Met Danilo Petrucci als winnaar in Le Mans en Alex Rins in Aragón dienden zich respectievelijk de zevende en achtste verschillende winnaar in dit toch al onvoorspelbare MotoGP-seizoen aan. Maar de grootste verrassing is dat, met nog vier races te gaan, de titelstrijd wordt aangevoerd door Joan Mir. En dat terwijl de Suzuki-coureur nog nooit een MotoGP-race heeft weten te winnen…
Het door de coronacrisis toch al ontregelde MotoGP-seizoen blijft er eentje vol verrassingen. In Le Mans werden de coureurs (en ook de technici) voor het eerst dit jaar op zondag namelijk verrast met nat asfalt. En dat terwijl alle trainingen en kwalificaties op een droge baan hadden plaats gevonden. Daar kwam nog bij dat de temperaturen in het noorden van Frankrijk zeer laag waren. Het gevolg was dat de negende confrontatie van dit toch alle bizarre seizoen een totaal ander wedstrijdbeeld opleverde dan van tevoren was verwacht.
In eerste instantie waren de Yamaha-coureurs favoriet. Maar op een natte baan bleek geen van hen voldoende warmte in de banden te kunnen krijgen. Met als gevolg dat ze niet de verwachte hoofdrol konden vertolken. Daarentegen lukte de Ducati-coureurs dat juist wel. Dat gold met name voor de tot nu toe in dit seizoen nauwelijks opvallende Danilo Petrucci. De als regenspecialist bekend staande Italiaan reed een foutloze race en werd zo op verrassende wijze de zevende verschillende winnaar van dit seizoen. Even zo verrassend was de tweede plaats van de als achttiende gestarte MotoGP-rookie Alex Marquez, die daarmee Honda haar eerste podiumplaats van 2020 bezorgde. Pol Espargaró (KTM) maakte als derde een van tevoren voor onmogelijk gehouden top-3 compleet.
Rossi uitgeschakeld
Nog voordat in Le Mans Franco Morbidelli (val), Alex Rins (val) en Jack Miller (defecte Ducati) in kansrijke positie waren uitgeschakeld, had Valentino Rossi dat al gedaan. Direct na de start gleed de Italiaan namelijk in de chicane onderuit. Het was de derde opeenvolgende race waarin Rossi in de fout ging. Nog was alle leed niet voor het Yamaha-team geleden. Want nadat eerder al zes Japanse technici vanwege corona niet van Andorra naar Le Mans hadden mogen reizen, overkwam de Italiaan hetzelfde toen hij vanuit zijn woonplaats Tavullia naar Aragón wilde gaan. Ook ‘The Doctor’ bleek besmet met het coronavirus. Met als gevolg dat hij beide races in Aragón aan zich voorbij moest (en moet) laten gaan.
Zo was het voor het eerst sinds Qatar 2013 dat er een Grand Prix zonder de twee grote vedetten (en kampioenen) Valentino Rossi en Marc Marquez plaatsvond! Laatstgenoemde had namelijk besloten om toch nog niet zijn rentree te maken. Ook al ging het om één van zijn favoriete circuits. Tot veler verrassing zou de eer van de familie Marquez na Le Mans echter ook op hun thuiscircuit worden hoog gehouden door de jongste van de racende twee broers, Alex.
Opgeschoven tijdschema
In eerste instantie waren het ook op Aragón de Yamaha-coureurs die de hoofdrol voor zich opeisten. Ook in het noorden van Spanje waren de temperaturen laag. Zo laag zelfs, dat het tijdschema op zaterdag en zondag vanwege de veiligheid een uur werd opgeschoven. In tegenstelling tot Le Mans bleef het in Aragón wel droog. Maar andermaal waren het de Yamaha-rijders die in de race met problemen te kampen kregen. Dat gold met name voor Fabio Quartararo, die net als bij zijn thuisrace van pole position mocht vertrekken. En dat ondanks een gemene highsider tijdens de training, die veel pijn opleverde. Nog pijnlijker, maar dan in een ander opzicht, zou de race voor de WK-koploper verlopen. Na een voorspoedig begin, samen met merkgenoot Maverick Viñales reed Quartararo aan de leiding, kreeg hij al snel problemen met de luchtdruk in zijn voorband. Met als gevolg dat de Fransman als achttiende zelfs buiten de punten eindigde. Quartararo was niet de enige Yamaha-coureur die terugviel. Dat deden ook Viñales en Morbidelli. Maar zij wisten de schade te beperken tot respectievelijk de vierde en de zesde plaats.
Wat een Yamaha-race had moeten worden, werd (heel verrassend) een Suzuki-triomf. Een dit keer foutloos rijdende Alex Rins zorgde ervoor dat hij de achtste verschillende winnaar in 2020 werd. Joan Mir maakte het Suzuki-succes compleet door niet alleen derde te worden, maar tevens de eerste plaats in de WK-tussenstand over te nemen van Quartararo. De meest indrukwekkende prestatie kwam dit keer echter op naam van Alex Marquez. Na zijn knappe race op een nat Le Mans liet die namelijk op Aragón zien nu ook op droog asfalt heel goed op de Honda RC213V uit de voeten te kunnen. Na wederom van achterin te zijn gekomen, leek het er zelfs op dat de jongste Marquez Rins nog van de zege zou gaan afhouden. Dat lukte net niet. Maar de tweede plaats mocht er zijn! Nu afwachten of deze Marquez tijdens de tweede GP op Aragón de negende verschillende winnaar van dit fascinerende seizoen wordt.
Moto2
Lowes grote winnaar
Het was ruim vier jaar geleden dat Sam Lowes zijn laatste GP-zege wist te behalen. Dat was het geval in 2016 in Aragón. Maar door talloze tegenslagen, beter gezegd valpartijen, verdween de Engelsman meer en meer uit beeld. Daar kwam in Le Mans en Aragón definitief verandering in, want met twee overwinningen heeft hij zich opnieuw gemeld aan de top van het Moto2-front. Achter de Italiaan Enea Bastianini staat Lowes (foto) nu zelfs tweede in de WK-tussenstand (155 om 153 punten). Grote verliezer in deze twee GP’s was Luca Marini. Door in beide races geen punten te scoren bleef Marini op 150 punten staan. De Italiaan is daarmee derde.
Moto3
Arenas herovert WK-leiding
Een grote teleurstelling voor Tony Arbolino. Nadat de 20-jarige Italiaan in Le Mans achter zijn landgenoot Celestino Vietti een hard bevochten tweede plaats had weten te behalen, moest hij de GP van Aragón aan zich voorbij laten gaan, omdat hij bij aankomst in Spanje in quarantaine moest. Daardoor zijn tevens Arbolino’s titelkansen aanzienlijk kleiner geworden. Dat geldt niet voor Albert Arenas (foto). Door een derde en zevende plaats heroverde de Spaanse KTM-coureur namelijk de WK-leiding op de Japanner Ai Ogura. (144 om 131 punten). Vietti staat derde met 126 punten. De race in Aragón werd gewonnen door Jaume Masia (Honda).
GP in cijfers
5.000
toeschouwers mochten in Le Mans op zondag de races live aanschouwen.
121
WK-punten scoorde Joan Mir (Suzuki) tot nu toe. Nog nooit waren dat er na tien races zo weinig voor een leider in de MotoGP-titelstrijd.
38
jaar is het geleden dat met Franco Uncini een Suzuki-coureur het WK in de koningsklasse aanvoerde.
1
MotoGP-coureur heeft in dit seizoen in alle races WK-punten weten te scoren. Dat is Takaaki Nakagami.
Quotes
MotoGP-tussenstand
(Na 10 van 14 races)
1. Joan Mir (E), Suzuki, 121;
2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 115;
3. Maverick Viñales (E), 109;
4. Andrea Dovizioso (I), Ducati, 106;
5. Takaaki Nakagami (J), Honda, 92;
6. Franco Morbidelli (I), Yamaha, 87;
7. Alex Rins (E), Suzuki, 85;
8. Jack Miller (AUS), 82;
9. Pol Espargaró (E), KTM, 77;
10. Miguel Oliveira (PT), KTM, 69.