Zoals verwacht leverde de Grote Prijs van Oostenrijk een Ducati-overwinning op. En voor het Italiaanse merk gebeurde dat ook nog eens met de gewenste coureur: Francesco Bagnaia. Daarmee scoorde ‘Pecco’ zijn derde zege op rij. Maar er werden slechts vijf punten ingelopen op Fabio Quartararo. Want de Yamaha-coureur, die vocht als een leeuw, werd tweede. Maar dat niet alleen. Omdat Aleix Espargaró slechts zesde werd, boekte de regerend wereldkampioen winst in de titelstrijd. Want daarin vergrootte hij zijn voorsprong op de Aprilia-coureur, die nog altijd op de tweede plaats staat, van 22 naar 32 punten
Fotografie: MotoGP.com, 2Snap en teams
Omdat de Red Bull Ring het thuiscircuit is van energiedrankgigant Red Bull en de Pierer Mobility AG (Europa’s leidende fabrikant op tweewielergebied), of te wel twee heel succesvolle Oostenrijkse concerns, komt er tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk buiten de races altijd het nodige nieuws naar buiten. Dit keer was het Marc Márquez (tevens Red Bull coureur) die in eerste instantie alle aandacht op zich zag gevestigd. Voor het eerst sinds de GP van Italië was de achtvoudig wereldkampioen weer op een circuit aanwezig. Niet om te racen, maar om te vertellen hoe het met zijn revalidatieproces van zijn voor de vierde keer geopereerde rechterbovenarm gaat. Márquez toonde zich optimistisch en vertelde dat hij meer hoopt te weten als de specialisten eind deze week een uitgebreide analyse van de te maken scans hebben gemaakt. Mochten de conclusies positief zijn, dan hoopt de coureur zo spoedig mogelijk (maar niet overhaast) in het zitje van zijn Honda plaats te nemen. Want testen met de zo geplaagde RC213V is voor het seizoen 2023 meer dan noodzakelijk. Dit om de Japanse ingenieurs zoveel mogelijk feedback te geven. Op dit moment gebeurt dit eigenlijk alleen door de vervanger van Márquez, testrijder Stefan Bradl. De twee andere Honda-coureurs, Pol Espargaró en Alex Márquez, verlaten na dit seizoen Honda en de toekomst van de derde, Taakaki Nakagami is nog steeds niet duidelijk. Wat Marc Márquez tijdens zijn persconferentie niet vertelde, maar tijdens het weekend duidelijk werd, is dat hij en ook zijn broer Alex na bijna twintig jaar de samenwerking met manager Emilio Alzamora hebben verbroken. Alzamora, zelf 125cc-wereldkampioen in 1999, geldt als de ontdekker van de twee talentvolle broers. De verhouding tussen Alzamora en de familie Márquez en ook Honda is de laatste twee jaar duidelijk vertroebeld geraakt. Het ging daarbij onder andere over het moment dat Marc zijn comeback zou maken na zijn bovenarmbreuk in Jerez op 19 juli 2020.
Sprintraces
Op de Red Bull Ring werd ook officieel bekend gemaakt, dat de machines van het Tech3-team in 2023 niet meer onder de vlag en in de kleuren van KTM maar van GasGas aan de start zullen verschijnen. Technisch blijven ze identiek. Zo wil Stefan Pierer met zijn concern een doorgaande lijn met het Spaanse merk in de wegrace creëren: van Moto3 naar Moto2 en vervolgens MotoGP. Net zoals bij Red Bull KTM het geval is. Als rijder staat Pol Espargaró vast. Bovendien heeft Miguel Oliveira een nieuwe aanbieding gekregen. Eerder zag de huidige Red Bull KTM-fabriekscoureur een terugkeer naar het Tech3-team als een degradatie. In ieder geval vertrekt Raul Fernandez bij KTM en is ook Remy Gardner er zijn toekomst niet zeker.
Dan was er de aankondiging van de FIM, Dorna Sports, MSMA en IRTA dat er vanaf volgend seizoen bij elke grand prix op zaterdagmiddag 15.00 uur een MotoGP-sprintrace verreden gaat worden. Dit om een GP-weekend aantrekkelijker voor het publiek, de tv-kijker en zo ook de belanghebbenden (fabrikanten en sponsors) te maken. De afstand van een sprintrace gaat de helft van de GP-race bedragen. De winnaar krijgt 12 punten, de nummer twee 9, de nummer drie 7 en de volgenden vervolgens 6,5,4,3,2 en 1. Op vrijdag zullen twee trainingen worden verreden, die dan weer bepalen welke coureurs er naar Q1 en Q2 gaan. De daarin bepaalde startvolgorde geldt voor beide races. Bovendien is er op zaterdagochtend een vrije training. De plannen, die zeker doorgaan maar nog verder worden uitgewerkt, werden zowel positief en als negatief ontvangen.
Ducati-land
Natuurlijk vond er op de Red Bull Ring, nu voorzien van een chicane om de snelheid voor bocht 3 terug te brengen, ook nog de dertiende race van dit seizoen plaats. Een blik in het verleden, beter gezegd de laatste zes jaar, riep de vraag op: welke van de acht Ducati-coureurs gaat er winnen? Want zes van de acht keer deed een rijder in het zitje van de Italiaanse raket dat. Enigszins verrassend was het Enea Bastianini, die dit keer de pole in ‘Ducati-land’ pakte. De Italiaan, die in de MotoGP nog nooit van de beste startpositie had mogen vertrekken, had in de wedstrijd minder geluk. Want al in de beginfase werd een geconfronteerd met een gescheurde velg van zijn Ducati GP21. Zo kwam de weg helemaal vrij voor de twee fabrieksrijders Pecco Bagnaia en Jack Miller. Ze werden gevolgd door hun merk- en typegenoot (GP22) Jorge Martin. Pas daarachter zaten de twee hoogst geklasseerde coureurs in de titelstrijd Fabio Quartararo en Aleix Espargar. De laatste had door een technisch probleem aan zijn Aprilia een belabberde start. Mede door dat probleem zou hij uiteindelijk niet verder dan de zesde plaats komen. En dat was toch wel een teleurstelling.
MotoGP Groot-Brittannië: Bagnaia wint op Silverstone. Quartararo en Espargaró verliezen punten
Heel wat beter verging het Quartararo. De regerend wereldkampioen wist met heel veel inzet en foutloos rijdend het gat ten opzichte van het leidende Ducati-trio niet alleen te verkleinen, maar kon hij ze ook aanvallen. Als eerste ging Martin voor de bijl. Vier ronden voor het einde wist de Yamaha-coureur op werkelijk weergaloze wijze Miller in de chicane te verschalken. Alleen de eveneens foutloos rijdende Bagnaia, die problemen met zijn (te) zachte voorband kreeg, bleef net buiten het bereik van Quartararo.
Achter dit duo was het Jorge Martin die bij het ingaan van de laatste ronde in de fout ging in een poging om Jack Miller van de derde plaats te verdrijven. Als vierde scoorde Luca Marini zijn tot nu toe beste MotoGP-resultaat. Ducati-merkgenoot Johann Zarco werd vijfde. Als zevende liet de verrassende winnaar van verleden jaar, Brad Binder, zien dat KTM tot nu toe in dit seizoen weinig progressie boekt. De Zuidafrikaan werd gevolgd door Alex Rins, die een kleurloze race reed. Nog slechter verging het diens Suzuki-teamgenoot Joan Mir. Die had in de eerste ronde een immense highsider en liep daarbij zeker een enkelbreuk op. Ook Remy Gardner, Takaaki Nakagami, Darren Binder en Franco Morbidelli gingen onderuit.
Zo vergrootte WK-koploper Fabio Quartararo zijn voorsprong op nummer twee Aleix Espargaró tot 32 punten. De afstand tot nummer drie Pecco Bagnaia bedraagt nu 44 punten. Met nog zeven races voor de boeg lijkt het steeds meer een strijd tussen Quartararo en Bagnaia te worden. Laatstgenoemde heeft als voordeel, voor als het moet, over de nodige hulptroepen te kunnen beschikken. De Fransman staat er alleen voor. Maar de Italiaan kan zich geen enkele fout – lees val – veroorloven. Iets dat hij in de laatste drie races niet heeft gedaan. Daarin waren Bagnaia en zijn Ducati oppermachtig. Kijken of hem dat straks in Misano, waar de volgende confrontatie plaatsvindt, ook gaat lukken.
MotoGP Oostenrijk in cijfers
30
meter is de Red Bull Ring voor de motor-GP’s langer geworden door de aanleg van een chicane voor bocht drie. De totale lengte bedraagt nu 4348 meter.
6
seconden is de tijd van de absoluut snelste ronde op de Red Bul Ring door de chicane omhoog gegaan. Van 1.22,643 min. (Jorge Martin/Ducati in 2021) naar 1.28,772 (Enea Bastianini/Ducati in 2022).
9
MotoGP-races op de Red Bull Ring hebben nu 7 Ducati- en 2 KTM-zeges opgeleverd.
0
WK-punten in Oostenrijk voor het Repsol Honda-team. Pol Espargaró werd zestiende, Stefan Bradl zeventiende.
Voorspelling sportredacteur Marien
Het wordt een beetje eentonig, maar ik tip ook Francesco Bagnaia als racewinnaar voor volgende grand prix. De Italiaan was vorig jaar al ijzersterk op Misano en over zijn actuele vorm hoeven we het niet te hebben. Ook geef ik Enea Bastianini een kans als hij zich net als op de Red Bull Ring goed weet te kwalificeren. Voor de titel ben ik er ook uit, dat wordt Fabio Quartararo. Die inhaalactie op Jack Miller in Oostenrijk: ongekend! De Fransman is op dit moment de beste coureur en kan als enige concurreren met de Ducati’s. Quartararo moet de schade op de komende ‘Ducati-banen’ in Misano en Aragón nog even zien te beperken, zodat hij het tijdens de overzeese races kan afmaken.
Quotes
Fabio Quartararo (Yamaha) over de invoering van sprintraces. De regerend wereldkampioen denkt, dat de raceweekeinden voor de MotoGP-coureurs te druk worden.
Jack Miller (Ducati), die duidelijk een voorstander van het sprintrace-concept is.
Een grandioos rijdende Fabio Quartararo (Yamaha), die uiteindelijk maar één Ducati voor zich moest dulden.
Dat lukte winnaar Pecco Bagnaia (Ducati) dus uitstekend.
Helaas had Aleix Espargaró (zesde) vanaf de start een technisch probleem met zijn Aprilia.
De resultaten
MotoGP Oostenrijk
1.Francesco Bagnaia (I), Ducati, 42.14,886;
2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +0,492;
3. Jack Miller (AUS), Ducati, +2,163;
4. Luca Marini (I), Ducati, +8,348;
5. Johann Zarco (F), Ducati, +8,821;
6. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +11,287;
7. Brad Binder (ZAF), KTM, +11,642;
8. Alex Rins (E), Suzuki, +11,780;
9. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +16,987;
10. Jorge Martin (E), Ducati, +17,144;
11. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +17,471;
12. Miguel Oliveira (POR), KTM, 18,035;
13. Maverick Viñales (E), Aprilia, +20,012;
14. Alex Marquez (E), Honda, +26,26,880;
15. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, +29,744.
- MotoGP Oostenrijk 28 RONDEN = 121,744 KM
- Racegemiddelde winnaar: 172,8 km/u.
- Snelste ronde (8e): Martin, 1.29,854 = 174,2 km/u. (record)
WK-stand (na 13 van 20 races)
1. Quartararo, 200 punten;
2. A. Espargaró, 168;
3. Bagnaia, 156;
4. Zarco, 125;
5. Miller, 123;
6. Bastianini, 118;
7. B. Binder, 107;
8. Rins, 92;
9. Martin, 87;
10. Oliveira, 85.