maandag 25 november 2024

MotoGP Oostenrijk 2023: Francesco Bagnaia ligt op koers

De papieren voor Francesco Bagnaia’s tweede MotoGP-wereldtitel op rij worden alsmaar beter. Op de Red Bull Ring behaalde de Italiaan zijn derde dubbel van het seizoen. Hij heeft halverwege het seizoen een voorsprong van 62 punten opgebouwd.

Foto’s: ANP, MotoGP

De Grand Prix van Oostenrijk was de tiende van in totaal twintig grands prix in 2023. De Red Bull Ring staat in zijn huidige vorm sinds 2016 op de kalender. In de 1996 en 1997 werd er ook twee keer op de A1-Ring gereden. Praktisch hetzelfde circuit, enkel met een andere naam. De Red Bull Ring staat naast het thuiscircuit van KTM ook bekend als Ducati-terrein en niet zonder reden. Vanaf 2016 werd maar één keer de Oostenrijke Grand Prix niet door een Ducati-coureur gewonnen. Brad Binder won met KTM in 2021, toen het in de slotfase begon te regenen en hij met slicks op een natte baan een bijzondere overwinning scoorde. Onder ‘normale’ omstandigheden wisten alleen Ducati-rijders de GP vanaf 2016 te winnen met Andrea Iannone, Andrea Dovizioso (3x), Jorge Lorenzo en Francesco Bagnaia. Er wist ook nog éénmaal een KTM-rijder op het KTM-thuiscircuit te winnen. In coronatijd werd er in een seizoen twee keer op de Red Bull Ring gereden onder de naam Grand Prix van Stiermarken. In 2020 was Miguel Oliveira met KTM de verrassende winnaar en in 2021 kwam Jorge Martin als eerste over de finish met een Ducati. Met deze geschiedenis in het achterhoofd en met acht sterke Ducati’s op de grid – waaronder de top-drie in het kampioenschap – was de fabrikant uit Bologna ook in deze editie de grote favoriet. En Ducati leverde, of beter gezegd: Bagnaia leverde. De Italiaan won beide races overtuigend en drukt steeds meer zijn stempel op het MotoGP-kampioenschap 2023.

Sprint vol incidenten

Het ging na de start van de MotoGP Sprint al flink mis. Alleen de top-negen scoort punten in deze kort race, die over de halve afstand van de zondagwedstrijd gaat. Dat betekent dat rijders zeker met een mindere startpositie gelijk bij de start willen toeslaan om nog te kunnen gaan voor een aantal WK-punten. Marco Bezzecchi – de nummer drie in het WK – werd hier één van de slachtoffers van. Van de Italiaan noteerde vrijdag de snelste ronde ooit op de Red Bull Ring, maar kwam in de kwalificatie niet verder dan een zevende plek. Martin – de nummer twee in het WK – stond er nog minder voor en begon – na een gecancelde rondetijd in de kwalificatie – als twaalfde aan de Sprint. In de eerste bocht remde Martin laat in een poging om posities goed te maken en raakte daarbij Fabio Quartararo. Dit zorgde voor een sneeuwbaleffect, want Bezzecchi, Oliveira en Johann Zarco gingen onderuit. Een woeste Bezzecchi verloor hierdoor waardevolle punten in het WK.

Maverick Viñales had een slechte start nadat hij zich als tweede had gekwalificeerd en verloor ook veel tijd bij het incident in de eerste bocht. Vanuit het achterveld wist de Aprilia-coureur nog als achtste te finishen achter de gebroeders Espargaró. De zesde plaats van Pol Espargaró was een zeer knappe prestatie, aangezien het pas zijn tweede grand prix was na zijn zware rugblessure die hij opliep bij de openingsronde in Portimão. Martin eindigde nog als derde, maar niet voordat hij ook nog contact had gehad met Luca Marini, waarbij de Italiaan ten val kwam. Dit gebeurde recht voor de neus van zijn halfbroer Valentino Rossi. Martins race met discutabele incidenten bleef in eerste instantie onbestraft. Later zou Martin een long lap penalty krijgen voor de hoofdrace vanwege zijn actie bij de start.

Francesco Bagnaia heeft niks van dit alles gemerkt. De regerend MotoGP-kampioen reed vanaf pole position onbedreigd naar de overwinning. Brad Binder kon Bagnaia in de openingsfase nog volgen, maar moest later lossen en finishte als tweede.

