zaterdag 23 november 2024

Moto3 Catalonië 2024: meesterklas van David Alonso, Collin Veijer vierde

Door een perfecte laatste zeven ronden wist David Alonso de Moto3-race in Catalonië te winnen. Het betekende de vierde zege uit zes races voor de jonge Colombiaan, waarmee hij de leiding in het wereldkampioenschap overnam van Daniel Holgado. Collin Veijer streed opnieuw vooraan mee en eindigde net buiten het podium op een vierde plaats.

De Pirelli-banden zorgen in 2024 voor andere Moto3-races vergeleken met voorgaande jaren toen er met Dunlops werd gereden. De Dunlop-banden sleten niet hard, waardoor er praktisch de hele race voluit mee gereden kon worden. Dit zorgde voor grote kopgroepen tot aan de finish, waarin ook constant werd ingehaald. Met de Italiaanse Pirelli’s – die zorgen voor snellere rondetijden, maar wel harder slijten – wordt er meer gestreden om een goede positie in plaats van de koppositie. De topcoureurs proberen zich vooraan in de kopgroep te nestelen en vervolgens te handhaven, zodat ze bij een eventuele breuk aan de juiste kant zitten. Maar ze hoeven niet per se op kop te rijden. Met de Pirelli’s worden de Moto3-kopgroepen vaak gedurende de race langzaamaan kleiner. Rijders die in de beginfase alle zeilen moet bijzetten om te volgen, kunnen dat in de slotfase vanwege versleten banden niet meer. Een mooi voorbeeld was Collin Veijers zege in Jerez, toen de rijders achter hem één voor één moesten lossen. David Alonso liet in Le Mans een lesje bandenmanagement zien. De Colombiaan reed constant in de top-vijf, maar bemoeide zich niet om de koppositie. In de laatste twee ronden ging hij in de aanval en won de race, mede omdat hij relatief weinig van zijn banden had geëist.

Moto3 Frankrijk 2024: volwassen podium voor Veijer in Le Mans

Ook op het Circuit de Barcelona-Catalunya was bandenmanagement belangrijk, omdat het bekend is dat het asfalt van de baan veel van het rubber vraagt. Hierdoor werd hetzelfde patroon als in de voorgaande races zichtbaar. Veijer mocht na een uitstekende kwalificatie als tweede aan de race beginnen. De 19-jarige coureur was slechts 0,019 seconde langzamer dan Ivan Ortolá. Het betekende voor de Spanjaard zijn eerste pole position in de Grand Prix. Veijer was vorig jaar ook al erg snel tijdens de training in Montmeló. Maar de Nederlander startte toen niet in de race, omdat hij een breukje in de voet opliep bij een crash in de kwalificatie. Het is de enige Grand Prix die Veijer sinds zijn debuut begin 2023 moest missen. Deze keer startte hij wel. Zijn grootste concurrenten in de titelstrijd – Alonso en Daniel Holgado – begonnen respectievelijk als zesde en negende aan de wedstrijd.

Net naast het podium

In de beginfase van de race bleef er een grote kopgroep bij elkaar. Zo’n vijftien rijders reden als een lint over het circuit in Montmeló. Veijer deed het uitstekend door zich regelmatig aan kop te laten zien en zich constant in de top-vijf te handhaven. Alonso – die drie van de vijf voorgaande races al had gewonnen – reed lange tijd rond de zesde plaats, waarmee hij zijn banden leek te sparen. In de slotfase werden Alonso’s plannen zichtbaar. De 18-jarige Colombiaan pakte de leiding met nog zesenhalve ronde te gaan. Hij versnelde flink, waarmee hij de grote groep praktisch direct uit elkaar reed. Eerst verkleinde hij de voorste groep tot zeven rijders en kort daarna zaten alleen Ortolá, Veijer en Holgado nog in zijn achterwiel. Even later moest kampioenschapsleider Holgado zelfs afhaken.

Veijer reed op een derde plaats, met nog ruim twee ronden te gaan. Hij leek naar een derde podiumplaats op rij af te stevenen. Daarachter wist José Antonio Rueda naar de vierde plaats te komen en door de snelste racetijden te noteren, wist hij in de voorlaatste ronde aansluiting bij de drie leiders te vinden. In de slotronde ging Rueda voorbij aan Veijer, waardoor de Nederlander na zijn goede race net buiten het podium eindigde. Veijer baalde van zijn vierde plaats: ‘In de stukken heuvelop verloor ik te veel met accelereren. Ik ben ook net iets groter – dus zwaarder – dan de rijders waarmee ik knokte en ik denk dat dit het verschil maakte. De vierde plaats was het maximale, maar ik ben niet tevreden.’ Vanuit Nederlands oogpunt is het lang geleden dat er gebaald wordt van een vierde plaats in de Grand Prix. Een half jaar geleden zouden we nog volop juichen wanneer er een Nederlander aan de leiding reed en als vierde zou finishen. Zo snel kan het veranderen. Ortolá kwam in de slotfase in de slipstream nog een paar keer dichtbij Alonso, maar kreeg geen echte kans om in de aanval te gaan. Door Alonso’s ‘meesterklas’ van ruim zes ronden won de CFMoto-rijder de Grand Prix van Catalonië en nam hij tevens de leiding in het wereldkampioenschap van Holgado over, die achter David Muñoz als zesde over de finish kwam. Veijer behield zijn derde positie in het wereldkampioenschap, maar zag Alonso wel verder uitlopen. De Staphorster heeft een achterstand van 43 punten op de WK-leider.

Een geconcentreerde blik bij Collin Veijer kort voor de start van de race.

Foto’s: ANP, Teams

Moto3 Catalonië 2024 uitslagen en stand

Moto3 Catalonië
1. David Alonso (CO), CFMoto, 32.25,084;
2. Ivan Ortolá (E), KTM, +0,242;
3. José Antonio Rueda (E), KTM, +0,513;
4. Collin Veijer (NL), Husqvarna, +0,560;
5. David Muñoz (E), KTM, +1,648;
6. Daniel Holgado (E), GasGas, +3,390;
7. Luca Lunetta (I), Honda, +4,791;
8. Jacob Roulstone (AU), GasGas, +7,248;
9. Filippo Farioli (I), Honda, +7,449;
10. Adrian Fernandez (E), Honda, +7,485;
11. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +8,058;
12. Angel Piqueras (E), Honda, +8,104;
13. Stefano Nepa (I), KTM, +8,147;
14. Joel Esteban (E), CFMoto, +8,160;
15. Tatsuki Suzuki (JP), Husqvarna, +20,335.
  • 18 ronden = 83,826 km
  • Racegemiddelde winnaar: 155,1 km/u
  • Snelste ronde (17e): José Antonio Rueda (E), KTM, 1.47,748 = 157,0 km/u (nieuw record)
WK-stand (na 6 van 21 races)
1. Alonso, 118 punten;
2. Holgado, 104;
3. Veijer, 75;
4. Ortolá, 70;
5. Muñoz, 49;
6. Rueda, 44;
7. Joel Kelso (AU), KTM, 42;
8. Yamanaka, 40;
9. Fernandez, 37;
10. Piqueras, 36.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen