Jorge Martin zorgde er tijdens twee enerverende GP’s voor dat de strijd om de MotoGP-wereldtitel weer helemaal open is. De ‘Martinator’ scoorde in India en Japan drie eerste en een tweede plaats. Zo bracht de Spanjaard zijn achterstand op WK-leider Pecco Bagnaia terug tot drie punten. Daarmee is dus de spanning terug! Spannend blijft ook de toekomst van Marc Márquez. Want de Honda-coureur gaf er nog geen uitsluitsel over.
Foto’s: MotoGP.com, ANP
Voor het eerst in de 75-jarige geschiedenis van het wereldkampioenschap wegrace deed het GP-circus India aan. Daarmee is dit Aziatische land de dertigste natie waar de motorcoureurs om WK-punten hebben gestreden. Sinds kort is India met een kleine 1,4 miljard mensen het grootste land ter wereld naar inwonersaantal. Het is dan ook logisch dat met name de motorfietsfabrikanten hier graag een grand prix willen hebben, want de afzetmarkt voor gemotoriseerde tweewielers is er enorm. Plaats van handeling werd het vijftig kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad New Dehli gelegen Buddh International Circuit. Op dit door de Duitser Hermann Tilke ontworpen racecomplex, dat werd geopend in 2011, vond van 2011 tot en met 2013 driemaal een Formule 1-GP plaats. Allemaal gewonnen door Sebastian Vettel in een Red Bull. Daarna vonden er om verschillende redenen geen grote internationale evenementen meer plaats.
MotoGP San Marino 2023: Jorge Martin heerst en loopt verder in op Pecco Bagnaia
Tot de komst van de MotoGP dit jaar. Gezien de ervaringen van de Formule 1 en het feit dat het hier een primeur in een Aziatisch land betrof, werden er de nodige problemen verwacht. Tenslotte was dit ook in het verleden bij dergelijke nieuwe evenementen het geval geweest. Het ging daarbij om zaken als de bureaucratie, de veiligheid van en op het circuit en de kosten van hotels, vervoer en overige zaken. Uiteindelijk viel het meeste mee. Even was er paniek of alle noodzakelijke visums wel op tijd zouden komen. Ondanks de nodige problemen, zo moesten er heel wat vluchten naar New Dehli worden gewijzigd, was dat het geval en arriveerde iedereen op tijd op het Buddh International Circuit. Tot veler verrassing bleek het niet alleen een mooie, maar ook uitdagende baan te zijn, die door de nodige wijzigingen ook veilig genoeg voor de motorcoureurs werd bevonden. Dat de lokale baancommissarissen niet allemaal even bekwaam waren en zelfs ook nog even in staking gingen, dat werd snel opgelost. Uiteindelijk verlieten alle betrokken India met een beter gevoel dan dat ze ernaartoe waren gereisd.
Bezzecchi heerst
Op de voor iedereen nieuwe baan was het toch wel verrassend Marco Bezzecchi, die er vanaf het begin heerste. De getalenteerde 24-jarige Italiaan pakte met een tijd van 1’43.947 de pole voor zijn Ducati-merkgenoten Jorge Martin en Pecco Bagnaia. Vervolgens had Bezzecchi de pech tijdens de Sprint in het gewoel van de eerste bocht te worden aangetikt door zijn teamgenoot Luca Marini. Met als gevolg dat laatstgenoemde met een gebroken linkersleutelbeen vroegtijdig de thuisreis naar Italië moest aanvaarden, terwijl Bezzecchi zich in de Sprint na een indrukwekkende inhaalrace achter Jorge Martin, Pecco Bagnaia, Marc Márquez en Brad Binder met ‘slechts’ een vijfde plaats tevreden moest stellen. Maar de toon was gezet!
Dat bleek een dag later helemaal. Nu kwam Bezzecchi wel heel door de eerste ‘knijpende’ en zo listige bocht. Het gevolg was dat zijn tegenstanders hem pas na de finish terug zouden zien. Dat gebeurde niet na 24 ronden (zoals het plan was), maar na 21 ronden. Vanwege de hoge temperaturen en luchtvochtigheid was de race namelijk met drie ronden ingekort. Dit tot groot geluk van in de eerste plaats Jorge Martin. Want nadat de rits van zijn pak ook al was opengegaan, wat hij wist te verhelpen, kreeg de Spanjaard te maken met uitdrogingsverschijnselen waardoor hij fouten ging maken. Uiteindelijk wist hij zich te herpakken en de tweede plaats te heroveren ten koste van Fabio Quartararo. Al met al zorgde de Fransman als derde wel weer eens voor een lichtpuntje bij Yamaha.
Grote verliezer in India werd Bagnaia. In een poging om als tweede in deze race uit te lopen op Martin en in te lopen op Bezzecchi, ging de titelhouder weer eens onderuit. Het was alweer de zesde keer dat Bagnaia, die klaagde over remproblemen, in dit seizoen geen punten scoorde. Ook Márc Marquez ging op de vierde plaats liggend weer eens in de fout door in de eerste bocht onderuit te glijden. Uiteindelijk werd hij nog negende. Zijn jongere broer Alex had de pech bij een val in Q1 diverse ribben te hebben gebroken. Zo werd ook deze Ducati-coureur gedwongen om de GP’s van India en Japan aan zich voorbij te laten gaan.
Ingrijpende wijzigingen
In India was het niet opgevallen dat in de box van het Repsol Honda Team een belangrijke, beter gezegd DE belangrijkste, technicus ontbrak. Dat was Shinichi Kokubu. De Japanner kwam in 1986 in dienst van de Honda Racing Corporation. Sindsdien was Kokubu betrokken bij velerlei raceprojecten van ’s werelds grootste motorfietsproducent. In verschillende functies was hij zo medeverantwoordelijk voor de wereldtitels die Mick Doohan, Valentino Rossi, Nicky Hayden, Casey Stoner en Marc Márquez op Honda behaalden. In 2016 werd Kokubu benoemd tot Director/General Manager van de Technology Development Division van HRC. Oftewel: hij werd de absolute baas op technisch gebied. Toen bleek dat Kokubu ook in Motegi – nota bene Honda’s thuisrace – ontbrak, werd duidelijk dat ook hij het veld heeft moeten ruimen. Eind vorig jaar gebeurde dat namelijk al met Takeo Yokoyama, die als Technical Manager plaats moest maken voor de van Suzuki overgekomen Ken Kawauchi. Genoemde twee techneuten worden dus verantwoordelijk gehouden voor de (zeer) slechte MotoGP-resultaten van de laatste drie jaar. De plaats van de vaak wat narrige Kokubu is met onmiddellijke ingang ingenomen door een andere toptechnicus van HRC, de weinig bekende Shin Sato.
Of de ingrijpende wijzingen binnen Honda voldoende zullen zijn om Marc Márquez aan boord te houden, zal eerdaags moeten blijken. Want in tegenstelling tot wat de Spanjaard eerder had gezegd: ‘Ik maak in India of Japan bekend hoe mijn toekomst er gaat uitzien’, deed hij dat niet. Hoe de uitkomst ook mag zijn, het blijft toch wel een vreemde zaak dat Honda een man als Kokubu, die zo lang en aan zoveel successen van het merk heeft bijgedragen, juist aan de vooravond van de Japanse GP aan de kant heeft gezet. Is er sprake van een revolutie? Of is er paniek? Duidelijk is wel dat Honda er alles aan doet om Marc Márquez over te halen om toch maar het laatste jaar van zijn contract uit te dienen. Of dat gaat lukken?
Honderd procent inzet
In ieder geval liet de zesvoudig MotoGP-wereldkampioen (op Honda) op het ‘Mobility Resort Motegi’, zoals de Twin Ring Motegi nu heet, zien dat zijn inzet om een zo goed mogelijk resultaat te behalen nog altijd honderd procent is. Of zelfs nog wel meer. Zeker op Honda’s thuiscircuit, waar zoals altijd alle Honda-kopstukken aanwezig waren. Maar waar geen van hen iets omtrent de toekomst van MM#93 en Honda naar buiten bracht. Op de baan was Márquez natuurlijk ook hier de beste of anders gezegd de minst slechte RC213V-coureur. Vertrokken van de zevende startplaats behaalde hij dezelfde positie in de Sprint. Het verschil met winnaar Jorge Martin bedroeg echter maar liefst ruim negen seconden. Deze Spanjaard mocht van pole vertrekken, nadat hij met een tijd van 1’43.198 het absolute ronderecord van dit Japanse circuit had weten te breken. Een record dat sinds 2015 op naam stond van Jorge Lorenzo op een Yamaha voorzien van Bridgestone-banden.
