vrijdag 22 november 2024

Moto3 Maleisië, Qatar en Valencia: Veijer schittert, Masia verslaat Sasaki

Collin Veijer kende een geweldige slotfase van het seizoen. Na de zege in Maleisië pakte de Nederlander pole position in Valencia. In de race reed Veijer lang aan de leiding en finishte net buiten het podium als vierde. Jaume Masia was in Qatar al Moto3-wereldkampioen 2023 geworden na een race waar vanwege aantal discutabele inhaalacties lang over na werd gepraat. Ayumu Sasaki werd de verliezer, maar wist in Valencia het seizoen wel met een overwinning af te sluiten.

Voorafgaand aan de laatste reeks van drie grands prix op een rij maakten nog vijf rijders aanspraak op de Moto3-wereldtitel. Tijdens de eerste race in Maleisië werd er al een grote schifting gemaakt, waarbij drie rijders zo goed als zeker werden uitgeschakeld voor de titel. David Alonso – met onder andere vier zeges de beste nieuwkomer in 2023 – had zich slecht gekwalificeerd in Sepang. In een poging om in de race snel naar voren te komen kwam de 17-jarige Columbiaan met een highsider ten val. Bij zijn crash nam hij meerdere rijders mee waaronder Daniel Holgado. De Spanjaard voerde in de eerste helft van het seizoen het wereldkampioenschap aan, maar kende een matige en ongelukkige tweede seizoenshelft. Door de nulscore van Alonso en Holgado kwamen ze beiden op 41 punten achterstand te staan, waardoor hun titelaspiraties met nog twee races te gaan – zo goed als – verkeken waren.

Deniz Öncü maakte deel uit van de kopgroep van zes rijders die mede door de grote crash veroorzaakt door Alonso was ontstaan. Öncü’s titelkansen gingen twee ronden voor het einde verloren. Uitgerekend zijn teamgenoot José Antonio Rueda tikte hem van de baan toen de jonge Spanjaard zijn motor niet meer in bedwang kon houden bij een hard aangezet rempunt.

Jaume Masia viert feest, maar de manier waarop dat feest tot stand kwam in Qatar gaf veel discussie.

Door dit incident ging Collin Veijer samen met de enig overgebleven titelkandidaten Ayumu Sasaki en Jaume Masia in de laatste ronden strijden voor de zege. Veijer probeerde zijn teamgenoot Sasaki lange tijd uit de wind én bij Masia te houden. Zoals bekend was Nederlander de sterkste in de laatste ronde en zorgde hij voor het eerste Wilhelmus in 33 jaar in de grand prix. Veijer was daarmee de vijftiende Nederlander die een soloklasse in de GP-wegrace wist te winnen. Sasaki werd tweede voor Masia, waarmee hij zijn achterstand in de tussenstand verkleinde tot 13 punten.

Toch oogde Masia blijer met zijn resultaat dan Sasaki. De 1-2 van Liqui Moly Husqvarna Intact GP leverde niet bij het hele team blije gezichten op. De Japanner had niet verwacht dat zijn teamgenoot Veijer in de laatste ronde voor eigen kansen zou gaan en liet dat duidelijk merken in zijn eerste interview. Later in de persconferentie – toen de adrenaline wat gezakt was – kon Sasaki meer begrip opbrengen voor Veijer’s situatie. Zeker toen de Nederlander aangaf Sasaki tijdens de resterende races in Qatar en Valencia zoveel mogelijk wilde helpen.

Na de Grand Prix van Oostenrijk stond Collin Veijer in Valencia voor de tweede keer op pole position.

Op of over de limiet

Het lukte Veijer niet om Sasaki optimaal te helpen tijdens de voorlaatste race van het seizoen in Qatar. De Nederlander stond er in de kwalificatie opnieuw goed bij met een vijfde tijd. In de race kon Veijer zich deze keer niet bemoeien om de podiumplaatsen. Na praktisch constant in de kopgroep tussen de vijfde en tiende plaats te hebben gereden, kwam de Husqvarna-rijder als tiende over de finish. ‘Ik heb mij van start tot finish niet goed gevoeld op de motor. Het was daarom lastig om aan te vallen’, verklaarde Veijer na afloop.

De titelstrijd op de baan werd een heftige strijd waarbij het in sommige momenten op of zelfs over de limiet ging. In de openingsfase passeerde Masia tweemaal op zeer agressieve wijze Sasaki, waarvoor de Spanjaard ook een waarschuwing kreeg. Sasaki viel tweemaal terug naar de rand van de top-tien, maar keerde telkens terug aan de voorzijde van het veld.

Een zwaar teleurgestelde Ayumu Sasaki wordt getroost door zijn vriendin in Qatar. Rechts Liqui Moly Husqvarna Intact GP teammanager Peter Öttl.

In de slotfase speelde Masia’s teamgenoot Adrian Fernandez een belangrijke rol in de titelstrijd. Het was echter een discutabele rol. Fernandez passeerde meerdere keren Sasaki op een wijze die alleen bedoeld was om de Japanner terrein te laten verliezen. Sasaki viel daardoor opnieuw terug naar een tiende plaats. Ondertussen reed Masia aan de leiding en wist te race te winnen voor Alonso en Öncü.

Sasaki moest minimaal vierde worden om zijn titelaspiraties levend te houden. Het leek Sasaki nog bijna te lukken ook. De Japanner nam alle risico’s, maar kwam in de slotronde bijna ten val waardoor er niet meer in zat dan een zesde plaats. Dit betekende dat Masia’s vierde zege van 2023 genoeg was voor de Moto3-titel. De 23-jarige coureur wordt in 2024 de teamgenoot van Bo Bendsneyder bij SAG Racing in de Moto2.

Collin Veijer (95) reed 75% van de race aan de leiding in Valencia, maar de winst ging naar zijn teamgenoot Ayumu Sasaki (71).

Geweldige afsluiter

Tijdens de laatste grand prix in Valencia wist Veijer na een ijzersterke kwalificatie zijn tweede pole position in 2023 te behalen. De race kende een vals begin voor de Nederlander toen hij in de verkenningsronde – waarschijnlijk door koude banden – stevig ten val kwam. ‘Een stomme fout’, zei Veijer na afloop. De motor werd gerepareerd op de grid en de 18-jarige coureur trok een nieuw pak aan. In de race leek Veijer – ondanks een pijnlijke rug – geen deuk in zijn zelfvertrouwen te hebben opgelopen. De Husqvarna-rijder nam in de tweede ronde de leiding over van zijn teammaat Sasaki. Veijer reed vervolgens rondenlang aan de leiding, waardoor de een na de andere rijder uit de kopgroep moest lossen. Eerst waren het negen rijders, maar dit werden er al snel zeven toen vijf en zelfs even vier. Vier ronden voor het einde verschakelde Veijer zich waardoor hij terugviel naar de vierde plaats. Tot op dat moment had hij constant de race aangevoerd. Ondanks ultieme pogingen slaagde de Staphorster er niet meer in om op het podium te finishen. ‘Ik was na dat moment mijn ritme wat kwijt’, verklaarde Veijer na afloop. De Nederlander finishte als vierde terwijl Sasaki ‘eindelijk’ zijn eerste zege van het jaar wist te behalen, nadat hij er al zo vaak – met onder andere zeven tweede plaatsen – dichtbij was. Alonso en Ivan Ortolá mochten met de Japanner naar het podium. De vierde plaats van Veijer was ruim voldoende om het teamkampioenschap van Liqui Moly Husqvarna Intact GP binnen te halen. De Nederlander is zijn eerste grand prix-seizoen op een indrukwekkende zevende plaats met maar liefst 149 WK-punten geëindigd. Dat belooft veel goeds voor 2024!

Moto3 Maleisië  

15 RONDEN =  83,145 KM

1. Collin Veijer (NL), Husqvarna, 33.30,072; 2. Ayumu Sasaki (JP), Husqvarna, +0,066; 3. Jaume Masia (E), Honda, +0,328; 4. Ivan Ortolá (E), KTM, +6,830; 5. Adrian Fernandez (E), Honda, +7,191; 6. Xavier Artigas (E), CFMoto, +7,354; 7. Joel Kelso (AUS), CFMoto, +7,400; 8. Filippo Farioli (I), KTM, +11,175; 9. Ryusei Yamanaka (JP), GasGas, +11,287; 10. Matteo Bertelle (I), Honda, +11,441; 11. Deniz Öncü (TR), KTM, +14,095; 12. Vicente Perez (E), KTM, +14,490; 13. Scott Ogden (GB), Honda, +15,600; 14. Joshua Whatley (GB), Honda, +17,148; 15. Stefano Nepa (I), KTM, +17,195.

Racegemiddelde winnaar: 148,9 km/u

Snelste ronde (2e): Sasaki, 2.12,268 = 142,9 km/u (nieuw record)

Moto3 Qatar 

16 RONDEN =  86,080 KM

1. Masia, 33.50,694; 2. David Alonso (CO), GasGas, +0,068; 3. Öncü, +0,163; 4. Riccardo Rossi (E), Honda, +0,285; 5. Perez, +1,553; 6. Sasaki, +1,556; 7. Bertelle, +1,725; 8. Kaito Toba (JP), Honda, +1,846; 9. Daniel Holgado (E), KTM, +1,943; 10. Veijer, +2,019; 11. Romano Fenati (I), Honda, +3,634; 12. David Muñoz (E), KTM, +4,003; 13. Kelso, +4,060; 14. Taiyo Furusato (JP), Honda, +4,166; 15. Ortolá, +4,228.

Racegemiddelde winnaar: 152,6 km/u

Snelste ronde (15e): Sasaki, 2.05,501 = 154,3 km/u

Moto3 Valencia 

20 RONDEN =  80,100 KM

1. Sasaki, 33.03,409; 2. Alonso, +0,082; 3. Ortolá, +0,128; 4. Veijer, +0,266; 5. Öncü, +0,384; 6. José Antonio Rueda (E), KTM, +3,589; 7. Kelso, +4,623; 8. Holgado, +6,105; 9. Muñoz, +6,305; 10. Yamanaka, +6,907; 11. Furusato, +9,166; 12. Farioli, +9,663; 13. Masia, +10,446; 14. Fernandez, +10,556; 15. Nepa, +11,462.

Racegemiddelde winnaar: 145,3 km/u

Snelste ronde (14e): Alonso, 1.38,438 = 146,4 km/u (nieuw record)

WK-eindstand (na 20 van 20 races):

1. Masia, 274 punten; 2. Sasaki, 268; 3. Alonso, 245; 4. Öncü, 223; 5. Holgado, 220; 6. Ortolá, 187; 7. Veijer, 149; 8. Diogo Moreira (BR), KTM, 131; 9. Rueda, 121; 10. Muñoz, 113.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen