Francesco Bagnaia liet een zo goed als zekere Sprint-zege liggen door in de slotronde te crashen. Een dag later revancheerde hij zich en liet zien waarom hij tweemaal MotoGP-wereldkampioen is door de Grand Prix van Catalonië te winnen. Jorge Martin scoorde de meeste punten, Marc Márquez haalde de meeste rijders in en Aleix Espargaró kreeg de meeste aandacht.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Catalonië kondigde Aleix Espargaró aan dat hij na dit seizoen zal stoppen als permanent MotoGP-coureur. De 34-jarige Spanjaard maakte een bewuste keuze om deze bekendmaking te doen op zijn thuiscircuit. Voor Espargaró begon het racen op het Circuit de Barcelona-Catalunya en vorig jaar wist hij hier de MotoGP-race te winnen. De Aprilia-rijder heeft een lange carrière achter de rug, want hij is momenteel bezig aan zijn twintigste Grand Prix-seizoen. Maar de successen kwamen pas nadat hij de dertig was gepasseerd. ‘Een vreemde carrière, heel anders dan de meeste andere rijders’, noemde Espargaró het zelf tijdens een emotionele persconferentie op donderdagmiddag. De Spanjaard won als ‘kapitein’ van Aprilia pas in 2022 zijn eerste Grand Prix. Dit deed hij tijdens zijn tweehonderdste MotoGP-race in Argentinië. Vorig jaar won hij ook op Silverstone en dus zijn thuisrace in Montmeló, waardoor hij nu op drie GP-zeges staat. Espargaró voelt zich nog fit en snel, maar wil meer tijd gaan besteden aan zijn gezin. Door deze bekendmaking komt er vanaf 2025 interessant en gewild plekje vrij in het Aprilia-fabrieksteam. Er is een grote kans dat Espargaró verder gaat als MotoGP-testrijder voor een ander merk. Yamaha en Honda zouden zijn ervaring op het moment goed kunnen gebruiken.
MotoGP Frankrijk 2024: een diepe buiging van en voor de ‘Martinator’
Marc Márquez neemt na dit seizoen het stokje van zijn landgenoot over als meest ervaren permanente MotoGP-rijder. De kans lijkt niet groot dat dat de achtvoudig wereldkampioen ook het zitje van Aleix zal overnemen. Massimo Rivola (chef bij Aprilia) sprak de wens uit voor een Italiaanse coureur. Dit zou maar zo Enea Bastianini kunnen worden, aangezien het er steeds meer op lijkt dat de Italiaan in het Ducati-fabrieksteam plaats moet maken voor Jorge Martin of Marc Márquez. Daarnaast onderhoudt Bastianini’s manager Carlo Pernat nauwe contacten met Aprilia. Pernat was in het verleden teammanager bij de fabrikant uit Noale.
Enerverende Sprint
Het was op de baan niet te merken dat Espargaró met zijn pensioen bezig is. De 34-jarige coureur – die zijn 327e Grand Prix reed – was vrijdag het snelst en pakte de pole-positie voor Francesco Bagnaia. Een verrassende derde startplek was er voor Raul Fernandez, uitkomend op een Aprilia van Trackhouse Racing. Echter stond niet Raul Fernandez, maar Brad Binder in het parc fermé. De rondetijd van de Spanjaard was in eerste instantie gecanceld vanwege een gele vlag-situatie. Na het bekijken van de beelden bleek Raul Fernandez het punt al gepasseerd te zijn en kreeg hij zijn derde startplek terug. Het was de eerste keer dat hij zich op de voorste startrij kwalificeerde. Kampioenschapsleider Jorge Martin crashte in de kwalificatie en eindigde als zevende. Dat was een stuk beter dan Marc Márquez, die net als in Le Mans in Q1 strandde. Hij moest als veertiende starten, maar liet opnieuw zien dat je in de hedendaagse MotoGP vanaf de vijfde startrij nog steeds op het podium kan finishen. Na de eerste sector reed de Gresini Racing-rijder al achtste.
Er leek in de Sprint een vloek te rusten op de eerste plaats. Er was weinig grip en dit zorgde ervoor dat er kansen lagen voor rijders die risico’s durfden te nemen. Raul Fernandez is zo iemand. In de beginfase wisselden Bagnaia en de opnieuw sterk rijdende Pedro Acosta meerdere keren van koppositie. In de derde ronde ging Raul Fernandez in de aanval en pakte de leiding. Zijn zes achtervolgers wisselden zeer regelmatig van positie. Tot verbazing van velen reed Raul Fernandez zich bijna een seconde los. Maar de Aprilia-coureur bleek te veel risico’s te nemen, want aan het einde van de vijfde ronde schoof hij onderuit. De leiding werd overgenomen door Brad Binder, die zich in de strijd daarachter naar voren had gewerkt. De Zuid-Afrikaan was vrijdag al twee keer gecrasht en ging twee ronden later net als Raul Fernandez onderuit.
Toen was het de beurt aan Bagnaia. De regerend wereldkampioen is geen fan van de Sprint, maar leek sinds de Oostenrijke GP (augustus 2023) er weer eens te winnen. Bagnaia had zich bij het ingaan van de slotronde acht tienden losgereden van Espargaró, die naar de tweede plaats was gekomen. In Bocht 5 maakte Bagnaia een dure fout. Hij kwam als derde rijder in leidende positie ten val. Alle drie de rijders deden dat op soortgelijke wijze, waarbij de voorkant van de motor wegschoof. Het is de afgelopen jaren al vaker voorgekomen dat Bagnaia in leidende positie ten val kwam, maar hij werd desondanks in 2022 en 2023 wel wereldkampioen.
Espargaró nam Bagnaia’s ‘cadeau’ graag in ontvangst en maakte zijn perfecte zaterdag compleet door de Sprint te winnen. Márquez wist in de slotronde Acosta nog te verschalken, waarmee de Gresini Racing-rijder zijn geweldige inhaalrace als tweede afsloot. Acosta maakte op zijn twintigste verjaardag het Spaanse Sprint-podium compleet. Martin – die bekend staat als de Sprintkoning – reed onopvallend naar een vierde plaats, waarmee hij wel goede zaken deed in het WK. Bagnaia zakte door zijn nulscore van een tweede naar een vierde plek in de tussenstand. De tweede plek werd overgenomen door Marc Márquez, die voor aanvang van de race 37 punten achter Martin stond.
Comeback Bagnaia
Vorig jaar zorgden Espargaró en Viñales ervoor dat Aprilia een 1-2 scoorde tijdens de race in Catalonië. Zover kwam het deze keer niet. Viñales speelde slechts een bijrol door als twaalfde (race) en achtste (Sprint) te finishen. Bagnaia en Acosta pakten na de start van de race – net als in de Sprint – de kopposities. Martin kwam deze keer snel naar voren en nam in de vijfde ronde de eerste positie over. De Pramac Racing-rijders (Martin en Franco Morbidelli) reden met een speciale kleurstelling om de contractverlening van hoofdsponsor Prima Assicurazioni – een verzekeringsmaatschappij – te vieren. Martin kreeg Acosta achter zich aan, terwijl Bagnaia iets moest lossen. Daarachter was de rest al snel kansloos voor de zege. Acosta ging op jacht om de jongste MotoGP-winnaar aller tijden te worden. Zover kwam het niet. De GasGas-rijder schoof in de elfde ronde onderuit terwijl hij kort achter Martin reed. Acosta pakte zijn motor nog wel weer op en wist vanuit het achterveld alle Honda-rijders – die weer teleurstelden – te passeren en nog dertiende te worden.
Door Acosta’s crash had Martin een voorsprong van 1,2 seconde op Bagnaia. De nummer 1 en 2 in de titelstrijd van vorig jaar bleken een klasse apart in Montmeló. Het duo reed in de tweede helft van de race per ronde minimaal een halve seconde sneller dan de concurrentie. Bagnaia bleek nog iets extra’s te hebben, reed naar zijn concurrent toe en nam met nog zes ronden te gaan de leiding over. De regerend wereldkampioen deed dit uitgerekend in Bocht 5, waar hij een dag eerder ten val kwam. Hij won de race op het circuit waar hij vorig jaar kort na de start nog zo zwaar ten val kwam. De Italiaan veroverde de tweede plaats in het WK weer terug en beperkte zo de opgelopen schade in de Sprint. Martin werd tweede en wist met zijn tweede goede klasseringen in het wereldkampioenschap één punt uit te lopen op Bagnaia en Marc Márquez.
De vele fans op de enorme Márquez-tribune kregen waarop zij hoopten; een inhaalrace van hun held. Net als Acosta had Marc Márquez de gok genomen om voor de zachte achterband te kiezen. De Ducati-rijder had geen geweldige start. Hij kwam na de eerste ronde als tiende door. Beetje bij beetje reed hij verder naar voren. In de tweede helft van de race reed hij op een vijfde plaats achter de Aprilia’s van Espargaró en Raul Fernandez. Márquez wist beide Aprilia’s te passeren, maar Espargaró gaf niet op. In de slotfase was de zachte achterband van Márquez op, maar wist hij zijn aandringende landgenoot achter zich te houden. Márquez finishte tien seconden achter Bagnaia als derde en vierde zijn podiumplaats uitbundig met zijn fans. Márquez is terug, het enige wat nog ontbreekt is een zege met Ducati. Fabio Di Giannantonio wist Raul Fernandez in de slotfase nog te verschalken voor de vijfde plaats.
Brad Binder zakte na een goed begin terug en werd teleurstellend achtste. Ook Bastianini liet kostbare punten liggen in het kampioenschap. De Italiaan kreeg een long lap penalty omdat hij de chicane had afgesneden, maar voerde deze na meerdere waarschuwingen niet uit en kreeg daarom een ride through penalty. Ook deze voerde Bastianini niet uit, waardoor hij na de race 32 seconden tijdstraf aan zijn broek kreeg. De rijder van het Ducati-fabrieksteam werd daardoor niet negende, maar werd buiten de punten als achttiende geklasseerd. Achteraf gaf Bastianini aan dat hij het niet eens was met zijn straf en dat hij daarom de long lap penalty niet had uitgevoerd. Geen verstandige keuze, gezien het groot aantal WK-punten die de Italiaan hierdoor liet liggen.
Foto’s: ANP, MotoGP
Circuit de Barcelona-Catalunya |
Lengte: 4,657 kilometer Beste pole: Aleix Espargaro (E), Aprilia, 1’38.190 Snelste raceronde (7e): Pedro Acosta (E), KTM, 1.39,664 = 168,2 km/u (record) |
MotoGP Catalonië 2024 uitslagen
Sprint Catalonië |
1. Aleix Espargaró (E), Aprilia, 20.01,478; 2. Marc Márquez (E), Ducati, +0,892; 3. Pedro Acosta (E), KTM, +1,169; 4. Jorge Martin (E), Ducati, +2,147; 5. Enea Bastianini (I), Ducati, +2,980; 6. Fabio Di Giannantonio (E), Ducati, +4,623; 7. Jack Miller (AU), KTM, +8,084; 8. Maverick Viñales (E), Aprilia, +8,245; 9. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +8,643. |
- 12 ronden = 55,884 km
- Racegemiddelde winnaar: 167,4 km/u
MotoGP Catalonië |
1.Francesco Bagnaia (I), Ducati, 40.11,726; 2. Martin, +1,740; 3. M. Marquez, +10,491; 4. Espargaró, +10,543; 5. Di Giannantonio, +15,441; 6. Raul Fernandez (E), Aprilia, +15,916; 7. Alex Márquez (E), Ducati, +16,882; 8. Brad Binder (ZAF), KTM, +18,578; 9. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +20,477; 10. Miguel Oliveira (POR), Aprilia, +20,889; 11. Bezzecchi, +21,023; 12. Viñales, +22,137; 13. Acosta, +31,967; 14. Takaaki Nakagami (JP), Honda, +32,987; 15. Joan Mir (E), Honda, +33,132. |
- 24 ronden = 111,768 km
- Racegemiddelde winnaar: 166,8 km/u
Stand MotoGP na 12 races
Positie | Coureur | Motor | Punten |
---|---|---|---|
1 | Jorge Martin (E) | Ducati | 155 |
2 | Pecco Bagnaia (I) | Ducati | 116 |
3 | Marc Márquez (E) | Ducati | 114 |
4 | Enea Bastianini (I) | Ducati | 94 |
5 | Maverick Viñales (E) | Aprilia | 87 |
6 | Pedro Acosta (E) | KTM | 83 |
7 | Aleix Espargaró (E) | Aprilia | 76 |
8 | Brad Binder (ZAF) | KTM | 75 |
9 | Fabio Di Giannantonio (I) | Ducati | 62 |
10 | Marco Bezzecchi (I) | Ducati | 42 |
11 | Alex Márquez (E) | Ducati | 42 |
12 | Fabio Quartararo (F) | Yamaha | 32 |
13 | Miguel Oliveira (POR) | Aprilia | 29 |
14 | Raul Fernandez (E) | Aprilia | 28 |
15 | Jack Miller (AUS) | KTM | 27 |