Met negen verschillende racewinnaars en een dynamiek die na de zomerstop compleet veranderde, was het Moto2-wereldkampioenschap 2024 aantrekkelijk, maar voornamelijk zeer onvoorspelbaar. Ai Ogura kroonde zich tot wereldkampioen, vooral dankzij zijn constante prestaties, terwijl de Nederlandse coureurs Zonta van den Goorbergh en Bo Bendsneyder hun ambities helaas niet konden waarmaken.
De verandering van bandenleverancier van Dunlop naar Pirelli zorgde voor opschudding in de Moto2-klasse. Het managen van de banden bleek een stuk belangrijker dan voorheen. Dat sommige rijders daar moeite mee hadden, kwam perfect tot uiting tijdens de eerste race in Qatar. Veel favorieten vielen gedurende de race ver terug in het veld. RW-Idrofoglia Racing GP-rijder Barry Baltus profiteerde en werd na een sterk optreden tweede achter Alonso Lopez. Zijn eerste Grand Prix-podium en een zevende plaats in Australië waren ook de enige hoogtepunten van de Belg. Na vier seizoenen bij het Nederlandse team werd de samenwerking niet verlengd. Baltus gaat naar Fantic Racing in 2025, waar hij de teamgenoot wordt van Aron Canet.
Moto3 eindrapport 2024: recordseizoen voor Collin Veijer en David Alonso
In de eerste helft van het seizoen domineerden vier rijders met het Boscoscuro-chassis. Alonso Lopez, Fermin Aldeguer, Ai Ogura en vooral Sergio Garcia waren in topvorm. Garcia won twee races en finishte in de eerste acht races binnen de top-zes. In de tweede seizoenshelft presteerde de Spanjaard dramatisch en scoorde nauwelijks punten. De teleurstelling dat hij geen MotoGP-contract kreeg, gecombineerd met enkele flinke crashes, bleek mentaal zwaar. En dat terwijl Garcia bij aanvang van de zomerstop – na de Grand Prix van Duitsland – nog aan de leiding ging in het wereldkampioenschap met zeven punten voorsprong op zijn MT Helmets – MSI-teamgenoot Ogura. Toen de druk toenam, zakte Garcia door het ijs. Joe Roberts was na negen races de verrassende nummer drie in de tussenstand en op dat moment de beste Kalex-rijder. De Amerikaan zou net als Garcia – mede door blessures – ver terugvallen in de tweede seizoenshelft. Aldeguer sloot het seizoen 2023 af met vier opeenvolgende zeges en ging daardoor als de gedoodverfde favoriet het nieuwe jaar in. Deze status leverde hem bij aanvang van het seizoen zelfs al een MotoGP-contract op voor 2025 bij Ducati. Hoewel Aldeguer in 2024 races wist te winnen, kon hij zijn favorietenrol niet waarmaken. De Spanjaard maakte te veel fouten en zijn prestaties waren te wisselvallig om echt aanspraak te maken op de wereldtitel.
Ander beeld
In de tweede seizoenshelft konden de Kalex-rijders, die het grootste deel van het startveld vormden, zich veel beter meten met de Boscoscuro-rijders. Canet nam na de zomerstop de vorm over van Garcia. Bij de start van de tweede seizoenshelft op Silverstone stond Canet slechts zevende in het wereldkampioenschap met een achterstand van 89 punten op de WK-leider. Ook Tony Arbolino en Jake Dixon hadden in het begin moeite na de wissel van bandenleverancier, maar het talent van deze drie rijders – die in 2023 nog in de top-vijf van het kampioenschap eindigden – kwam in de tweede helft van het seizoen weer bovendrijven. Dixon won zijn thuisrace op Silverstone en later ook in Aragón. Arbolino pakte meerdere podiumplaatsen en was in Misano zelfs dicht bij een overwinning. Maar de echte hoofdrolspeler was Canet. Met drie overwinningen en vier tweede plaatsen in elf races scoorde hij veruit de meeste WK-punten na de zomerstop. Dit leverde hem uiteindelijk de tweede plaats in het kampioenschap op. Het was niet genoeg om Ogura van de wereldtitel te houden, die de enige rijder was die zowel voor als na de zomerstop goed presteerde. Ogura behaalde de eerste Japanse wereldtitel in de Grand Prix sinds vijftien jaar. De Japanner – die volgend jaar, samen met Aldeguer en Somkiat Chantra, naar de MotoGP vertrekt – won drie races in 2024 en zorgde twee races voor het einde voor de eerste wereldtitel van een Boscoscuro-rijder. Een andere coureur die eveneens constant presteerde in de subtop was Manuel Gonzalez. De voormalige World Supersport 300-kampioen eindigde in de helft van de races in de top-zes, een prestatie die maar weinig Moto2-rijders evenaarden. Gonzalez won ook een Grand Prix in Japan, maar haalde vooral om een andere reden de krantenkoppen: voor de race droeg hij een traditionele Japanse hachimaki-hoofdband, wat een cultureel misverstand bleek. Dit viel totaal verkeerd bij de Chinese hoofdsponsor QJMotor. Als gevolg hiervan reden de Gresini Racing-coureurs Gonzalez en Albert Arenas de laatste races zonder hoofdsponsor. Toch wist Gonzalez, dankzij zijn constante resultaten, uiteindelijk met een knappe tweede plaats in Barcelona als derde te eindigen in het wereldkampioenschap. Het onvoorspelbare Moto2-seizoen van 2024 bracht negen verschillende winnaars voort en maar liefst achttien verschillende podiumgangers.
MotoGP eindrapport 2024: Jorge Martin is de nieuwe nummer 1
Ambities niet waargemaakt
Helaas behoorde geen Nederlander tot het grote aantal podiumgangers in het Moto2-seizoen van 2024. Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh hadden beiden als hun ambitie gesteld om regelmatig in de top-tien te finishen, maar dit doel werd niet behaald. Van den Goorbergh reed zijn derde seizoen in de Grand Prix voor RW-Idrofoglia Racing GP. De 18-jarige coureur zette in 2024 wel een kleine stap voorwaarts: hij wist vrijwel elke Grand Prix door te dringen tot Q2 in de kwalificatie. Ook stond hij twee keer op de eerste startrij. Na een tweede startplek in Japan kwalificeerde Van den Goorbergh zich voor de laatste Grand Prix als derde. Het was de eerste keer dat hij na een droge kwalificatie vanaf de eerste startrij mocht vertrekken. Na een goede openingsronde van de slotrace kwam de jonge Nederlander bij het ingaan van de tweede ronde hard ten val met Celestino Vietti, waarmee hij een potentieel goed resultaat verloren zag gaan. In zeven van de twintig races scoorde Van den Goorbergh punten in 2024. Ter vergelijking, een jaar eerder behaalde hij slechts twee keer punten en in zijn rookie-seizoen bleef de RW-Idrofoglia Racing GP-rijder puntloos. In totaal verzamelde de Brabander 31 WK-punten in 2024. Toch kwam hij maar één keer in de top-tien met een vijfde plaats in Japan. Dit gebeurde in een race waar slechts zes rijders de juiste bandenkeuze hadden gemaakt. De Nederlander maakte in te veel races nog een foutje en dat weerhield hem van meer puntenklasseringen. Want de snelheid was er vaak wel om minimaal in de top-vijftien te eindigen. Van den Goorbergh sloot het seizoen af als tweeëntwintigste in het wereldkampioenschap, slechts één positie beter dan in 2023. Conclusie: er was progressie, maar te weinig. In 2025 krijgt hij nog een kans, aangezien hij eind 2023 voor twee jaar bijtekende bij het Nederlandse team. Dit vierde seizoen kan bepalend zijn voor de toekomst van de jonge coureur. Er moeten constanter betere resultaten komen als hij zijn Grand Prix-carrière na 2025 wil voortzetten.
Het verhaal van Bendsneyder is bekend. Tijdens de vierde Grand Prix in Jerez raakte de Rotterdammer geblesseerd, waarna hij pas bij de TT van Assen (achtste race) zijn rentree maakte. Achter de schermen was het onrustig bij zijn Spaanse team, dat van hoofdsponsor en teameigenaar wisselde. Vanaf de TT van Assen reed Bendsneyder nog zes races tot hij uit het team werd gezet. Naast tegenvallende prestaties was de onderlinge relatie verre van goed. Vanuit het team en de rijder waren er verschillende versies over de breuk, maar duidelijk was dat de situatie onhoudbaar was geworden. Na negen seizoenen kwam er een einde aan Bendsneyders Grand Prix-periode. De 25-jarige coureur behaalde drie podiumplaatsen, waaronder één in de Moto2 en is daarmee nog steeds de enige Nederlander die dat in deze klasse heeft gepresteerd. Bendsneyder zette zijn carrière voort in de World Supersport, waar hij in zijn vierde race al op het podium stond.
Interessante nieuwkomers
Het afgelopen jaar hadden de nieuwkomers het niet gemakkelijk in de Moto2-klasse. Diogo Moreira presteerde het beste van de rookies en eindigde als dertiende in de eindstand. De Braziliaan scoorde zijn eerste podiumplaats in de slotrace op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Deniz Öncü groeide gedurende het seizoen en behaalde een podiumplaats. Voor Jaume Masia en Ayumu Sasaki, respectievelijk de wereldkampioen en nummer twee van het Moto3-kampioenschap in 2023, kenden een zwaar debuutjaar en scoorden slechts enkele WK-punten. Volgend jaar wordt Sasaki de teamgenoot van Van den Goorbergh bij RW-Idrofoglia Racing GP. In 2025 verschijnen er interessante nieuwkomers op het toneel. De top-vier uit de Moto3 maakt de overstap naar Moto2. David Alonso staat bekend als een megatalent, en ook van Collin Veijer, Ivan Ortolá en Daniel Holgado zijn de verwachtingen hoog. Veijer wordt de teamgenoot van Öncü bij Red Bull KTM Ajo. Daarnaast heeft Izan Guevara – Moto3-wereldkampioen van 2022 – na een moeizaam anderhalf jaar in de Moto2 aan het einde van het seizoen zijn vorm hervonden. Deze jonge talenten zullen het moeten opnemen tegen ervaren rijders zoals Canet, Gonzalez, Dixon, Arbolino, Lopez en Celestino Vietti, die op papier de grootste kanshebbers zijn voor de Moto2-wereldtitel in 2025. En wie weet vinden ook Garcia en Roberts hun vorm weer terug. Maar zoals het verleden heeft bewezen: voorspellingen doen in de Moto2-klasse is allesbehalve een zekere zaak.
Foto’s: ANP, MotoGP, Teams
Uitslag Moto2
Moto2 Barcelona |
1. Aron Canet (E), Kalex, 36.29,282; 2. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +0,091; 3. Diogo Moreira (BR), Kalex, +1,124; 4. Ai Ogura (JP), Boscoscuro, +1,167; 5. Filip Salac (CZ), Kalex, +3,450; 6. Sergio Garcia (E), Boscoscuro, +4,705; 7. Izan Guevara (E), Kalex, +5,647; 8. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +7,610; 9. Fermin Aldeguer (E), Boscoscuro, +7,660; 10. Somkiat Chantra (TH), Kalex, +10,545; 11. Marcos Ramirez (E), Kalex, +14,220; 12. Senna Agius (AU), Kalex, +14,733; 13. Tony Arbolino (I), Kalex, +16,204; 14. Jaume Masia (E), Kalex, +16,397; 15. Darryn Binder (ZA), Kalex, +16,476; DNF. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex. |
- 21 ronden = 97,797 km
- Racegemiddelde winnaar: 160,8 km/h
- Snelste ronde (4e): Sergio Garcia (E), Boscoscuro, 1.43,299 = 162,2 km/u
Moto2 standen
Voor de zomerstop (9 races) |
1: Sergio Garcia (E) Boscoscuro 147 2: Ai Ogura (JP) Boscoscuro 140 3: Joe Roberts (US) Kalex 123 4: Fermin Aldeguer (E) Boscoscuro 108 5: Alonso Lopez (E) Boscoscuro 93 6: Manuel Gonzalez (E) Kalex 77 7: Aron Canet (E) Kalex 58 8: Somkiat Chantra (TH) Kalex 56 9: Celestino Vietti (I) Kalex 55 10: Jake Dixon (GB) Kalex 53 11: Tony Arbolino (I) Kalex 50 12: Jeremy Alcoba (E) Kalex 48 13: Albert Arenas (E) Kalex 48 14: Marcos Ramirez (E) Kalex 44 15: Senna Agius (AU) Kalex 26 |
Na de zomerstop (11 races) |
1: Aron Canet (E) Kalex 176 2: Ai Ogura (JP) Boscoscuro 127 3: Manuel Gonzalez (E) Kalex 118 4: Celestino Vietti (I) Kalex 110 5: Jake Dixon (GB) Kalex 102 6: Tony Arbolino (I) Kalex 99 7: Alonso Lopez (E) Boscoscuro 86 8: Fermin Aldeguer (E) Boscoscuro 74 9: Marco Ramirez (E) Kalex 72 10: Diogo Moreira (BR) Kalex 60 11: Filip Salac (CZ) Kalex 59 12: Darryn Binder (ZZ) Kalex 49 13: Izan Guevara (E) Kalex 48 14: Somkiat Chantra (TH) Kalex 48 15: Sergio Garcia (E) Boscoscuro 44 |
Eindstand Moto2 2024 (20 races)
Positie | Naam | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Ai Ogura | Boscoscuro | 274 |
2 | Aron Canet | Kalex | 234 |
3 | Manuel Gonzalez | Kalex | 195 |
4 | Sergio Garcia | Boscoscuro | 191 |
5 | Fermin Aldeguer | Boscoscuro | 182 |
6 | Alonso Lopez | Boscoscuro | 179 |
7 | Celestino Vietti | Kalex | 165 |
8 | Jake Dixon | Kalex | 155 |
9 | Joe Roberts | Kalex | 153 |
10 | Tony Arbolino | Kalex | 149 |
11 | Marco Ramirez | Kalex | 116 |
12 | Somkiat Chantra | Kalex | 104 |
13 | Diogo Moreira | Kalex | 80 |
14 | Albert Arenas | Kalex | 80 |
15 | Jeremy Alcoba | Kalex | 79 |
22 | Zonta van den Goorbergh | Kalex | 31 |
27 | Bo Bendsneyder | Kalex | 7 |