Fotografie: Henk Keulemans, teams
Collin Veijer deed in Thailand veruit het meeste kopwerk en maakte goede kans op een Grand Prix-zege. In de laatste ronde leek de 18-jarige coureur zijn eerste podiumplaats nog mis te lopen toen hij bijna ten val kwam. Hij herstelde zich uitstekend en kwam door een sterke laatste bocht als derde over de finish. Een week eerder was Veijer op een kletsnatte baan in Australië al vierde geworden. De Moto3-titelstrijd blijft extreem spannend.
Moto3 Indonesië 2023: Collin Veijer opnieuw dicht bij eerste grand prix-podium
Aan het begin van het jaar bleek rijden in de regen nog een zwak punt van Collin Veijer te zijn. Tijdens de tweede Grand Prix in Argentinië, op een natte baan, reed hij achteraan in het veld. Dat de jonge Nederlander dit jaar op alle aspecten enorme stappen heeft gemaakt liet hij zien in Australië. Op een kletsnat Phillip Island kon Veijer aansluiten bij de kopgroep. Deze vijf rijders reden ver weg van de rest van het veld. In de slotfase moest Veijer loslaten en voorste rijders laten gaan. Doordat Adrian Fernandez vanaf leiding ten val kwam, eindigde de coureur uit Staphorst voor de derde keer in 2023 op plaats vier. De zege ging naar Deniz Öncü, die Ayumu Sasaki wist te verslaan in de laatste ronde. Thuisrijder Joel Kelso pakte zijn eerste Grand Prix-podiumplaats. Sasaki bleef daardoor nog zonder zege in 2023, terwijl hij er al zo vaak dichtbij was. Wel deed de Japanner goede zaken in de titelstrijd omdat kampioenschapsleider Jaume Masia slechts achtste werd. Zijn andere concurrenten deden het nog minder goed. Daniel Holgado werd dertiende en David Alonso kwam ten val.
Bijna geschiedenis
Een week later in Thailand vertrok Veijer – net als in Australië – vanaf de tweede startrij. Het begint bijna normaal te worden dat de Nederlander in de voorste gelederen rijdt, terwijl hij nog maar bezig is aan zijn eerste seizoen in het Moto3-wereldkampioenschap. Deze keer was het droog tijdens de race. Veijers teamgenoot Sasaki verloor zijn ingelopen punten van Australië doordat hij in de tweede ronde achterop David Muñuz knalde die stilviel. Beide rijders kwamen ten val, maar Veijer reed een geweldige wedstrijd op het Chang International Circuit. De Liqui Moly Husqvarna Intact GP-rijder reed veel aan de leiding en bevond zich constant in de top vijf, terwijl de kopgroep bestond uit zo’n dertien coureurs. Veijer en nieuwkomer Alonso deden het meeste kopwerk. De Nederlander ging zelfs als leider de laatste ronde in, waardoor het Wilhelmus reëel leek na afloop van deze race. Dit zou voor het eerst sinds 1990 zijn geweest, toen Hans Spaan won in de 125cc-klasse tijdens een Grand Prix. Het liep echter anders, want Veijer dreigde zelfs het podium mis te lopen. Alonso ging in de slotronde aan hem voorbij. Een bocht later werd Veijer bijna van zijn motor geslingerd. Hij kon ternauwernood blijven zitten, maar viel wel terug naar een vierde plaats. De top drie had door het incident een klein gaatje geslagen. Veijer zette alles op alles en had in de laatste bocht weer aansluiting. De Nederlander kwam beter uit de haakse hoek dan Masia, waardoor hij als derde de finishlijn passeerde. Dit was de eerste Nederlandse podiumplaats in de Moto3 sinds Bo Bendsneyder dat in 2016 presteerde tijdens zowel de Britse als Maleisische GP’s. Veijer was dan ook uitzinnig na afloop: ‘Mijn eerste GP-podium en het voelt geweldig! Ik wilde constant vooraan zitten om uit de drukte te blijven voor het geval er iets zou gebeuren. Ik ging vol voor de winst, maar aan het einde was mijn band compleet op. Daardoor had ik dit spannende moment in de laatste ronde. Ik had een beetje geluk dat ik kon blijven zitten toen dat gebeurde. Toen dacht ik: dit ga ik niet meer weggeven. Ik gaf alles voor een podiumplaats en kwam perfect uit de laatste ronde, en dat is gelukt!’
De 17-jarige Alonso won zijn vierde race van het seizoen en doet daardoor weer volop mee in de titelstrijd. Masia – die door Veijer buiten het podium werd gezet – gaat nog steeds aan de leiding in het WK met 17 punten voorsprong op Sasaki. Alonso en Holgado – die zesde werd in Thailand – staan 25 punten achter Masia. Als de top vier fouten maakt in de resterende drie races, dan is zelfs Öncü met 39 punten achterstand nog niet kansloos voor de Moto3-wereldtitel. En Veijer is door zijn eerste Grand Prix-podiumplaats de top-tien in het WK binnengekomen. En dat is zijn eerste seizoen. Klasse gedaan, Collin; ga zo door!
Moto3 Australië uitslagen
Moto3 Australië |
1. Deniz Öncü (TR), KTM, 39.57,919; 2. Ayumu Sasaki (JP), Husqvarna, +0,407; 3. Joel Kelso (AUS), CFMoto, +4,392; 4. Collin Veijer (NL), Husqvarna, +23,062; 5. Adrian Fernandez (E), Honda, +31,661; 6. Riccardo Rossi (I), Honda, +31,702; 7. Taiyo Furusato (JP), Honda, +32,236; 8. Jaume Masia (E), Honda, +32,923; 9. Matteo Bertelle (I), Honda, +1,164; 10. Lorenzo Fellon (FR), KTM, +35,375; 11. Nicola Fabio Carraro (I), Honda, +46,470; 12. Stefano Nepa (I), KTM, +53,566; 13. Daniel Holgado (E), KTM, +1’02,607; 14. Joshua Whatley (GB), Honda, +1’02,880; 15. Ryusei Yamanaka (JP), GasGas, +1’16,638. |
- 21 ronden = 93,408 km
- Racegemiddelde winnaar: 140,2 km/u
- Snelste ronde (16e): Deniz Öncü (TR), KTM, 1.51,997 = 142,9 km/u
Moto3 Thailand uitslagen
Moto3 Thailand |
1. David Alonso (CO), GasGas, 32.45,307; 2. Furusato, +0,266; 3. Veijer, +0,359; 4. Masia, +0,382; 5. Öncü, +0,557; 6. Holgado, +1,133; 7. Bertelle, +1,288; 8. Rossi, +1,307; 9. Yamanaka, +1,413; 10. Kaito Toba (JP), Honda, +1,445; 11. Ivan Ortolá (E), KTM, +1,468; 12. Kelso, +2,337; 13. Diogo Moreira (BR), KTM, +2,409; 14. Xavier Artigas (E), CFMoto, +6,497; 15. Fernandez, +6,663. |
- 19 ronden = 86,526 km
- Racegemiddelde winnaar: 158,4 km/u
- Snelste ronde (10e): Deniz Öncü (TR), KTM, 1.42,346 = 160,1 km/u (nieuw record)
WK-stand (na 17 van 20 races) |
1. Masia, 230 punten; 2. Sasaki, 213; 3. Alonso, 205; 4. Holgado, 205; 5. Öncü, 191; 6. Ortolá, 157; 7. Moreira, 131; 8. José Antonio Rueda (E), KTM, 111; 9. Veijer, 105; 10. David Muñoz (E), KTM, 102. |