Na zijn onnodige val tijdens de GP van Amerika zette Marc Márquez in Qatar direct weer orde op zaken. Want de Ducati-fabriekscoureur domineerde op het Lusail Circuit. Na het rijden van een absoluut ronderecord mocht de Spanjaard er niet alleen van poleposition vertrekken, hij won er ook de Sprint, de GP-race en brak daarin ook nog eens het ronderecord. Bovendien heroverde de oudste Márquez de leiding in de WK-strijd. Regerend wereldkampioen Jorge Martin (Aprilia) raakte bij zijn wedstrijdrentree opnieuw zwaar geblesseerd en KTM-coureur Maverick Viñales moest een prachtige tweede inleveren.
MotoGP Argentinië 2025: de gebroeders Márquez heersen opnieuw!
Voor we het over de Grand Prix van Qatar gaan hebben eerst nog even terug naar datgene wat er gebeurde tijdens de startprocedure van de Amerikaanse GP in Austin. Het meest schokkende mag worden genoemd, dat de meeste hoofdrolspelers het (nieuwste) reglement omtrent de startprocedure niet bleken te kennen. Ook niet door Marc Márquez (die als de aanstichter van de chaos werd gezien) en de verantwoordelijke personen binnen zijn team, dat van Lenovo Ducati. En dat geldt dan in de eerste plaats voor Marco Rigamonti, de cheftechnicus van de Spaanse coureur. Want die was niet zeker van zijn zaak en dacht dat zijn rijder na de opwarmronde achteraan het veld moest aansluiten. Maar teammanager Davide Tardozzi gaf direct aan, dat er na de start een ‘ride-through penalty’ genomen moest worden. Dit alles blijkt uit door Dorna op de grid gemaakte videobeelden die na de COTA MotoGP-race naar buiten werden gebracht. Márquez dacht door zijn startplaats te verlaten en over te stappen op een machine met droogweer-afstelling, dat hij gestart vanuit de pitstraat en na het rijden van de opwarmronde achter aan het veld kon aansluiten om vandaar aan zijn race te beginnen. Maar in het reglement staat dat hij vanaf zijn normale startpositie (in dit geval was dat de pole) had moeten vertrekken. Om vervolgens in de race als straf een ‘ride-through penalty’ te ondergaan. Dat zou op dit circuit een verlies van ongeveer dertig seconden met zich mee hebben gebracht. Ook de negen andere coureurs die Marc Márquez tijdens zijn ‘wegrenactie’ blindelings volgden, hadden deze straf moeten krijgen. Na afloop werd duidelijk dat al deze rijders dus ook het reglement niet kenden. En dat mag een heel kwalijke, amateuristische zaak worden genoemd! Uiteindelijk hadden zij allemaal het geluk dat de startprocedure vroegtijdig werd afgebroken omdat de wedstrijdleiding vond dat de veiligheid in het geding was. Door dit besluit werden alle andere startregels overruled en volgde er een volledig nieuwe start. Ook kan worden geconcludeerd dat Marc Márquez heel slim dacht te zijn, maar dat uiteindelijk toch niet (voldoende) was! Gewoon omdat de achtvoudig wereldkampioen niet op de hoogte was van de nieuwste regels. Iets dat hij later ook toegaf. Feit is verder dat Enea Bastianini, Brad Binder en Ai Ogura, die als enige drie rijders al op de grid op slickbanden stonden, niet voor het maken van de juiste keuze werden beloond. Inmiddels heeft racedirecteur Mik Webb verklaard dat de startregels herzien gaan worden. Maar dat was in Qatar nog niet gebeurd.
Scott Redding onthult keerpunt in relatie tussen Rossi en Márquez
Blessureleed
Wat er wel het geval was, was de wedstrijdrentree van Jorge Martin. Na alle blessureleed van de laatste maanden kon de regerend wereldkampioen dan eindelijk zijn wedstrijddebuut op zijn Aprilia voorzien van het startnummer 1 maken. Hoewel er dit seizoen maar liefst tweeëntwintig GP’s op de kalender staan, kan worden aangenomen dat titelprolongatie voor de Spanjaard gezien het hoge niveau van de concurrentie onmogelijk gaat worden. Martin is niet de eerste kampioen in de koningsklasse die dit al zo vroeg in het seizoen overkomt. Zo begon in 1986 Freddie Spencer als 250cc- en 500cc-dubbelwereldkampioen met een blessure aan zijn rechteronderarm aan het nieuwe seizoen. Daardoor zou de Amerikaan niet alleen in 1986 geen enkel WK-punt scoren, maar betekende de blessure indirect zelfs het einde van zijn racecarrière. In 1990 kwam toenmalig 500cc-wereldkampioen Eddie Lawson tijdens de training voor de eerste Grand Prix van het seizoen – Laguna Seca, Verenigde – door falende remmen bij zijn Yamaha dusdanig hard ten val dat hij een gecompliceerde rechterenkelbreuk opliep. Pas tijdens de TT van Assen kon de Amerikaan zijn rentree maken. In 1999 raakte vijfvoudig 500cc-titelhouder Mick Doohan (Honda) tijdens de training voor de GP van Spanje in Jerez, de derde van het seizoen, dusdanig gewond dat hij abrupt een punt achter zijn racecarrière moest zetten. Dat laatste overkwam Marc Márquez in 2020 (net) niet. Maar zijn val tijdens de openingsrace van het seizoen in Jerez gevolgd door een te snelle comeback, zorgden er wel voor dat de Spanjaard daarna vanwege meerdere operaties en herstelperiodes voor meer dan een jaar was uitgeschakeld. Door alle ondergane blessureleed adviseerde Márquez Jorge Martin daarom niet te snel een comeback te willen maken. Maar na de eerste drie GP’s van dit seizoen te hebben gemist, kreeg de titelhouder van de doctoren groen licht om in Qatar zijn rentree te maken. Het werd geen gelukkige comeback. Want na een zestiende plaats in de Sprint, kwam Martin tijdens de GP-race, buiten de punten liggend, hard ten val. Hierbij liep hij meerdere kneuzingen aan zijn borstkas, een klaplong en zes gebroken ribben op. Met als gevolg dat de Aprilia-coureur niet alleen een aantal dagen ter observatie in het ziekenhuis van Doha moest blijven, maar dat hij opnieuw voor langere tijd is uitgeschakeld.

Underdog
Voor deze GP van Qatar dook Marc Márquez in de rol van underdog door te verklaren dat het circuit van Lusail zijn broer Alex en Pecco Bagnaia beter zou liggen. Dat de achtvoudig wereldkampioen geen liefhebber van deze baan is, is bekend. Hij wist er dan ook maar één keer een MotoGP-race te winnen. Dat was in 2014. Maar sinds hij in het zitje van een fabrieks-Ducati zit, is MM93 overal snel. Zo ook in de woestijn, want ook hier veroverde hij met een tijd van 1.50,499 minuut, of te wel een absoluut ronderecord, de poleposition. En eveneens voor de vierde achtereenvolgende keer stond zijn jongere broer Alex bij de start naast hem. Heel wat slechter verging het Pecco Bagnaia. Die mocht na een schuiver in Q2 pas van de elfde startplaats vertrekken. Dat de Italiaan vervolgens in de Sprint niet verder dan de achtste positie kwam, was gezien de zware concurrentie geen verrassing te noemen. Bagnaia was als achtste zelfs de laagst geklasseerde van de zes Ducati-coureurs. Vooraan het veld zorgden de heren M. en A. Márquez voor alweer de zesde dubbele familiezege in dit (nog prille) seizoen. Franco Morbidelli maakte het Ducati-podium compleet en debutant Fermin Aldeguer, eveneens Ducati, pakte een knappe vierde plaats. Opvallend was dat naast geen enkele Honda-coureur ook geen enkele KTM-rijder in de punten wist te rijden. En dat terwijl Brad Binder verleden jaar met zijn KTM nog twee keer als tweede in Qatar wist te finishen. Op zondag meldde zich tijdens de GP-race wel verrassend een KTM-coureur in de voorste gelederen. Nog verrassender was dat dit Maverick Viñales was. Maar er gebeurde nog meer. Eerst raakten de gebroeders Márquez elkaar door een stuurfoutje van Marc. Hiervan profiteerde Franco Morbidelli die onverschrokken de leiding in de race nam. Vervolgens maakte Alex Márquez een fout waardoor Fabio Di Giannantonio de woestijn in werd gestuurd en zo een hoge klassering in de duisternis zag verdwijnen. De jongste Márquez, die ook naast de baan was geraakt, wist na het krijgen van een ‘long-lap’ straf nog knap terug te komen naar een uiteindelijke zesde plaats. Vooraan het veld was het vervolgens Viñales die zich met zijn KTM in het Ducati-geweld mengde. Buiten Franco Morbidelli was dat Marc Márquez en de sterk naar voren gekomen Pecco Bagnaia. De twee Ducati-fabriekscoureurs hadden nog een hele kluif aan Viñales, die weer eens een van zijn sterkere races reed. Maar in de laatste vier ronden liet Márquez, die tot dan aan toe heel slim zijn voorband zoveel mogelijk had gespaard, zien waartoe hij in staat is. Ook op dit circuit. Na een aantal zeer snelle ronden, waaronder drie ronden voor het einde een nieuw rondrecord, zette hij de race naar zijn hand en boekte zo zijn zevende zege uit acht starts. Terwijl Viñales op 1,8 seconde tweede werd, pakte Bagnaia de derde plaats. Na de tot nu toe tegenvallende resultaten waren ze bij KTM natuurlijk ontzettend blij met dit resultaat. Maar voordat de huldiging (met Viñales dus) plaatsvond, kwam er al het bericht dat de luchtdruk van de voorband van zijn machine wel eens niet in orde zou zijn. Een kleine twee uur na de race kwam daar de bevestiging van en kreeg de combinatie Maverick Viñales/KTM een tijdstraf van zestien seconden toebedeeld. Dat betekende geen tweede maar een veertiende plaats en ook het moeten inleveren van de zwaarbevochten trofee. Als eerste profiteerde Morbidelli hiervan, want die werd na de Sprint ook nu weer derde. En zo waren opnieuw de eerste drie Ducati-coureurs. In dit seizoen was dat voor de achtste achtereenvolgende keer. Dit keer was Johann Zarco met zijn Honda als vierde de hoogst geklasseerde niet-Ducati-rijder. In tegenstelling tot de Sprint was de machine van de Fransman nu wel van het goede type achterband, een medium, voorzien. Dat gold trouwens ook voor Viñales. Aldeguer schitterde andermaal. Nu werd de jongste MotoGP-rijder vijfde. Als zevende was Fabio Quartararo opnieuw de beste Yamaha-coureur. Pedro Acosta werd na het terugzetten van Viñales als achtste de beste KTM-rijder. De volgende Grand Prix is die van Spanje. Verleden jaar vochten Marc Márquez en Pecco Bagnaia op Jerez een titanenduel uit. Een duel dat werd gewonnen door de Italiaan. Dit jaar zal de Spanjaard voor eigen publiek revanche willen nemen. Maar dat geldt voor meerdere, veelal Spaanse, coureurs. Want wat te denken van ene Maverick Viñales?
Foto’s: ANP, MotoGP.com en teams.
MotoGP Qatar uitslagen
Sprint Qatar |
1. Marc Márquez (E), Ducati, 20.38,304; 2. Alex Márquez (E), Ducati, + 1,577; 3. Franco Morbidelli (I), Ducati, +3,988; 4. Fermin Aldeguer (E), Ducati, +4,369; 5. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +4,593; 6. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +5,099; 7. Ai Ogura (J), Aprilia, +10,199; 8. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +10,334; 9. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, +11,300. |
- 11 ronden = 59,18 km
- Racegemiddelde winnaar: 172,0 km/u
- Snelste ronde (5e): Marc Márquez, 1.52,093 = 172,7 km/u
MotoGP Qatar |
1. M. Márquez, 41.29,186; 2. Bagnaia, +4,535; 3. Morbidelli, +6,495; 4. Johann Zarco (F), Honda, +6,668; 5. Aldeguer, +7,484; 6. A. Márquez, +9,764; 7. Quartararo, +12,895; 8. Pedro Acosta (E), KTM, +14,219; 9. Bezzecchi, +14,368; 10. Luca Marini (I), Honda, +15,137; 11. Enea Bastianini (I), KTM, +17,459; 12. Alex Rins (E), Yamaha, +17,563; 13. Brad Binder (ZAF), KTM, +17,632; 14. Maverick Viñales (E), KTM, +17,800; 15. Ogura, +18,758. |
- 22 ronden = 118,36 km
- Racegemiddeld winnaar: 171,1 km/u
- Snelste ronde (19e): Marc Márquez, 1.52,561 = 172,0 km/u (record)
Stand MotoGP na 4 van 44 races
Positie | Rijder en Motorfiets | Punten |
---|---|---|
1 | Marc Márquez (E), Ducati | 123 |
2 | Alex Márquez (E), Ducati | 106 |
3 | Francesco Bagnaia (I), Ducati | 97 |
4 | Franco Morbidelli (I), Ducati | 78 |
5 | Fabio Di Giannantonio (I), Ducati | 48 |
6 | Johann Zarco (F), Honda | 38 |
7 | Marco Bezzecchi (I), Aprilia | 32 |
8 | Fabio Quartararo (F), Yamaha | 30 |
9 | Ai Ogura (J), Aprilia | 29 |
10 | Luca Marini (I), Honda | 26 |
11 | Pedro Acosta (E), KTM | 24 |
12 | Brad Binder (ZAF), KTM | 22 |
13 | Enea Bastianini (I), KTM | 21 |
14 | Fermin Aldeguer (E), Ducati | 20 |
15 | Jack Miller (AUS), Yamaha | 19 |