woensdag 30 oktober 2024

Michael van der Mark analyseert BMW-analyse uit 2020

Omdat Michael van der Mark begin juli 2020 contractueel nog niets mocht zeggen over zijn transfer naar het BMW Motorrad WorldSBK Team tikte MotorNL-sportredacteur Marien Cahuzak vorig jaar een analyse vol met eigen aannames, suggesties en conclusies. Nu Michael na de eerste testen – en vlak voor het nieuwe WorldSBK-seizoen – echt een beeld heeft van zijn nieuwe M1000RR is het de hoogste tijd om te kijken of Marien het bij het rechte eind had. Niemand die dat beter kan beoordelen dan de hoofdrolspeler zelf.

Conclusie 1

Volgens veel insiders heeft de BMW het potentieel om mee te kunnen met Kawasaki en Ducati, en Michael lijkt dus één van die insiders te zijn.

‘Het is natuurlijk niet zomaar één, twee, drie dat een gloednieuwe motorfiets, want dat is de BMW M1000RR echt, direct klaar is om te winnen. Het niveau in het WorldSBK is op dit moment zo hoog. Vorig jaar had BMW met de S1000RR het vooral lastig op het gebied van topsnelheid, maar de rest stond echt al op een goed niveau. Met de nieuwe M1000RR hebben we flink wat extra vermogen, waardoor het er nu op lijkt dat we er qua topsnelheid goed bij zitten. Het is nog wel zo dat het hele pakket, zowel de motor als ik, nog één moet worden. Als je echter kijkt naar de mogelijkheden die we op dit moment hebben, maak ik mij geen zorgen over de toekomst. Mede daarom heb ik inderdaad voor BMW gekozen. Voordat ik het contract tekende, had ik zeker de nieuwe M1000RR al gezien. Daarmee liet BMW aan mij zien dat het wil winnen, want de nieuwe Superbike is speciaal daarvoor ontwikkeld. BMW wil dus niet per se een nieuw model presenteren, nee, het wil echt een motor hebben die kan meedoen om de SBK-zeges. Ik wil ook winnen, dus dat paste perfect en daarom was de keuze voor BMW ook niet erg ingewikkeld.’

Eindoordeel conclusie 1

Correct.

Conclusie 2

Vanuit Japan ligt de focus van Yamaha op de MotoGP en dat heeft gevolgen voor het SBK-budget in 2021. Het is een publiek paddock-geheim dat BMW flink wat meer budget over heeft voor het WorldSBK-project.

‘Dat is een stelling waar ik eigenlijk geen antwoord op kan geven, want ik heb geen idee wat het budget van zowel Yamaha als BMW precies is. En ik denk ook niet dat je ooit het antwoord daarop zult krijgen, al ken ik de verhalen ook. Wat ik wel kan zeggen, is dat er bij BMW heel veel mogelijk is. Op bijna alle gebieden van de motor zijn we op dit moment verschillende dingen aan het testen en dat laat wel zien hoe serieus het merk is met het WorldSBK-project.’

Eindoordeel conclusie 2

Correct.

Conclusie 3

Binnen BMW ligt de focus volledig op het WorldSBK, net als dat bij Kawasaki het geval is. Dat is de enige manier om te slagen in het Superbike.

‘Daar lijkt het wel op en BMW heeft inderdaad die focus volledig op het WorldSBK. Dat is zeker positief en het merk heeft recent ook het één en ander gewijzigd in de strategie, waarvan de M1000RR het beste voorbeeld is. BMW wil winnen, iets wat ook door de top van het bedrijf wordt uitgesproken. Daarom is het eerst racen en dan pas marketing, terwijl het bij veel merken precies andersom is. Om in deze omgeving te werken, is als coureur echt geweldig.’

Eindoordeel conclusie 3

Correct.

Conclusie 4

Met de keus voor BMW laat Michael de ingang naar de MotoGP los, al moet je ook realistisch zijn dat die overstap er waarschijnlijk niet in zou hebben gezeten.

‘In principe heb je gelijk, maar ik wil winnen en ik denk dat ik daar bij BMW meer kans op heb. Als ik heel eerlijk ben, was ik ook vorig jaar niet meer met de MotoGP bezig. Natuurlijk sluit je dat hoofdstuk nooit af, maar je moet wel realistisch zijn als je toekomstplannen maakt. Maar je weet nooit…’

Eindoordeel conclusie 4

Correct.

Conclusie 5

Dat Toprak direct won op de R1 kwam uiteraard hard aan, zoals verlies bij elke sportman lastig is, maar Michael stapt echt niet naar BMW over omdat hij weet dat hij daar een mindere teamgenoot zal hebben…

‘Dat klopt helemaal. Natuurlijk baalde ik er echt wel van dat Toprak direct won in zijn eerste raceweekeinde voor Yamaha, maar uiteindelijk waren de verschillen tussen ons heel klein. Het was ook echt niet zo dat ze alleen maar bezig waren met Toprak, echt niet. Sterker nog, Yamaha heeft meerdere keren laten weten dat ik voor de ontwikkeling van de R1 heel belangrijk was, ook toen Toprak erbij kwam. Dat blijkt ook wel uit het aanbod dat Yamaha mij gaf. Dat was goed en daar lag het zeker niet aan. Maar als Ducati, Kawasaki en Honda met nieuwe motorfietsen komen, moet je daarin meegaan en de kans op een nieuwe R1 is voor zover ik niet weet niet zo heel groot.’

Eindoordeel conclusie 5

Correct.

Zo gaat het tot nu toe

We hebben je, in vergelijking met vooral Yamaha, Ducati en Kawasaki, nog weinig zien testen met de nieuwe M1000RR. Waarom?

‘Dat is gewoon een andere manier van aanpak. Wij hebben besloten om het testen iets dichter bij het seizoen te laten plaatsvinden. Je hebt tegenwoordig maar tien vrij te bepalen testdagen per jaar, dus je moet er een beetje voorzichtig mee zijn. Zo hebben we vrij recent nog getest op Aragón, waar ook het eerste raceweekeinde wordt verreden. Omdat een aantal onderdelen iets later beschikbaar was, kwam dat nu ook wel goed uit.’

Je had het tijdens de grote WorldSBK-test op Barcelona niet gemakkelijk. Moeten we ons zorgen maken?

‘Nee hoor, lekker rustig blijven allemaal! Tijdens de tweede testdag had ik echt een heel goed gevoel en zat ik bijvoorbeeld bij Jonathan Rea in het wiel. Toen ik een snelle tijd wilde zette, crashte ik helaas en daarom geeft de test niet helemaal het juiste beeld voor ons. Ik snap wel dat, als je alleen naar de tijden kijkt, je het gevoel krijgt dat het niet helemaal lekker ging. We hebben daarnaast veel dingen getest en geprobeerd en dat kost natuurlijk ook tijd.’

Toen je overstapte van de Honda CBR600RR naar de Fireblade was je meteen snel en dat gold ook voor de eerste keer op de Yamaha R1. Wat is er nu anders?

‘Met de R1 duurde het als ik heel eerlijk ben ook wel even voor ik echt snel was. Dat maakt ook allemaal niet zoveel uit, als je er met de eerste race maar staat.’

Die eerste race had Assen moeten zijn, maar dat weekeinde is verzet naar eind juli. Dat komt je dus helemaal niet slecht uit.

‘Ik had heel graag al geracet, want dan weet je echt waar je staat. Daarnaast ben ik altijd klaar voor Assen.’

Het WorldSBK begint nu op Aragón en aansluitend Estoril. Blij met direct een dubbelweekend?

‘Zeker weten. Het is vooral erg fijn dat er een keer geen raceweekeinde wegvalt, maar bij komt, zoals met Estoril. Je weet nooit hoe het allemaal gaat lopen… Een voorspelling voor de eerste races van het seizoen is nu echt heel ingewikkeld. Natuurlijk ga je voor het podium. Of dat realistisch is? Bel mij even na Estoril, dan weet ik meer, ha ha!’

Teruglezen?

De analyse van vorig jaar nog eens teruglezen? Lees hier het artikel ‘Michael van der Mark: Het waarom achter de overstap naar BMW’.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen