Winnares van het damesklassement of beste Nederlander tijdens je Dakar-debuut. Nee, natuurlijk is in deze waanzinnige prestaties geen enkel onderscheid te maken. Sterker nog: als je Le Dakar weet te finishen, ben je voor ons al een Held (ja, met hoofdletter H). Daarom staan in dit verhaal zowel Mirjam Pol – inderdaad de winnares van het damesklassement – als Wiljan van Wikselaar – de beste Nederlander tijdens z’n debuut – centraal.
Interview Mirjam Pol: Van de nood een wereldtitel maken!
Mirjam Pol
‘Die laatste etappe! Dat had ik niet gedacht, maar daar hebben we, allemaal geloof ik, nog heel erg van genoten. Normaal had ik dat ook tijdens de een na laatste etappe moeten doen, want dat soort terrein is zo ontzettend mijn ding! De duinen waren majestueus, geweldig. Het rare was, de hoge, zachte en moeilijke duinen daar surfte ik zo doorheen, heerlijk. Maar toen… kwamen de kleine en lagere duintjes en daar ging het niet één keer maar twee keer volledig fout, waardoor ik van mijn motor vloog. Ik voel het goed, bij de tweede crash heb ik mijn schouder en schouderblad behoorlijk geblesseerd. Door die hele toestand heb ik ook nog een tijdstraf gekregen, doordat ik te hard reed. Hierdoor moest ik tijdens de laatste etappe van verder achterin het klassement starten. Daardoor dacht ik dat ik de onderlinge strijd die ik met een paar teamgenoten had, wel kon vergeten. Maar… het voelde zo lekker vandaag – ondanks mijn schouderblessure – dat ik er nog maar eens een keertje echt voor ben gaan zitten! En… uiteindelijk was ik ze alle twee nog weer de baas ook! Mijn voorbereiding was supergoed en daardoor krijg je een heerlijk gevoel van zelfvertrouwen. Ik ben gegroeid, als mens en als rijder. Je weet dat het klopt, je weet dat je voluit kan gaan. Andere motorrijders die normaal gesproken een tandje te snel zijn en die je laat gaan, maar waarvan je nu voelt; yes, ik kan dat bijhouden. Ik heb gewoon een hele goede rally gereden, ik heb het met het rijden zo naar mijn zin gehad, heb er echt van genoten. Het is zo fijn als alles klopt, dat gevoel van “tak-tak-tak”, alles loopt zoals het hoort en dat m’n motor doet wat ík wil, op het moment dat ík dat van hem vraag. Terugkijkend is er maar één minpuntje; het grieperige gevoel. Het vroeg veel energie om te herstellen. Maar, het beste medicijn is de prachtige medaille en de Women’s trophy.’
Team | HT Rally Raid Husqvarna Racing |
Motor | FR 450 RALLY |
Bijzonderheid | 1e damesklassement |
Klassering algemeen | 49e |
Totaaltijd | 49 uur, 23 minuten, 49 seconden |
Verschil winnaar | + 10 uur, 36 minuten, 19 seconden |
Straftijd | 37 minuten |
Wiljan van Wikselaar
‘Ik ben heel dicht bij uitvallen geweest, daarom ben ik heel blij dat ik de finish gehaald heb. Met mijn rug, een erfenis van een crash in Marokko, zag ik er wel echt tegenop, ik vreesde vooral dat de verbindingen een probleem zouden worden. Daar had ik alleen de eerste twee dagen last van, daarna viel het mee. Maar toen kreeg ik last van die pols en in de tweede week nog een crash, waardoor ik er met mijn hoofd niet helemaal bij was. Ik heb dus wel een paar klotedagen gehad, maar aan het einde ging het goed en vandaag was helemaal een superdag. Ik heb gelukkig een heel goed team om me heen; er ging nog een blok kapot, maar dat werd gelukkig net op tijd gezien door de monteurs. Die hebben er nog een nieuw blok in gesleuteld. Dat heeft me wel vijftien minuten tijdstraf gekost, maar die kon ik hebben. Als de arts mij na die crash in de tweede week had gezien, had ik waarschijnlijk niet meer mogen starten. Wat dat betreft ben ik dubbel zo blij dat ik de finish nu gehaald heb. Aan het begin van de laatste proef waren er meteen een paar die in de fout gingen met navigeren. Ik maakte dezelfde fout waardoor er weer een paar langzamere rijders voor me kwamen en ik weer in het stof zat. Toen ben ik er nog een keer voor gaan zitten om er voorbij te komen. Daarna heb ik een groepje van vijf rijders ingehaald en die hebben de rest van de proef achter mij aangezeten.’
Team | Bas World KTM Racing |
Motor | KTM 450 EXC |
Bijzonderheid | Beste Nederlander |
Klassering algemeen | 44e |
Totaaltijd | 48 uur, 8 minuten, 43 seconden |
Verschil winnaar | + 9 uur, 21 minuten, 13 seconden |
Straftijd | 38 uur, 14 minuten |
5 etappes, 5 verhalen
Etappe 8: Winnen maar toch gemengde gevoelens hebben, het is het verhaal van Sam Sunderland. Hij is de beste in deze etappe, maar moet morgen de dag openen en dat is vanwege lastige navigatie geen voordeel in Le Dakar 2022. Een dag later wordt hij slechts 13e… Maar ho, daar is hij ‘super blij’ mee en dat zegt alles.
Etappe 9: Met nog altijd vier motorrijders binnen vijf minuten, is het ongekend spannend in de tussenstand. Matthias Walkner heeft de leiding, maar Sunderland, Adrien van Beveren en Pablo Quintanilla volgen hem op de voet. De oplettende lezer weet dat er dan met KTM, GasGas, Yamaha en Honda vier verschillende merken aan kop staan.
Etappe 10: Toby Price wint en is alweer de zevende winnaar in slechts tien etappes. Het is ook de dag dat we weten dat er een nieuwe winnaar komt want Kevin Benavides – de beste in 2021 – valt uit met technische problemen. Het teamspel van de KTM-groep en Honda richting Yamaha wordt steeds duidelijker. Vooral koploper Van Beveren is daar niet blij mee, zeker niet omdat hij minder hulp kan krijgen van teamgenoten, al weet hij heel goed dat zijn werkgever hetzelfde had gedaan als ze de kans hadden gehad. Het is dus niet alleen mens tegen mens maar nog veel meer fabrikant tegen fabrikant. Ook dat is Le Dakar.
Etappe 11: Het plan van de KTM-groep lijkt te werken want Sunderland staat na de een na laatste etappe – volgens velen de beslissende – bijna zeven minuten voor op op Quintanilla en iets meer dan zeven minuten op Walkner. Van Beveren verliest dik twintig minuten en lijkt kansloos voor de eindzege. Benavides mag dankzij nieuwe regels wel weer meedoen (zonder kans op de eindzege) en pakt direct de dagoverwinning, met precies 4 seconden voorsprong op Sunderland.
Etappe 12: Quintanilla en Walkner gaan vol in de aanval vanaf de allereerste centimeter in de allerlaatste, vrij korte proef. Al snel wordt duidelijk dat het vooral tussen Quintanilla en Sunderland heel spannend gaan worden. Zelfs als Sunderland gefinisht is, blijft het wachten… Tot het verlossende voor hem en zijn GasGas komt: gewonnen! Quintanilla komt uiteindelijk slechts 3 minuten en 27 seconden te kort en dat na dik 38 uur getimede proeven!
Klassiekers en racemotoren in de schuur van Frank
Joan Lascorz
Ook Joan Lascorz heeft – samen met navigator – Miguel Puertas Le Dakar uitgereden op een geweldig knappe negende plaats. Lascorz-Puertas kregen dat voor elkaar door zo goed als foutloos te rijden en ook kregen ze geen enkele lekke band of technisch probleem. Iets dat klaarblijkelijk heel bijzonder is als je met een buggy onderweg bent.