie van de rijders, monteurs, engineers en alle teamleden. Het is vanwege de technische ontwikkeling geweldig om een engineer in de Formule 1 of MotoGP te zijn. De grote verschillen zitten puur in het management en in het politieke. In de Formule 1 zijn de belangen groter.
Is de rijder in de MotoGP belangrijker dan in de Formule 1?
Op een bepaalde manier wel, het is maar net hoe je ernaar kijkt. Uiteraard is de rijder in de Formule 1 belangrijk. Kijk maar naar Max Verstappen. Hij had een aantal jaren de beste auto, maar hij maakte als rijder ook het verschil. Een normale rijder had veel minder gewonnen dan Max. Hij haalde het maximale uit zijn auto. Als je talent hebt, kan je het verschil maken, zoals Lewis Hamilton bij Mercedes in het verleden heeft laten zien. Maar als je een minder competitieve auto hebt, dan loop je eerder tegen een muur aan dan in de MotoGP. Daar kan je met een mindere motor meer bereiken dan met een mindere auto in de Formule 1. In de MotoGP kan de rijder meer compenseren. Maar ook daar zijn grenzen, zoals Marc Márquez vorig jaar nog liet zien.
Heb je al dingen uit de Formule 1 toegepast in de MotoGP?
Niet direct, maar er zijn dingen die je zou kunnen gebruiken. De MotoGP-organisaties zijn groeiende. Tien of vijftien jaar geleden was de structuur van een team veel simpeler. Vier monteurs, een dataman en een crew chief, dat was min of meer het team rondom een rijder. Nu zijn er engineers op gebied van prestatie, banden, aerodynamica, elektronica en strategie, waardoor de structuur van het team veel groter is geworden. Wanneer een organisatie groeit, ontstaan er nieuwe processen en wordt het lastiger om te managen. Denk aan hoe communiceer je met elkaar en hoe ga je om met informatie-uitwisseling. Vanuit dit oogpunt is de Formule 1 veel verder doorontwikkeld, want zij hadden misschien zo’n 25 jaar geleden al op deze grootte van een teamsamenstelling en liepen toen al tegen deze uitdagingen aan. Daar kunnen we van leren. Ik denk dat de MotoGP-teams zullen blijven groeien en de teamleden steeds meer gespecialiseerd zullen worden. En wie weet wat er nog meer verandert door de komst van Liberty Media in de MotoGP, die ook eigenaar is van de Formule 1. De rol van Liberty Media zal in het begin meer op commercieel vlak zijn. Maar ik zou mij goed kunnen voorstellen dat de twee organisaties steeds hechter met elkaar gaan samenwerken en dat er bijvoorbeeld op gebied van personeel wellicht uitwisselingen gaan komen.
Is de sfeer in de paddocks verschillend?
Het is zeker anders, maar de MotoGP-paddock is ook anders vergeleken met de WorldSBK en nog veel anders dan de MXGP-paddock. Ik denk dat de mensen in de motorcross ons in de MotoGP meer uit de hoogte vinden. Zij vinden het apart dat je niet in een andere hospitality of andere pitbox mag komen. Dit is vergelijkbaar met de MotoGP en de Formule 1, dat is opnieuw een ander niveau. De Formule 1-paddock is nog strikter, extremer en beschermender. Zover ik weet wordt bij meerdere teams geadviseerd dat monteurs niet mogen praten met iemand van een ander team. De competitie en belangen zijn er nog groter.
We zijn nu in Assen bij de MotoGP, maar je hebt ook de Formule 1 op Zandvoort meegemaakt. Welk evenement heeft jouw voorkeur?
Niet dat het mijn voorkeur heeft, want ik kom graag in Assen, maar Zandvoort was iets ongelofelijks. Ten eerste ligt het circuit zo’n beetje op het strand, wat al een bepaalde sfeer geeft. Ik weet niet of het een ‘Max-effect’ is, maar het circuit was volledig oranje. Het circuit was het tijdens het weekend net een discotheek zonder dak. De muziek stond de hele dag aan en mensen waren aan het dansen op de tribunes. De muziek stopte alleen wanneer er geracet werd, maar zodra het zwart-wit werd gezwaaid ging de muziek gelijk weer aan. Het was één groot feest. Het is een speciaal evenement dat ik nog nergens anders zo heb gezien. Mijn complimenten aan de organisatie.
TT Dagboek Collin Veijer: 0,012 seconde verwijderd van een historische TT-zege
Je noemde Max Verstappen al, maar in dit paddock hebben we ook een Nederlands talent met Collin Veijer in de Moto3. Zie je in hem een MotoGP-rijder voor de toekomst?
Ik denk het wel, het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Van wat ik begreep zijn er al diverse Moto2-teams naar hem aan het kijken. Ik ben blij voor de Nederlandse fans, want ik denk dat zij op korte termijn een held hebben om voor te kunnen juichen. Ik denk dat hij een mooie carrière kan hebben.
Foto’s: Henk Keulemans, ANP