Pole, Sprint-zege en GP-overwinning. Ofwel de volle buit en een diepe buiging voor Jorge Martin tijdens de Grote Prijs van Frankrijk. In een volgepakt Le Mans toonde de 26-jarige Pramac Ducati-coureur zich na een serie bloedstollende duels net iets sterker dan zijn merkgenoten Marc Márquez en Pecco Bagnaia. Terwijl de titelhouder toch wel een pijnlijke nederlaag leed, stal Márquez andermaal de show door twee keer vanaf de dertiende startpositie naar de tweede plaats te rijden.
MotoGP Spanje 2024: legendarisch gevecht tussen Marc Márquez en Pecco Bagnaia
Maar eerst nog even terug naar de GP van Spanje. Want direct na dit evenement meldde Dorna dat er over drie dagen maar liefst 296.741 toeschouwers de weg naar het circuit van Jerez hadden weten te vinden. Dat zou een nieuw record zijn. Langjarige bezoekers zetten direct al de nodige vraagtekens bij het genoemde aantal. Want de heuvels en de tribunes rond het circuit waren inderdaad goed bezet, maar niet zo goed als in de hoogtijdagen van weleer. En toen waren er ook zeker niet tegen de 300.000 racefans. ’s Maandags na de GP kwam Dorna met een correctie. Want het juiste aantal bleek 181.289 toeschouwers te zijn. Dat was realistischer. Maar het bleef een vreemde misrekening. Maar oké, dat kan gebeuren. Wat Dorna wel goed deed was het verlengen van de contracten voor de Grand Prix en de WorldSBK met de organisatoren van het TT Circuit Assen. Dit houdt in dat beide evenementen tot en met 2031 in Drenthe zullen plaatsvinden. En wat Dorna ook heel goed deed (en doet) is het in beeld brengen van de MotoGP-races. Kijk maar eens op YouTube naar ‘Big Battles with Bagnaia in Jerez 2024 Spanish GP’. Het is een fascinerende en perfect geregisseerde samenvatting van alleen maar onboard-camerabeelden voorzien van een prachtig geluid. Geen overdreven schreeuwende commentatoren, maar alleen maar ronkende motoren. Op een dergelijke weergave kunnen heel veel sporten, zoals schaatsen en wielrennen, jaloers zijn.
In aanloop van deze Grand Prix werden ook de technische reglementen die in 2027 van kracht worden officieel gepresenteerd. Zoals verwacht moet de MotoGP door diverse maatregelen langzamer, veiliger en duurzamer worden. Dus wordt de cilinderinhoud van de motoren van 1000 cc teruggebracht naar 850 cc, worden de verschillende devices afgeschaft en wordt de aerodynamica kleiner en eenvoudiger. Bovendien moet de brandstof 100% ‘groen’ zijn en mag er minder worden meegenomen. Over het algemeen waren de eerste reacties positief. Alleen vindt bijvoorbeeld Casey Stoner dat de techniek nog altijd de overhand heeft ten opzichte van de coureur. Zoals bekend is de MotoGP-wereldkampioen van 2007 en 2011 een voorstander van machines met veel vermogen en weinig elektronische hulpmiddelen. Zodat uiteindelijk het de rijder is die het verschil maakt.
Franse hoop
Nu naar de Grote Prijs van Frankrijk. En hoewel die dit jaar voor de 61e keer werd verreden, is er tot nu toe maar één Franse coureur in geslaagd de koningsklasse, dat was toen nog de 500cc, te winnen. Dat was Pierre Monneret. Hij deed dat in 1954 op een Gilera op het circuit van Reims. Dus alweer zeventig jaar geleden… De laatste jaren wordt wat de Fransen betreft het beeld van de ‘Grand Prix moto vitesse’ bepaald door twee MotoGP-coureurs: Johann Zarco en Fabio Quartararo. Dat beide rijders in eigen land mateloos populair zijn, is elk jaar te zien in Le Mans en al helemaal rond het Bugatti-circuit dat onderdeel is van het nog beroemdere 24 uurs-circuit. Elk jaar weer hopen de Fransen dat de nu 33-jarige Zarco (in 2015 en 2016 Moto2-wereldkampioen) of de acht jaar jongere Quatararo (in 2019 MotoGP-wereldkampioen) eindelijk eens de MotoGP-race in eigen huis gaan winnen. De kans daarop leek dit jaar kleiner dan de voorgaande jaren, want zoals bekend rijdt Zarco tegenwoordig op een Honda en zit Quartararo nog steeds in het zadel van een Yamaha. En dat zijn juist de twee merken die het op dit moment zo moeilijk hebben ten opzichte van de (Europese) concurrentie en waar zeker (nog) geen races mee kunnen worden gewonnen. Ondanks het feit dat de Franse racefans, de meesten vertoefden meerdere dagen op de campings nabij het circuit, wisten dat hun idolen niet konden winnen bejubelden zij hen juist wel. Maar ook de andere coureurs werden luid toegejuicht. De hele racescene gaf vooral Fabio Quartararo extra motivatie, want voor het eerst sinds lange tijd wist hij zich direct voor Q2 te plaatsen. Daarin veroverde hij de achtste startpositie. Johann Zarco mocht uiteindelijk als vijftiende aan de beide races beginnen. De kans dat de Fransen in de Sprint punten zouden scoren was klein. Dat gebeurde dan ook niet, want ze werden tiende en dertiende. In de Grand Prix lag Quartararo mede omdat een aantal collega’s voor hem onderuitgingen op een totaal onverwachte en schitterende zesde plaats tot ook ‘El Diablo’ ophield met schitteren, omdat hij ten val kwam. Het leed van de Franse fans werd iets verzacht door een twaalfde plaats van Zarco. Daarmee was hij wel weer de hoogst geklasseerde Honda-rijder.
Echte wegracer Michael Dunlop is ‘bereid om harder te sterven’
Spektakel
Natuurlijk had het publiek ook oog voor de andere, buitenlandse MotoGP-coryfeeën. En dat was maar goed ook, want ze zouden niet teleurstellen. Daarbij kwam ook nog eens dat het weer in Le Mans dit keer droog en zelfs zonnig was. En bleef! Tijdens de kwalificatie diende zich direct al het nodige spektakel aan. Zo restte voor Brad Binder (KTM), toch één van de favorieten, na drie valpartijen slechts de laatste(!) startplaats. En wist Marc Márquez zich niet te plaatsen voor Q2. Zo stond hij met zijn Gresini Ducati op plek dertien. Nee, dan deed Jorge Martin het heel wat beter. Want met een tijd van 1.29,919 realiseerde de WK-leider een absoluut ronderecord voor het Bugatti-circuit. Het was alweer de vijftiende MotoGP-pole voor de koning van de Sprint. Pecco Bagnaia (Ducati) en Maverick Viñales (Aprilia) waren tevreden met de tweede respectievelijk derde startplaats. Dat Martin en Bagnaia na het zetten van hun snelste tijd beiden onderuitgingen, leek niet van belang. Leek, althans niet voor Martin maar in de Sprint wel voor Bagnaia. Want die ging daarin op zijn tweede machine van start. En die machine vertoonde direct bij de start al kuren. Die werden zelfs zo erg, dat de wereldkampioen werd gedwongen om vroegtijdig de pit op te zoeken. Oei! Geen punten voor hem dus en dat terwijl zijn grote concurrent, Jorge Martin, op degelijke wijze de twaalf punten pakte die bij een zege horen. De tweede plaats ging uiteindelijk naar Marc Márquez, die na een fenomenale start (zoiets lijkt alleen hij te kunnen) zo’n beetje het halve veld oprolde. Alleen Martin bleef net buiten zijn bereik. Maar Marc Márquez was ook nu weer als een kind zo blij met de zilveren medaille. Dat laatste kon ook worden gezegd van Maverick Viñales. Maar in zijn geval was het brons.
Niet mogelijk
Márquez verklaarde direct al dat het in de GP-race waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om zijn Sprint-start te herhalen. Dat gebeurde ook niet. Maar de achtvoudig wereldkampioen zou heel ver komen. Op het moment dat hij van de achtste plaats rustig naar voren zou komen, vochten Bagnaia en Martin aan de kop van het veld een stevig duel uit. In de tweede helft van de race slaagde Márquez erin om aansluiting te vinden bij de twee kemphanen. De beslissing moest in de laatste ronde, beter gezegd bochten, vallen. Iedereen verwachtte een aanval van Bagnaia op de op dat moment leidende Martin. Maar die kwam er niet. Sterker nog: de Italiaan werd op knappe wijze te grazen genomen door Márquez. Opnieuw ging de zege naar de ‘Martinator’, die zo zijn voorsprong in de titelstrijd uitbouwde tot 38 punten. Net als in Jerez ging de tweede plaats naar Marc Márquez. Nu bedroeg zijn achterstand op de winnaar 0,446 seconde. In Jerez was dat 0,372 seconde. En opnieuw was de Spanjaard heel blij. Want ook hij weet dat zijn eerste zege op een Ducati aanstaande is.
Al met al werd Bagnaia één van de verliezers in Le Mans. Want er waren er meer. Wat te denken van KTM/GasGas. Brad Binder scoorde als vijftiende geen punten in de Sprint. In de Grand Prix werd de Zuidafrikaan kansloos achtste. Teamgenoot Jack Miller kwam hierin weer eens ten val. Ook Pedro Acosta, zesde in de Sprint, ging voor het eerst in zijn carrière in een MotoGP-race onderuit. En dat terwijl hij zich wel weer met de topposities bemoeide. Nog dramatischer verliep deze Franse Grand Prix voor de winnaar van verleden jaar, Marco Bezzecchi. Want de Italiaan kwam in beide wedstrijden ten val. Pech had ook Enea Bastianini. Nadat de Ducati-fabrieksrijder op zaterdag als vierde was geëindigd, passeerde hij op zondag in dezelfde positie de finish. Bastianini deed dat op iets meer dan twee seconden van winnaar Martin. Maar de Italiaan had daarvoor wel een long lap moeten rijden. Hij kreeg deze straf omdat hij bij een passeeractie ten opzichte van Aleix Espargaró niet alleen de Spanjaard naast de baan had gestuurd, maar ook zichzelf. Zonder die straf had Bastianini waarschijnlijk meegevochten om de podiumplaatsen. Net zoals alle andere coureurs krijgt hij de kans om dat te doen bij de volgende Grand Prix. Die vindt van 24 tot en met 26 mei plaats in Catalonië, Circuit de Barcelona.
Foto’s: MotoGP.com ANP, teams en Thomas Seidenglanz
MotoGP Frankrijk 2024 uitslagen
Sprint Frankrijk |
1.Jorge Martin (E), Ducati, 19.49,694; 2. Marc Márquez (E), Ducati, +2,280; 3. Maverick Viñales (E), +4,174; 4. Enea Bastianini (I), Ducati, +4,798; 5. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +7,698; 6. Pedro Acosta (E), KTM, +9,185; 7. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +11,190; 8. Jack Miller (AUS), KTM, +11,516; 9. Raul Fernandez (E), Aprilia, +12,257. |
- 13 ronden = 54,405 km
- Racegemiddelde winnaar: 164,6 km/u
MotoGP Frankrijk |
1.Martin, 40.58,053; 2. M. Márquez, + 0,446; 3. Pecco Bagnaia (I), Ducati, +0,585; 4. Bastianini, +2,206; 5. Viñales, +4,053; 6. Di Giannantonio, +9,480; 7. Franco Morbidelli (I), Ducati, +9,868; 8. Brad Binder (ZAF), KTM, +10,353; 9. Espargaró, +11,392; 10. Alex Márquez (E), Ducati, +13,442; 11. R. Fernandez, +24,201; 12. Johann Zarco (F), Honda, +26,809; 13. Augusto Fernandez (E), KTM, +27,426; 14. Takaaki Nakagami (J), Honda, +30,026; 15. Alex Rins (E), Yamaha, +30,936. |
- 27 ronden = 110,575 km
- Racegemiddelde winnaar: 161,9 km/u
- Snelste ronde (23e): Bastianini, 1.31,107 = 163,7 km/u (record)
Stand MotoGP na 10 races
Positie | Coureur | Motor | Punten |
---|---|---|---|
1 | Jorge Martin (E) | Ducati | 129 |
2 | Pecco Bagnaia (I) | Ducati | 91 |
3 | Marc Márquez (E) | Ducati | 89 |
4 | Enea Bastianini (I) | Ducati | 89 |
5 | Maverick Viñales (E) | Aprilia | 81 |
6 | Pedro Acosta (E) | KTM | 73 |
7 | Brad Binder (ZAF) | KTM | 67 |
8 | Aleix Espargaró (E) | Aprilia | 51 |
9 | Fabio Di Giannantonio (I) | Ducati | 47 |
10 | Marco Bezzecchi (I) | Ducati | 36 |
11 | Alex Márquez (E) | Ducati | 33 |
12 | Fabio Quartararo (F) | Yamaha | 25 |
13 | Jack Miller (AUS) | KTM | 24 |
14 | Miguel Oliveira (POR) | Aprilia | 23 |
15 | Raul Fernandez (E) | Aprilia | 18 |