vrijdag 22 november 2024

MotoGP Indonesië 2023: Jorge Martin stopt eigen opmars

Door in de voorgaande zeven races steeds voor Pecco Bagnaia te eindigen had Jorge Martin zijn achterstand in de titelstrijd op zijn grootste concurrent terug weten te brengen van 66 naar 3 punten. Grote vraag voor de GP van Indonesië was dan ook of het hier tot een machtswisseling zou komen. Die kwam er op zaterdag, want Martin won er de Sprint. Vierentwintig uur later was de Spanjaard de leiding echter alweer kwijt, omdat hij in de GP onverwachts ten val kwam en de Italiaan knap won.

Foto’s: ANP en MotoGP.com

In de dagen voorafgaande aan deze GP was het (weer eens) Marc Márquez, die alle aandacht voor zich wist op te eisen. Logisch, want de achtvoudig wereldkampioen had nog steeds niet wereldkundig gemaakt of hij na elf jaar Honda nu wel of niet zou gaan verlaten. Voor de persoon in kwestie bleek dat dan ook een heel moeilijke beslissing te zijn geweest. Een Kalex-frame en allerlei andere veranderingen aan de RC213V, het ontslag van het technische kopstuk van HRC, Shinichi Kokubu, het proberen aantrekken van de leider van het zeer succesvolle Ducati, Gigi Dall’Igna, (die daar geen oren naar had) en ook de recente podiumplaats (derde) in Motegi, konden Marc Márquez er dan uiteindelijk niet van weerhouden om twee dagen na de Grote Prijs van Japan te besluiten om de HRC-leiding mee te delen, dat hij Honda een jaar eerder dan volgens hun onderlinge contract de bedoeling was wenste te verlaten. De Japanners gingen daarmee akkoord. Zo komt er na dit seizoen een einde aan een uniek samenwerkingsverband dat tot nu toe zes MotoGP-wereldtitels, 59 GP-zeges en 101 podiumplaatsen opleverde. En zo komt er ook een einde aan het gezegde: ‘Marc Márquez op Repsol Honda’. Oftewel: niet alleen een begrip in de GP-wegraceracerij, maar tevens de succesvolste combinatie die ’s werelds grootste motorfietsfabrikant tot nu toe in haar rijke historie heeft gehad. Zo kiest Márquez dus niet langer voor de mensen en omgeving die hij door en door kent en zeker ook niet voor het geld, maar geeft hij de voorkeur aan een nieuw avontuur.

Waarom Spanjaarden en Italianen zo dominant zijn in de Grand Prix

Sinds 2020 heeft de nu 30-jarige coureur veel te verduren gehad. Door al zijn blessures, niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. Daar komt nog eens bij, dat het materiaal waarmee hij het moet doen duidelijk minder competitief is geworden, dan een groot deel van de concurrentie. Gedurende het seizoen kwam Márquez erachter dat er niet snel een ommekeer zou komen. Dus begon hij te onderzoeken wat voor alternatief er zou zijn. Uiteindelijk kwam hij uit bij Gresini Ducati. Dat was niet verwonderlijk te noemen, omdat niet alleen zijn jongere broer Alex daar rijdt, maar ook omdat vader Julià Marquez er zo kind aan huis (beter gezegd pitbox) en welkome gast in de familiare hospitality is. In het diepste geheim volgden er gesprekken. Omdat de achtvoudig wereldkampioen er nog niet uit was of hij Honda wel zou willen (en zou kunnen) verlaten, wilde hij Nadia Padovani (als weduwe van oprichter Fausto Gresini eigenaresse van het team) geen beloften doen. Wel vroeg hij haar te willen wachten op zijn beslissing. Dat deed de Italiaanse. Met succes zoals enkele dagen voor de GP van Indonesië bleek. Want in 2024 zit Marc Márquez, net zoals zijn broer Alex, in het zadel van een Desmosedici GP23. Dat het een compleet nieuw avontuur voor hem wordt, blijkt ook uit het feit dat hij van zijn trouwe Repsol Honda-crew (tevens zijn vriendengroep) slecht één monteur meeneemt. En dat is niet cheftechnicus Santi Hernandez. Want de Brit Frankie Carchedi, in 2020 wereldkampioen met Joan Mir bij Suzuki en bij Gresini nu werkzaam met Fabio Di Giannantonio wordt dat.

Zoals het er nu naar uitziet, krijgt Marc Márquez van Honda toestemming om al direct na de GP van Valencia de GP23 te testen. Er is niemand, die eraan twijfelt dat hij er met al zijn talent direct heel snel mee zal zijn. Opvallend is dat zo’n beetje al zijn collega’s positief reageerden op deze toch onverwachte overstap. Nu al mogen Team Gresini en Ducati de grote winnaars van deze sensationele transfer worden genoemd. Want zij hebben er niets aan hoeven te doen om één van de grootste coureurs ooit binnen te halen, omdat hij zichzelf heeft aangeboden. Met als doel om weer plezier in het racen te hebben en te kunnen strijden om de winst. Aan Honda de taak om haar weggelopen zoon voor 2025 proberen terug te halen door een betere motorfiets te ontwikkelen.

Compleet veld

Voor het eerst sinds de aanvang van het GP-seizoen 2023, dat was op vrijdag 24 maart in Portugal, begonnen de trainingen voor de GP van Indonesië met het complete veld van 22 vaste MotoGP-coureurs. Dus waren Alex Rins, Enea Bastianini en Luca Marini ook weer van de partij. Was daarmee alle blessureleed geleden? Nee dus. Want na de eerste training besloot Alex Márquez na een val dat hij nog te veel pijn ondervond van zijn in India gebroken drie ribben. Ook Marco Bezzecchi deed van zich spreken, want hij moest vlak voor vertrek naar Indonesië nog geopereerd worden aan een gebroken rechtersleutelbeen. De Italiaan liep deze blessure op bij een crash op de VR46-ranch. In Indonesië kreeg Bezzecchi na een medische keuring toestemming van start te gaan. En hoe. Want ondanks twee harde schuivers wist de WK-derde zich toch als achtste te kwalificeren.

De vreugde binnen het Mooney VR46 Racing Team werd nog vergroot door de eerste MotoGP-poleposition van Luca Marini (met zijn nauwelijks herstelde gebroken linkersleutelbeen). Terwijl de twee Aprilia-coureurs Maverick Viñales en Aleix Espargaró de eerste startrij compleet maakten, stonden de twee belangrijkste titelkandidaten Jorge Martin, pas als zesde (na een val in Q2), en Pecco Bagnaia als dertiende geklasseerd. Andermaal verkeerde de WK-leider in grote problemen en wist hij zich dus zelfs niet voor Q2 te kwalificeren. Voor Martin bleek die zesde startplaats geen probleem te zijn, want ook nu won hij de Sprint. Omdat Bagnaia bleef steken op een achtste plaats, hij moest zelfs stalgenoot Bastianini als zevende voor zich dulden (geen Ducati-teamorders dus), mocht Martin zich voor het eerst WK-koploper noemen. Tevens ging zo nu al de wereldtitel bij de constructeurs voor de vierde achtereenvolgende keer naar Ducati. Ondanks hun recent gebroken botten vervulden Luca Marini en de voor zichzelf keiharde Marco Bezzecchi een sleutelrol in deze Sprint, want ze werden tweede en derde. Aleix Espargaró verspeelde een mogelijk podiumplaats door onderuit te gaan en ook nog Brad Binder (KTM) in zijn val mee te nemen.

Totaal onverwacht

Grote vraag was vervolgens hoe Pecco Bagnaia in de race zou reageren op de teleurstelling van zaterdag. Een andere vraag was, hoe de banden zich onder de gegeven warme omstandigheden en op het nieuwe asfalt (alweer de derde laag in anderhalf jaar tijd) zouden houden. In ieder geval waren de keuzes heel verschillend. Na een raketstart was het direct Jorge Martin die het initiatief naar zich toetrok. Dat de Prima Pramac-coureur andermaal blaakte van het zelfvertrouwen was onmiddellijk duidelijk. De enige die hem even kon volgen was Maverick Viñales. Maar daar was dan ook alles mee gezegd. Want na twaalf doorkomsten had Martin al een voorsprong van een kleine drie seconden opgebouwd. Om vervolgens totaal onverwacht onderuit te schuiven! Was de ‘Martinator’ iets te zeker van zijn zaak geworden? Moeilijk te zeggen. Wel was het: weg overwinning en weg WK-leiding! Want Bagnaia, die nu veel agressiever te werk ging als tijdens de kwalificatie en de Sprint, was na een heel sterk begin achter de nieuwe wedstrijdleider Viñales aanbeland op de tweede plaats. Behoedzaam omgaand met zijn harde voorband, Martin had voor de zachte optie gekozen, wist de regerend wereldkampioen aan het achterwiel van de Aprilia-coureur te komen en hem vervolgens te passeren. De strijd leek beslist. Maar omdat Bagnaia geen enkel overbodig risico wilde nemen, kwamen Viñales en de aangesloten Fabio Quartararo in de laatste ronde nog angstig dichtbij. De Yamaha-coureur reed zijn tot nu toe sterkste wedstrijd in dit seizoen. Maar ondanks zijn stuurwerk in vooral snelle bochten, moest hij zich toch tevreden stellen met plaats drie. En dat deed de tot nu veel geplaagde Fransman met plezier. Datzelfde gold voor Maverick Viñales voor wat de tweede positie betrof. Maar de grote winnaar op het fraaie circuit van Madalika heette dan uiteindelijke toch Pecco Bagnaia. Tevens heroverde de Italiaan de WK-leiding en snoerde hij met zijn ‘comeback’ heel wat critici de mond.