MotoGP Groot-Brittannië 2023: verrassende winnaars op Silverstone

Voorlopige balans opmaken

Net als in de Sprint was Bagnaia in de race op zondag ook van een ander niveau dan de concurrentie. Binder kon opnieuw een aantal ronden volgen, maar moest daarna terrein prijsgeven. Bagnaia bleef zeer constante en snelle rondetijden draaien wat hem één van zijn meeste dominante zeges in de MotoGP – onder toeziend oog van mentor Valentino Rossi – opleverde. Binder finishte op vijf seconden van de Ducati-coureur. Voor de Zuid-Afrikaan was het een goed weekend met twee tweede plaatsen. De strijd voor de laatste podiumplaats was wel lang spannend. Bezzecchi wist zich naar voren te werken en finishte als derde voor zijn teammaat Marini en Alex Márquez. Viñales had opnieuw een slechte start en wist deze keer nog naar een zesde plaats te rijden.

Martin zal enigszins voorzichtig zijn long lap penalty hebben genomen. In de warm-up probeerde de Pramac Racing-rijder de route nog uit en kwam op deze strook ten val. In de race viel Martin bij het uitvoeren van de penalty terug naar een dertiende plaats. De Spanjaard kwam nog terug naar een zevende en eindigde voor Quartararo, die als eerste rijder van een Japanse fabrikant over de finish kwam.

Ook opvallend was dat Marc Márquez een hoofdrace wist te volbrengen. Het was de eerste keer in 2023 dat de Repsol Honda-coureur daarin slaagde. Sterker nog: het was 301 dagen geleden dat Marc Márquez finishte in een hoofdrace. Blij zal de achtvoudig wereldkampioen niet geweest zijn, aangezien hij slechts twaalfde werd.

Na tien hoofdraces en tien nieuwe sprintraces is het duidelijk dat er rare dingen moeten gebeuren wil Ducati niet hun tweede MotoGP-titel op rij binnenhalen. De complete top-drie in de tussenstand wordt bezet door Ducati-rijers. Dat Bagnaia aan de leiding gaat, is niet verrassend. Wel dat de voorsprong van de regerend wereldkampioen 62 punten bedraagt, ondanks dat hij dit jaar tijdens drie hoofdraces ten val kwam. Martin staat tweede in het klassement zes punten voor op Bezzecchi. De eerste niet Ducati-rijder in het klassement is Binder. De Zuid-Afrikaan staat al wel 91 punten achter op Bagnaia, wat nogmaals bevestigd dat het zeer lastig gaat worden om Ducati – na Casey Stoner (2007) en Bagnaia (2022) – van hun derde MotoGP-rijderstitel af te houden. De verliezers van de eerste seizoenshelft zijn zonder meer Yamaha en Honda. De Japanse merken moeten het na een half seizoen doen met een zege van Alex Rins en een podiumplaats van Quartararo in de hoofdrace en één van Marc Márquez in de Sprint. Geen enkele Honda- of Yamaha-rijder staat momenteel in de top-tien van het MotoGP-wereldkampioenschap.

Marco Bezzecchi (72) was woest na de Sprint, maar blij met zijn derde plaats op zondag.

Startgrid 2024 bijna gevormd

Op de Red Bull Ring werden weer een aantal puzzelstukjes gelegd voor de MotoGP-zitjes in 2024. Een belangrijke speler hierin was Bezzecchi, die van Ducati de keuze kreeg om te kiezen voor een 2024-fabrieksmotor bij Pramac Racing of een 2023-model bij zijn huidige VR46 Mooney Racing Team. Wanneer Bezzecchi voor de eerste optie zou gaan, zou dit kostte gaan van Zarco’s plek. De Fransman wachtte hier niet op en ging akkoord met een goede financiële en tweejarige aanbieding van LCR Honda om de plek van Alex Rins over te nemen, die naar het Yamaha-fabrieksteam vertrekt. ‘Honda lijkt mij liever te willen hebben dan Ducati’, zei Zarco in Oostenrijk. Hij reed in 2019 ook al enkele wedstrijden voor LCR Honda nadat zijn avontuur bij KTM vroegtijdig was beëindigd. Door de keuze van Zarco lijkt Bezzecchi definitief naar Pramac Racing te gaan als teamgenoot van Martin, wat Franco Morbidelli weer een plekje kan geven bij het team van Rossi naast Marini.

