De MotoGP Grand Prix van Qatar 2025 bevestigde niet alleen de dominantie van Ducati op het circuit, maar bracht ook een opmerkelijke prestatie van KTM aan het licht. Terwijl de Italiaanse fabrikant de podiumplaatsen veiligstelde, maakte KTM indruk met pure snelheid op de rechte stukken van het Losail International Circuit. Brad Binder, rijdend voor Red Bull KTM Factory Racing, noteerde een verbluffende topsnelheid van 361,2 km/u, waarmee hij alle andere rijders overtrof.
Deze prestatie is niet zomaar een statistische notitie, maar een duidelijk signaal van KTM’s technische capaciteiten. Marco Bezzecchi (Aprilia) kwam tot 357,6 km/u, gevolgd door Ai Ogura (Trackhouse/Aprilia) met 356,4 km/u. Opvallend genoeg bleven de podiumfinishers Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo), Marc Márquez (Ducati Lenovo), Maverick Viñales (Red Bull KTM Tech3) en Franco Morbidelli (Pertamina Enduro VR46/Ducati) achter met topsnelheden rond de 350-352 km/u.
Yamaha test V4-motorblok in Valencia: Een keerpunt voor MotoGP-succes?
De balans tussen snelheid en totaalprestatie
Topsnelheid is slechts één facet van een succesvolle MotoGP-machine, maar het belang ervan valt niet te onderschatten. De ultieme raceprestatie vereist een delicate balans tussen verschillende factoren: bochtenwerk, acceleratie, remvermogen en tractie vormen samen de basis voor een competitieve motorfiets. Een machine die uitzonderlijk snel is op de rechte stukken maar moeite heeft in de bochten, zal uiteindelijk niet vooraan eindigen.
Toch is het onjuist om topsnelheid als irrelevant te beschouwen. In de complexe dynamiek van een MotoGP-race, waar inhaalmogelijkheden vaak beperkt zijn en positie cruciaal is, kan een beslissend snelheidsvoordeel het verschil maken tussen een podiumplaats en een plek in het middenveld. Binders prestatie onderstreept dit punt en laat zien hoe KTM het potentieel van zijn motor strategisch inzet, vooral op circuits met lange rechte stukken zoals Losail.