Op het Circuit de Barcelona Catalunya gingen de Ducati-coureurs en thuisrijder Aleix Espargaró (Aprilia) als favorieten van start. Tegen alle verwachtingen in was het echter Fabio Quartararo, die op zijn Yamaha de zege pakte. De manier waarop de regerend wereldkampioen dat deed, liet zien dat hij in topvorm verkeert.
Fotografie: MotoGP.com, 2Snap en teams
Met de TT van Assen voor de deur, al dient te worden opgemerkt dat op moment van schrijven eerst nog de GP van Duitsland moet worden verreden, werkt Marc Márquez na zijn operatie in Amerika druk aan het herstel van zijn rechterarm. Volgens de behandelende artsen is de ingreep geslaagd. Toch zal moeten worden afgewacht of de achtvoudig wereldkampioen ooit nog op zijn oude niveau zal terugkeren. In ieder geval is de oudste van de twee racende Márquez-broers er tijdens de Dutch TT niet bij. Dat geldt ook voor de met motorracen gestopte Valentino Rossi. Nu de twee grote smaakmakers van de laatste jaren ontbreken, zal dat even wennen worden in Assen. Niet alleen genoemde twee vedetten zijn er niet meer. Dat geldt ook voor andere toppers en vooral smaakmakers als Jorge Lorenzo en Cal Crutchlow. En in zekere zin gaat het ook op voor Andrea Dovizioso, die in zijn laatste GP-seizoen in de achterste regionen van het deelnemersveld vertoeft. Al met al lijkt de generatiewisseling, die de laatste twee jaar al met de wereldtitels van Joan Mir en Fabio Quartararo werd ingezet, voltooid.
MotoGP Italië: Victoria Di Pecco E Ducati
Iets wat ook zijn voltooiing nadert, is de samenstelling van het deelnemersveld voor 2023. Dat het contract tussen Fabio Quartararo en Yamaha met twee jaar is verlengd kan geen verrassing worden genoemd. Dat geldt wel voor de overstap van Jack Miller van Ducati naar KTM en de terugkeer van Pol Espargaró van Honda naar het Oostenrijkse merk. Maar dan in het Tech3-team. Een dergelijk aanbod zag Miguel Oliveira binnen KTM als degradatie. Daarom stapt de Portugees over naar Gresini Ducati waar hij de opvolger wordt van Enea Bastianini. Of de verrassing van dit seizoen naast Pecco Bagnaia het Ducati-fabrieksteam gaat vormen moet nog worden bevestigd. Want ook Jorge Martin, nu bij Pramac, is daar een gegadigde voor. Nu Suzuki stopt, lijkt Alex Rins de aangewezen persoon om het nieuwe RNF Aprilia-team te gaan leiden.
Wat gaat Honda doen?
Grote vraag is, wat Honda gaat doen. Ook al omdat de toekomst van Marc Márquez als topcoureur onzeker is en voorlopig ook blijft. Een blik in het verleden leert dat ’s werelds grootste producent van motorfietsen sinds het moment dat Márquez in de MotoGP debuteerde, dat was in 2013, zo’n beetje al haar kaarten op de Spaanse superster heeft gezet. Met succes, want Márquez werd in zeven jaar maar liefst zes keer MotoGP-wereldkampioen. Maar ook riskant. Dat werd duidelijk toen Márquez begin 2020 een gecompliceerde armblessure opliep, waarmee hij nog steeds kampt. Sinds de komst van de Spanjaard naar Honda werd en wordt de RC213V ontwikkeld onder leiding van Shinichi Kokubu (HRC General Manager Technology Development) en Takeo Yokoyama (HRC Technical Director). Zij hebben de ontwikkeling van de machine in de loop der jaren steeds meer toegespitst op alleskunner Marc Márquez. Met als gevolg dat de prestaties van de andere Honda-rijders minder en minder zijn geworden. Als Repsol Honda-teamgenoot van Márquez, die tot nu toe 59 MotoGP-zeges boekte, wist Dani Pedrosa vanaf 2013 nog veertien GP’s te winnen. Als coureur van het LCR-satellietteam lukte Cal Crutchlow dat drie maal.
Nadat Alberto Puig eind 2017 Livio Suppo als teammanager van HRC had opgevolgd, ging het helemaal bergafwaarts met de teamgenoten van Márquez. Puig zorgde er voor dat Honda na het seizoen 2018 afscheid nam van Pedrosa. De bepaald niet altijd even tactisch handelende Spanjaard vond het niet nodig om de ervaren Pedrosa een contract als HRC-testrijder aan te bieden. Die ging vervolgens wel het testwerk voor KTM doen. Pedrosa’s gevierde opvolger bij Honda, vijfvoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo, slaagde er niet in om samen met de Japanse technici de RC213V naar zijn hand te zetten. Met als gevolg dat Lorenzo er al na één seizoen de brui aangaf en stopte met racen. Vervolgens wisten Alex Márquez en nu dan Pol Espargaró niet binnen het Repsol Honda te schitteren.
Voor dit seizoen bouwde HRC een compleet nieuwe machine. Maar ook die stelt tot nu toe teleur. Zeker nu Marc Márquez is uitgeschakeld. Alles wijst erop dat Joan Mir vanaf volgend seizoen de man moet gaan worden, die Honda uit het slop moet trekken. Maar er is nog steeds geen bevestiging dat de huidige Suzuki-coureur dit daadwerkelijk gaat doen. Met alles wat er de laatste jaren bij Honda is misgegaan, zal de MotoGP-wereldkampioen van 2020 ongetwijfeld zijn eisen stellen. Niet alleen financieel, maar zeker ook wat de ontwikkeling van de machine betreft. Bekend is dat Puig ook Jorge Martin hoog als coureur heeft zitten. Het zou ons dan ook niet verbazen als de Spaanse teammanager zijn landgenoot bij Ducati gaat proberen los te weken.
Waarom coureurs altijd zo snel mogelijk weer op de motor willen zitten
Opzien
Tijdens de GP van Catalonië waren het opnieuw de Honda-coureurs, die voor opzien baarden. Maar andermaal wel in negatieve zin. Eerst was het Takaaki Nakagami, die direct na de start dacht van de twaalfde naar de eerste plaats door te kunnen stoten. Alex Rins (Suzuki) en Pecco Bagnaia (Ducati) werden het slachtoffer van de overmoedige actie van de Japanner. Hoewel de door hem veroorzaakte massale valpartij er in eerste instantie ernstig uitzag, vielen de lichamelijke gevolgen voor de drie betrokken coureurs later mee. Wel brak Rins zijn linkerpols. Wat verbazing wekte, was dat de actie van de Honda-rijder door het stewardpanel onbestraft bleef. Nakagami’s merkgenoot Pol Espargaró viel na een sterk begin door bandenproblemen terug naar de zeventiende en uiteindelijk laatste plaats. Als vervanger van Marc Márquez zorgde Stefan Bradl er vervolgens voor dat het Repsol Honda-team puntloos bleef. Want de Duitser ging onderuit. Zo werd Alex Márquez de enige Honda-coureur die in deze race punten scoorde. De ‘broer van’ werd tiende.
Fabio Quartararo (Yamaha) en de van pole vertrokken Aleix Espargaró (Aprilia) hadden het geluk dat zij net niet het slachtoffer werden van de onbezonnen actie van Nakagami. Quartararo had de door hem gewenste kopstart om zo uit de klauwen van de snellere Ducati’s te kunnen blijven. De regerend wereldkampioen reed foutloos en boekte vervolgens zijn tweede zege in dit seizoen. De tweede plaats leek naar Espargaró te gaan tot hij bij het ingaan van de laatste ronde een telfout, beter gezegd kijkfout, maakte. De thuisrijder, die niet op zijn pitbord keek, maar op het rondenbord van het circuit – en dat gaf 0 ronden aan – dacht namelijk dat hij er al was en begon zijn tweede plaats te vieren. Tot… hij tot de ontdekking kwam, dat er nog een ronde te gaan was. Zo werd hij zwaar teleurgesteld niet tweede, maar vijfde en leverde daarmee negen kostbare punten ten opzichte van Quartararo in. Al met al erfden Jorge Martin en Johann Zarco (beiden Pramac Ducati) zo de tweede en derde plaats. Joan Mir (Suzuki) werd vierde. Terwijl de Ducati-coureurs Enea Bastianini, Fabio Di Giannantonio en Marco Bezzecchi allemaal ten val kwamen, stelde merkgenoot en fabrieksrijder Jack Miller als veertiende opnieuw teleur. Als elfde en vijftiende scoorde het Tech3 KTM-duo Remy Gardner en Raul Fernandez hun tot nu toe beste MotoGP-resultaat.
Na zijn zege van verleden jaar en de manier waarop hij deze Grand Prix wist te winnen, komt Fabio Quartararo zeker als de grote favoriet naar Assen. Maar laten we eerst afwachten wat er op de Sachsenring gebeurt.
De resultaten
MotoGP Catalonië
1. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 40.29,360;
2. Jorge Martin (E), Ducati, + 6,473;
3. Johann Zarco, +8,385;
4. Joan Mir (E), Suzuki, +11,481;
5. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +14,395;
6. Luca Marini (I), Ducati, +15,430;
7. Maverick Viñales (E), Aprilia, +15,975;
8. Brad Binder (ZAF), KTM, +21,436;
9. Miguel Oliveira (PT), KTM, 26,800;
10. Alex Márquez (E), Honda, +30,460;
11. Remy Gardner (AUS), KTM, +32,443;
12. Darryn Binder (ZAF), Yamaha, +32,881;
13. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +33,168;
14. Jack Miller (AUS), Ducati, +34,693;
15. Raul Fernandez (E), KTM, +37,844.
- 24 RONDEN = 111,768 KM
- Racegemiddelde winnaar: 165,6 km/u.
- Snelste ronde (3e): Quartararo, 1.40,186 = 167,3 km/u.
WK-stand (na 9 van 20 races)
1. Quartararo, 147 punten;
2. A. Espargaró, 125;
3. Bastianini, 94;
4. Zarco, 91;
5. Bagnaia, 81;
6. B. Binder, 73;
7. Rins, 69;
8. Mir, 69;
9. Miller, 65;
10. M. Marquez, 60.
MotoGP Catalonië in cijfcers
31
opeenvolgende jaren heeft er nu een Grand Prix op het Circuit de Barcelona Catalunya plaatsgevonden. De eerste was in 1992.
6,473
seconde bedroeg de voorsprong van winnaar Quartararo op de nummer twee. Dat is tot nu toe de grootste marge in dit seizoen.
7,611
seconde deed Fabio Quartararo (Yamaha) langer over de race dan Miguel Oliveira (KTM) in 2021. Iets dat niet werd verwacht.
16,3
is het gemiddelde aantal punten dat WK-leider Fabio Quartararo na de GP van Catalonië per race scoorde. Verleden jaar was dat 16,4 punten.
Quotes
Alex Rins (Suzuki), die ook al in Mugello een aanvaring met Takaaki Nakagami had.
De verklaring (in tranen) van de ongelukkige Aleix Espargaró, nadat hij het gas van zijn Aprilia een ronde te vroeg had dichtgedraaid.
Aldus de als tweede gefinishte Jorge Martin (Ducati). Veel van zijn collega’s waren dezelfde mening toegedaan.
Fabio Quartararo (Yamaha) na zijn indrukwekkende optreden.
Pecco Bagnaia (Ducati), nadat bekend was geworden dat Jack Miller Ducati verlaat en naar KTM gaat.
Voorspelling Motor.NL-sportredacteur Marien Cahuzak
Normaal gesproken zijn de Sachsenring (Marc Márquez) en Assen (Fabio Quartararo) inkoppertjes om te voorspellen. Zonder Márquez wordt de Sachsenring ineens een heel ander verhaal en Quartararo gaat Assen als topfavoriet natuurlijk niet winnen, want als we iets van 2022 hebben geleerd, is dat MotoGP-logica even niet bestaat. Of toch wel? Ik zeg namelijk dat het een dubbel wordt voor Aleix Espargaró. Niet omdat ik het zeker weet, maar omdat ik het hem zo gun na wat er gebeurde in Barcelona.