Naast Jorge Martin was Aleix Espargaró één van de grote verliezers in deze enerverende wedstrijd. De Aprilia-coureur, die zich van tevoren grote winstkansen had toegedicht, koos voor zachte banden. En dat bleek al snel een compleet verkeerde keuze te zijn geweest. Uiteindelijk finishte de oudste deelnemer van het veld op de tiende plaats. Brad Binder zorgde in deze race voor een primeur door maar liefst twee long laps aan zijn broek te krijgen. Door te agressief te rijden zorgde hij er eerst voor dat Luca Marini ten val kwam. Na zijn straf uitgezeten (in dit geval beter gezegd uitgereden) te hebben, deed de Zuid-Afrikaan hetzelfde bij Miguel Oliveira. Terwijl de Portugees terugviel naar de twaalfde plaats, finishte Binder, ondanks zijn twee straffen, nog als zesde. Dat had zelfs een vijfde plaats geweest als hij zich in de laatste ronde niet had laten verrassen door de pijn verbijtende Marco Bezzecchi. Als vierde scoorde Fabio Di Giannantonio zijn tot nu toe beste MotoGP-resultaat. Daarmee solliciteerde de Italiaan bij Honda naar een door het vertrek van Marc Márquez vrij komend zitje. Over laatstgenoemde te spreken: door in zowel de training, de Sprint als de GP onderuit te gaan ,bracht hij zijn totaal aantal valpartijen in dit seizoen op 23. Een triest iets. Maar zoals hij zelf zei: ‘Zolang ik voor Honda rijd, blijf ik me voor dat merk inzetten.’ Maar het zou gek zijn als hij in zijn achterhoofd al niet aan een Ducati denkt.

Een week nadat Marco Bezzecchi zijn rechtersleutelbeen had gebroken, veroverde hij een derde en vijfde plaats. Dat ging niet zonder pijn.

MotoGP Indonesië 2023 uitslagen

Pertamina Mandalika Circuit

Lengte: 4.301 meter

Beste pole: Luca Marini (I), Ducati, 1’29.978, 172,0 km/u (2023)

Snelste raceronde: Enea Bastianini (I), Ducati, 1’30.906 (2023)

Hoogste snelheid: Jorge Martin (E), 316,7 km/u (2023)

Sprint Indonesië
1. Jorge Martin (E), Ducati, 19.49,711;
2. Luca Marini (I), Ducati, +1,131;
3. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +2,081;
4. Maverick Viñales (E), Aprilia, +2,720;
5. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +3,121;
6. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +4,203;
7. Enea Bastianini (I), Ducati, +4,981;
8. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +5,465;
9. Jack Miller (AUS), KTM, +7,852
  • 13 ronden = 55,913 km
  • Racegemiddelde winnaar: 169,1 km/u
MotoGP Indonesië
1. Bagnaia, 41.20,293;
2. Viñales, +0,306;
3. Quartararo, +0,433;
4. Di Giannantonio, +6,962;
5. Bezzecchi, +11,111;
6. Brad Binder (ZAF), KTM, +11,228;
7. Miller, +12,474;
8. Bastianini, +12,684;
9. Alex Rins (E), Honda, +22,540;
10. A. Espargaró (E), Aprilia, +30,468;
11. Takaaki Nakagami (J), Honda, +30,823;
12. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +36,639;
13. Raul Fernandez (E), Aprilia, +42,864;
14. Franco Morbidelli (I), Yamaha, op vier ronden.
  • 27 ronden =  116,127 km
  • Racegemiddelde winnaar: 168,5 km/u
  • Snelste ronde (18e): Bastianini, 1.30,906 = 170,3 km/u (record)
Pecco Bagnaia.

Stand MotoGP na 30 van 42 races

Stand Coureur Team Punten
1Francesco Bagnaia (I)Ducati346
2Jorge Martin (E)Ducati328
3Marco Bezzecchi (I)Ducati283
4Brad Binder (ZAF)KTM211
5Aleix Espargaró (E)Aprilia177
6Maverick Viñales (E)Aprilia165
7Johann Zarco (F)Ducati162
8Luca Marini (I)Ducati144
9Jack Miller (AUS)KTM135
10Fabio Quartararo (F)Yamaha132
11Alex Marquez (E)Ducati108
12Franco Morbidelli (I)Yamaha79
13Miguel Oliveira (POR)Aprilia73
14Fabio Di Giannantonio (I)Ducati70
15Augusto Fernandez (E)KTM67

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen