Na maar liefst vijf(!) schuivers besloot Marc Márquez uiteindelijk om toch maar niet in de GP van Duitsland van start te gaan. Direct na de troonsafstand door ‘The King of the Ring’ vochten de Ducati-coureurs Pecco Bagnaia en Jorge Martin een duel op haren en snaren uit om erachter te komen wie zich de opvolger van de elfvoudig winnaar op de Sachsenring mocht noemen. Dat werd uiteindelijk Martin, die ook al op zaterdag de regerend wereldkampioen in de Sprint had weten te verslaan. Maar het is wel Pecco Bagnaia, die als WK-koploper naar de TT van Assen komt. Daar staat heel wat te gebeuren!
Fotografie: MotoGP.com, ANP en fabrikanten
De staat van dienst van Marc Márquez op de Sachsenring mocht (en mag nog steeds) eenmalig worden genoemd. Want de Spanjaard was er van 2013 tot dit jaar ongeslagen door er één keer de 125cc-klasse, twee keer de Moto2 en maar liefst acht keer de MotoGP (ook nog eens op rij) te winnen. In 2020 vond er vanwege Covid geen Grote Prijs van Duitsland plaats en afgelopen jaar moest Márquez op één van zijn lievelingscircuits verstek laten gaan, omdat hij geblesseerd was. De zege ging toen naar Fabio Quartararo (Yamaha). Na alle ellende in dit seizoen was de Sachsenring een mooie graadmeter voor de tot nu ver onder de maat presterende combinatie Marc Márquez/Honda RC213V. Als er dan toch eindelijk een keer een goed resultaat, het liefst een overwinning natuurlijk, zou kunnen worden gescoord dan was het wel op het in het oosten van Duitsland gelegen baantje. Het werd helaas een ongekend drama. Nu heeft Márquez als achtvoudig wereldkampioen al heel wat records achter zijn naam staan. Daar kwamen er in Duitsland nog eens drie bij.
De vloek van het Repsol Honda Team in de MotoGP
Records waarvan elke motorsportfan liever had gezien dat ze niet werden gebroken. Op zaterdag kwam Márquez namelijk binnen 28 minuten drie keer ten val. Omdat hij op vrijdag ook al een keer onderuit was gegaan, betekende dat vier schuivers binnen twintig uur. De grootste klapper vond echter in de warm-up op zondagmorgen plaats. Dat was dus zijn vijfde valpartij. Ook nog eens binnen 48 uur. De gevolgen bij de laatste schuiver waren ernstiger dan bij de vier voorgaande. Niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk. Ondanks het feit dat hij bij zijn vijfde val onder andere een breuk in zijn linker duim had opgelopen en het ook nog eens zijn derde highsider was (wat in de eerste plaats niet bepaald goed is voor je hoofd), werd Márquez door MotoGP-medical director dokter Angel Charte ‘fit to race’ verklaard. Een voor velen onbegrijpelijke beslissing.
Opnieuw rees de vraag: ‘Wie neemt Marc Márquez, waarvan bekend is dat hij heel veel risico’s durft te nemen, nu eens tegen zichzelf in bescherming?’ Uiteindelijk (en gelukkig) deed de persoon in kwestie dat zelf, want in een persbericht van het Repsol Honda-team stond dat Marc Márquez ervoor had gekozen om na zijn crash in de warm-up niet deel te nemen aan de Duitse GP. Of hij tijdens de TT van Assen weer van de partij zal zijn, is op het moment van schrijven nog niet (officieel) bekend. Maar Marc Márquez kennende zal hij er alles aan doen om in Assen aan de start te verschijnen. Want, zoals zo vaak gezegd, aan zijn inzet ligt het niet. Maar al met al heeft hij in dit seizoen in een GP-race nog geen enkele keer de finish gehaald. Na het drama in Duitsland zal ongetwijfeld weer de discussie op gang komen of MM93 ook volgend jaar nog wel voor Honda rijdt. Beter gezegd: wil rijden.
Geen garantie voor de toekomst
Omdat Joan Mir en Alex Rins al in Italië waren uitgeschakeld, was Takaaki Nakagami de enige Honda-coureur die op de Sachsenring van start ging. De Japanner, die op vrijdag nog een enorme highsider in de fameuze ‘Wasserfalle’ had en daarbij direct een Kalex-frame afschreef, werd uiteindelijk veertiende in de GP-race. Nadat de Honda-rijders Dani Pedrosa en Marc Márquez van 2010 tot en met 2021 onafgebroken de GP van Duitsland hadden weten te winnen, deed Yamaha’s Fabio Quartararo dat in 2022. Maar dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden, gold bij deze GP meer dan eens voor beide Japanse merken. Net als Marc Márquez moet de Franse MotoGP-wereldkampioen van 2021 dit seizoen strijden met een stomp wapen. In een poging om toch nog enigszins een rol van betekenis in de voorste gelederen van de MotoGP-race te kunnen spelen, koos Quartararo als één van de weinige coureurs niet voor een medium, maar voor een zachte achterband. Het bleek een foute keuze te zijn, want uiteindelijk finishte de Yamaha-coureur als dertiende en andermaal vlak achter zijn teamgenoot Franco Morbidelli.
Nog slechter verging het een andere coureur, die eveneens voor de zachte band had gekozen. Dat was Aleix Espargaró, die naar nu bleek bij zijn fietsongeluk in Mugello niet alleen twee botjes in zijn rechterhiel, maar ook twee ribben had gebroken. Door alle ongemakken viel de Aprilia-rijder in Duitsland uiteindelijk terug naar een weinig eervolle zestiende positie. Nadat Maverick Viñales was uitgevallen door een kapotte machine, was het Miguel Oliveira die de Aprilia-eer enigszins redde door als tiende over de streep te komen. Het ziet er niet naar uit dat Aprilia (en dan met name Espargaró) het succes van verleden jaar op Assen gaan herhalen. Toen werd de Spanjaard na een prachtige inhaalrace knap derde in de TT.
Ducati-dominantie
Al met al komen we zo bij de sterksten van niet alleen deze Duitse grand prix, maar tot nu toe ook van het hele seizoen. Dat zijn in de eerste plaats de Ducati-coureurs, gevolgd door de twee Red Bull KTM-fabrieksrijders. Al is dat wel op ruime afstand. Op de Sachsenring wist Jack Miller twee keer na de start de leiding te nemen door het fenomenale holeshot systeem van zijn Oostenrijkse machine. In de Sprint viel de flamboyante Australiër terug naar de derde plaats, maar stond zo nog wel op het podium. Zijn derde podiumplaats in dit seizoen. In de GP-race finishte Miller uiteindelijk als zesde. In deze wedstrijd had zijn teamgenoot Brad Binder de derde plaats in handen, maar door een stuurfout beet de Zuid-Afrikaan in de negentiende ronde op hoge snelheid letterlijk en figuurlijk in het stof. Gelukkig bleef Binder ongedeerd.
Het oude TT circuit Assen bestaat niet meer en dit is waarom!
Net zoals een week ervoor in Mugello werd de dienst op de Sachsenring uitgemaakt door Ducati-coureurs. In dit geval door Jorge Martin en Pecco Bagnaia. Na de Sprint in Frankrijk te hebben gewonnen, deed Martin dat in Duitsland opnieuw. De 25-jarige Pramac Ducati-rijder slaagde erin om Bagnaia op overtuigende wijze te verslaan. In de GP-race was de regerend wereldkampioen op revanche uit. Er ontspon zich een fantastisch duel tussen de beide Ducati GP23-coureurs met een aantal gewaagde en faire inhaalacties. De beslissing viel toen Bagnaia bij het ingaan van de laatste ronde met het voorwiel (remschijf) van zijn machine het achterwiel (band) van zijn tegenstander toucheerde. Dit kostte de Italiaan een aantal meters, die hij in de laatste ronde net niet meer goed wist te maken. Op de finish werden de twee kemphanen gescheiden door slechts 0,064 seconde. Hiermee was het eerste MotoGP-duel tot en met de finish in dit seizoen een feit. Voor een overgelukkige Jorge Martin was het na de GP van Stiermarken in 2021 zijn tweede MotoGP-zege. Het succes van Prima Pramac Racing werd compleet gemaakt door de derde plaats van Johann Zarco. Net ver achter de Fransman finishte het Mooney VR46-duo Marco Bezzecchi en Luca Marini als vierde en vijfde. Vervolgens was het Jack Miller (KTM), die als zesde de Ducati-dominantie (even) wist te doorbreken.
Tot dit jaar had alleen Casey Stoner met de Desmosedici op de bochtige Sachsenring weten te winnen. Dat gebeurde in 2008. Vijftien jaar later werden de eerste vijf plaatsen door het Italiaanse merk ingenomen. De laatste keer dat een fabrikant een dergelijk overmacht ten toon had gespreid was Honda in 2003. Het Japanse merk bezette toen tijdens de GP van Brazilië de eerste vijf plaatsen met haar fameuze RC211V-vijfcilinder. Op de Sachsenring was de koek voor Ducati nog niet op. Want alle acht rijders van dit merk die aan de start verschenen, finishten bij de eerste negen. Een Ducati-overmacht van jewelste dus. En dat terwijl de grote technische baas van het merk, Gigi Dall’Inga, niet eens op de Sachsenring aanwezig was…
Zo goed als zeker
De kans dat er bij de 92e TT Assen een Ducati-coureur gaat winnen, lijkt dan ook zo goed als zeker. De vraag is alleen: wie? De winnaar van verleden jaar, Pecco Bagnaia, komt niet alleen als regerend wereldkampioen naar de Drentse hoofdstad, maar ook als WK-koploper. Echter, in Duitsland liet Jorge Martin zien dat hij op dit moment in een bloedvorm verkeerd en de te kloppen man lijkt te zijn. Marco Bezzecchi veroverde afgelopen jaar in Assen als tweede zijn eerste MotoGP-podium en heeft laten zien op dit circuit heel goed uit de voeten te kunnen. En wat te denken van Johann Zarco. Die wil nu eindelijk wel eens zijn eerste MotoGP-race winnen. De 32-jarige Fransman rijdt in Assen zijn 250e GP (waarvan de 112e in de MotoGP). Voor het eerst in de 98-jarige geschiedenis van de TT krijgt hij, net zoals alle andere MotoGP-coureurs, daarvoor twee kansen. Op zaterdag tijdens de Sprint en op zondag tijdens de ‘echte’ TT-race. Het is te hopen dat daar ook Marc Márquez en Joan Mir van het zo geplaagde Repsol Honda-team toe behoren.
MotoGP Duitsland 2023 uitslagen
Sprint Duitsland |
1. Jorge Martin (E), Ducati, 20.21,871; 2.Francesco Bagnaia (I), Ducati, +2,468; 3. Jack Miller (AUS), KTM, +3,287; 4. Luca Marini (I) Ducati, +5,487; 5. Zarco (F), Ducati, +5,538; 6. Brad Binder (ZAF), KTM, +6,289; 7. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +6,956; 8. Alex Márquez (E), Ducati, +9,9,261; 9. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +9,691. |
- 15 ronden = 55,065 KM.
- Racegemiddelde winnaar: 162,2 km/u
MotoGP Duitsland |
1. Martin, 40.52,449 min.; 2. Bagnaia, +0,064, 3. Zarco, +7,013; 4. Marco Bezzecchi, +8,430; 5. Marini, +11,679; 6. Miller, +11,904; 7. A. Márquez, +14,040; 8. Enea Bastianini, (I), Ducati, +14,859; 9. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +17,061; 10. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +19,648; 11. Augusto Fernandez (E), KTM, +19,997; 12. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +22,949; 13. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +25,117; 14. Takaaki Nakagami (J), Honda, +25,327; 15. Raul Fernandez (E), Aprilia, +25,503. |
- 30 ronden = 110,130 KM
- Racegemiddelde winnaar: 161,6 km/u
- Snelste ronde (8e): Zarco, 1.21,225 = 162,7 km/u (record)
Stand MotoGP na 14 races |
1. Pecco Bagnaia (I) Ducati 160 2. Jorge Martin (E) Ducati 144 3. Marco Bezzecchi (I) Ducati 126 4. Johann Zarco (F) Ducati 109 5. Brad Binder (ZAF) KTM 96 6. Luca Marini (I) Ducati 89 7. Jack Miller (AUS) KTM 79 8. Fabio Quartararo (F) Yamaha 57 9. Aleix Espargaró (E) Aprilia 55 10. Maverick Viñales (E) Aprilia 53 11. Alex Márquez (E) Ducati 52 12. Franco Morbidelli (I) Yamaha 50 13. Alex Rins (E) Honda 47 14. Augusto Fernandez (E) KTM 36 15. Fabio di Giannantonio (I) Ducati 34 |