vrijdag 22 november 2024

MotoGP Portugal en Spanje: Fabio Quartararo en Pecco Bagnaia ieder een keer foutloos

De nummers één en twee van 2021, Fabio Quartararo en Pecco Bagnaia, hadden dit seizoen nou niet bepaald de start die ze zich ervan hadden voorgesteld. Tijdens de eerste twee races op Europese bodem veranderde dat echter. Quartararo reed op foutloze wijze in Portugal naar de zege. Bagnaia deed dat een week later in Spanje.

MotoGP Americas: indrukwekkende comeback Marc Márquez

Fotogafie: Henk Keulemans, MotoGP.com

Tot de covid-pandemie was het zo, dat de eerste Grand Prix van het seizoen op Europese bodem plaats vond in Jerez. Dat was sinds 1989 het geval. Net zoals de openingsrace van het seizoen sinds 2004 in Qatar werd verreden en de laatste sinds 2002 in Valencia. Maar met 21 races op de kalender is aan een aantal van die ‘tradities’ een einde gekomen. Zo was dit jaar de GP van Portugal de eerste van dertien races die in Europa worden verreden en de Grote Prijs van Spanje alweer de zesde ronde van dit seizoen. Met andere woorden: het in het verleden vaak gebruikte gezegde ‘Dat het seizoen pas echt begint in Europa’ is niet meer van toepassing. Toch ervaren de meeste coureurs het racen in Europa als comfortabeler dan tijdens de acht wedstrijden die elders in de wereld plaatsvinden. Dat komt met name doordat de rijders in het rennerskwartier de beschikking hebben over hun eigen motorhome en dat ze tussen de races door naar huis kunnen. Ook wordt vaak beweerd, dat de Europese circuits ‘anders’ zijn. Achter deze bewering kunnen de nodige vraagtekens worden gezet. Want een circuit is een circuit. Wel is het zo, dat de ene baan een rijder en/of machine beter ligt dan een andere baan. In Portugal was dat duidelijk het geval met de combinatie Fabio Quartararo/Yamaha. Na een perfect vertrek vanaf de vijfde startpositie wist de Fransman al snel een gaatje te slaan ten opzichte van de rest van het veld. Rijdend met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk (net zoals zijn voorganger bij Yamaha Jorge Lorenzo dat kon) bouwde Quartararo gestaag zijn voorsprong uit en boekte sinds de GP van Groot-Brittannië op 29 augustus 2021 eindelijk weer eens een overwinning. Het was tevens de eerste zege van de Fransman als regerend MotoGP-wereldkampioen. Het succes voor Frankrijk werd compleet gemaakt door Johann Zarco, die vanaf pole te zijn gestart tweede werd. Als derde liet Aleix Espargaró zien, dat zijn eerste GP-zege en die van Aprilia in Argentinië geen toevalstreffer is geweest. Grote verliezer in Portugal waren de fabrieksteams van Ducati en Honda. Vooral Ducati-kopman Pecco Bagnaia mocht van geluk spreken, dat hij na een schuiver in FP2 en een heel gemene val in FP3 alleen maar een schouderblessure opliep. Het was niet alleen een gemene schuiver, maar ook een domme. Want nadat de Italiaan de nog natte baan had verkend op regenbanden, besloot hij toch naar slicks te wisselen. Vervolgens verloor hij al in de eerste ronde de macht over zijn Ducati. Enigszins gehavend reed Bagnaia vervolgens in de race nog wel van de laatste naar de achtste plaats. Teamgenoot Jack Miller vergooide in Portugal een mogelijk podiumplek door een remfout waardoor de Australiër niet alleen zichzelf maar ook Joan Mir (Suzuki) uitschakelde. Tegen de verwachtingen in had Marc Márquez geen enkele kans op het technisch moeilijke circuit van Portimão. De achtvoudig wereldkampioen moest zelfs alles op alles zetten om zijn jongere broer Alex van de zesde plaats te verdrijven.

In Jerez zagen we eindelijk weer een MotoGP-race voor volle tribunes.

Ouderwets gezellig

Terwijl de publieke belangstelling in Portimão tegenviel (lokale held Miguel Oliveira werd er overigens vijfde op de KTM), was het een week later in Jerez weer ouderwets gezellig en bomvol. Maar wat ook hier nog niet op ouderwetse wijze ging, was de combinatie Marc Márquez/Honda. De Spanjaard gaf ook bij zijn thuisrace direct aan, dat winnen niet meer zo vanzelfsprekend is. Daarvoor is zijn machine nog niet goed genoeg voor. Iemand die in Zuid-Spanje gelijk wel van zich deed spreken was Pecco Bagnaia. Ondanks het feit dat hij nog last van zijn geblesseerde schouder had, verpulverde de Ducati-coureur in de kwalificatie het absolute ronderecord van het ‘Circuito Jerez Angel Nieto’. De enige die nog enigszins in de buurt van de Italiaanse combinatie kon blijven, was Fabio Quartararo. De Yamaha-rijder wist dat in de race de start waarschijnlijk beslissend zou zijn. Dat bleek ook het geval te zijn. Quartararo had een heel goede start. Maar die van Bagnaia was nog beter. Omdat het nu de Italiaan was die foutloos reed, kreeg de Fransman 25 ronden lang geen enkele kans om hem te passeren. Zo boekte Bagnaia, in navolging van wat Quartararo in Portugal deed, zijn eerste zege in dit seizoen. En lijkt het er dus toch op, dat zo gauw het MotoGP-circus in Europa is gearriveerd de zaken zich gaan normaliseren. Dat geldt in ieder geval voor deze twee titelfavorieten. Want in Jerez hadden zij maar liefst bijna elf seconden voorsprong op de nummer drie. En dat was andermaal en toch wel verrassend Aleix Espargaró. Door dit knappe resultaat verliest Aprilia overigens wel extra testmogelijkheden. Maar dat zal de Italianen worst zijn! Een opnieuw sterk rijdende Espargaró besliste een mooi duel om de derde plaats met Jack Miller en Marc Márquez, die zoals altijd tot het uiterste ging, in zijn voordeel. Terwijl Joan Mir zesde werd, kwam diens Suzuki-teamgenoot Alex Rins na een uitstapje naast de baan niet verder dan de negentiende plaats. Grote verliezer tijdens de Grote Prijs van Spanje was het Pramac Ducati-team. Want Johann Zarco en Jorge Martin kwamen beiden ten val.

Al met al verschijnt Fabio Quartararo niet alleen als regerend wereldkampioen, maar ook als WK-leider aan de start bij zijn thuis-GP in Le Mans. Een Grand Prix, die ongetwijfeld voor prachtige coulissen zal gaan plaatsvinden, nu ook daar weer alle racefans welkom zijn.

De eerste drie van Jerez, Pecco Bagnaia (m), Fabio Quartararo (l) en Aleix Espargaró hebben ook de toonaangevende rol in de titelstrijd overgenomen.

De resultaten

MotoGP Portugal

1. Fabio Quartararo (F)          Yamaha          41.39,611
2. Johann Zarco (F)     Ducati +5,409
3. Aleix Espargaró (E) Aprilia +6,068
4. Alex Rins (E)           Suzuki  +9,633
5. Miguel Oliveira (POR)         KTM    +13,573
6. Marc Márquez (E)  Honda +16,163
7. Alex Marquez (E)    Honda +16,183
8. Francesco Bagnaia (I)         Ducati+16,511
9. Pol Espargaró (E)    Honda +16,769
10. Maverick Viñales (E)         Aprilia +18,063
11. Andrea Dovizioso (I)         Yamaha          +29,029
12. Luca Marini (I)      Ducati +29,249
13. Franco Morbidelli (I)        Yamaha          +33,354
14. Remy Gardner (AUS)        KTM    +40,205
15. Marco Bezzecchi (I)          Ducati +46,052

  • 25 RONDEN =  114,8 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 165,3 km/u
  • Snelste ronde (10e): Quatararo, 1.39,435 = 166,2 km/u (record)

MotoGP Spanje

1. Francesco Bagnaia (I)         Ducati 41.00,554
2. Fabio Quartararo (F)          Yamaha          +0,285
3. Aleix Espargaró (E) Aprilia +10,977
4. Marc Márquez (E)  Honda +12,676
5. Jack Miller (AUS)    Ducati +12,957
6. Joan Mir (E) Suzuki +13,934
7. Takaaki Nakagami (J)         Honda +14,929
8. Enea Bastianini (I)  Ducati +18,436
9. Marco Bezzecchi (I)            Ducati +18,830
10. Brad Binder (ZAF) KTM    +20,056
11. Pol Espargaró (E)  Honda +20,856
12. Miguel Oliveira (POR)       KTM    +23,131
13. Alex Marquez (E)  Honda +25,306
14. Maverick Viñales (E)         Aprilia +27,358
15. Franco Morbidelli (I)        Yamaha          +27,519

  • 25 RONDEN = 110,575 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 161,7 km/u
  • Snelste ronde (5e): Bagnaia, 1.37,669 = 163,0 km/u (record)

WK-stand (na 6 van 21 races)

1. Quartararo, 89 punten;
2. A. Espargaró, 82;
3. Bastianini, 69;
4. Rins, 69;
5. Bagnaia, 56;
6. Mir, 56;
7. Zarco, 51;
8. B. Binder, 48;
9. M. Marquez, 44;
10. Oliveira, 43.

Zo verspeelde Enea Bastianini in Portimão de leiding in de titelstrijd.

GP in cijfers

256

Italiaanse winnaars in de historie van de koningsklasse tot nu toe. Pecco Bagnaia is de laatste.

33

coureurs mogen zich ‘MotoGP Legend’ noemen. In Jerez werd Jorge Lorenzo aan deze exclusieve groep toegevoegd.

1.36,170

minuut. De snelste rondetijd ooit op een motorfiets in Jerez gereden. Pecco Bagnaia (Ducati) deed het.

27,234

Seconde was het verschil in Jerez tussen de twee Yamaha-fabrieksrijders Fabio Quartararo (2e) en Franco Morbidelli (15e). Of te wel meer dan een seconde per ronde.

Voorspelling Marien

Hoewel Pecco Bagnaia nog niet eens volledig hersteld was van zijn zware val op Portimao, kon alleen Fabio Quartararo hem volgen. Dat wordt door velen gezien als een topprestatie van Quartararo, maar dat hij op ‘zijn’ Jerez geen antwoord had op Bagnaia (én op Ducati) zegt voor mij alles. De seizoenstart van de Italiaanse coureur en zeker ook van het Italiaanse team waren dan misschien wat ingewikkeld, ze zijn echt nu pas begonnen. En er komt nog veel meer! Te beginnen op Le Mans. Ik wens de tegenstand alvast veel sterkte daar.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen