Voor het zevende achtereenvolgende jaar levert Brembo het remsysteem aan alle topcoureurs die zich voorbereiden op de eerste Grand Prix in Losail. Het circuit is een uitdaging voor de remmen. Dat levert interessante feiten en cijfers op.
Remmen in 13 van de 16 bochten
De MotoGP gaat weer van start op het circuit van Losail in Qatar, voor een nieuw seizoen waarin Brembo opnieuw met alle teams zal samenwerken. Er wordt al sinds 2004 op Losail geracet en het circuit bevat verschillende uitdagende remsecties. Zozeer zelfs dat het op de schaal van 1 tot 5 een moeilijkheidsgraad van 3 heeft gekregen van de Brembo-ingenieurs.
Van de 13 remsecties worden er 3 beschouwd als zeer veeleisend voor de remmen, terwijl 4 een gemiddelde moeilijkheidsgraad hebben en 6 een lichte. Door het 1.068 meter lange rechte stuk dat eraan voorafgaat, is remmen in de eerste bocht na de finish een van de moeilijkste in het hele wereldkampioenschap: zonder slipstream kunnen MotoGP-motoren er 346 km/u halen. Tijdens het afremmen tot 102 km/u wordt een belasting van 5,7 kg op de remhendel uitgeoefend. Om de bocht te nemen, remmen de renners 5,5 seconden, in die tijd leggen ze 258 meter af.
In 13 van de 16 Qatarese bochten moet worden geremd. Dat is het hoogste cijfer van het seizoen en hoger dan de 12 remrondes in Jerez en Misano Adriatico. Ook de werkingstijd van het remsysteem is een record: een goede 40 seconden per ronde, 15 seconden meer dan op de Sachsenring en Phillip Island. Van de start tot de geblokte vlag zullen de remmen dus iets minder dan 15 minuten worden gebruikt, wat overeenkomt met 36% van de duur van de GP. Over het geheel genomen oefent elke rijder tijdens de race een totale belasting uit op de remhendel van meer dan een ton, het hoogste cijfer van alle niet-Europese circuits.
Een nieuwe schijf
Het grote nieuws voor het seizoen 2022 is de introductie van Brembo’s geventileerde carbonschijven met een diameter van 355 mm, die de versies van 320 mm en 340 mm aanvullen. De nieuwe aanwinsten, die reeds met succes werden getest op Mandalika en Sepang, werden ontworpen voor gebruik op circuits die zeer veeleisend zijn voor remsystemen. Het reglement bepaalt dat de coureurs in Spielberg, Motegi en Buriram om veiligheidsredenen zullen moeten kiezen tussen deze schijven en de 340mm-schijven. Dat betekent dat ze niet kunnen kiezen voor de 320mm-schijven, die in alle andere GP’s kunnen worden gebruikt. De beperkingen gelden uiteraard niet als de race nat wordt verklaard omdat dan de intensiteit van het remmen lager is.
Hoewel de schijfdiameter van 355 mm een primeur is in de geschiedenis van de MotoGP, ligt de maximumlimiet voor productiemotoren veel lager. Qua diameter is de grootste zwevende Brembo-remschijf de 330mm-remschijf die op de Ducati Panigale wordt gebruikt.