vrijdag 22 november 2024

MotoGP Qatar: sensationele en emotionele zege Enea Bastianini

Fotografie: 2Snap, MotoGP.com en teams

Het verhaal is bekend. Op 20 februari 2021 overleed Fausto Gresini na een lange lijdensweg op pas 60-jarige leeftijd aan de gevolgen van covid-19. Buiten alle treurnis was één van de vragen wat er met het MotoGP-team van de geliefde Italiaan zou gaan gebeuren. Uiteindelijk besloot Fausto’s weduwe Nadia Padovani samen met de vier kinderen en een groot aantal vrienden het werk en de droom van haar man en vader voort te zetten. Die moedige keuze werd in Qatar beloond. Want tijdens de openings-GP van 2022 boekten Enea Bastianini en Team Gresini totaal onverwacht hun eerste gezamenlijke MotoGP-zege. En er is niemand maar dan ook niemand die hen dit sprookje dat werkelijkheid is geworden misgunt.

Dit zijn de 2022 MotoGP-teams

In 2004 vond er voor het eerst een Grand Prix in Qatar plaats. Het was een vreemde gewaarwording, het Losail International Circuit. Of te wel een prachtig aangelegd 5.380 meter lang asfaltlint dat slingerde midden in de woestijn. De verbazing werd nog groter toen het hele racegebeuren in 2008 voor het eerst in de avond en nacht onder een immense kunstlichtinstallatie plaatsvond. Dat was een enigszins surrealistische wereldprimeur. In achttien jaar tijd is er heel veel veranderd in het schatrijke Golfstaatje. Het realiseren van immens grote en vooral luxe bouwwerken gaat door. Later dit jaar vindt in Qatar het veel bekritiseerde WK-voetbal plaats. De prestigieuze stadions voor het evenement zijn zo’n beetje gereed. De bouw van de infrastructuur, zoals het wegen- en metronet, liggen op schema. Terwijl de bebouwing het Losail International Circuit steeds dichter nadert, zijn ook de compleet vernieuwde wegen ernaartoe nu helemaal gereed. Ondanks alle veranderingen is het circuit op zich hetzelfde gebleven. Wat wel is veranderd, is het tijdschema van de Grand Prix. Werd het hele evenement in 2008 nog in het donker, maar dan wel onder kunstlicht verreden, was dat dit jaar wel anders. Eerder werd er om 18.00 uur plaatselijke tijd met het programma begonnen en waren de laatste trainingen en race pas om 1.00 uur ’s nachts afgelopen. Dat was uniek en had zeker wat. Nu vonden alleen nog de tweede vrije training, de kwalificatie en de wedstrijd van de MotoGP vanaf zes uur ’s avonds onder kunstlicht plaats. Dat is toch jammer te noemen, want daarmee verliest deze Grand Prix steeds meer iets specials. Als reden wordt de veiligheid opgegeven. In de woestijn koelt het ’s avonds heel snel af en wordt het asfalt steeds vochtiger. Met alle problemen van dien voor de banden. Ook is er nu een bepaalde marge om het programma uit te kunnen laten lopen. Iets, dat in het verleden nodig was, toen er onverwachte regen- en zelfs hagelbuien boven het circuit naar beneden kwamen.

Wie had op deze finish gerekend? Niemand! Enea Bastianini wordt als eerste afgevlagd voor Brad Binder.

Toeval of niet?

Ook anders bij de openings-GP van het seizoen: na 27 jaar was startnummer 46 niet meer van de partij. Of het nu toeval was of niet, maar Valentino Rossi had op vrijdag 4 maart 2022 ook wel wat anders te doen dan motorracen. Want juist op de dag dat het nieuwe seizoen begon, werden Valentino en zijn levenspartner Francesca Sofia Novelle ouders van een dochtertje, Giulietta genaamd.

Terug naar Qatar want hier vond nog een andere verandering plaats. Voor het eerst in tien jaar vonden er voor aanvang van het evenement geen test plaats op het Losail-circuit. Omdat het aantal races per seizoen is opgelopen tot 21 werd er besloten om het testen te beperken tot twee dagen in Maleisië en drie op het nieuwe circuit in Indonesië. Met als gevolg, dat er nu nog meer vraagtekens over de krachtsverhoudingen waren dan in het verleden reeds het geval was.

Maar daar kwam in Qatar snel verandering in. Misschien beter gezegd; vraagtekens maakten plaats voor verrassingen. Want na de kwalificaties mochten Jorge Martin, Enea Bastianini en Marc Márquez in de race van de eerste startrij vertrekken. Martin was niet helemaal een verrassing te noemen, want dat had de Pramac Ducati-coureur ook verleden jaar bij de tweede GP op dit circuit mogen doen. Dat Bastianini zo hard ging op de Ducati van verleden jaar was wel verrassend. Ook al omdat de Italiaan tot nu toe nou niet bepaald als een goede qualifier te boek stond. En de toch nog niet honderd procent fitte Márquez verraste door met de compleet nieuwe en weinig geteste Honda direct de derde plaats voor zich op te eisen. Als zesde zorgde Pol Espargaró voor nog meer hoop bij het Repsol Honda-team. Ook Aprilia (Aleix Espargaró als vijfde) en KTM (Brad Binder als zevende) waren verrassend snel. Nu zat de top twaalf binnen een seconde. Maar als elfde en twaalfde werden de bange vermoedens van Fabio Quartararo (vooral) en Franco Morbidelli bewaarheid. De Yamaha’s kwamen zeker op topsnelheid veel te kort. Daarentegen bleken de Suzuki’s wel duidelijk aan snelheid te hebben gewonnen. In de race kwam dat er niet uit, want zowel Joan Mir als Alex Rins kampte met gripproblemen en zo kwam het Suzuki-duo niet verder dan de zesde en zevende plaats. Dat was nog altijd beter dan Quartararo. Die kreeg problemen met de luchtdruk in de voorband van zijn Yamaha. Daardoor werd de wereldkampioen helemaal kansloos voor een topklassering. Omdat hij vlak voor de finish ook nog werd gepakt door landgenoot Johann Zarco restte Quartararo slechts de negende plaats. En daar was de titelhouder niet blij mee! Terwijl Zarco wel over de eindstreep kwam, deden drie Ducati-merkgenoten van hem dat niet. Jack Miller kreeg al snel te kampen met een elektronisch probleem en zocht vroegtijdig zijn pit op. Nadat polesetter Martin zijn start totaal had verknald en zo ver terug was gevallen, had de Spanjaard de pech dat hij door een eveneens niet imponerende Bagnaia (foutieve remactie) onderuit werd gereden. Zo vertrok het favoriet geachte Ducati-fabrieksteam zelfs zonder punten uit Qatar.

Tranen van vreugde

Nee, dan deden de Repsol Honda-coureurs het een stuk beter. Tot veler verrassing was het Pol Espargaró die niet alleen uit de schaduw van Marc Márquez trad maar met nog vier ronden te rijden zelfs de eerste GP van 2022 wist aan te voeren. Toen was het beste van zijn (zachte) banden eraf. Terwijl Márquez dit keer eieren, beter gezegd punten, voor zijn geld koos en achter de sterk acterende combinatie Aleix Espargaró/Aprilia vijfde werd, dienden zich de volgende verrassingen aan. De foutloos rijdende Bastianini en Binder verwezen Pol Espargaró namelijk naar de derde plaats. En zo werden de Ducati GP21-coureur en de KTM-fabrieksrijder heel verrassend eerste en tweede in deze spectaculair verlopen en zeer snelle openingsrace.

Dat er vervolgens in het Gresini-team de nodige tranen vloeiden laat zich raden. Het was tevens de eerste MotoGP-zege van de 24-jarige coureur uit Rimini, die in 2020 Moto2-wereldkampioen werd en afgelopen seizoen bij zijn debuut in de koningsklasse op een twee jaar oude Ducati GP19 op zijn thuiscircuit in Misano als derde reeds twee podiumplaatsen scoorde. Na van 2014 tot en met 2016 al voor het Gresini-team in de Moto3-klasse te zijn uitgekomen – in 2016 finishte hij achter Brad Binder als tweede in de titelstrijd – keerde de populaire Italiaan voor dit seizoen terug naar de stal van zijn veel te vroeg overleden leermeester. Bastianini werd (en wordt) daarbij vergezeld door Alberto Giribuola, de gerenommeerde Ducati-cheftechnicus die eerder drie vicewereldtitels met Andrea Dovizioso veroverde. Ongetwijfeld gaan we dit seizoen nog veel meer van Enea Bastianini en het Gresini-team horen, dat nog altijd als een echt familie-team functioneert. Maar dat geldt ook voor de andere 23 coureurs verdeeld over twaalf teams en zes merken.

Ongewild Ducati-vuurwerk door Pecco Bagnaia en Jorge Martin.

De resultaten

MotoGP Qatar

1. Enea Bastianini (I)  Ducati 42.13,198
2. Brad Binder (ZAF)   KTM    +0,346
3. Pol Espargaró (E)    Honda +1,351
4. Aleix Espargaró (E) Aprilia +2,242
5. Marc Marquez (E)  Honda +4,099
6. Joan Mir (E) Suzuki +4,843
7. Alex Rins (E)           Suzuki  +8,810
8. Johann Zarco (F)     Ducati +10,536
9. Fabio Quartararo (F)          Yamaha          +10,543
10. Takaaki Nakagami (J)       Honda +14,967
11. Franco Morbidelli (I)        Yamaha          +16,712
12. Maverick Viñales (E)         Aprilia +23,216
13. Luca Marini (I)      Ducati +27,283
14. Andrea Dovizioso (I)         Yamaha          +27,374
15. Remy Gardner (AUS)        KTM    +41,107

  • 22 Ronden =  118,36 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 168,2 km/u
  • Snelste ronde (17e): Bastianini, 1.54,338 = 169,3 km/u (record)

WK-stand (na 1 van 21 races)

1. Bastianini, 25 punten
2. B. Binder, 20;
3. P. Espargaró, 16;
4. A. Espargaró, 13;
5. M. Marquez, 11;
6. Mir, 10;
7. Rins, 9;
8. Zarco, 8;
9. Quartararo, 7;
10. Nakagami, 6.

Voorspelling Marien

Niet ‘hoe is het met de bandjes?’, maar hoe is het met het asfalt? Hét is de vraag die iedereen zich de komende dagen stelt na het asfalt-debacleop het Pertamina Mandalika Circuit tijdens de MotoGP-wintertest eerder dit jaar. Een probleem dat notabene al bekend was nadat het WorldSBK eind 2021 het circuitofficieel voor geopend verklaarde. Als het nieuw gelegde asfalt het houdt, wint Pecco Bagnaia.

MotoGP in cijfers

21

Nog nooit stonden er zoveel races op de GP-kalender.

14

van de huidige 24 MotoGP-coureurs zijn minimaal één keer wereldkampioen geworden.

1

van de huidige 24 MotoGP-coureurs heeft nog nooit een Grand Prix weten te winnen. Dat is Aleix Espargaró.

10,799

seconden was Enea Bastianini op zijn Ducati sneller dan de winnaar van de tweede wedstrijd in Qatar van verleden jaar. Dat was Fabio Quartararo (Yamaha).

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen