vrijdag 22 november 2024

MotoGP Emilia-Romagna & Indonesië 2024: titelstrijd tussen Martin en Bagnaia blijft razendspannend

Tijdens twee fascinerende Grands Prix, die van Emilia-Romagna en Indonesië, bleef het wat de wereldtitelkansen betrof jojoën tussen Jorge Martin en Pecco Bagnaia. Beide rivaliserende Ducati-coureurs wisten te winnen en gingen onderuit. Het is echter Martin die op dit moment aan het langste eind trekt. Maar dat is lang nog niet definitief, want er zijn nog vijf GP’s te gaan…! Enea Bastianini zorgde er in Misano voor dat Ducati niet alleen haar honderdste GP-zege boekte, maar zich nu ook al merkenwereldkampioen 2024 mag noemen.

MotoGP Groot-Brittannië 2024: alles voor Ducati

Dat niet iedereen blij is met het feit dat Marc Márquez de komende twee jaar in het Ducati-fabrieksteam de teamgenoot van regerend wereldkampioen Pecco Bagnaia wordt, is bekend. Dat geldt zeker voor heel veel Italiaanse racefans, die de rivaliteit tussen de Spanjaard en ‘hun’ Valentino Rossi nog niet zijn (en willen) vergeten. Hun ongenoegen kwam dan ook tot uiting tijdens de huldiging van de door Márquez gewonnen Grand Prix van San Marino. Terwijl de Spanjaard op de hoogste trede van het podium stond, klonk er een heftig boegeroep. De als tweede geëindigde Bagnaia maande zijn landgenoten aan hiermee te stoppen. Een sportief gebaar waar hij later door Márquez voor werd bedankt. Het gedrag van deze ‘racefans’ schoot ook in het verkeerde keelgat van Nadia Padovani, de weduwe van Fausto Gresini de alom geliefde stichter van het Gresini Team waarvoor Márquez dit jaar uitkomt. De huidige eigenaresse van het team gaf aan dat ze het gedrag respectloos vond en dat het haar zeer had gedaan. Niet alleen ten aanzien van Marc maar voor alle leden van haar team. Een team dat in de loop der jaren niet alleen Daijiro Kato en Marco Simoncelli als coureurs heeft verloren, maar natuurlijk ook haar echtgenoot Fausto, tevens de vader van hun vier kinderen. En een team dat net zoals veel Italiaanse coureurs en teams afkomstig is uit de regio Emilia-Romagna, waar ook het circuit van Misano is gelegen. Juist voordat hier de tweede Grand Prix (nu met ‘Emilia-Romagna’ als naamgever) binnen twee weken plaatsvond, werd de streek getroffen door noodweer. Dat was niet de eerste keer, want verleden jaar moest de F1 Grand Prix van Emilia-Romagna in Imola worden afgelast nadat er de noodtoestand was uitgeroepen vanwege barre weersomstandigheden. En in 2007, toen de MotoGP voor het eerst na 1993 terugkeerde naar Misano, er op vrijdagmiddag ook een aantal hoosbuien naar beneden kwam waardoor niet alleen het circuit blank kwam te staan maar ook alle pitboxen. Uiteindelijk konden de races toen wel plaatsvinden. Iets wat gelukkig ook dit jaar het geval was.

Verkleinen

Na de GP van San Marino stond Pecco Bagnaia in de titelstrijd nog maar zeven punten achter op zijn grote rivaal Jorge Martin. Voor de Italiaan kwam zijn tweede thuis-GP dus uitstekend uit om die achterstand verder te verkleinen. De Sprint zorgde ervoor dat dit gebeurde. Want Bagnaia profiteerde optimaal van een momentje waarin Martin zijn concentratie verloor omdat er een melding op zijn dashboard verscheen dat hij de tracklimiet had overschreden. De wereldkampioen passeerde de Prima Pramac-coureur en stond de leiding daarna niet meer af. Na dertien heel snelle ronden, ruim zes seconden sneller dan twee weken eerder, werd het onderlinge puntenverschil tussen de twee titelkandidaten zo teruggebracht tot vier punten.

De verwachting was dat Bagnaia de volgende dag tijdens de GP die achterstand wel zou gaan omzetten in een voorsprong. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Hoewel de rode machine met het startnummer 1 even aan de leiding reed, viel die al snel terug. Het initiatief werd overgenomen door Martin, terwijl ook de tweede Ducati-fabriekscoureur, Enea Bastianini, zijn grootste belager werd. Bagnaia zag zijn achterstand op het duo tot zo’n drie seconden groeien tot hij erin slaagde om het gat langzamerhand en via het rijden van een ronderecord weer kleiner te maken. Later gaf de Italiaan aan dat hij een probleem met zijn banden had. Of was het zelfvertrouwen? In ieder geval was het zo dat Bagnaia zeven ronden voor het einde ook nog eens totaal onverwacht onderuit schoof en zo kostbare WK-punten verspeelde. Hoeveel dat er zouden worden ten opzichte van zijn grote rivaal Martin was afhankelijk van Bastianini.

Zoals te verwachten zou die voor een zege in eigen huis gaan. De daarvoor noodzakelijke aanval kwam er. En wel in de laatste ronde. Het gebeurde op een manier waar nog lang over na zou worden gepraat. Het was een soort Valentino Rossi versus Sete Gibernau-actie als in Jerez 2005. Uiteindelijk kreeg de passeeractie van Bastianini de zege van het Stewards Panel onder leiding van Freddie Spencer, want die liet niets van zich horen. Maar veel mensen waren het daar niet mee eens. In de eerste plaats Jorge Martin, want die was van mening dat als hij zijn machine niet had opgericht ze gezamenlijk onderuit zouden zijn gegaan. Uiteindelijk ging de Spanjaard er als ‘verliezer’ heel sportief mee om. Hij had dan wel niet gewonnen, maar wel zijn voorsprong in de titelstrijd op Bagnaia weer weten uit te bouwen tot 24 punten.

Zijn honderdste MotoGP-start leverde Pecco Bagnaia dan wel niet het gehoopte (en verwachte) succes op, door zijn zege zorgde Enea Bastianini dat hij de coureur werd die Ducati MotoGP-zege nummer honderd bezorgde. Bovendien prolongeerde het motormerk uit Bologna nu al haar wereldtitel bij de constructeurs.

Mede door de nu droge weersomstandigheden had Marc Márquez niet zo kunnen schitteren als twee weken ervoor. Maar als derde stond hij wel weer op het podium. Helaas klonk er ook tijdens deze huldiging het nodige boegeroep richting de Spanjaard.

Marc Márquez houdt van de Indonesische racefans. En zij van hem.

Heldenontvangst

Twee dagen later en een kleine 11.000 vliegkilometers naar het oosten was de ontvangst voor Marc Márquez compleet anders. Want op Lombok, waar op het Pertamina Mandalika Circuit voor de derde keer in de geschiedenis de Grand Prix van Indonesië plaatsvond, werd de achtvoudig wereldkampioen weer door een grote menigte razendenthousiaste Indonesische racefans als een held verwelkomd. Dat gold overigens ook voor alle andere coureurs. En MM93 zou MM93 niet zijn als hij ook bij deze GP niet voor het nodige vuurwerk zou zorgen. Het begon al tijdens de tweede kwalificatie. Na bij de vorige twee GP’s hierin onderuit te zijn gegaan, deed de oudste van de twee racende broers dat ook in Indonesië. En nu zelfs twee keer binnen vijftien minuten en ook nog eens op twee verschillende Ducati’s! De Spanjaard, die zelf ook van mening was dat dit toch wel een beetje te veel van het goede was, bleef gelukkig ongedeerd. Maar omdat hij geen rondetijd op de klokken had weten te brengen mocht hij pas van de twaalfde startplaats vertrekken. Dat Jorge Martin in Mandalika met een Ducati op indrukwekkende wijze de pole pakte (ruim een halve seconde sneller dan de rest), was niet verrassend. Wel een verrassing was het feit dat voor het eerst in dit seizoen alle vijf deelnemende merken met minimaal één coureur in Q2 waren vertegenwoordigd. Voor KTM was dat Pedro Acosta (derde), voor Yamaha Fabio Quartararo (zesde), voor Honda Johann Zarco (zevende) en voor Aprilia Maverick Viñales (tiende). Het vele ontwikkelings- en testwerk van Honda en Yamaha begint langzaam vruchten af te werpen. Beide merken kwamen met nieuwe onderdelen voor de aerodynamica. Bovendien bevestigde Yamaha officieel dat er aan een compleet nieuwe V4-machine wordt gewerkt.

Maar als het erop aankomt, is Ducati op dit moment nog steeds oppermachtig. De vraag is alleen welke coureur van het Italiaanse merk er gaat winnen. Zo ook in Indonesië. Na zijn sterke optreden tijdens de kwalificatie ging Jorge Martin in de Sprint als de grote favoriet van start. Maar dat een fout, zeker op dit circuit, snel is gemaakt weet elke coureur. Daar kwam Jorge Martin niet alleen verleden jaar achter toen hij in de GP ruim op kop liggend totaal onverwacht in de fout ging, maar ook dit keer tijdens de Sprint. Nu schoof de WK-leider al op het einde van de eerste ronde onderuit. En het was juist zijn grootste concurrent in de titelstrijd, Pecco Bagnaia, die optimaal profiteerde. De Ducati-fabriekscoureur wist net uit de klauwen van zijn teamgenoot Enea Bastianini te blijven. Terwijl Marco Bezzecchi een podiumplaats verspeelde door een remfout (waarbij hij Bagnaia maar nauwelijks wist te ontwijken), was het Marc Márquez die vanaf de twaalfde plaats op spectaculaire wijze toch nog naar de bronzen medaille wist te rijden. Omdat de na zijn val weer opgestapte Martin als tiende net geen WK-punt meer wist te scoren, verkleinde titelverdediger Bagnaia zijn achterstand op zijn Spaanse merkgenoot weer van 24 naar twaalf punten. Er werd dus ijverig door gejojood!

Zeker en niet zeker

Ondanks zijn val in de Sprint was Jorge Martin voor de Grand Prix op zondag zeker van zijn zaak. En hoewel hij de korte race had weten te winnen, was Pecco Bagnaia dat juist niet. Dat gevoel kwam direct in het wedstrijdbeeld tot uiting. Terwijl de Spanjaard ook nu weer als een pijl uit de boog vertrok en direct een immens hoog tempo aan de dag legde, kwam de Italiaan na alweer een slechte start maar moeizaam op gang. Sterker nog; buiten zijn Italiaanse Ducati-merkgenoten Enea Bastianini, Marco Bezzecchi en Franco Morbidelli moest hij ook Pedro Acosta op de GasGas voor zich dulden. De jonge Spanjaard meldde zich na een mindere periode weer terug aan de top van het veld. Als enige wist hij zich staande te houden tussen het Ducati-geweld. Daarmee was Acosta ook het enige lichtpuntje voor de Pierer Group, want de KTM-coureurs Brad Binder en zeker Jack Miller lieten zich nauwelijks zien. De Zuid-Afrikaan had tijdens de kwalificatie in Indonesië de pech dat hij werd geplaagd door een probleem met zijn remmen en daardoor pas van de negentiende startplaats mocht vertrekken. In de GP-race wist hij nog op te klimmen naar de achtste plaats. En Miller zorgde in de GP-race door een fout in de tweede bocht al voor een snelle uitdunning van het deelnemersveld. Een veld dat eerder al afscheid had moeten nemen van Miguel Oliveira, nadat die bij een val in de training (buiten zijn schuld) een polsbreuk had opgelopen. Miller zorgde ervoor dat niet alleen voor hem maar ook voor Alex Márquez, Luca Marini en Aleix Espargaró de GP van Indonesië snel ten einde was. Ook Joan Mir en Fabio Di Giannantonio zouden door een val de finish niet halen.

Terug naar de kop van het veld. Onder bloedhete omstandigheden hield Jorge Martin nu wel het hoofd koel. De Spanjaard werkte dit keer foutloos zijn ronden af. Datzelfde deed Pedro Acosta op de tweede plaats. De strijd om de derde positie werd uiteindelijk gewonnen door Pecco Bagnaia, die net zoals in Misano niet bepaald een overtuigende race reed. Bovendien had hij het geluk dat Marc Márquez (door een kapotte Ducati, iets wat zelden gebeurt) en Enea Bastianini (door een val, iets dat ook niet vaak voorkomt) vroegtijdig werden uitgeschakeld. Al met al haalden slechts twaalf coureurs de finish in deze Grand Prix. En na de kwalificatie zat er bij de eerste tien gefinishte coureurs minimaal één rijder van elk merk. Voor Honda was vooral het optreden van Johann Zarco hoopgevend.

Druk ligt bij Bagnaia

Na Indonesië vloog het MotoGP-circus direct door naar Japan. Met nog vijf GP-weekenden voor de boeg, waarin dus maximaal 185 punten zijn te verdienen, heeft Martin nu weer 21 punten voorsprong op Bagnaia. De stand is 366 om 345 punten. Het jojoën tussen de twee (verreweg) belangrijkste titelkandidaten blijft dus doorgaan. Want door hun nul scores in Indonesië lijken Enea Bastianini en Marc Márquez alleen nog maar in theorie een kans op die titel te hebben. Wie wereldkampioen wordt is moeilijk te zeggen, want elk weekend maakte één van de twee, of zelfs allebei, wel een fout. Zeker is wel dat op dit moment de meeste druk op de schouders van Pecco Bagnaia ligt. Maar het hele seizoen laat zien dat dit zomaar weer kan veranderen.

Foto’s: ANP, MotoGP.com, Thomas Seidenglanz

MotoGP Emilia-Romagna uitslag

Sprint Emilia-Romagna
1.Francesco Bagnaia (I), Ducati, 19.50,237;
2. Jorge Martin (E), Ducati, +0,285;
3. Enea Bastianini (I), Ducati, +61,319;
4. Marc Márquez (E), Ducati, +5,386;
5. Pedroa Acosta (E), KTM, +6,580;
6. Brad Binder (ZAF), KTM, +8,143;
7. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +8,405;
8. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +8,965;
9. Franco Morbidelli (I), Ducati, +9,271.
  • 13 ronden = 54,938 km
  • Racegemiddelde winnaar: 166,1 km/u
MotoGP Emilia-Romagna
1.Bastianini, 41.14,653;
2. Martin, +5,002;
3. M. Márquez, +7,848;
4. Bezzecchi, +9,200;
5. Morbidelli, +13,601;
6. Maverick Viñales (E), Aprilia, +15,484;
7. Quartararo, +20,922;
8. Aleix Esaprgaró (E), Aprilia, +22,795;
9. Alex Márquez (E), Ducati, +27,704;
10. Miguel Oliveira (POR), Aprilia, +31,891;
11. Joan Mir (E), Honda, +33,062;
12. Luca Marini (I), Honda, +35,411;
13. Raul Fernandez (E), Aprilia, +36,335;
14. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +37,395;
15. Johann Zarco (F), Honda, +38,909.
  • 27 ronden = 114,102 km
  • Racegemiddelde winnaar: 165,9 km/u
  • Snelste ronde (16e): Bagnaia, 1.30,877 = 167,4 km/u (record)

MotoGP Indonesië uitslag

Sprint Indonesië
1. Bagnaia, 19.41,354;
2. Bastianini, +0,107;
3. M. Márquez, +1,701;
4. Bezzecchi, +3,072;
5. Morbidelli, +5,967;
6. Acosta, +6,210;
7. Viñales, + 6,664;
8. Zarco, 6,938;
9. Di Giannantonio, +7,706.
  • 13 ronden = 55,913 km
  • Racegemiddelde winnaar: 170,3 km/u
MotoGP Indonesië
1.Martin, 41.04,389;
2. Acosta, +1,404;
3. Bagnaia, +5,595;
4. Morbidelli, +6,507;
5. Bezzecchi, +6,772;
6. Viñales, +11,330;
7. Quartararo, +13,203;
8. Binder, +14,862;
9. Zarco, +15,151;
10. R. Fernandez, +21,079;
11. Alex Rins (E), Yamaha, +33,633;
12. Takaaki Nakagami (J), Honda, +43,696.
  • 27 ronden = 116,127 km
  • Racegemiddelde winnaar: 169,6 km/u
  • Snelste ronde (20e): Bastianini, 1.30,539 = 171,3 km/u (record)
Zowel in de Sprint als in de GP (foto) op Mandalika had Jorge Martin (89) kopstart.

Stand MotoGP na 30 van 40 races

Positie Rijder Team Punten
1 Jorge Martin (E) Ducati 366
2 Francesco Bagnaia (I) Ducati 345
3 Enea Bastianini (I) Ducati 291
4 Marc Márquez (E) Ducati 288
5 Pedro Acosta (E) KTM 181
6 Brad Binder (ZAF) KTM 173
7 Maverick Viñales (E) Aprilia 162
8 Aleix Espargaró (E) Aprilia 127
9 Marco Bezzecchi (I) Ducati 125
10 Fabio Di Giannantonio (I) Ducati 122
11 Alex Márquez (E) Ducati 121
12 Franco Morbidelli (I) Ducati 120
13 Fabio Quartararo (F) Yamaha 82
14 Miguel Oliveira (POR) Aprilia 71
15 Jack Miller (AUS) KTM 58

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen