vrijdag 22 november 2024

MotoGP-motoren: Honda RC213V 2021

‘Honda is belangrijker dan welke coureur ook.’ Het was jarenlang de manier van denken binnen HRC, maar de laatste seizoenen werd wel heel erg pijnlijk duidelijk dat het een zeer gedateerde denkwijze is geworden. ‘Marquez is belangrijker dan welke Honda ook’. Zonder Marc Marquez eindigde enkel Aprilia onder Honda in 2020 en dus moet 2021 het jaar van de revanche worden. Met grof geschut, want naast Marquez zien we ook Pol Espargaró op de Repsol Honda.

Waar bij Ducati zo’n beetje de helft van de remschijf verborgen zat achter een zwarte ‘pizzapunt’ is Honda zo vriendelijk geweest om de motor’ pizza-vrij’ te fotograferen. Ook al gebruikt Honda net als Ducati af en toe van die covers, al is dat volgens Honda enkel om de temperatuur van de remmen te kunnen reguleren. Hierdoor kunnen we ook mooi de GP4-remklauw zien van Brembo, het merk dat tot nu toe alle MotoGP-races won. Ja, alle! In totaal hebben rijders acht verschillende opties voor het kiezen van remschijven: vier verschillende schijfgeometrieën en elke schijfgeometrie heeft twee materiaalspecificaties: hoge massa en standaard massa. Meestal wordt gebruikgemaakt van carbon-versie. Die heeft drie grote voordelen ten opzichte van stalen schijven. De eerste is gewichtsbesparing, wat extra waardevol is bij roterende massa. Carbon houdt ook dezelfde mate van frictie van start tot finish, waar dat bij staal door de hitte uiteindelijk altijd iets terugloopt en dat is het tweede voordeel. Tot slot gaat carbon door de hogere stijfheid niet gebukt onder de effecten van restkoppel – het nagalmen van krachten door het materiaal. En er komt nogal wat kracht op te staan bij afremmen van + 350 kilometer per uur. Onder natte omstandigheden blijven sommige rijders ook de carbon-versies gebruiken, terwijl anderen ervoor kiezen om stalen remschijven te gebruiken, die zich bij lagere temperatuur soms prettiger kunnen voelen.

Remschijf.

Schrijf maar vast op dat het in 2021 heel vaak zal gaan over dit frame, waarbij we hier nog de 2020-versie zien. Op Jerez testte Stefan Bradl al een nieuw frame plus een nieuwe swingarm en uitlaat. Veel wil Honda er niet over zeggen, enkel dat het chassis is gewijzigd in zijn stijfheid en balans. Iets dat uiteraard volkomen logisch is… Alles in de strijd om te zorgen dat je ook rond kunt komen met de Honda als je net iets minder talent hebt dan een zekere Marc Marquez.

11 Raceclichés: dit is wat coureurs bedoelen, maar niet zeggen

Frame.

Technische gegevens Honda RC213V 2021

Motor1000cc-V4
Vermogen285 pk
Topsnelheid+ 350 km/u
Maximaal toerental p.m.18.500
Gewicht157 kilo
Versnellingsbakseamless
Framealuminum twin-tube
Swingarmcarbon
VeringÖhlins
RemmenBrembo
WielenOZ Racing

De mening van Motor.NL-sportcoördinator Marien Cahuzak

‘Het kan een of twee races duren of het kan een half seizoen duren om weer dezelfde Marc te zijn.’ Met deze haast filosofische zin van Marc Marquez kun je de hele MotoGP-voorbeschouwing in één zin proppen. Zolang we het antwoord niet weten, is speculeren kansloos. Van de filosofie is het een kleine stap naar de psychologie en die stap maak ik omdat Marquez voor mij afgelopen jaar de roze olifant was. Het had geen zin aan hem te denken, maar ik deed het telkens. Was Joan Mir ook met mijn roze olifant erbij wereldkampioen geworden? En was het met die roze olifant op de grid ook zo spannend geweest in al die waanzinnige MotoGP-races? Kansloos, kansloos, maar ik deed het toch…

Net zo kansloos zijn trouwens de klagers over het uiterlijk van de Repsol Honda. Het is al jaren hetzelfde. Nou en? Ik vind het verschrikkelijk gaaf dat er in de huidige MotoGP nog altijd een grote samenwerking is tussen team en hoofdsponsor, een samenwerking die zelfs teruggaat naar 1995. Je ziet toch zo weer Doohan rondjagen door de oude Noordlus op Assen? Met Pol Espargaró erbij heeft Honda trouwens op papier een heel sterk team. De overeenkomsten tussen de KTM, Pol’s oude werkgever, en de RC213V zijn groot (iets dat KTM niet eens ontkent). Maar zien te overleven naast een fitte Marquez is pas echt een test voor Espargaró!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen