Op 31 mei 1971 debuteerde Boet van Dulmen in zijn geboortedorp Ammerzoden tijdens de NMB-wegraces. Pech hield hem helaas buiten de prijzen, maar later in het seizoen reed Boet wel van de ene overwinning naar de andere en noteerde hij een tweede plaats in het kampioenschap in de klasse ‘Ongelimiteerd tot 500 cc’. Het was duidelijk: er zat meer in dit talent en een overgang naar de 500cc-raceklasse was een logische stap.
200 mijl van Daytona in 1977 met heel veel Nederlanders – terugblik
In de 500cc-klasse was NMB-topper Hans Hutten in 1972 zijn voornaamste concurrent en samen maakten ze er een heel spannend seizoen van. Een paar wedstrijden voor het einde stond nog steeds niet vast wie met de begeerde 500cc-titel aan de haal zou gaan. De motoren van Hans en Boet waren aan elkaar gewaagd. Maar Hans startte in de voorlaatste wedstrijd in Wijnandsrade met de snellere Yamaha van zijn vriend Wolfgang Dworaceck. Hij won de wedstrijd, waardoor de allerlaatste race in Moergestel beslissend zou zijn voor de titel. Daar haalde Boet op zijn beurt dezelfde truc uit met de geleende Kawasaki H1R-productieracer van merkgenoot Piet van de Wal. Boet ging erg snel van start en Hans kon niet meer doen dan proberen aan te klampen. Dat lukte niet en Boet reed naar een mooie overwinning én het kampioenschap in de 500cc-klasse. De titel was het eerste, grote succes voor de sympathieke coureur uit Ammerzoden en er zouden nog vele overwinningen worden bijgeschreven. Boet vormde jarenlang met Wil Hartog en Jack Middelburg de Nederlandse ‘Grote Drie’, die in de 500cc-koningsklasse altijd strijd leverde.
Tekst: Mari van Kasteren
Fotografie: Theo Olfers
Zo mooi, terug te vernemen van Hans Hutten, en natuurlijk ook Boetje. Was werkelijk méér met minder! Prima, zo’n rubriek als “Nieuws van ooit”. Bedankt.