Dit keer kwam de grootste tegenstand voor de in topvorm verkerende Jorge Martin niet van een Ducati-collega, maar van Brad Binder, die voor het eerst in een GP de beschikking had over een KTM voorzien van een carbon frame, waarmee testrijder Dani Pedrosa tijdens de GP van San Marino had geschitterd. Ook Jack Miller (verleden jaar winnaar in Motegi, maar dan op een Ducati) reed met een dergelijk machine en scoorde er na een serie matige resultaten een uitstekende vierde plaats mee. Terwijl Bagnaia als derde andermaal het hoofd moest buigen voor Martin, kwam Bezzecchi dit keer niet verder dan de zesde plaats. Eén van de oorzaken van deze mindere klassering was dat hij in Q2 door koude banden hard onderuit was gegaan. Bovendien had de Italiaan problemen met de devices van zijn machine.
Heel veel spektakel
Nadat het op vrijdag en zaterdag in Motegi mooi weer was geweest, sloeg Pluvius op zondag toe. En prompt deed de god van de regen dat op het moment dat de MotoGP-race van start ging. Met als gevolg heel veel spektakel. Want na één ronde kwamen de meeste coureurs naar binnen om van machine te wisselen. Op regenbanden volgde als het ware een tweede start, maar dan vanuit de pitstraat. Tijdens deze ongewone situatie liet Pecco Bagnaia zich de kaas van het brood eten, want bij het uitkomen van de pitstraat (op het punt waar weer volop gas gegeven mag worden) werd hij voorbij gevlogen door Jorge Martin, Aleix Espargaró en Marc Márquez. Omdat de omstandigheden door de toenemende regenval steeds moeilijker werden, kon ook de vraag worden gesteld wie er de meeste risico’s durfde te nemen. Aan de leiding rijdend bleek dat Martin te zijn. De Prima Pramac-coureur had echter het geluk bij een uitstapje naast de baan niet onderuit te gaan. Dat het ook zijn zelfvertrouwen niet had aangetast, bleek vier ronden later. Want komend van de zevende plaats reed hij toen opnieuw aan de leiding, met zijn grote concurrent Bagnaia op de tweede plaats.
Minder geluk had Brad Binder, want als erkend regenspecialist ging die wel onderuit. Een andere specialist, Miguel Oliveira, had de pech dat hij met zijn Aprilia vroegtijdig de pits moest opzoeken. Natuurlijk liet Marc Márquez zich onder de gegeven omstandigheden niet onbetuigd. Op het moment dat hij was opgeklommen naar de derde positie, had de Honda-coureur als snelste man op de baan de pech dat de wedstrijd door middel van de rode vlag werd stilgelegd. Dat gebeurde op aangeven van de coureurs en zo was het een verstandig besluit van de wedstrijdleiding. Op dat moment waren er twaalf ronden afgelegd. De bedoeling was dat er een herstart voor een nieuwe race over twaalf ronden zo komen. Zover kwam het echter niet, omdat na de warm-upronde andermaal de rode vlag werd getoond. En nu definitief. Want door aquaplaning was rijden onmogelijk geworden. Al met al een anticlimax, maar een terechte beslissing. Zo gold de stand na de eerder afgelegde twaalf ronden als einduitslag en omdat er meer dan vijftig procent van de geplande afstand was verreden werden er volle punten uitgedeeld. De meeste daarvan gingen naar Jorge Martin, gevolgd door Pecco Bagnaia en Marc Márquez.
Nadat het verschil tussen Bagnaia en Martin zeven races geleden nog 66 punten bedroeg, is die na Japan met nog zes GP’s voor de boeg geslonken tot drie punten. Bovendien is de titelverdediger er in die laatste zeven confrontaties niet één keer in geslaagd om voor zijn nu verreweg grootste rivaal te eindigen. In Indonesië wordt de strijd voortgezet. Dat is zeker. De vraag blijft op dit moment echter wel: Wat gaat Marc Márquez in 2024 doen?
MotoGP Indian 2023 uitslagen
Buddh International Circuit
- Lengte: 5.010 meter
- Beste pole: Bezzecchi, Ducati, 1’43.947, 173,5 km/u
- Snelste raceronde: Bezzecchi, Ducati, 1’45.028, 171,7 km/u
Sprint India |
1. Jorge Martin (E), Ducati, 19’18.836; 2. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +1,389; 3. Marc Márquez (E), Honda, +2,405; 4. Brad Binder (AUS), KTM, +2,904; 5. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +3,266; 6. Fabio Quartararo (F), Yamaha, + 4,327; 7. Jack Miller (AUS), KTM, +7,172; 8. Maverick Viñales (E), Aprilia, +8,798; 9. Raul Fernandez (E), Aprilia, +10,530. |
- 11 ronden = 55,11 KM.
- Racegemiddelde winnaar: 171,2 km/u
MotoGP India |
1. Bezzecchi, 36’59.157; 2. Martin, +8,649; 3. Quartararo, +8,855; 4. Binder, +12,643; 5. Joan Mir (E), Honda, +13,214; 6. Johann Zarco (F), Ducati, +14,673; 7. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +16,946; 8. Viñales, +17,191; 9. M. Márquez, +19,118; 10. R. Fernandez, +26,504; 11. Takaaki Nakagami (J), Honda, +28,521; 12. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +29,088; 13. Pol Espargaró (E), KTM, +29,728; 14. Miller, +31,324; 15. Stefan Bradl (D), Honda, +35,782. |
- 21 ronden = 105,21 KM
- Racegemiddelde winnaar: 170,6 km/u
- Snelste ronde (3e): Bezzecchi, 1.45,028 = 171,7 km/u (record)
MotoGP Japan 2023 uitslagen
Mobility Resort Motegi
- Lengte: 4.801 meter
- Beste pole: Jorge Martin, Ducati, 1’43.198, 167,4 km/u
- Snelste raceronde: Jack Miller, Ducati, 1’45.198, 164,2 km/u
Sprint Japan |
1. Martin, 21’00.734; 2. Binder, +1,390; 3. Bagnaia, +5,279; 4. Miller, +6,194; 5. Zarco, 6,315; 6. Bezzecchi, +8,919; 7. M. Márquez, +9,298; 8. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +10,189; 9. Viñales, +12,404. |
- 12 ronden = 57,612 KM
- Racegemiddelde winnaar: 164,5 km/u
MotoGP Japan |
1. Martin, 24’06.314; 2. Bagnaia, +1,413; 3. M. Márquez, +2,013; 4. Bezzecchi, +2,943; 5. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +3,181; 6. Miller, +6,837; 7. Augusto Fernandez (E), KTM, +7,587; 8. Di Giannantonio, +8,602; 9. R. Fernandez, +11,229; 10. Quartararo, +12,244; 11. Nakagami, +14,714; 12. Mir, +14,924; 13. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, +16,057; 14. Bradl, +17,253; 15. P. Espargaró, +24,921. |
- 12. ronden = 57,612 KM
- Racegemiddelde winnaar: 143,4 km/u
- Snelste ronde (3e): Zarco, 1.55,903 = 149,1 km/u
Stand MotoGP na 26 van 42 races
Stand | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Francesco Bagnaia (I) | Ducati | 319 |
2 | Jorge Martin (E) | Ducati | 316 |
3 | Marco Bezzecchi (I) | Ducati | 265 |
4 | Brad Binder (ZAF) | KTM | 201 |
5 | Aleix Espargaró (E) | Aprilia | 171 |
6 | Johann Zarco (F) | Ducati | 162 |
7 | Maverick Viñales (E) | Aprilia | 139 |
8 | Luca Marini (I) | Ducati | 135 |
9 | Jack Miller (AUS) | KTM | 125 |
10 | Fabio Quartararo (F) | Yamaha | 111 |
11 | Alex Márquez (E) | Ducati | 108 |
12 | Franco Morbidelli (I) | Yamaha | 77 |
13 | Miguel Oliveira (PT) | Aprilia | 69 |
14 | Augusto Fernandez (E) | KTM | 67 |
15 | Marc Márquez (E) | Honda | 64 |