Bij Aprilia zullen de huidige vier rijders ook volgend jaar op de motor zitten. Bij KTM is er een bijzondere situatie ontstaan. Op de Red Bull Ring werd nogmaals bevestigd dat de Oostenrijkse fabrikant ook in 2024 vier motoren op de grid heeft, maar roepen vijf rijders dat zij een contract hebben voor volgend jaar. Brad Binder verlengde vroegtijdig zijn verbintenis in Oostenrijk en ligt tot eind 2026 vast. Daarnaast zeggen ook de huidige rijders – Jack Miller, Pol Espargaró en Augusto Fernandez – een contract op zak te hebben. Daarnaast geeft Moto2-talent Pedro Acosta ook aan een toezegging te hebben voor een KTM MotoGP-zitje in 2024. Kortom: KTM heeft een uitdaging. De Oostenrijkers hebben gelobbyd voor twee extra startplekken, maar deze niet gekregen.

Gresini Racing heeft nog Ducati-plek met een vraagteken. Fabio Di Giannantonio lijkt plaats te moeten maken voor Moto2-rijder Jake Dixon. De Brit wordt genoemd als goede kanshebber om in 2023 de teamgenoot te worden van Alex Márquez, die zijn contract met Gresini Racing voorafgaand aan de Oostenrijkse Grand Prix met een jaar verlengde.

Quotes

Circuit informatie

Circuit: Red Bull Ring – Spielberg
Lengte: 4.348 km
Beste pole: Francesco Bagnaia (I), Ducati, 1’28.539 (2023)
Snelste raceronde: Francesco Bagnaia (I), Ducati, 1’29.840 (2023)

MotoGP Oostenrijk 2023 uitslagen

Sprint Oostenrijk
1. Francesco Bagnaia (I), Ducati, 21.01,844;
2. Brad Binder (ZAF), KTM, +2,056;
3. Jorge Martin (E), Ducati, +5,045;
4. Alex Marquez (E) Ducati, +8,252;
5. Jack Miller (AUS), KTM, +11,365;
6. Pol Espargaró (E), KTM, +11,816;
7. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +11,960;
8. Maverick Viñales (E), Aprilia, +11,984;
9. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +13,634.
  • 14 ronden = 60,872 km
  • Racegemiddelde winnaar: 173,6 km/u
MotoGP Oostenrijk
1. Bagnaia, 42.23,315 min.;
2. Binder, +5,191,
3. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +7,708;
4. Luca Marini (I), Ducati, +10,343;
5. A. Marquez, +11,039;
6. Viñales, +11,724;
7. Martin, +12,917;
8. Fabio Quartararo (FR), +19,509;
9. A. Espargaro, +20,231;
10. Enea Bastianini (I), Ducati, +20,729;
11. Morbidelli, +21,527;
12. Marc Marquez (E), Honda, +23,027;
13. Johan Zarco (FR), Ducati, +24,259;
14. Augusto Fernandez (E), KTM, +25,365;
15. Miller, +25,475.
  • 28 ronden =  121,744 km
  • Racegemiddelde winnaar: 172,3 km/u
  • Snelste ronde (3e): Bagnaia, 1.29,840 = 176,6 km/u (nieuw record)

Stand MotoGP na 20 races

Stand Coureur Team Punten
1 Pecco Bagnaia (I) Ducati 214
2 Jorge Martin (E) Ducati 173
3 Marco Bezzecchi (I) Ducati 167
4 Brad Binder (ZAF) KTM 131
5 Johann Zarco (F) Ducati 122
6 Aleix Espargaró (E) Aprilia 107
7 Luca Marini (I) Ducati 107
8 Jack Miller (AUS) KTM 90
9 Alex Márquez (E) Ducati 75
10 Maverick Viñales (E) Aprilia 74
11 Fabio Quartararo (F) Yamaha 65
12 Franco Morbidelli (I) Yamaha 59
13 Augusto Fernandez (E) KTM 49
14 Alex Rins (E) Honda 47
15 Miguel Oliveira (PT) Aprilia 40
Brad Binder (33) was de enige die Francesco Bagnaia (1) nog enigszins kon volgen op de Red Bull Ring.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen