dinsdag 18 maart 2025

MotoGP Argentinië 2025: de gebroeders Márquez heersen opnieuw!

Met een 1-2 in de kwalificatie, de Sprint en in de GP-race scoorden de gebroeders Marc en Alex Márquez na Thailand ook in Argentinië een ‘full house’. Opnieuw toonde Marc zich alle drie keren de snelste en verbeterde en passant ook nog even het ronderecord in Termas de Río Hondo. Opnieuw had Pecco Bagnaia geen enkele kans tegen de ontketende Spaanse broers. En met de eerste drie plaatsen in de Sprint en de eerste vijf in de GP-race was Ducati andermaal het oppermachtige motormerk.

Voor de negende keer sinds 2014 vond er een GP van Argentinië op het Autódromo Termas de Río Hondo plaats. Dat dit tot nu toe niet elk jaar is gebeurd, komt niet alleen door de afgelasting vanwege de coronapandemie (in 2020 en 2021), maar ook omdat de politieke en financiële situatie in dit Zuid-Amerikaanse land niet altijd even stabiel is. Dit laatste was er de oorzaak van, dat deze Grand Prix afgelopen jaar niet doorging. Het fraaie circuit, dat in 2008 werd geopend en in 2012 door de Italiaanse circuitontwerper Jarno Zaffelli qua lay-out danig werd veranderd, ligt vlak bij de gelijknamige stad. Een stad met zo’n dertigduizend inwoners op zo’n elfhonderd kilometer ten noordwesten van Buenos Aires. De trip van de Argentijnse hoofdstad naar Termas de Río Hondo en het verblijf daar zijn niet alleen gecompliceerd maar ook schreeuwend duur. De meeste teams gaan er dan ook niet graag naartoe. Dat geldt ook voor de vertegenwoordigers van de pers.

MotoGP Thailand 2025: van start met de Gebroeders Márquez Show!

Dit jaar stond het evenement als ‘Gran Premio YPF Energía De Argentina’ te boek. Met YPF, oftewel Yacimientos Petroliferos Fiscales, keerde een oude en bekende sponsor terug in het wereldkampioenschap wegracen. In 1999 werd de in 1922 opgerichte Argentijnse oliemaatschappij, tegenwoordig de grootste van het land, overgenomen door het Spaanse Repsol. Daarop verscheen ‘YPF’ in het bekende logo van Repsol op onder andere de fabrieks-Honda van wereldkampioenen als Mick Doohan en Alex Crivillé. Ook was YPF jarenlang de sponsor van Sebastián Porto, de laatste grote en succesvolle Argentijnse GP-coureur. Porto eindigde in 2004 achter Dani Pedrosa als tweede in de 250cc-wereldtitelstrijd en wist in deze klasse onder andere twee keer de TT van Assen te winnen. Dat deed hij in 2004 en 2005. Maar na de successen van Porto was het gebeurd met de sponsoring door YPF. In 2012 werd het energiebedrijf, dat op dat moment dus in Spaanse handen was, genationaliseerd door de Argentijnse regering en verdween het als sponsor in de GP-racerij. Om daar dit jaar in terug te keren als titelsponsor van de GP van Argentinië.

Dood vogeltje

Voor Marc Márquez was het na zes jaar een weerzien met het Autódromo Termas de Río Hondo. Op dit circuit maakte de zesvoudig MotoGP-wereldkampioen heel wat mee. Hij won er drie keer. Dat was in 2014, 2016 en bij zijn laatste optreden in 2019. Want in 2022 en 2023 moest de Spanjaard de GP van Argentinië aan zich voorbij laten gaan, omdat hij was geblesseerd. Het meest memorabel zijn de twee aanvaringen die Marc Márquez op deze baan had met Valentino Rossi. In 2015 betekende dit min of meer het begin van de vete tussen de twee supersterren. En de door Márquez veroorzaakte clash in 2018 zorgde ervoor, dat het tussen deze twee coureurs nooit meer goed zal komen.

Anno 2025 is Valentino Rossi er niet meer bij. Maar nu moet Marc Márquez zien af te rekenen met een beschermeling van de negenvoudig wereldkampioen en dat is Pecco Bagnaia. In Thailand gebeurde dat op superieure wijze. Het contrast tussen de twee Lenovo Ducati-teamgenoten was niet alleen op de baan maar ook ernaast heel groot. Terwijl de Spanjaard de hele tijd heel ontspannen, vrolijk en zeker van zijn zaak was, leek de Italiaan onder diens successen en niet te vergeten die van de tweede Márquez, Alex, te lijden. Terwijl Marc Márquez wat van een hongerige pitbull had, kwam Bagnaia over als een dood vogeltje dat geen enkel plezier en vooral geen energie en vastberadenheid uitstraalde. Het leek erop, dat hij zich na één Grand Prix al had neergelegd bij de suprematie van zijn nieuwe teamgenoot. Zelf ontkende de tweevoudig MotoGP-wereldkampioen dat natuurlijk en verklaarde dat zijn tijd nog wel gaat komen. In het verleden heeft de Italiaan inderdaad laten zien mentaal heel erg sterk te kunnen zijn. Dat zagen we verleden jaar nog nadat hij na de nodige tegenslagen (valpartijen) steeds weer wist terug te komen en zo pas in de laatste race van het seizoen zijn wereldtitel moest afstaan aan Jorge Martin. Maar toch, na de GP van Argentinië heeft Bagnaia nog meer stof tot nadenken. Want na een derde plaats in de Sprint moest hij in de GP-race niet alleen weer de gebroeders Márquez maar ook Franco Morbidelli voor zich dulden. Het meest frustrerende voor de Ducati-fabriekscoureur moet zijn geweest, dat hij geen enkele kans tegen zijn merkgenoten had. Hij klaagde erover, dat hij niet hetzelfde gevoel met zijn machine heeft als verleden jaar. De Italiaan overweegt dan ook om terug te vallen op de ‘originele’ GP24. Al met al bedraagt zijn achterstand op teamgenoot en WK-leider Marc Márquez na twee GP’s reeds 31 punten.

De fout van Fermin Aldeguer in de Sprint leverde hem een long lap-straf in de GP-race op en zorgde ervoor dat Miguel Oliveira vroegtijdig huiswaarts moest keren.

Oppermachtig

Net als in Thailand toonden Marc en Alex Márquez zich ook in Argentinië oppermachtig. Na met een tijd van 1.37,295 minuut het absolute ronderecord (dat reeds in zijn bezit was en stamde uit 2014) te hebben gebroken, mocht de oudste van de twee broers ook hier van pole vertrekken. Terwijl Alex 0,246 seconde op zijn broer moest toegeven, verraste Johann Zarco met zijn Honda door de derde tijd te realiseren op slechts 0,288 seconde van de pole. Net als in Buriram reed Marc Márquez in de Sprint van begin tot het einde aan de leiding met niet ver daarachter zijn broer. Na afloop bleek, dat die in het begin van de race een probleem met het holeshot device (voor) van zijn machine had gehad. Omdat de van de vierde plaats gestarte Pecco Bagnaia derde werd, werden voor de derde achtereenvolgende keer dezelfde coureurs in dezelfde volgorde gehuldigd.

Terwijl Zarco knap vierde werd, ging het andermaal niet goed met de Red Bull KTM-fabriekcoureurs. Brad Binder ging onderuit nadat hij contact had gehad met Franco Morbidelli en Pedro Acosta viel terug naar de negende plaats omdat zijn machine te veel wielspin had. Terwijl Marco Bezzecchi als zesde nog vier punten voor Aprilia uit het vuur sleepte, bleven de vier Yamaha-coureurs puntloos.

Vervolgens gaf de GP-race op zondag aan de kop van het veld (zonder de geblesseerden Miguel Oliveira en Lorenzo Savadori) direct hetzelfde beeld als de Sprint te zien. Dus met Marc Márquez aan de leiding met broer Alex er vlak achter. Achter hun ruggen was het Marco Bezzecchi die direct na de start veel te laat remde voor de eerste bocht. Met als gevolg dat de Aprilia-coureur de controle over zijn machine verloor, Fabio Quartararo schampte (die daardoor terugviel) en vervolgens hard in de grindbak belandde.

Net als in Buriram kwam het aan de kop van het veld tot een onverwachte positiewisseling. Want in de vierde ronde maakte Marc Márquez een stuurfout met als gevolg dat broer Alex de nieuwe leider werd. Dit keer was het dus geen geplande actie vanwege een probleem met de druk van de voorband. De achtvoudig wereldkampioen, wiens machine duidelijk onrustiger lag dan de andere Ducati’s, moest alle zeilen bijzetten om zijn vliegende broer bij te kunnen houden. Na een mislukte inhaalpoging lukte het hem vijf ronden voor het einde dan toch om de leiding te heroveren en niet meer af te staan. Zo boekte MM93 zijn negentigste GP-zege en kwam daarmee op gelijke hoogte met zijn legendarische landgenoot Angel Nieto. Bovendien behield de oudste Márquez zo zijn ongeslagen status in dit seizoen.

Een eveneens sterk rijdende Franco Morbidelli troefde niet alleen Ducati-merkgenoot Pecco Bagnaia af, de VR46-coureur mocht na bijna vier jaar als nummer drie eindelijk weer eens op een GP-podium plaatsnemen. Teamgenoot Fabio Di Giannantonio passeerde in de laatste ronde Johann Zarco en werd zo vijfde. Als zesde, op slechts iets meer dan zeven seconden van de winnaar, scoorde de Fransman wel zijn tot nu toe beste Honda-resultaat. Dat was beter dan wat de KTM-coureurs Brad Binder en Pedro Acosta presteerden. Want zij moesten, geplaagd door achterbandproblemen, als zevende en achtste vijftien seconden op winnaar Márquez toegeven. Bovendien had Acosta het geluk, dat de opnieuw sterk rijdende Ai Ogura als achtste na afloop werd gediskwalificeerd, omdat zijn Aprilia was voorzien van niet toegestane software. Ditmaal werd Alex Rins met een elfde plaats de best geklasseerde Yamaha-coureur.

Honderd procent fit

Na deze Grand Prix reist het GP-circus naar Austin waar de GP van de Americas op de agenda staat. Ook hier zal Jorge Martin afwezig zijn. Want de regerend wereldkampioen liet vanuit Spanje weten, dat hij het advies van Marc Márquez ter harte neemt en pas terug zal keren als hij honderd procent fit is. Grote favoriet in Austin, waar tegen de klok in wordt gereden, is natuurlijk Marc Márquez. De Spanjaard is een liefhebber van linkse bochten en wist op deze spectaculaire baan tot nu toe zeven van de elf verreden GP’s te winnen. De kans is dan ook groot, dat de huidige leider in de WK-stand er zijn voorsprong in de titelstrijd verder zal weten te vergroten. Ook al omdat zijn broer Alex niet zo’n grote fan van het Circuit of the Americas is. Overigens, in alle tot nu toe verreden ronden van het WK 2025, dat zijn er 76, reed er een Márquez aan de leiding.

MotoGP Argentinië 2025 uitslagen

Sprint Argentinië
1. Marc Márquez (E), Ducati, 19.37,331;
2. Alex Márquez (E), Ducati, + 0,903;
3. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +3,859;
4. Johann Zarco (F), Honda, +5,026;
5. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +6,451;
6. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, +7,333;
7. Franco Morbidelli (I), Ducati, +8,368;
8. Joan Mir (E), Honda, +10,858;
9. Pedro Acosta (E), KTM, +11,229.
  • 12 ronden = 57,672 km
  • Racegemiddelde winnaar: 176,3 km/u
  • Snelste ronde (3e): Marc Márquez, 1.37,706 = 177,0 km/u
MotoGP Argentinië
1.M. Márquez, 41.11,100;
2. A. Márquez, +1,362;
3. Morbidelli, +4,695;
4. Bagnaia, +5,536;
5. Di Giannantonio, +7,138;
6. Zarco, +7,487;
7. Brad Binder (ZAF), KTM, +14,294;
8. Acosta, +15,646;
9. Mir, +15,787;
10. Luca Marini (I), Honda, +16,025;
11. Alex Rins (E), Yamaha, +21,663;
12. Maverick Viñales (E), KTM, +22,319;
13. Jack Miller (AUS), Yamaha, +23,486;
14. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +26,456;
15. Raul Fernandez (E), Aprilia, +26,914
  • 25 ronden = 120,15 km
  • Racegemiddeld winnaar: 175,0 km/u
  • Snelste ronde (19e): Marc Márquez, 1.38,234 = 176,1 km/u (record)

Stand MotoGP na 4 van 44 races

Positie Rijder Team Punten
1Marc Márquez (E)Ducati74
2Alex Márquez (E)Ducati58
3Francesco Bagnaia (I)Ducati43
4Franco Morbidelli (I)Ducati37
5Johann Zarco (F)Honda25
6Fabio Di Giannantonio (I)Ducati22
7Brad Binder (ZAF)KTM19
8Ai Ogura (J)Aprilia17
9Marco Bezzecchi (I)Aprilia14
10Pedro Acosta (E)KTM12
11Joan Mir (E)Honda9
12Luca Marini (I)Honda9
13Enea Bastianini (I)KTM7
14Jack Miller (AUS)Yamaha7
15Fabio Quartararo (F)Yamaha5

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen