Het is alweer even geleden dat een Suzuki meedeed aan een MotoGP-wedstrijd. In 2011 reed Alvaro Bautista de laatste race op een GSV-R is. Dat seizoen sloot de Spanjaard af als dertiende in het kampioenschap. Randy de Puniet zou in 2012 op Suzuki rijden, maar twee weken na de laatste race in Valencia besloten de Japanners zich terug te trekken wegens de economische crisis.
Suzuki is, zoals eerder gemeld, druk bezig met de terugkeer naar de MotoGP. In 2014 wil Suzuki weer actief zijn in de koningsklasse. Eerst werd nog gesproken over eventuele wildcard deelnamen in 2013, maar Suzuki’s MotoGP Project leider Satoru Terada heeft dat uitgesloten.
Wel is het mogelijk dat Suzuki in 2013 te zien zal zijn tijdens enkele officiële MotoGP-testdagen. Suzuki heeft namelijk een officieel verzoek ingediend bij de Dorna om te mogen testen. Op dit moment is er nog niets ondertekend omdat het voor Dorna niet gaat om het aantal fabrikanten dat meedoet in de MotoGP klasse, maar om competitieve races. Wel meldt Ezpleta in een interview met BBC Sport het volgende: “Als we competitievere races kunnen krijgen door meer fabrikanten, dan is dat des te beter. Maar het hoofddoel blijft het hebben van competitieve motoren.”
Tijdens de Grand Prix van Brno heeft de Japanse fabrikant Ben Spies en Cal Crutchlow aan de tand gevoeld of er interesse was om testrijder te worden. Maar het lijkt er nu sterk op de De Puniet, naast racen voor het Power Electronics Aspar Team, ook testwerk voor Suzuki zal gaan verrichten.