vrijdag 22 november 2024

Moto2 Maleisië, Qatar en Valencia: Acosta wereldkampioen, Aldeguer in bloedvorm

Pedro Acosta stelde in Maleisië al zijn wereldtitel in de Moto2 veilig, maar het laatste deel van het seizoen was zonder enige twijfel voor Fermin Aldeguer. De 18-jarige Spanjaard won de laatste vier races van het seizoen 2023. Zonta van den Goorbergh en Bo Bendsneyder scoorden geen WK-punten in de laatste drie races. Wel verlengde Van den Goorbergh zijn contract bij Fieten Olie Racing GP tot eind 2025.

De wijze waarop Pedro Acosta in zo’n korte tijd en op zo’n jonge leeftijd tot een wereldster in de grand prix is uitgegroeid heeft veel weg van de route die Marc Márquez heeft afgelegd. Acosta is slechts 19 jaar en heeft binnen drie seizoenen al twee wereldtitels en zestien GP-zeges achter zijn naam. De Spanjaard begon in 2021 als Red Bull Rookies Cup-kampioen in de Moto3. De Red Bull KTM Ajo-coureur zette meteen de toon door in zijn eerste race tweede te worden en een week later in Qatar, startend vanuit de pitstraat, de race te winnen. Acosta werd met 17 jaar en 166 dagen de op een na jongste wereldkampioen allertijden. Loris Capirossi was slechts één dag jonger toen hij in 1990 125cc-wereldkampioen werd.

Acosta stapte in 2022 over naar de Moto2. In de beginfase had hij wat opstartproblemen met de nodige crashes – net als Marc Márquez -, maar het duurde niet lang voordat hij ook in deze klasse wist te winnen. In 2023 stond er in de Moto2 al helemaal geen maat op het wereldtalent. Deed Marc Márquez niet hetzelfde in zijn tweede Moto2-seizoen? In Maleisië wist Acosta twee races voor het einde van het seizoen zijn Moto2-wereldtitel veilig te stellen. En met 19 jaar en 171 dagen oud werd hij ook de een na jongste wereldkampioen in de middenklasse van de grand prix. Dani Pedrosa was in 2004 nog iets jonger (19 jaar en 18 dagen) toen hij de 250cc-wereldtitel pakte. Wel is Acosta de jongste Moto2-kampioen allertijden, aangezien hij 83 dagen jonger is dan toen Marc Márquez in 2012 kampioen werd.

De statistieken tonen dus aan dat Pedro Acosta gezien kan worden als één van de grootste talenten ooit, voordat hij in de koningsklasse van de wegracesport arriveert. Maar een megatalent zijn betekent nog geen garantie tot succes in de MotoGP. Wel is absoluut duidelijk dat KTM potentieel goud in handen heeft, wat in de toekomst mogelijk tot de eerste wereldtitel van de Oostenrijkse fabrikant in de MotoGP kan leiden.

Zonta van den Goorbergh – op de foto met teammanager Jarno Janssen – zal ook in 2024 en 2025 racen voor Fieten Olie Racing GP.

Geen punten

Het beste Nederlandse Moto2-nieuws tijdens de laatste drie races van het seizoen was de contractverlenging van Zonta van den Goorbergh bij Fieten Olie Racing GP. De 17-jarige coureur zal ook in 2024 én 2025 uitkomen voor het Nederlandse team. Na een leerzaam debuutjaar in 2022 wist Van den Goorbergh afgelopen jaar – zeker in de kwalificatie – een stap voorwaarts te maken. Zonta over zijn nieuwe contract: ‘Het is belangrijk om mijzelf in deze klasse verder te ontwikkelen. Ik ben erg blij dat we dit samen met het team in ieder geval nog twee jaar kunnen doen.’ Teammanager Jarno Janssen vulde aan: ‘Barry (Baltus) en Zonta blijven in 2024. Dit geeft ons stabiliteit als team en dat is heel belangrijk. Daarom zal het team rond Zonta in de komende twee jaar ook onveranderd blijven. Afgelopen twee jaar zijn we samen flink gegroeid en het doel is om deze lijn door te trekken.’

Van den Goorbergh kende qua resultaten een mindere slotfase van het seizoen. In Maleisië werd hij na meerdere technische issues in de trainingen achttiende. Een week later in Qatar werd Van den Goorbergh negentiende, nadat hij zich als veertiende had gekwalificeerd. De Fieten Olie Racing GP-coureur slaagde er ook niet om punten te scoren in Valencia. Van den Goorbergh finishte als achttiende.

Bo Bendsneyder kende een teleurstellend einde van het seizoen.

Bo Bendsneyder zijn Moto2-seizoen ging als een nachtkaars uit. Na de schitterende podiumplaats begin dit jaar in Amerika maakte de Rotterdammer daar de rest van het seizoen geen aanspraak meer op. Sterker nog: Bendsneyder wist geen enkele top-tien klassering meer te behalen in zijn zesde seizoen in de Moto2. In Maleisië (P17), Qatar (P22) en Valencia (P24) eindigde de Pertamina Mandalika SAG Team-rijder ook telkens buiten de punten.

Fermin Aldeguer (54) won de laatste vier races in 2023.

Aldeguer onverslaanbaar

De coureur in vorm in de laatste fase van het seizoen was zonder enige twijfel Fermin Aldeguer. De 18-jarige Spanjaard scoorde in Maleisië zijn tweede zege op rij nadat hij ook in Thailand had gewonnen. Achter Acosta pakte Marcos Ramirez verrassend zijn eerste Moto2-podiumplaats. Aldeguer won vervolgens ook op indrukwekkende wijze in Qatar. De Boscoscuro-rijder viel in de tweede ronde terug naar een achtste plaats, maar wist zich binnen korte tijd op te werken naar de eerste plaats en weg te rijden. Het leverde hem zijn vierde zege van het seizoen en de derde op rij op. Zelfs Acosta – die niet fit was en slechts achtste werd in Qatar – behaalde geen hattrick aan zeges in 2023. Landgenoten Manuel Gonzalez en Aron Canet mochten met Aldeguer naar het podium. Voor Gonzalez betekende het zijn eerste GP-podiumplaats.

Ook de laatste race in Valencia werd een prooi voor Aldeguer. Door zijn vierde zege op rij steeg de Spanjaard nog naar een derde plaats in de einstand, terwijl hij met nog zes races te gaan nog maar aan de rand van de top-tien van het klassement stond. Aldeguer – die ook al volop gelinkt wordt aan een toekomstig MotoGP-zitje – is door zijn geweldige slot van het seizoen de absolute topfavoriet voor de Moto2-wereldtitel in 2024.

Aron Canet kon Pons Racing net geen zege bezorgen in de laatste race van het raceteam. Canet – die nog steeds niet gewonnen heeft in de Moto2 – finishte voor de vijftiende keer als tweede.

Barry Baltus behaalde zeven WK-punten in de laatste reeks Moto2-races in 2023. De Belg in Nederlandse dienst werd elfde in Maleisië, achttiende in Qatar en dertiende in Valencia. Baltus is zeventiende geworden in de einstand. Ook in 2024 zal Baltus de teamgenoot van Van den Goorbergh zijn bij Fieten Olie Racing GP.

De laatste race in Valencia betekende tevens het einde van het tijdperk van Dunlop als bandenfabrikant in de grand prix. Vanaf 2024 zal er in de Moto2 en Moto3 gereden worden met Pirelli’s.

Zonta van den Goorbergh (84) achter Sergio Garcia (11) en teamgenoot Barry Baltus (7) in Qatar.

Moto2 Maleisië: uitslagen en eindstand

1. Fermin Aldeguer (E), Boscoscuro, 36.04,378; 2. Pedro Acosta (E), Kalex, +7,128; 3. Marcos Ramirez (E), Kalex, +9,558; 4. Ai Ogura (JP), Kalex, +9.992; 5. Jake Dixon (GB), Kalex, +11,652; 6. Somkiat Chantra (TH), Kalex, +13,675; 7. Sam Lowes (GB), Kalex, +15,200; 8. Joe Roberts (US), Kalex, +18,485; 9. Albert Arenas (E), Kalex, +20,004; 10. Tony Arbolino (I), Kalex, +20,990; 11. Barry Baltus (BE) Kalex, +21,570; 12. Jeremy Alcoba (E), Kalex, +23,489; 13. Alex Escrig (E), Forward, +25,791; 14. Filip Salac (CZ), Kalex, +29,853; 15. Dennis Foggia (I), Kalex, +29,923; 17. Bo Bendsneyder (NL), Kalex, +33,361; 18. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +38,800.

Racegemiddelde winnaar: 156,7 km/h

Snelste ronde (3e): Aldeguer, 2.06,151 = 158,1 km/u

Moto2 Qatar: uitslagen en eindstand

1. Aldeguer, 35.32,117; 2. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +2,643; 3. Aron Canet (E), Kalex, +2,652; 4. Ogura, +4.585; 5. Dixon, +4,645; 6. Celestino Vietti (I), Kalex, +5,936; 7. Chantra, +6,212; 8. Acosta, +6,598; 9. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +7,269; 10. Arbolino, +11,302; 11. Roberts, +11,565; 12. Lowes, +11,663; 13. Ramirez, +16,105; 14. Darryn Binder (ZAF), Kalex, +16,306; 15. Alcoba, +19,293; 19. Van den Goorbergh, +23,303; 22. Bendsneyder, +28,636.

Racegemiddelde winnaar: 156,7 km/h

Snelste ronde (18e): Lowes, 1.57,366 = 165,0 km/u (nieuw record)

Moto2 Valencia

1. Aldeguer, 34.33,384; 2. Canet, +3,986; 3. Lopez, +6,455; 4. Ramirez, +6,476; 5. Chantra, +7,060; 6. Dixon, +7,864; 7. Lowes, +8,924; 8. Roberts, +11,842; 9. Foggia, +12,096; 10. Arenas, +12,549; 11. Ogura, +13,527; 12. Acosta, +14,044; 13. Gonzalez, +15,570; 14. Baltus, +15,861; 15. Alcoba, +18,539; 18. Van den Goorbergh, +26,716; 24. Bendsneyder, +41,137.

Racegemiddelde winnaar: 152,9 km/h

Snelste ronde (8e): Aldeguer, 1.33,665 = 153,9 km/u (nieuw record)

WK-eindstand (na 20 van 20 races): 1. Acosta, 332,5 punten; 2. Arbolino, 249,5; 3. Aldeguer, 212; 4. Dixon, 204; 5. Canet, 195; 6. Chantra, 173,5; 7. Lopez, 150; 8. Gonzalez, 145,5; 9. Ogura, 137,5; 10. Vietti, 116; 21. Bendsneyder, 30; 23. Van den Goorbergh, 17.

Foto’s Henk Keulemans, MotoGP, teams

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen