vrijdag 22 november 2024

MotoGP Indonesië: Miguel Oliveira: regenmeester!

Fotografie: 2Snap, MotoGP.com en teams

De eerste Grand Prix van Indonesië op het gloednieuwe Mandalika Street Circuit verliep dan wel niet zonder slag of stoot, het evenement leverde wel een uiterst fascinerende (natte) MotoGP-race op. Met opnieuw een verrassende winnaar. Een hevige wolkbreuk vlak voor de start zorgde ervoor dat de coureurs ineens met een compleet nieuwe situatie werden geconfronteerd. Terwijl Miguel Oliveira (KTM) zich de beste regenmeester toonde, werd Marc Márquez tot toekijken gedwongen. Na maar liefst vier spectaculaire valpartijen kreeg de achtvoudig wereldkampioen een startverbod opgelegd.

Na een periode van 25 jaar keerde het GP-circus terug naar Indonesië. De eerste keer dat er een Grand Prix in de voormalige Nederlandse kolonie werd verreden was in 1996. Dat gebeurde op initiatief van ‘Tommy’ Soeharto. De jongste zoon van president en voormalig generaal Soeharto was een fervent liefhebber van snelheidssporten en liet daarom in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw op veertig kilometer ten zuiden van de Indonesische hoofdstad Jakarta het ‘Sirkuit Sentul’ bouwen. Niet alleen de militaire machthebbers steunden dit project, dat deed ook de tabaksindustrie. Dat gold met name voor Philip Morris dat met haar merk Marlboro niet alleen hoofdsponsor van de GP van Indonesië was maar ook die van Japan en Maleisië. In tegenstelling tot Europa was het maken van reclame voor sigaretten in deze Aziatische landen in die tijd namelijk nog wel toegestaan en via de televisie bereikten de reclame-uitingen ook de rest van de wereld . Als eerste 500cc-winnaar van de GP van Indonesië ontving Mick Doohan (Honda) in 1996 de beker uit handen van president Soeharto, een man die zeker niet bij elke Indonesiër geliefd was. Een jaar later werd Doohan als drievoudig wereldkampioen op het circuit van Sentul verrassend verslagen door zijn Repsol Honda-teamgenoot Tadayuki Okada.

MotoGP Qatar: sensationele en emotionele zege Enea Bastianini

Na twee afleveringen kwamen er echter door grote economische problemen en de daar uit voortvloeiende politieke onrust al weer een einde aan de GP van Indonesië. Het zou geruime tijd gaan duren voordat het land in politiek rustiger vaarwater zou komen. Dit in combinatie met een groeiende economie leidde ertoe dat de regering onder leiding van de huidige president Joko Widodo in 2015 besloot tot de aanleg van een nieuw circuit op het eiland Lombok om zo meer toeristen aan te trekken. Het project ondervond de nodige kritiek, omdat veel lokale bewoners door de aanleg hun huizen, land en zo levensonderhoud kwijt raakten. Ondanks dat werd het circuit toch gerealiseerd. Zo kwam tevens de weg vrij voor een terugkeer van het GP-circus. Dat de Indonesische regering er heel veel aan gelegen was om dit voor elkaar te krijgen, blijkt eveneens uit het feit dat het staatsolie- en gasbedrijf Pertamina als hoofdsponsor en naamgever van het circuit optreedt. Dan is er nog een belangrijke factor. Dat zijn de belangen van de motorindustrie. Want net zoals in veel andere Aziatische landen, met Maleisië en Thailand voorop, is de MotoGP er reuze populair. Bovendien is Indonesië na China en India al jaren de twee na grootste afzetmarkt ter wereld van in de eerste plaats lichte motorfietsen. Niet voor niets prijken vanaf 2010 de slogans ‘Satu Hah’/’One heart’ (Eén hart) en ‘Semakin di Depan’ (Een stap vooruit/Altijd voorop) op de MotoGP-machines van respectievelijk Honda en Yamaha. Met de verkoop van zo’n vijfmiljoen eenheden per jaar is Honda de onbetwiste marktleider in Indonesië.

MotoGP Indonesië: Miguel Oliveira
De gebroeders Binder (r) en Espargaró knokken om elke centimeter nat asfalt.

Nodige consternatie

Dat de Indonesiërs er heel veel aan was gelegen om dit evenement tot een succes te maken, was duidelijk. Uiteindelijk keek de hele wereld mee. Ten eerste werd er na de problemen met het asfalt tijdens de tests in februari door middel van een bliksemoperatie maar liefst 1,6 kilometer van het 4,3 kilometer lange circuit van een nieuwe toplaag voorzien. Ook werd een grote delegatie coureurs door president Widodo, die zelf een fervent motorliefhebber is, op het presidentiële paleis in Jakarta ontvangen. Vervolgens volgde er een parade door het centrum van de Indonesische hoofdstad, die bij duizenden racefans heel veel enthousiaste reacties te weeg bracht. Hierna wachtten de coureurs een twee uur durende vlucht naar het in het oosten gelegen eiland Lombok.

Daar was het op het nieuwe circuit in eerste instantie Marc Márquez, die voor de nodige consternatie zorgde. Na op de eerste dag al een keer onderuit te zijn gegaan, deed de Honda-coureur dat de volgende dag, in een poging om in Q2 te komen, in Q1 maar liefst twee keer. En dat bij een snelheid van 180 km/u in een tijdsbestek van slechts zes minuten en twintig seconden. Wonder boven wonder stond Márquez alle keren zonder noemenswaardige gevolgen weer op. Althans op lichamelijk vlak. Met alle gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar in het achterhoofd rees toch (weer eens) de vraag of deze coureur niet eens tegen zichzelf (en zo zijn tegenstanders/collega’s) in bescherming moet worden genomen. Márquez legde de schuld bij de banden. Want Michelin had besloten om vanwege de veiligheid (lees: hoge asfalttemperaturen) een ‘oud’ type achterband, voorzien van een harder karkas, in te zetten. Hier had niet alleen Márquez problemen mee, maar ook zijn Honda-teamgenoot Pol Espargaró en Joan Mir (Suzuki). In eerste instantie zou het trio pas vanaf de plaatsen vijftien, zestien en achttien mogen starten. Maar zover kwam het niet. Althans niet voor Márquez, want die vloog met een snelheid van ditmaal zo’n 200 km/u tijdens de warming-up met één van de spectaculairste highsiders aller tijden opnieuw van zijn Honda. Ook dit keer stond de Spanjaard weer op. Maar na een bezoek aan een ziekenhuis kreeg hij een startverbod opgelegd. En daar was persoon in kwestie het dit keer helemaal mee eens! Maar toch, de vraag is en blijft: Hoe lang blijft dit nog goed gaan met Marc Márquez?

Moto2 Indonesië: primeur voor Thailand

Foutloos rijdend

Dat het ene circuit het andere niet is, ondervond met name Fabio Quartararo. Na in Qatar kansloos als negende te zijn gefinisht, veroverde de regerend wereldkampioen in Indonesië de poleposition. Hij deed dat met zijn Yamaha op een droge baan. Maar toen die baan kletsnat was, bleek Quartararo ook heel snel met de M1 te zijn. Dat was namelijk het geval in de race. Een race waarvan de start ruim een uur moest worden uitgesteld, vanwege een tropische wolkbreuk. Die zorgde voor een compleet andere, vooral natte, situatie. Vanwege de veiligheid, er waren opnieuw problemen met het asfalt, ging de tweede wedstrijd van dit seizoen niet over 27 maar twintig ronden. En het was uiteindelijk verrassend Miguel Oliveira die ze het snelste aflegde. Komende vanaf de zevende startplaats nestelde de KTM-coureur zich na een raketstart ten koste van Fabio Quartararo en Jack Miller (Ducati) op de eerste plaats. En die positie stond de foutloos rijdende Portugees niet meer af. Na eerst een aantal posities te zijn teruggevallen, was het een dit keer een blije Quartararo die toch nog tweede werd voor Johann Zarco (Ducati). Als erkend regenrijder was Miller niet erg verheugd met de vierde plek. Maar dat was nog altijd beter dan de vijftiende plaats van zijn teamgenoot Pecco Bagnaia. Die had alle geluk van de wereld dat hij bij een remactie op de drijfnatte baan niet onderuit ging. Hierop werd Enea Bastianini elfde. De winnaar van Qatar finishte vlak achter Darren Binder, de rookie die in zijn tweede MotoGP-race heel knap tiende werd.

Nu maar afwachten wat de volgende GP, die van Argentinië, gaat brengen. Een van de vragen is, of Marc Márquez er bij zal zijn. En zo ja, dan is de volgende vraag: gaat hij daar dan ook weer op buigen of barsten rijden?

Lachende gezichten op het podium (v.l.n.r.): Quartararo, Oliveira en Zarco.

De resultaten

MotoGP Indonesië

1. Miguel Oliveria (PT), KTM, 33.27,223;
2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +2,205;
3. Johann Zarco (F), Ducati, +3,158;
4. Jack Miller (AUS), Ducati, +5,663;
5. Alex Rins (E), Suzuki, +7,044;
6. Joan Mir (E), Suzuki, +7,832;
7. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +21,115;
8. Brad Binder (ZAF), KTM, +32,413;
9. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +32,586;
10. Darryn Binder (ZAF), Yamaha, +32,901;
11. Enea Bastianini (I), Ducati, +33,116;
12. Pol Espargaró (E), Honda, +33,599;
13. Alex Márquez (E), Honda, +33,735;
14. Luca Marini (I), Ducati, +34,991;
15. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +35,763.

  • 20 RONDEN = 86,02 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 154,2 km/u
  • Snelste ronde (17e): Quartararo, 1.38,749 = 156,7 km/u (record)

WK-stand (na 2 van 21 races)

1. Bastianini, 30 punten,
2. B. Binder, 28;
3. Quartararo, 27;
4. Oliveira, 25;
5. Zarco, 24;
6. P. Espargaró, 20;
7. A. Espargaró, 20;
8. Rins, 20;
9. Mir, 20;
10. Morbidelli, 9.

MotoGP Indonesië: Miguel Oliveira
Winnaar Oliveira met zijn trofee die voor z’n dochtertje is.
Marc Márquez met waarschijnlijk de aller spectaculairste highsider ooit.

MotoGP in cijfers

117

verschillende winnaar in de geschiedenis van de koningsklasse. Qatar-winnaar Enea Bastianini is de nieuwste.

10

verschillende MotoGP-winnaars in de seizoenen 2007 t/m 2018 (dus 12 seizoenen) en tien van 2019 t/m Indonesië 2022. Met andere woorden: nu winnen veel vaker verschillende coureurs.

327

wereldtitels heeft KTM tot nu toe weten te winnen. Alleen die in de MotoGP ontbreekt nog.

45

punten. KTM voert voor het eerst in de geschiedenis van het WK-wegrace het MotoGP-constructeurskampioenschap aan voor Ducati (41), Yamaha (27), Suzuki (21), Honda (20) en Aprilia (20).

Quotes

Voorspelling Marien

Iedereen die er de WK-stand op pagina 81 al bij gepakt heeft, weet dat deze voorspel-rubriek op dit moment volstrekt kansloos is. Natuurlijk kan ik nu heel interessant een naam gaan roepen, in de hoop dat ik na Argentinië kan zeggen ‘zie je wel, ik wist het gewoon’. Maar ik weet het niet. Niemand weet het! Daarom roep ik nu Jack Miller, als terugbetaling voor 2018, want de geschiedenis ligt gelukkig een stuk vaster.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen