Voor de zevende keer op rij stonden er met Andrea Bastianini, Jorge Martin en Pecco Bagnaia uitsluitend Ducati-coureurs op het podium. Na Jerez en de Sachsenring was het de derde keer dat de eerste vijf plaatsen door Ducati’s werden ingenomen. En daarnaast vierde Ducati ook hun honderdste GP-overwinning, op vier na allemaal behaald in de MotoGP.
Tussen de Duitse en de Britse GP zaten ruim drie weken. Tijd voor de coureurs om even de racerij de rug toe te keren en te genieten van een vakantie. Of om te gaan trouwen, zoals Francesco Bagnaia deed. De 25-jarige Italiaan trouwde op zaterdag 20 juli in de kathedraal van Pesaro met zijn drie jaar oudere vriendin Domizia Castagnini. Tot de gasten behoorden zijn teamgenoten van het Ducati Corse MotoGP-team Enea Bastianini en teammanager Davide Tardozzi. Valentino Rossi en zijn partner Francesca Sofia Novello waren er ook bij, evenals Marco Bezzecchi, Andrea Migno, Celestino Vietti, Franco Morbidelli en Luca en Martina Marini.
Retro kleurstellingen
Het wereldkampioenschap werd in 1949 ingesteld, nu dus 75 jaar geleden. Het jubileum zou aanvankelijk in Assen worden gevierd, maar werd een dikke maand uitgesteld naar Silverstone. Op zich een logische keuze, want Groot-Brittannië is de bakermat van de racerij. Net als RW Racing in Assen deed, kwamen in de MotoGP op zondag alle teams met een retro kleurstelling in de baan. Daarbij had het ene team wel aanzienlijk meer om op terug te vallen dan het andere. Zo hebben Trackhouse en GasGas nauwelijks een geschiedenis in de MotoGP, maar kunnen daarentegen Honda en Yamaha putten uit een rijke historie. Zo koos Yamaha ervoor de motoren te laten lijken op de 500cc-tweetakten waarmee Jarno Saarinen en Giacomo Agostini in 1973 reden. Honda liet zich inspireren door de motor van Freddie Spencer van 1983. Het Amerikaanse Trackhouse zette de portretten van alle Amerikaanse GP-winnaars in de 500cc en MotoGP op de kuip. Ook reden alle rijders in aangepaste pakken. Heel mooi om te zien, maar voor de herkenbaarheid was het toch wel even wennen. Het pak van Marc Márquez leek op een pak van Fausto Gresini, Jorge Martin reed in een Angel Nieto-replica. Een leuk idee van de organisatie was om alle rijders op het podium een krans te geven, een gebruik van vroeger.
De laatste zitjes
Voor enkele teambazen en managers van rijders was het niet uitsluitend vakantie, want er werd druk onderhandeld over de nog beschikbare zitjes in 2025. Silverstone was de tiende van de twintig GP’s van dit jaar. Voor Silverstone, dus nog voor het seizoen halverwege was, stond het startveld van volgend jaar al voor een groot deel vast. In Silverstone werden ook nog deals afgesloten. Dit is de stand van zaken met nog een half seizoen 2024 te gaan, alvorens seizoen 2025 aanvangt.
Bij het fabrieksteam van Ducati Lenovo blijft wereldkampioen Francesco Bagnaia, die ook het seizoen erna onder contract staat. Enea Bastianini heeft zijn plaats moeten afstaan aan Marc Márquez, die een overeenkomst van twee jaar met de fabriek uit Bologna heeft getekend. Pertamina Enduro VR46 is volgend jaar het satellietteam van Ducati als opvolger van Pramac. Anders dan Pramac nu krijgt VR46 in 2025 slechts één fabrieksfiets. Die zal worden bemand door Fabio Di Giannantonio. Zijn teamgenoot (op een Ducati GP24) wordt Franco Morbidelli. Gresini Racing MotoGP (uitkomend op Ducati) behoudt de komende twee jaar Alex Márquez. Zijn teamgenoot is niet bekend gemaakt, maar dat kan niemand anders worden dan Fermin Aldeguer, die een tweejarig contract met Ducati heeft en Gresini beschikt over de laatst beschikbare Ducati.
MotoGP Nederland & Duitsland 2024: perfecte slag Bagnaia, drama Martin
Ondanks dat Yamaha momenteel geen potten kan breken, heeft Fabio Quartararo het vertrouwen behouden in het merk waarmee hij in 2021 wereldkampioen werd. Dat geldt ook voor Alex Rins. Beiden hebben zich voor twee jaar verbonden aan het team van Monster Energy Yamaha MotoGP, dat Quartararo en Rins heeft weten te overtuigen dat er veelbelovende ontwikkelingen zullen zijn. Pramac stapt over van Ducati naar Yamaha; de rijders zijn nog niet bekend. Voor de eerste motor wil het team een ervaren rijder hebben (Jack Miller of Miguel Oliveira?), voor de tweede motor zou een huidige Moto2-rijder in aanmerking kunnen komen. Genoemd worden Sergio Garcia, Tony Arbolino, Celestino Vietti of Alonso Lopez.
GasGas zal volgend jaar niet meer vertegenwoordigd zijn. De motoren van het team van Tech3 staan dan als KTM ingeschreven. Hun rijder Pedro Acosta is overgeheveld naar het Red Bull KTM Factory Racing-team. Hij wordt vervangen door Enea Bastianini, die de van Aprilia overgekomen Maverick Viñales als teamgenoot krijgt. Acosta, Bastianini en Viñales hebben alle drie een meerjarig contract afgesloten met de Oostenrijkers. Brad Binder blijft de komende twee jaar uitkomen voor het fabrieksteam van KTM.
Aprilia verliest beide rijders van dit jaar. Viñales stapt over naar KTM, terwijl Aleix Espargaró na negentien seizoenen de GP vaarwel zegt. Hij blijft wel actief binnen de MotoGP-wereld, want hij wordt testrijder voor Honda. Aprilia gaat het seizoen 2025 in met Jorge Martin, die teleurgesteld was in Ducati, waar geen fabriekscontract voor hem klaarlag, ondanks zijn prima prestaties in de GP’s. Tweede rijder bij Aprilia is Marco Bezzecchi. Beiden hebben een meerjarig contract getekend. Raúl Fernandez heeft bij het met Aprilia’s rijdende Trackhouse Racing een contract tot eind 2026. Zijn teamgenoot is nog onbekend.
Bij het Repsol Honda Team verandert er niets, want Luca Marini (nog een contract van één jaar) en Joan Mir (tot eind 2026) blijven daar de rijders. Ook Johann Zarco (LCR Honda Castrol) blijft nog een jaar op Honda rijden.
De bezetting van vier zitjes is nog niet bekend. Als die naar huidige MotoGP-rijders gaan, dan kunnen de teambazen kiezen uit de volgende vier die nog geen contract hebben: Jack Miller, Miguel Oliveira, Augusto Fernandez en Takaaki Nakagami. Dorna wil graag een Australische rijder in het startveld hebben en zal er alles aan doen Miller een plek te bezorgen. Honda zet altijd een Japanner in. Mocht dat niet Nakagami zijn, dan zal Ai Ogura de belangrijkste kandidaat zijn. Trackhouse schijnt interesse te hebben voor Ogura. Vanwege zijn staatsburgerschap (Amerikaan) lijkt Joe Roberts mogelijk in aanmerking te komen voor een MotoGP-start (Trackhouse?). Of zou er nog iemand aan voormalig MotoGP-rijder Andrea Iannone denken?
Afknapper Bagnaia
Voor Pecco Bagnaia werd de Sprintrace van Silverstone een geweldige afknapper. Nog voor de helft van de race was verstreken gleed zijn Ducati van de baan, net nadat hij de snelste ronde had gereden. Hij lag op dat moment vierde achter Jorge Martin, Enea Bastianini en Aleix Espargaró, de snelste in Q2. Een geluk voor Bagnaia was dat Bastianini voor Martin wist te komen en de race won. Voor Bastianini was het de eerste zege in een Sprintrace. Door de winst van zijn teamgenoot bleef Bagnaia zaterdag nummer één in de stand met één punt voorsprong op Martin. Espargaró finishte als derde. Achter de eerste drie gaapte een gat van ruim zes seconden. Na de val van Bagnaia schoof Marc Márquez op naar de vierde plaats, maar voor de zoveelste keer ging hij onderuit. Dat was hem op vrijdag in de training ook al een keer overkomen.
De race begon met een valpartij. Franco Morbidelli ging veel te snel de eerste bocht in en ramde Marco Bezzecchi van achteren. Beiden gingen onderuit. Morbidelli werd bestraft met een dubbele long lap penalty voor de race van zondag. Pedro Acosta raakte Brad Binder toen hij erlangs wilde terwijl daar niet voldoende ruimte voor was. Beiden bleven overeind, al raakten hun motoren wel vleugels kwijt.
Vier punten
Over de bandenkeuze waren de rijders op de eerste startrij het niet eens. Net als zijn merkgenoten koos de voor de tweede keer dit jaar op pole staande Espargaró voor een harde voorband en een medium achterband, Bagnaia en Bastianini lieten zowel voor als achter een mediumband monteren. Met een dreigende lucht, waaruit een enkel druppeltje regen viel, werd de race gestart (gelukkig bleef het verder droog) met kopstart voor Bagnaia voor Martin, die vanaf de vierde plaats was gestart. Bij de eerste doorkomst lag Bastianini tweede, maar hij werd gepasseerd door Martin. Bagnaia en Martin wisten dat wie voor de ander zou eindigen als klassementsleider naar de volgende GP zou gaan. Hun onderlinge verschil bleef tot halverwege de race klein, met wel steeds Bagnaia op kop. Martin leek rustig zijn kans af te wachten. Beiden scheidden zich iets af van de twee rijders achter hen, Espargaró en Bastianini.
Net nadat de helft van de race erop zat verdrong Bastianini Espargaró van de derde plaats toen de Spanjaard iets wijd ging en een ronde later was Martin de nieuwe leider. Bastianini nam afstand van Espargaró en kwam dichter bij het leidende duo en kreeg aansluiting. Tot een driestrijd kwam het niet, want Bagnaia liet wat ruimte vrij en daarvan profiteerde Bastianini. Was het opzettelijk, omdat Bagnaia voelde dat zijn banden het niet zouden volhouden en hij Bastianini de gelegenheid wilde geven te proberen Martin van de eerste plaats te verdringen? Bagnaia: ‘Het was belangrijk voor mij om te finishen na mijn val van gisteren. Ik kon niet zo hard pushen als ik wilde met de voorband, waardoor ik de achterband meer moest aanspreken om goed door de bochten te komen.’
In de voorlaatste ronde zag Bastianini een gaatje en kwam op kop. Een meevaller voor Bagnaia, want nu verspeelde hij slechts vier punten op Martin, die bij winst negen punten meer had gepakt. Bagnaia: ‘Ik maakte in het begin een paar foutjes en verloor iets terrein. Daarna kreeg ik voldoende vertrouwen om naar de kopgroep te rijden, al was het erg moeilijk om Aleix voorbij te komen. Jorge reed echt snel en het was niet makkelijk om hem te passeren. Het is een geweldig gevoel om weer eens te winnen.’ Bastianini is de vijfde rijder die de dubbel (winst in de Sprint en de GP) heeft behaald. Bagnaia, Martin, Viñales en Espargaró gingen hem voor. Een opmerkelijk feit: in de laatste tien jaar is geen enkele MotoGP-coureur erin geslaagd twee keer te winnen op Silverstone, waar de GP volgend jaar verhuist naar eind mei.
Nog geen Rins
Marc Márquez kon het tempo van de leiders niet volgen en had waarschijnlijk geen zin aan een derde crash. Doordat Bagnaia wat langzamer ging rijden, kwam Márquez nog dicht bij hem. Di Giannantonio, gestart vanaf de tiende plaats, kwam goed weg en reed een sterke wedstrijd, beloond met de vijfde plaats. Opvallend was de uitslag van Morbidelli, want ondanks zijn straf wist hij toch nog tiende te worden.
Fabio Quartararo was de enige vaste Yamaha-rijder op Silverstone. Alex Rins liep bij zijn val in de Haarbocht tijdens de TT een voet- en handblessure op. Hij moest daardoor de race op de Sachsenring laten schieten. Rins dacht weer fit te zijn voor Silverstone, maar trok na de eerste dag (met daarin een val) de conclusie dat het toch verstandiger was de rest van het weekend niet meer in actie te komen. Net als op de Sachsenring werd hij vervangen door Remy Gardner. Met zijn elfde plaats was Quartararo de eerste coureur op een Japanse machine. Gardner kwam als 18e en laatste over de finish, meer dan twintig seconden na Augusto Fernandez.
Opnieuw weinig punten voor Honda. Johann Zarco werd veertiende, Luca Marini vijftiende. Omdat de bandendruk van de Italiaan niet in orde was, kreeg hij zestien strafseconden en ging het laatste WK-punt naar merkgenoot Takaaki Nakagami.
Voor Trackhouse was de race al halverwege de eerste ronde voorbij. Raúl Fernandez verloor de controle over zijn Aprilia, ging onderuit en nam in zijn val teamgenoot Miguel Oliveira mee.
Oostenrijk
De volgende GP is op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Het drankjesconcern is tevens de hoofdsponsor van KTM, dat momenteel de aansluiting met de top niet kan maken. De tijd tussen Silverstone en de Red Bull Ring zal ongetwijfeld te kort zijn voor de Oostenrijkers om een stap voorwaarts te zetten. De helft van de GP’s zit erop. De uitgestelde MotoGP van Kazachstan is van de kalender verdwenen en wordt vervangen door een tweede wedstrijd in Misano, die twee weken na de al eerder geplande GP zal worden verreden.
Foto’s: ANP Foto, MotoGP, teams
Monster Energy British Grand Prix |
Lengte: 5,900 km Beste pole: Aleix Espargaró (Aprilia), 1’57.309 Snelste raceronde (3e): Aleix Espargaró (Aprilia), 1’58.895 |
MotoGP Groot-Brittannië uitslagen
Sprint Groot-Brittannië |
1. Enea Bastianini (I), Ducati, 19.49,929; 2. Jorge Martin (E), Ducati, +1.094; 3. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +2,023; 4. Brad Binder (SA), KTM, +8,644; 5. Pedro Acosta (E), KTM, +8,777; 6. Alex Márquez (E), Ducati, +9,043; 7. Jack Miller (AUS), KTM, +11,504; 8. Maverick Viñales (E), Aprilia, +11,689; 9. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +11,828. |
- 10 ronden = 59,000 km
- Racegemiddelde winnaar: 178,4 km/u
MotoGP |
1. Bastianini, 39,51,879; 2. Martin, +1,931; 3. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +5,866; 4. Marc Márquez (E), Ducati, +6,906; 5. Di Giannantonio, +7,736; 6. Espargaró, +9,514; 7. Alex Márquez, +9,741; 8. Marco Bezzecchi (I), +14,016; 9. Acosta, 16,386; 10. Franco Morbidelli (I), Ducati, +23,609; 11. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +24,202; 12. Jack Miller (AUS), KTM, +25,767; 13. Maverick Viñales (E), Aprilia, +26,751; 14. Johann Zarco (F), Honda, +26,953; 15. Takaaki Nakagami (J), Honda, +37.278. |
- 20 ronden = 118,000 KM
- Racegemiddelde winnaar: 177,6 km/uur
- Snelste ronde (3e): Espargaró, 1.58,895 = 178,6 km/uur (nieuw record)
Stand MotoGP na 20 races
Positie | Coureur + Motor | Punten |
---|---|---|
1 | Jorge Martin (E) [logo Ducati] | 241 |
2 | Francesco Bagnaia (I) [logo Ducati] | 238 |
3 | Enea Bastianini (I) [logo Ducati] | 192 |
4 | Marc Márquez (E) Ducati | 179 |
5 | Maverick Viñales (E) Aprilia | 130 |
6 | Pedro Acosta (E) KTM | 122 |
7 | Brad Binder (ZA) KTM | 114 |
8 | Fabio Di Giannantonio (I) Ducati | 104 |
9 | Aleix Espargaró (E) Aprilia | 99 |
10 | Alex Márquez (E) Ducati | 92 |
11 | Marco Bezzecchi (I) Ducati | 61 |
12 | Franco Morbidelli (I) Ducati | 61 |
13 | Miguel Oliveira (P) Aprilia | 51 |
14 | Fabio Quartararo (F) Yamaha | 49 |
15 | Raúl Fernandez (E) Aprilia | 46 |