‘Als je het zo achter elkaar uitspreekt, word ik er eigenlijk wel stil van. Het gaat ook echt niet zo gemakkelijk als het nu lijkt. Letterlijk bloed, zweet en tranen, en af en toe een behoorlijke dosis vertwijfeling heeft het gekost.’ Aan het woord is Mirjam Pol, zonder twijfel een van de succesvolste Nederlandse motorsportsters ooit. En klaar voor Le Dakar 2023! Nou ja, bijna dan…
Fotografie: Mirjam Pol en Dakar-organisatie
Nadat Mirjam Pol eerder dit jaar wereldkampioene FIM W2RC werd, is het opnieuw raak voor haar. Ditmaal in het damesklassement van de Baja World Cup, een kampioenschap dat ze vorig jaar ook al won. Net als in 2021 was het ook dit jaar ongelofelijk spannend. Voor de laatste wedstrijd in Dubai maakten liefst acht deelneemsters nog kans op die wereldtitel. Dat het uiteindelijk Mirjam was die de titel pakte, is zonder achtergrondinformatie al knap, maar wordt nog knapper als je weet dat ze met een klein budget en enorm veel doorzettingsvermogen uiteindelijk alle wedstrijden wist te winnen waar ze aan deelnam. Pol: ‘Wat ben ik blij dat ik nooit heb opgegeven! Ik wil heel erg graag iedereen bedanken die mij steunt en heeft gesteund. Zonder het vertrouwen van alles en iedereen om me heen was dit niet mogelijk. Nu nog de laatste eindspurt, ik hoop dat ik het budget rond krijg, en dan… op naar de Dakar Rally 2023. Uiteraard ben ik al wel bezig al mijn materiaal voor Dakar gereed te krijgen voor verscheping naar Saoedi-Arabië maar ondertussen probeerde ik mijn hoofd ook rustig te houden in voorbereiding naar de finalewedstrijd voor het wereldkampioenschap Baja. Daarnaast gaan mijn trainingen ook gewoon door en deze worden steeds verder opgeschaald in aanloop naar Dakar 2023.’
Mirjam Pol over dé Dakar-brief
Hoewel het financiële gedeelte dus nog niet helemaal rond is, gaan wij er gewoon vanuit dat ze alles rond krijgt. Iets dat vanuit Nederlands perspectief ook hard nodig is, omdat Mirjam Pol slechts één van de twee Nederlandse deelnemers is. De andere Nederlander is Dakar-debutant Wesley Aaldering. Hoewel debutant? Als monteur maakte Wesley de Dakar al wel mee, maar nu gaat hij dus zelf rijden. Dat doet hij met startnummer 120 op een Husqvarna FR 450 Rally van HT Rally Raid Husqvarna Racing. Mirjam ga je herkennen aan startnummer 44, ook al op zo’n waanzinnig gave FR 450 Rally van hetzelfde HT Rally Raid-team.
Zwaarder, langer en heel veel duinen
Nee, natuurlijk gaan we niet roepen dat de editie van 2022 niet zwaar was. Wat we wel gaan roepen is dat die van 2023 veel zwaarder gaat worden. Het worden vijftien lange dagen van racen, inclusief een vierdaagse excursie naar het gevreesde Lege Kwartier. Deze zogenaamde zandzee is met een oppervlakte van 640.000 vierkante kilometer de grootste ter wereld. Regen kennen ze er bovendien niet, waardoor er heel veel uitdagingen en nog meer gevaren zijn. De totaal af te leggen afstand is in 2023 8.549 kilometer, waarvan 4.706 kilometer tegen de klok. Hoewel Le Dakar voorspellen totaal onmogelijk is, gaat het zeer waarschijnlijk een strijd worden tussen de KTM’s van Kevin Benavides en Matthias Walkner, de GasGas-motoren van titelhouder Sam Sunderland en zijn teamgenoot Daniel Sanders, de Honda’s van Adrien Van Beveren, Ricky Brabec en Pablo Quintanilla en dan zijn er ook nog Husqvarna met Skyler Howes en Sherco met Lorenzo Santolino. Waarschijnlijk…
Etappes
Proef | Datum | Start | Finish | Totaal/special |
Proloog | 31 december | Sea Camp | Sea Camp | 11 km/11 km |
1 | 1 januari | Sea Camp | Sea Camp | 602.56 km/367 km |
2 | 2 januari | Sea Camp | Alula | 589.07 km/430 km |
3 | 3 januari | Alula | Ha’il | 669.15 km/447 km |
4 | 4 januari | Ha’il | Ha’il | 574.01 km/425 km |
5 | 5 januari | Ha’il | Ha’il | 645.04 km/373 km |
6 | 6 januari | Ha’il | Al Duwadimi | 876.68 km/465 km |
7 | 7 januari | Al Duwadimi | Al Duwadimi | 641.46 km/472 km |
8 | 8 januari | Al Duwadimi | Riyadh | 713.85 km/398 km |
– | 9 januari | Riyadh rustdag | ||
9 | 10 januari | Riyadh | Haradh | 686 km/358 km |
10 | 11 januari | Haradh | Shaybah | 623.94 km/113 km |
11 | 12 januari | Shaybah | Lege Kwartier | 428.27 km/275 km |
12 | 13 januari | Lege Kwartier | Shaybah | 374.86 km/183 km |
13 | 14 januari | Shaybah | Al Hofuf | 675.6 km/154 km |
14 | 15 januari | Al Hofuf | Dammam | 417.3 km/136 km |
Durf wordt beloond
In het verleden was het soms erg onvoordelig om de etappe te moeten openen en dus was er de dag voor zo’n bewuste etappe een raar schaakspel bezig, waarbij de focus lag om maar vooral niet de dag erop als eerste de woestijn in te worden gestuurd. Met een bonussysteem hoopt de organisatie dat durf weer wordt beloond, in plaats van slim rekenschap (wat uiteraard ook nog steeds hoort bij Le Dakar). De eerste drie starters komen in aanmerking voor deze bonus, waarbij de nummer een 1,5 seconden per op kop gereden kilometer kan terugverdienen, de nummer twee 1 seconde en de nummer drie 0,5 seconde. Klinkt ingewikkeld, maar valt wel mee. Als de eerst startende bijvoorbeeld 100 kilometer op kop blijft, dan krijgt hij dus 150 seconden terug (100 x 1,5 seconde = 150) en dat kan precies het verschil zijn tussen een proef winnen of net niet.
Uitzendschema RTL
Van 31 december tot en met 15 januari dagelijks tussen 21.00 en 22.00 uur een samenvatting.
Uitzendschema Eurosport 1
Van 31 december tot en met 15 januari dagelijks tussen 21.00 en 22.00 uur een samenvatting.