Na 24 jaar stond er eindelijk weer een Nederlander op pole position in de grand prix. Collin Veijer behaalde deze unieke prestatie en dat pas in zijn tiende grand prix. In de Moto3-race op de Red Bull Ring streed de 18-jarige coureur voor de winst en finishte uiteindelijk op 0.017 seconde van het podium, op een vierde plaats.
Foto’s: Randy van Maasdijk, Teams
Luid gejuich was er zaterdagmiddag zo rond 13:30 uur te horen bij de Nederlanders in het mediacentrum en op de tribunes van de Red Bull Ring. De gelukzalige herrie werd geproduceerd omdat Collin Veijer geschiedenis had geschreven in Moto3-kwalificatie. Vrijdag was de Liqui Moly Husqvarna Intact GP-rijder al goed begonnen met een tweede trainingstijd. In de kwalificatie wist Veijer deze positie zelfs nog te verbeteren door een sensationele pole position te scoren tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De 18-jarige grand prix-debutant noteerde een 1’41,486, waarmee hij 0,057 seconde sneller was dan kampioenschapsleider Daniel Holgado die een tweede tijd noteerde. Voor de Nederlandse wegracesport een uniek moment en zeker voor Veijer die slechts bezig was aan zijn tiende grand prix. De laatste Nederlandse pole position in de grand prix dateerde van Jurgen van Goorbergh, die in 1999 met zijn MuZ-Weber de snelste tijd klokte tijdens de 500cc-kwalificatie op Brno. Voor de lichtste grand prix-klasse is het nog veel langer geleden dat er een Nederlander op pole position stond. Daarvoor moeten we terug naar de tijd van Hans Spaan. In 1990 pakte Spaan zijn laatste pole position op Phillip Island. Een moment dat hij vanwege het verliezen van de wereldtitel in de race waarschijnlijk liever vergeet.
Reportage Collin Veijer eerste race op Assen: P7 in thuisrace zonder thuisvoordeel
Holgado goede referentie
Veijer bleef – zoals altijd – nuchter na het behalen van deze bijzondere prestatie: ‘Ik voelde mij sterk en wist dat ik een goede kwalificatie neer kon zetten. Ik reed de kwalificatie bijna volledig alleen. Maar om te gaan voor de pole position had ik iemand voor mij nodig. Daniel (Holgado) ging mij voorbij en ik probeerde hem te volgen. Ik reed een heel goede ronde achter hem. Het was geen perfecte slipstream, maar wel een goede referentie voor mij. De ronde was niet perfect, maar we hebben de pole ermee gepakt. Maar met deze pole hebben nog geen punten verdiend; dat moet morgen in de race gebeuren.’
De pole position kwam niet volledig uit de lucht vallen, want in de voorgaande races kwam Veijer al zeer sterk voor de dag. Tijdens zijn optreden op Silverstone maakte hij de meeste indruk door snelste raceronde te noteren en vanuit het achterveld helemaal naar voren te komen. Maar het moet voor Veijer een raar gevoel zijn geweest om zondagmorgen zijn Husqvarna naar pole position te sturen. Op de Sachsenring had de Nederlander zich al eens als vierde gekwalificeerd en reed hij na een raketstart even aan de leiding. Dat voelde toen nog wel wat onwennig voor Veijer om gelijk na de start voor de voorste posities te strijden. De race eindigde dan ook in een vroege crash in de tweede ronde. Maar deze ervaring in combinatie met zijn sterke optredens in Mugello (P6), Assen (P7) en Silverstone (P9) moesten hem gaan helpen in de Oostenrijkse Grand Prix.
Kalmte op de grid
Op de grid, waar hij nog een aantal interviews afwerkte, oogde Veijer kalm. Na de start reed Veijer op een derde plaats. Al snel wisten er een aantal rijders te ontsnappen, waardoor er voor Moto3 begrippen een kleine kopgroep ontstond. Toen Jaume Masia een technisch probleem kreeg op de ideale lijn leek Veijer samen met Deniz Öncü en Holgado samen te kunnen ontsnappen. In de negende ronde reed Veijer voor één omloop aan de leiding. David Alonso – de winnaar van Silverstone – wist samen met Ayumu Sasaki weer aansluiting met de drie koplopers te vinden. Alonso wist aan de leiding te komen, maar ging daarna ook gelijk onderuit. Drie kampioenskandidaten en Veijer bleven over en zouden samen uitmaken wie de race ging winnen.
Constant waren er positiewisselingen, terwijl Veijer in het laatste deel van de race op een vierde plaats reed. In de laatste ronde reed er praktisch iedere bocht een andere rijder aan de leiding. Sasaki ging als eerste op de laatste bocht af, maar Holgado dook er onderdoor. Beide rijders verloren daarbij wat tijd en daar profiteerde Öncü van door met 0,005 seconde voorsprong op Holgado de race te winnen. Veijer leek ook te profiteren en reed even in een podiumpositie op het laatste rechte stuk. Maar Veijer’s teammaat Sasaki kwam hem nog net voor de finish voorbij. De Nederlander finishte als vierde op 0,017 van de laatste podiumplek en 0,136 van de winnaar.
Kort na de race
Veijer kort na zijn race: “Het was een hele goede race en ik ben heel blij met dit resultaat. We waren heel dicht bij het podium, maar we gaan zeker nog een nieuwe kans krijgen. Het was goed om een hele race vooraan mee te kunnen strijden. Leerzaam en daar kunnen we mee verder.’
Veijer heeft tijdens de Oostenrijkse Grand Prix zijn talent nogmaals onderstreept en laten zien met de absolute wereldtop mee te kunnen. Een podium of overwinning heeft hij nog niet, maar hoelang zal dat nog gaan duren wanneer de Staphorster zo doorgaat? Exact halverwege het seizoen staat Veijer als derde nieuwkomer op een twaalfde plaats in de tussenstand. Maar nog belangrijker: hij lijkt door zijn sterke resultaten binnen een half jaar zijn toekomst voor het volgende jaar en waarschijnlijk komende seizoenen al veilig te hebben gesteld. Holgado liep nog vier punten uit op Sasaki en heeft nu met een voorsprong van 26 punten in het wereldkampioenschap.
Moto3 Oostenrijk 2023 uitslagen
Moto3 Oostenrijk |
1. Deniz Öncü (TR), KTM, 34.04,291; 2. Daniel Holgado (E), KTM, +0,005; 3. Ayumu Sasaki (JP), Husqvarna, +0,119; 4. Collin Veijer (NL), Husqvarna, +0,136; 5. Ivan Ortolá (E), KTM, + 3,135; 6. Riccardo Rossi (I), Honda, +5,270; 7. Ryusei Yamanaka (JP), GasGas, +8,137; 8. Diogo Moreira (BR), KTM, +8,382; 9. David Muñoz (E), KTM, +8,453; 10. Stefano Nepa (I), KTM, +8,615; 11. José Antonio Rueda (E), KTM, +8,667; 12. Matteo Bertelle (I), Honda, +9,239; 13. Tatsuki Suzuki (JP), Honda, +9,516; 14. Kaito Toba (JP), Honda, +14,741; 15. David Salvador (E), KTM, +19,343. |
- 20 ronden = 86,96 KM
- Racegemiddelde winnaar: 153,1 km/u
- Snelste ronde (7e): David Alonso (CO), 1.41,452 = 154,2 km/u
WK-stand (na 10 van 20 races) |
1. Holgado, 161 punten; 2. Sasaki, 135; 3. Öncü, 124; 4. Ortolá, 118; 5. Jaume Masia (E), Honda, 109; 6. Moreira, 94; 7. Alonso, 90; 8. Rueda, 65; 9. Xavier Artigas (E), CFMoto, 57; 10. Nepa, 56; 12. Veijer, 47. |