Na alle controverse van verleden jaar, was voor de FIM de maat vol. Dat penalty punten-systeem wordt aangepast nadat de onpartijdigheid ervan door fans en deelnemers in twijfel getrokken werd.
Het oude systeem zette een rijder achteraan het startveld als deze vier penalty punten kreeg en bij zeven punten moest een rijder vanuit de pits starten. Beide straffen bemoeien rechtstreeks met de uitkomst van het kampioenschap, was de verklaring. Vanaf nu kan een rijder nog maar één straf krijgen; uitsluiting van deelname voor één ronde. En die wordt uitgedeeld bij een totaal van tien penalty punten.
Rigoureus als een dergelijke straf is, kan de FIM zicht op die manier ontdoen van de vraag ‘maar wat als rijder X níet echteraan gestart was’, zoals bij Rossi’s achteraan starten in Valencia verleden jaar. Uiteindelijk zou hij net tekort komen om een greep te doen naar een tiende wereldtitel. Yamaha-teamgenoot Jorge Lorenzo ging uiteindelijk met de titel aan de haal.
TWIJFEL
Het probleem zit hem in een grijs gebied waar straffen volgens sommige te zwaar kunnen uitvallen voor het desbetreffende vergrijp, en twijfel ondermijnt een dergelijk strafpuntensyteem totaal. Om die twijfel weg te nemen, kan een rijder dus een startplaats ontzegd worden voor één race. De penalty punten gaan dan weer terug op nul na dat overgeslagen raceweekend.
Om verdere ongeregeldheden te voorkomen is de groep mensen verantwoordelijk voor het vernieuwde puntensysteem omgedoopt tot het FIM MotoGP Stewards Panel. Zij houden zich specifiek bezig met dat grijze gebied. Rijders kunnen beroep doen tegen uitspraken van het Stewards Panel, waarna het Panel zich binnen vier dagen uit moet spreken over het beroep.
UITSPRAKEN
De reglementen zijn overigens ook aangepast zodat de raceorganisatie straffen uit kan delen wanneer rijders of teams uitspraken doen die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor (de reputatie van) het kampioenschap.