Collin Veijer heeft zich bewezen als een toprijder in het Moto3-wereldkampioenschap. Nu staat het 20-jarige talent voor een nieuwe uitdaging: kan hij ook in de Moto2 excelleren en hoe lang heeft hij daarvoor nodig? Een uitgebreide voorbeschouwing en een analyse van Veijers concurrenten. En vergeet Zonta van den Goorbergh niet, want hij zou zomaar eens voor verrassingen kunnen zorgen!
Collin Veijer heeft een gitzwarte winter achter de rug door het overlijden van zijn 7-jarige neefje en minibike-coureur Sid Veijer. Ondanks deze mentaal loodzware periode bereidde hij zich voornamelijk in Spanje voor op zijn eerste Moto2-seizoen. Met Red Bull KTM Ajo heeft de Staphorster een topteam achter zich staan. Eén ding is zeker: het Moto2-startveld van 2025 bestaat vrijwel uitsluitend uit ijzersterke rijders. Toch hebben we geprobeerd om Veijers concurrenten – met uiteraard speciale aandacht voor Zonta van den Goorbergh – in vijf groepen in te delen.
Voorbeschouwing MotoGP 2025: superteams in de koningsklasse
Titelkandidaten
Als nieuwkomer in de Moto2 is Collin Veijer in 2025 natuurlijk nog geen kandidaat voor de wereldtitel. Maar wie zijn dat wel? Eén ding is zeker: er komt een nieuwe wereldkampioen, aangezien Ai Ogura is doorgestroomd naar de MotoGP. In de Moto2 is het lastig om op ieder circuit het verschil te maken, omdat de motoren nauwelijks van elkaar verschillen. Het belangrijkste onderscheid zit in het chassis, waarvan Kalex en Boscoscuro de topleveranciers zijn. Consistentie is in deze klasse cruciaal. In de tweede helft van vorig jaar deden Aron Canet en Manuel Gonzalez – respectievelijk tweede en derde in de eindstand – dat het meest. Daarom behoren zij absoluut tot de titelkandidaten. Canet blijft racen voor hetzelfde team (Fantic Racing), terwijl Gonzalez is overgestapt van Gresini Racing naar Liqui Moly Dynavolt Intact GP. Tijdens de tweedaagse Moto2-test in Portimão op 12 en 13 februari – waar 26 van de 28 rijders aanwezig waren – noteerden Gonzalez (eerste dag) en Canet (tweede dag) de snelste rondetijd. Op het moment van schrijven moet de tweedaagse test in Jerez nog verreden worden. Naast Canet en Gonzalez zijn ook Alonso Lopez, Celestino Vietti, Tony Arbolino en Jake Dixon ervaren Moto2-rijders die al bewezen hebben races te kunnen winnen. In de afgelopen jaren waren ze nog te wisselvallig om een heel seizoen mee te doen om de wereldtitel, maar wellicht verandert dat in 2025.

Landgenoot en (voormalig) teamgenoot
Zonta van den Goorbergh begint in 2025 aan zijn vierde Moto2-seizoen, maar is nog steeds pas negentien jaar – bijna een jaar jonger dan Veijer. Ieder jaar is er een stijgende lijn te ontdekken. Vorig jaar liet de RW-Idrofoglia Racing GP coureur vooral in de trainingen zijn talent zien. Dit resulteerde in meerdere sterke kwalificaties, met als uitschieter een start vanaf de eerste rij tijdens de laatste race in Barcelona. Ook tijdens de tweedaagse test in Portimão was hij meteen snel, met een keurige zesde tijd op 0,663 seconde van Canet. De grootste uitdaging voor de Brabander ligt in de races. Die waren vorig jaar nog te wisselvallig en door crashes leverden ze te vaak geen punten op, terwijl het tempo er wel was. In 2024 scoorde hij in zeven races WK-punten. Als Van den Goorbergh dat aantal in 2025 minimaal weet te verdubbelen, regelmatig top-tienklasseringen behaalt en kan strijden voor een plek rond de top-twaalf in het wereldkampioenschap, dan heeft hij een knap seizoen gedraaid. Als hij zijn goede tempo uit de trainingen kan omzetten naar constante races, is dat absoluut reëel. Het helpt de jonge Nederlander dat RW-Idrofoglia Racing GP in 2025 beschikt over het nieuwste Kalex-chassis. Van den Goorberghs nieuwe teamgenoot is Ayumu Sasaki. De Japanner kende een moeizame eerste seizoen in de Moto2, met slechts twee puntenklasseringen. Veijer krijgt in zijn eigen team te maken met Deniz Öncü als teamgenoot. De Turk begint aan zijn tweede seizoen in de Moto2. Vorig jaar kende hij een wisselvallig jaar en moest hij door een blessure enkele races missen. Wel stond hij later in het seizoen een keer op het podium. Voor Veijer zal Öncü in 2025 een mooi richtpunt zijn.
Moto2-nieuwkomers
Dit is de categorie waarin Veijer zich in 2025 het meest kan meten met zijn concurrenten. De 20-jarige coureur gaf zelf al aan dat de titel Rookie of the Year een mooi doel zou kunnen zijn. Uiteraard blijft het afwachten hoe de verhoudingen in de eerste races zullen liggen. De complete top vier uit het Moto3-wereldkampioenschap maakt de overstap naar de Moto2. Internationaal gezien is David Alonso de meest aansprekende nieuwkomer. De jonge Colombiaan werd vorig jaar met een recordaantal zeges wereldkampioen. Maar Alonso is een veel kleinere en lichtere coureur dan Veijer, een voordeel dat grotendeels verdwijnt met de stap naar de Moto2. Ook Iván Ortolá en Daniel Holgado zijn op papier sterke nieuwkomers. Gezien hun snelle groei in de Moto3 mag van dit viertal in hun eerste seizoen meer worden verwacht dan van rijders als Jaume Masià, Ayumu Sasaki en Deniz Öncü, die vorig jaar de overstap maakten. Bovendien rijden Veijer, Alonso, Holgado en Ortolá allemaal bij bewezen topteams. Het is reëel dat deze rijders zich in de beginfase van het seizoen zullen meten met de middenmoot en wellicht later in het jaar voor een aantal uitschieters kunnen zorgen. Tijdens de test in Portimão was Veijer de snelste van het kwartet. De Staphorster noteerde de achttiende tijd, op 1,2 seconde van Canet. Naast deze vier zijn er nog twee andere nieuwkomers. Van de Japanner Yuki Kunii zijn de verwachtingen op voorhand niet heel hoog. Adrian Huertas – de wereldkampioen Supersport van 2024 – maakt eveneens de overstap naar de Moto2. De Spanjaard zou zomaar kunnen verrassen en komt hieronder in de categorie ‘outsiders’ nog aan bod.
Outsiders
Naast de titelkandidaten en nieuwkomers is er een groep rijders die in 2025 als middenmoter kan eindigen, maar net zo goed kan verrassen en zich mengen in de strijd om de topposities. Tot deze outsiders behoort in ieder geval Diogo Moreira. De Braziliaan was vorig jaar overduidelijk de beste nieuwkomer in de Moto2. Moreira reed in de tweede seizoenshelft van 2024 constant in de top-tien en sloot het seizoen af met een podiumplaats. Een andere interessante naam is Adrian Huertas. Omdat de Spanjaard uit een ander kampioenschap komt, is het lastig in te schatten waar hij kan eindigen. Zijn route vertoont overeenkomsten met die van Manuel Gonzalez en qua talent lijken de twee ook op elkaar. Met twee behaalde wereldtitels (WorldSSP en World300) heeft Huertas zijn potentie al bewezen. Ook tijdens de Moto2-test in Portimão draaide hij goed mee. De overstap van de WorldSSP naar de Moto2 is groot, maar sinds 2024 is dat gat iets kleiner geworden, omdat beide kampioenschappen nu met nagenoeg dezelfde Pirelli-banden rijden. Ook Sergio Garcia en Joe Roberts kunnen tot de outsiders worden gerekend. Beide rijders waren in de eerste seizoenshelft van 2024 nog titelkandidaten, maar scoorden na de zomerstop nauwelijks meer punten. Ze zullen eerst hun oude vorm moeten hervinden voordat ze weer als echte titelkandidaten kunnen worden gezien.
Middenmoot
Achter de titelkandidaten en mogelijke outsiders bevindt zich een grote groep rijders die op voorhand tot de middenmoot gerekend mag worden. Een interessante naam in deze categorie is Barry Baltus. De Belg heeft na vier jaar RW-Idrofoglia Racing GP verlaten en is nu de teamgenoot van titelkandidaat Canet bij Fantic Racing. Zal een nieuwe omgeving zorgen voor betere resultaten bij Baltus? Tot de middenmoot behoren ook rijders als Filip Salac, Darryn Binder, Izan Guevara, Marcos Ramirez, Albert Arenas, Senna Agius en Jorge Navarro. Ook de eerdergenoemde Van den Goorbergh, Öncü en misschien ook Sasaki kunnen tot deze groep worden gerekend. Veijer droomt ervan om ooit in de MotoGP te rijden. Daarvoor hoeft hij in 2025 nog niet te winnen of podiumplaatsen te scoren, maar het is wel belangrijk dat hij een duidelijke stijgende lijn laat zien. De Nederlander zal ernaar moeten streven om deze middenmootgroep gedurende het seizoen steeds vaker achter zich te houden. Het doel is om eind 2025 klaar te zijn om in 2026 te kunnen oogsten met topresultaten in de Moto2. Kijk maar naar het huidige MotoGP-startveld: bijna alle huidige topcoureurs lieten binnen twee jaar hun klasse zien in de Moto2. Wat goed is, komt snel. Zo werkt het in de moderne MotoGP.
Hoe schat Asse Veijer in? |
In de Moto3 had Collin Veijer slechts een half jaar nodig om door te groeien naar de top. Zijn postuur past beter bij de Moto2 dan bij de Moto3, dus wat dat betreft zit het goed. Maar in het verleden is gebleken dat nieuwkomers in de Moto2 het vaak lastig hebben in hun eerste jaar. Sommige talenten maken snel indruk, terwijl anderen minimaal een jaar nodig hebben om zich aan te passen. En dan zijn er nog de voormalige Moto3-toppers die nooit slagen in de Moto2. Bij Veijer zie ik dat laatste overigens niet gebeuren. Ik zie het zo: de resultaten van Veijer in de eerste GP’s zeggen weinig. Of hij nu twintigste, vijftiende of tiende wordt; deze races vormen slechts een vertrekpunt. Belangrijker is dat er na zo’n vijf GP’s een duidelijke stijgende lijn zichtbaar wordt. Dán doet hij het goed. Wat mij betreft bepalen zijn prestaties in de laatste vijf GP’s van 2025 uiteindelijk of hij een sterk seizoen heeft gedraaid. Geef hem de tijd, maar ook niet te lang als hij de ambitie heeft om door te groeien naar de MotoGP. Ik verwacht dat Collin in 2025 nog wel een aantal uitschieters zal hebben, denk aan een top-vijfklassering. Daarvoor moeten we waarschijnlijk wel geduld hebben tot na de zomerstop. |

Geen Preicanos Racing |
Preicanos Racing stond aanvankelijk met coureurs Jaume Masia en Daniel Muñoz op de Moto2-startlijst, maar zal niet van de partij zijn. Bo Bendsneyder reed drieënhalf jaar voor dit Spaanse team, dat ook bekendstaat als SAG (Stop and Go) Racing en GAS UP. Het team kampte al jaren met financiële uitdagingen. Vorig jaar leek daar een einde aan te komen met Preicanos als hoofdsponsor en een nieuwe teameigenaar. Maar achter de schermen ontstond snel onenigheid tussen de nieuwe eigenaar Raúl Castañeda en de voormalige eigenaar Eduardo Perales, die nog wel de Moto2-starts op zijn naam had staan. Deze winter liepen de spanningen zo hoog op dat Preicanos vertrok en Perales met financiële claims achterbleef. Perales liet onlangs weten dat hij in deze korte tijd geen financiële middelen kon vinden om in 2025 alsnog van start te gaan met zijn SAG-team. Masia – in 2023 nog Moto3-wereldkampioen – racet komend seizoen in de WorldSSP, terwijl Muñoz onderdak heeft gevonden in het Europese Moto2-kampioenschap. |
Foto’s: ANP, Teams
Moto2 startlijst 2025
Startnummer | Coureur + Nationaliteit | Team + Chassis |
---|---|---|
3 | Sergio Garcia (Spanje) | QJMOTOR MT Helmets-MSI / Boscoscuro |
4 | Ivan Ortolá (Spanje) | QJMOTOR MT Helmets-MSI / Boscoscuro |
7 | Barry Baltus (België) | Fantic Racing / Kalex |
9 | Jorge Navarro (Spanje) | Klint Forward Factory Team / Forward |
10 | Diogo Moreira (Brazilië) | Italtrans Racing Team / Kalex |
11 | Alex Escrig (Spanje) | Klint Forward Factory Team / Forward |
12 | Filip Salac (Tsjechië) | Elf Marc VDS Racing Team / Boscoscuro |
13 | Celestino Vietti (Italië) | SpeedUp Racing / Boscoscuro |
14 | Tony Arbolino (Italië) | BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 / Boscoscuro |
15 | Darryn Binder (Zuid-Afrika) | Italjet Gresini Moto2 / Kalex |
16 | Joe Roberts (USA) | OnlyFans American Racing Team / Kalex |
18 | Manuel Gonzalez (Spanje) | Liqui Moly Dynavolt Intact GP / Kalex |
21 | Alonso Lopez (Spanje) | SpeedUp Racing / Boscoscuro |
24 | Marcos Ramirez (Spanje) | OnlyFans American Racing Team / Kalex |
27 | Daniel Holgado (Spanje) | CFMoto Aspar Team / Kalex |
28 | Izan Guevara (Spanje) | BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 / Boscoscuro |
44 | Aron Canet (Spanje) | Fantic Racing / Kalex |
53 | Deniz Öncü (Turkije) | Red Bull KTM Ajo / Kalex |
64 | Mario Suryo Aji (Indonesië) | Idemitsu Honda Team Asia / Kalex |
71 | Ayumu Sasaki (Japan) | RW – Idrofoglia Racing GP / Kalex |
75 | Albert Arenas (Spanje) | Italjet Gresini Moto2 / Kalex |
80 | David Alonso (Colombia) | CFMoto Aspar Team / Kalex |
81 | Senna Agius (Australië) | Liqui Moly Dynavolt Intact GP / Kalex |
84 | Zonta van den Goorbergh (Nederland) | RW – Idrofoglia Racing GP / Kalex |
92 | Yuki Kunii (Japan) | Idemitsu Honda Team Asia / Kalex |
95 | Collin Veijer (Nederland) | Red Bull KTM Ajo / Kalex |
96 | Jake Dixon (Groot-Brittannië) | Elf Marc VDS Racing Team / Boscoscuro |
99 | Adrian Huertas (Spanje) | Italtrans Racing Team / Kalex |