Collin Veijer was opnieuw heel dicht bij zijn eerste grand prix-podium. In Indonesië werd de Nederlander na een superspannende Moto3-race vierde op slechts 0,190 seconde van de winnaar en 0,060 seconde van de laatste podiumplaats. De Braziliaan Diogo Moreira pakte zijn eerste zege, terwijl de top-drie in het kampioenschap minder goed scoorden.
Foto’s: MotoGP, teams
Het was geen verrassing dat Liqui Moly Husqvarna Intact GP voor de grand prix van Indonesië bekendmaakte dat Collin Veijer ook in 2024 één van de coureurs van het team zal zijn. De 18-jarige Nederlander kent een uitstekend debuutseizoen in de grand prix, iets wat niet onopgemerkt is gebleven in de paddock. Teammanager Peter Öttl wilde hem dan ook maar wat graag behouden: ‘Het vertrouwen dat we Collin hebben gegeven is meer dan terecht gebleken, want hij heeft in zijn eerste seizoen al talloze topresultaten behaald. Als hij zich in hetzelfde tempo blijft ontwikkelen kunnen we in 2024 nog meer topresultaten van hem verwachten.’
Waarom Spanjaarden en Italianen zo dominant zijn in de Grand Prix
Collin krijgt volgend seizoen een nieuwe teamgenoot, omdat Ayumu Sasaki naar de Moto2 vertrekt. Wel krijgt de Staphorster opnieuw een Japanner aan zijn zijde. De ervaren 26-jarige Tatsuki Suzuki komt over van Leopard Honda naar het Duitse team. Ook tijdens de grand prix in Indonesië maakte Collin de mooie woorden van teammanager Öttl helemaal waar. Het Pertamina Mandalika International Street Circuit was compleet nieuw voor de Nederlander en dat was te zien in de trainingen toen het nog niet vlekkeloos verliep. In de kwalificatie wist de Husqvarna-rijder een flinke stap te maken door zich via het eerste deel van de kwalificatie (Q1) knap als vierde te kwalificeren. Jaume Masia pakte net niet voor de vierde keer op rij de pole position. Masia, kampioenschapsleider sinds de vorige grand prix in Japan, kwalificeerde zich als tweede achter Diogo Moreira en voor David Alonso.
Podiumgevecht
Ook in de race liet Collin zien een uitstekend tempo te hebben. Voor de start maakt zijn teamgenoot Sasaki een grote fout door in de verkenningsronde ten val te komen. Op de grid werd de beschadigde motor van de nummer twee in het WK gerepareerd. Bij de start bleek Sasaki nog wel een probleem te hebben met zijn versnellingsbak, waardoor hij slechts achttiende werd en geen WK-punten zou behalen. Collins race was veel beter, want hij reed bij de eerste doorkomst als tweede. Niet veel later voerde de Nederlander het veld zelfs even aan. Er werd zeer fel gereden in de kopgroep van zo’n tien rijders. Collin reed veelal op een derde of vierde plaats, maar maakte indruk met mooie inhaalacties, voornamelijk in bocht 16. Net voor de helft van de race wist de Nederlander zowel Masia en Alonso met één actie te passeren.
Tot aan de voorlaatste ronde was Collin constant in de top-vijf te vinden. Toen de race vorderde, werd er steeds agressiever ingehaald. Door een aantal wilde acties viel Veijer in de voorlaatste ronde terug naar een negende plaats. Met een sterke slotronde wist de Nederlander nog weer terug te komen naar een vierde plaats. Een evenaring van zijn beste grand prix-resultaat, maar helaas net niet voldoende voor zijn eerste podiumklassering. ‘Het was een goede race, maar helaas wel het podium net weer gemist. In Australië gaan we het opnieuw proberen. Ik ben er klaar voor!’, aldus Collin, die met gemengde gevoelens terugkijkt op zijn sterke optreden.
Titelstrijd blijft spannend
Sasaki had nog geluk dat zijn grootste concurrenten Masia en Holgado ook niet maximaal scoorden. Masia behaalde de meeste punten van de top-drie in het kampioenschap met een zesde plaats. Holgado werd pas als veertiende geklasseerd, nadat hij het meeste kopwerk in de race had gedaan. De Spanjaard schakelde zichzelf uit voor een topklassering door twee long lap penalties te krijgen vanwege het overschrijden van de ‘track limits’. Na de eerste long lap penalty wist Holgado nog weer terug te komen in de kopgroep. De tweede long lap penalty kreeg de Red Bull KTM Tech3-rijder in de voorlaatste ronde en voerde hij niet meer uit, waardoor hij na de race een tijdstraf kreeg.
Alonso – de nummer vier in het WK – liep door als tweede te finishen in op de top-drie en mengt zich weer in de titelstrijd met een achterstand van 29 punten op leider Masia. De zenuwslopende Moto3-race kreeg met Moreira een nieuwe grand prix-winnaar. Het betekende de eerste Braziliaanse winnaar sinds 2005 toen Alexander Barros de MotoGP-race op Estoril wist te winnen. David Muñoz maakte het podium in Indonesië compleet.
Moto3 Indonesië uitslagen
Moto3 Indonesië |
1. Diogo Moreira (BR), KTM, 33.19,002; 2. David Alonso (CO), GasGas, +0,107; 3. David Muñoz (E), KTM, +0,130; 4. Collin Veijer(NL), Husqvarna, +0,190; 5. José Antonio Rueda (E), KTM, + 0,483; 6. Jaume Masia (E), Honda, +0,544; 7. Taiyo Furusato (JP), Honda, +0,811; 8. Deniz Öncü (TR), KTM, +0,855; 9. Ivan Ortolá (E), KTM, +1,164; 10. Stefano Nepa (I), KTM, +1,253; 11. Matteo Bertelle (I), Honda, +1,346; 12. Kaito Toba (JP), Honda, +1,447; 13. Riccardo Rossi (I), Honda, +1,815; 14. Daniel Holgado (E), KTM, +4,018; 15. Ryusei Yamanaka (JP), GasGas, +9,094; DNF. |
- 20 ronden = 86,020 km
- Racegemiddelde winnaar: 154,9 km/u
- Snelste ronde (14e): Ivan Ortolá (E), KTM, 1.38,936 = 156,5 km/u
WK-stand (na 15 van 20 races) |
1. Masia, 209 punten; 2. Ayumu Sasaki (J), Husqvarna, 193; 3. Holgado, 192; 4. Alonso, 180; 5. Öncü, 155; 6. Ortolá, 152; 7. Moreira, 128; 8. Rueda, 111; 9. Muñoz, 102; 10. Nepa, 96; 12. Veijer, 76. |