De MotoGP is terug van hun zomerreces. En hoe! Aleix Espargaró bezorgde zichzelf en Aprilia hun tweede MotoGP-overwinning door in lastige omstandigheden Francesco Bagnaia in de laatste ronde te verslaan. Alex Márquez was het beste in de natte Sprintrace op Silverstone, waardoor de Britse Grand Prix twee verrassende winnaars kende.
Foto’s: ANP, MotoGP
De MotoGP begon op de Silverstone aan één van de drukste periodes ooit uit het wegrace-wereldkampioenschap. In de tweede seizoenshelft staan er in zeventien weken twaalf grand prix-weekenden op het programma waaronder zeven overzeese. Voor de MotoGP betekent dit – door de komst van de Sprint – maar liefst vierentwintig races en slechts vijf vrije weekenden in de komende vier maanden. Een zeer intensieve periode, die niet onder doet voor een volledig kampioenschap van een aantal jaar geleden en vergelijkbaar is met het coronaseizoen 2020 toen er veertien GP’s in negentien weken werden verreden. Het grote verschil met nu is dat er in 2020 slechts één race in een weekend was. Een blessure oplopen kan funest zijn voor de kansen op de wereldtitel. Constant blijven scoren of in ieder geval meer punten behalen dan je directe concurrenten is misschien wel belangrijker dan een race winnen. Francesco Bagnaia lijkt deze boodschap vooralsnog goed in oren te hebben geknoopt. Nadat de regerend wereldkampioen in de MotoGP Sprint mede door een technisch issue zich niet kon mengen om de puntenposities, wist hij in de grand prix-race waarin het licht begon te regenen een tweede plaats te behalen. Doordat Marco Bezzecchi in deze race ten val kwam en Jorge Martin slechts zesde werd, liep Bagnaia uit naar een voorsprong van 41 punten in het wereldkampioenschap.
Transfermolen draait
Joan Mir, Marc Márquez en Pol Espargaró keerden terug op Silverstone van blessures opgelopen in de eerste seizoenshelft. Alleen Alex Rins was de enige vaste MotoGP-rijder die nog niet in actie kwam. De Spanjaard die revalideert van een gecompliceerde beenbreuk, opgelopen in Mugello, was wel diegene die de transfermolen voor 2024 op gang bracht. Een dag voor de Britse Grand Prix werd bekend dat Franco Morbidelli volgend jaar geen zitje meer bij het Yamaha-fabrieksteam heeft en dat Rins zijn plek naast Fabio Quartararo gaat innemen. Voor Rins betekent dit dat zijn Honda-periode na één seizoen al zal eindigden en dat hij terugkeert naar een fabrieksteam waar hij ook jaren voor Suzuki in reed. ‘Ik had meer support van Honda verwacht en dit was een geweldige kans om terug te keren in een fabrieksteam’, verklaarde Rins die momenteel voor het LCR Honda satellietteam uitkomt en eerder dit jaar de Amerikaanse Grand Prix wist te winnen. Zijn huidige teambaas Lucio Cecchinello was ook één hoofdpersonen in de transfergeruchten. LCR Honda werd in de zomerstop namelijk benadert door KTM of zij geïnteresseerd waren om volgend jaar met hun motoren te rijden. De Oostenrijkse fabrikant wil graag zijn huidige MotoGPprijders behouden en een plekje voor hun Moto2-talent Pedro Acosta creëren. Cecchinello gaf aan volgend jaar Honda trouw te blijven en op zoek te gaan naar een ervaren rijder om de positie van Rins in te nemen. ‘Dat heeft Honda in deze fase nodig’, legde Cecchinello uit. Deze ervaren rijder zou wel eens Johann Zarco kunnen zijn, die het slachtoffer lijkt te worden van een stoelendans bij Ducati. Bezzecchi stak niet onder stoelen of banken dat hij vanwege zijn huidige prestaties een fabrieksmotor voor 2024 verdiend. Een mening die door de Ducati-leiding werd gedeeld. Als Bezzecchi volgend jaar over een 2024-Ducati wil beschikken zal hij moeten verhuizen naar het officiële fabrieksteam of naar Pramac Racing. De enige reële optie voor Bezzecchi lijkt het plekje van Zarco bij Pramac Racing te zijn. Daarnaast zou Ducati graag Morbidelli contracteren. Hij kan dan weer het plekje van Bezzecchi bij Mooney VR46 Racing Team overnemen. Morbidelli werd in 2020 nog vicewereldkampioen MotoGP en is daarnaast al jarenlang onderdeel van de VR46 Academy, wat deze transfer verklaarbaar maakt.
MotoGP Nederland 2023: Francesco Bagnaia zegeviert in Assen
Espargaró slaat in laatste ronde toe
De MotoGP-kwalificatie werd net als tijdens de TT Assen een prooi voor Marco Bezzecchi. Al waren de omstandigheden deze keer compleet anders. Op een kleddernatte baan en een sessie vol met crashes – waaronder de polesitter zelf – was de Italiaan het snelste. In de Sprint was de baan ook nog nat. Alex Márquez had met een derde tijd in de kwalificatie al laten zien snel te zijn in deze omstandigheden en pakte zijn kans in de Sprint. De Gresini Racing-coureur kwam voor de eerste keer in een MotoGP-race als eerste over de finish, al telt een zege in de Sprint niet mee als een officiële grand prix-zege. Bezzecchi werd kort achter de winnaar tweede. De Mooney VR46-coureur liep daarmee negen punten in op Bagnaia – die niet scoorde – en nam de tweede plek in het WK over van Martin, die als zesde over de finish kwam. Maverick Viñales finishte in de voorgaande vier edities altijd op het podium in Silverstone. Het was dan ook geen verrassing dat de Spanjaard snel was, maar wel op een natte baan. Viñales is normaal gesproken geen fan van regenraces, maar kwam nu wel als derde over de finish.
Zondag was het droog bij de start, al dreigde er wel weer regen te vallen. Bagnaia nam in de tweede ronde de leiding over van de goed gestarte Jack Miller. Bezzecchi kon Bagnaia volgen, waardoor de titelkandidaten leken te gaan strijden voor de dagzege. Doordat Bezzecchi al vrij vroeg in de race onderuitging, wist Bagnaia dat dit een kans was om punten uit te lopen. Aleix Espargaró racet net als zijn Aprilia-teamgenoot Viñales graag op Silverstone en wist aansluiting bij Bagnaia te vinden. Espargaró’s snelheid op een droge baan was geen verrassing, omdat hij in de training op vrijdag ook al bijna zeventiende van een seconde sneller was dan de rest van het veld. Later in de race zouden ook Viñales en Brad Binder naar de twee leiders toerijden. En toen het acht ronden voor het einde op sommige delen van het circuit begon te regenen wist ook Miguel Oliveira aan te haken.
Er volgde een spannende slotfase waarin diverse rijders in het achterveld de gok namen om te switchen naar regenbanden. Dit bleek de verkeerde keuze, want de regen zette niet door. Voor Viñales waren de listige omstandigheden te lastig en hij moest de voorste vier rijders iets laten gaan. Aleix Espargaró reed rondenlang in het achterwiel van Bagnaia en wachtte tot de laatste ronde om voorbij te komen. Op het circuit waar de Spanjaard twee jaar geleden de eerste MotoGP-podiumplaats voor Aprilia behaalde, pakte hij nu zijn tweede MotoGP-zege. Vorig jaar wist de 34-jarige Espargaró de Grand Prix van Argentinië te winnen. Aleix Espargaró’s zege betekende de negende verschillende winnaar in negen jaar op Silverstone. Bagnaia werd tweede en Binder kwam als derde over de eindstreep in een spannende Britse Grand Prix. Oliveira en Viñales zorgden ervoor dat er drie Aprilia’s in de top-vijf finishten.
Nieuwe aanpak Marc Márquez
Terwijl zijn jongere broer de Sprint op zijn naam schreef, reed Marc Márquez rond op een achttiende plek. Na zijn persmoment donderdag voor de grand prix was dit resultaat niet compleet verrassend, omdat de achtvoudig wereldkampioen daarin een nieuwe strategie voor de tweede seizoenshelft aankondigde. Márquez vertelde dat de aanpak in de eerste seizoenshelft te positief was: ‘We wilden races winnen en gaan voor de wereldtitel, maar daar zijn we nog niet klaar voor. We moeten samen gaan werken om met het project klaar te zijn voor de toekomst. De tweede seizoenshelft zal ik op een andere, meer realistische, manier benaderen.’ Ook was de meervoudig MotoGP-kampioen nog steeds niet volledig hersteld van een enkelblessure. In de Sprint had de Repsol Honda-rijder al snel in de gaten dat punten (top-negen) niet mogelijk waren en ging daardoor bewust achter teammaat Joan Mir rijden om met eigen ogen te zien hoe de motor reageert in bepaalde situaties. Op zondag leek Marc Márquez lange tijd voor de eerste keer in 2023 tijdens een hoofdrace te gaan finishen. Toen het begon te regenen ging het alsnog mis en crashte de Spanjaard. Ook zijn jongere broer Alex Márquez haalde de finish vanwege een technisch probleem niet.
WorldSBK: Michael van der Marks rentree in Most
Net als bij Marc Márquez lijkt de negatieve trend bij Fabio Quartararo ook in de tweede seizoenshelft aan te houden. MotoGP-wereldkampioen van 2021 kwalificeerde zich als tweeëntwintigste en laatste op een natte baan. De Sprint verliep ook dramatisch voor de Yamaha-rijder, die qua tempo drie seconden per ronde tekortkwam op de koplopers. Quartararo bleef alleen Iker Lecuona – Rins’ vervanger – voor. In de grand prix-race was de Fransman veel beter onderweg en reed hij op een achtste plek totdat hij achterop Luca Marini reed. Quartararo beschadigde zijn motor flink en na een motorwissel wist hij nog als vijftiende te finishen. Het was voor de Japanse fabrikanten – Honda en Yamaha – sowieso een dramatische grand prix. Morbidelli was met een vijftiende plek in de Sprint en een veertiende plek in de race beide keren de beste geklasseerde rijder op een Japans merk.
Quotes
MotoGP Groot-Brittannië 2023 uitslagen
Sprint Groot-Brittannië |
1. Alex Márquez (E), Ducati, 21.52,371; 2. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +0,366; 3. Maverick Viñales (E), Aprilia, +3,374; 4. Johann Zarco (F) Ducati, +5,671; 5. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +6,068; 6. Jorge Martin (E), Ducati, +7,294; 7. Jack Miller (AUS), KTM, +9,415; 8. Augusto Fernandez (E), KTM, +9,850; 9. Brad Binder (ZAF), KTM, +10,435. |
- 10 ronden = 59 KM
- Racegemiddelde winnaar: 161,8 km/u
MotoGP Groot-Brittannië |
1. A. Espargaró, 40.40,367 min.; 2. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +0,215, 3. Binder, +0,680; 4. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +0,750; 5. Viñales, +2,101; 6. Martin, +7,903; 7. Luca Marini (I), Ducati, +9,099; 8. Miller, +9,298; 9. Zarco, +9,958; 10. Raul Fernandez (E), Aprilia, +19,947; 11. A. Fernandez, + 20,296; 12. Pol Espargaró (E), KTM, + 1.06,120; 13. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +1.27,605; 14. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +1.28,913; 15. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +1.29,075. |
- 20 ronden = 118 KM
- Racegemiddelde winnaar: 174,0 km/u
- Snelste ronde (7e): A. Espargaró, 2.00,208 = 176,6 km/u
Stand MotoGP na 18 races
Stand | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Pecco Bagnaia (I) | Ducati | 214 |
2 | Jorge Martin (E) | Ducati | 173 |
3 | Marco Bezzecchi (I) | Ducati | 167 |
4 | Brad Binder (ZAF) | KTM | 131 |
5 | Johann Zarco (F) | Ducati | 122 |
6 | Aleix Espargaró (E) | Aprilia | 107 |
7 | Luca Marini (I) | Ducati | 107 |
8 | Jack Miller (AUS) | KTM | 90 |
9 | Alex Márquez (E) | Ducati | 75 |
10 | Maverick Viñales (E) | Aprilia | 74 |
11 | Fabio Quartararo (F) | Yamaha | 65 |
12 | Franco Morbidelli (I) | Yamaha | 59 |
13 | Augusto Fernandez (E) | KTM | 49 |
14 | Alex Rins (E) | Honda | 47 |
15 | Miguel Oliveira (PT) | Aprilia | 40 |