Gelukkig. De MotoGP is terug van vakantie en na de races van afgelopen weekeinde draait de geruchtenmolen weer op volle toeren. Heerlijk.
De overstap van Alex Rins naar Yamaha in 2024 ter vervanging van Franco Morbidelli heeft de geruchtenmolen een zwiep naar hogere toerentallen gegeven. Het is de eerste transfer van het jaar, maar tussen nu en het einde van het seizoen zullen er nog vele volgen. Maar wat is nu de stand van zaken in een seizoen wat de Engelsen ‘Silly Season’ noemen.
MotoGP Groot-Brittannië 2023: verrassende winnaars op Silverstone
Wie begint de dans?
De dans begint bij KTM, of beter gezegd, bij Marc Márquez. De achtvoudig wereldkampioen lijkt genoeg te hebben van het wachten op progressie bij Honda. Sinds 2021 wist Cabroncito geen race meer te winnen en Rins’ overwinning in Texas lijkt eenmalig. Op Silverstone ontweek Márquez vragen over zijn toekomst en benadrukte hij dat hij een betere RC213V wil zien in 2023, zonder te wachten tot 2024. Geruchten suggereren dat er al een goed lopende onderhandeling met KTM is, met als enige probleem dat het Oostenrijkse bedrijf al vijf coureurs onder contract heeft voor volgend jaar (Binder, Miller, Pol Espargarò, Augusto Fernandez en Pedro Acosta). Mattighofen zou nog twee extra motoren op de grid willen hebben – die mogelijk onder de naam Husqvarna zouden rijden – en zo de ruimteproblemen oplossen en tegelijkertijd meer gegevens op de baan verzamelen. Maar Dorna lijkt hier niet in mee te willen gaan, omdat nog een ander satellietteam ook zou betekenen dat er meer bijdragen moeten worden betaald, volgens de overeenkomst tussen de teams en de promotor zelf. Bovendien is er Honda, dat een contract heeft met Márquez tot het einde van volgend jaar, hoewel de details van de ontbindingsclausules bij gebrek aan resultaten nader moeten worden bekeken.
Ducati, iedereen wil er een
Wie ogenschijnlijk geen problemen heeft met motoren is Ducati. Maar het moet ook gezegd worden dat de Desmosedici zo goed presteert dat de coureurs er graag meer van zouden willen hebben. Martin en Bastianini zouden van plaats kunnen wisselen tussen het fabrieksteam en Pramac, maar het is nu te vroeg om te zeggen, omdat de mensen bij Ducati natuurlijk willen wachten tot Enea volledig hersteld is van zijn schouderproblemen.
Zarco’s situatie bij Ducati is onzeker, maar hij is een uitstekende testrijder en haalt veel punten binnen. Even goed zou hij door Honda benaderd kunnen worden omdat ‘ze daar wel wat ervaring kunnen gebruiken’, zegt Cecchinello die Honda volgend jaar trouw blijft.
Bij VR46 zou alles hetzelfde moeten blijven als nu, maar met een officiële Desmosedici voor Bezzecchi. Blijft over het Gresini-team, met een beschikbare zitplaats, die van Fabio Di Giannantonio. Franco Morbidelli en Tony Arbolino zijn de twee belangrijkste kandidaten om die in te vullen.
De anderen
Wat staat er te gebeuren Aprilia? De RS-GP is als winnaar uit de zomer gekomen door het winnen van de Britse Grand Prix. Waarmee maar wordt onderstreept dat het een podiumwaardige motor is, die meer dan één coureur zou kunnen bevallen. Maar Massimo Rivola heeft al alle coureurs onder contract voor volgend jaar en in Noale lijken ze niet bijzonder geneigd om te veranderen. En het is ook waar dat een Italiaanse coureur op de Venetiaanse motor een mooie promotie voor het merk zou betekenen…