Na bijna drie jaar – exact 1.043 dagen – wist Marc Márquez weer een Grand Prix-race te winnen, nadat hij een dag eerder ook zijn eerste Ducati-zege in de Sprint had behaald. De Spanjaard domineerde op de lastige baancondities van Motorland Aragón zoals hij in zijn gouden Honda-jaren deed. Het mag na al zijn blessures en tegenslagen van de afgelopen jaren gezien worden als de grootste comeback in de koningsklasse ooit.
Na een jaar van afwezigheid werd er dit jaar weer een Grand Prix georganiseerd op Motorland Aragón in Spanje. Tijdens de laatste race in 2022 werd Enea Bastianini in dienst van Gresini Racing de winnaar, nadat hij Pecco Bagnaia in de slotronde versloeg. En ook in deze editie zou een Gresini Racing-rijder de hoofdrol spelen. Dit jaar zijn de Ducati GP24-motoren van Bagnaia, Jorge Martin en Bastianini praktisch onverslaanbaar. Het verschil met de GP23-Ducati’s is groter dan vorig jaar, toen rijders met een GP22-Ducati nog regelmatig een race konden winnen. Voorafgaand aan de Grand Prix van Aragón was Aprilia-rijder Maverick Viñales de enige niet-GP24-Ducati-rijder die een hoofdrace wist te winnen. Marc Márquez was na zijn overstap naar Ducati (GP23) al wel een aantal keer dicht bij een zege. In de Grand Prix van Amerika en Duitsland begon de achtvoudig wereldkampioen – vanwege zijn vele successen in het verleden – als kanshebber, maar slaagde hij er om verschillende redenen niet in om te winnen. Een belangrijke reden was dat de GP24-Ducati-motoren gewoon te sterk waren. Bagnaia en Martin roemden dit jaar al meermaals de snelheid van Márquez en dan vooral in de linkerbochten. Een kwaliteit waar hij gedurende zijn hele carrière al om bekend staat. Motorland Aragón is net als het Circuit of The Americas en de Sachsenring een baan die meer linker- dan rechterbochten kent. Die layout ligt Márquez perfect, wat te zien is aan zijn vijf zeges die hij er in het verleden al met Repsol Honda behaalde. De voortekenen waren gunstig dat de Gresini Racing-rijder mogelijk ook op zijn thuiscircuit kon gaan winnen met een Ducati. Márquez gaf tijdens de voorgaande Grand Prix in Oostenrijk al aan dat zijn gevoel met de GP23-Ducati beter dan ooit was. Door een crash in de Sprint en een slechte start in de race kon hij daar zijn snelheid nog niet omzetten in een gevecht voor de overwinning.
Machtsvertoon
Motorland Aragón was voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Het nieuwe wegdek gaf weinig grip. Dit werd versterkt door de regen en vuil die iedere nacht weer op de baan kwam. Veel rijders hadden moeite met de condities en klaagden dat ze praktisch in iedere bocht het gevoel hadden om de voorkant van hun motor te verliezen. Een rijder die bekend staat om zijn uitstekende aanpassingsvermogen wanneer de omstandigheden anders dan anders zijn, is Márquez. Na vrijdag al constant de snelste tijden te hebben geklokt, liet de Spanjaard in de kwalificatie een staaltje machtsvertoon zien wat zelden in de huidige MotoGP wordt vertoond. MM93 was maar liefst 0,8 seconde sneller dan de concurrentie en veroverde daarmee zijn tweede pole position van het seizoen. Met zijn stuurmanskunsten – voornamelijk in linkerbochten – en aanpassingsvermogen in lastige baancondities maakte Márquez het verschil. Pedro Acosta kwalificeerde zich via Q1 verrassend als tweede voor titelkandidaten Bagnaia en Martin. Later op de dag in de Sprint pakte Márquez de kopstart en reed onbedreigd naar zijn eerste zege in dienst voor Ducati. Het was goed te zien dat de 31-jarige coureur in sommige bochten duidelijk sneller was dan zijn concurrenten. Márquez – opgegroeid in het nabijgelegen Cervera – kon zijn eerste Ducati-overwinning vieren met de vele fans die speciaal voor hem naar Aragón waren gekomen. Een emotioneel moment voor de achtvoudig wereldkampioen, aangezien hij tussen 2020 en 2023 zware tegenslagen heeft gekend en door zijn bovenarmblessure een aantal keer dicht bij het einde van zijn carrière was.
Het veld achter Márquez was al snel uit elkaar gevallen met Martin alleen op de tweede plek en Acosta eenzaam op de laatste podiumplaats. Acosta liet zijn enorme talent zien, door zich na een heel moeizaam weekend in Oostenrijk te herstellen met een podiumplaats op deze gladde baan. Voor Martin was het geen groot probleem dat Márquez de Sprint won, aangezien hij (nog) geen directe bedreiging vormde in het wereldkampioenschap. Bagnaia is dat wel en die werd na een moeizame Sprint slechts negende, waardoor Martin de leiding in de tussenstand weer overnam. De regerend wereldkampioen had een slechte start, omdat hij op het vuile deel van de baan moest vertrekken. Maar ook gedurende de Sprint viel de Italiaan steeds verder terug vanwege een probleem met de banden en werd ‘zelfs’ verslagen door Fabio Quartararo met een Yamaha. Alex Márquez (P4) en Miguel Oliveira (P5) zorgden ervoor dat er in de Sprint geen enkele fabrieksrijder in de top-vijf finishte.
1.043 dagen
Ook in de race was Marc Márquez geweldig weg. In de tweede ronde viel eigenlijk al de beslissing. Martin deed een late uitremactie bij Acosta voor de tweede plaats. Beide rijders gingen wijd en verloren kostbare seconden op Márquez. Even later wist Martin wel Acosta van zich af te schudden, maar MM93 liep alleen maar verder uit. Zowel in de Sprint als de race reed Márquez van start tot finish aan de leiding, waardoor hij na 1.043 dagen zijn indrukwekkende en perfecte weekend met zijn eerste Grand Prix-zege afsloot. Martin werd opnieuw tweede, terwijl zijn concurrent Bagnaia de finishlijn niet haalde. Net als in de Sprint kwam Bagnaia slecht weg op het vuile deel van de baan. De regerend wereldkampioen wist wel naar voren te komen en haakte aan bij Alex Márquez in de strijd om de derde plaats. De jongere Márquez maakte een remfout. Bagnaia haalde hem in de daaropvolgende bocht buitenom in. De Gresini Racing-rijder zat nog wel aan de binnenkant. Márquez raakte de achterkant van de Ducati van Bagnaia, waardoor ze beiden hard ten val kwamen. Gelukkig kwamen de rijders er zonder breuken vanaf, al verschilden ze wel van mening over het voorval. Alex Márquez gaf aan ‘Pecco niet gezien te hebben en dat hij de lijn dichtgooide’. Bagnaia zag dat compleet anders: ‘Het is onmogelijk dat hij mij niet gezien heeft. Ik had veel meer snelheid, genoeg om hem in te halen. Ik hoorde hem zelfs nog accelereren voordat hij mij raakte. Ik vind het een rare actie van hem.’ Nadat beide rijders bij de racedirectie hun verhaal hadden gedaan, werd er geen straf uitgedeeld. Acosta profiteerde van het voorval en werd opnieuw derde. Naast Marc Márquez werd Martin de grote winnaar van het weekend, die een achterstand van vijf punten wist om te buigen naar een voorsprong van 23 punten in het wereldkampioenschap. Johann Zarco werd uitgeroepen tot de ‘Man van de dag’ op vrijdag. De Fransman kwam in actie met diverse nieuwe onderdelen op zijn RC213V. Het harde ontwikkelingswerk van de Japanse fabrikant werd beloond met een klein succesje. Zarco wist een achtste tijd te klokken in de training, waardoor hij zich als eerste Honda-rijder in 2024 rechtstreeks wist te plaatsen voor Q2. De ervaren coureur zou zich als tiende kwalificeren, maar kon dit resultaat niet omzetten in goede uitslagen. Zarco viel in de openingsronde van de Sprint en werd ondanks veel crashes pas dertiende in de race. Ook de overige Honda-rijders reden weer in het achterveld. Voorlopig lijkt Zarco’s goede startplek voor Honda nog een toevalstreffer te zijn geweest.
Veranderingen voor 2025
De laatste jaren was de MotoGP-kalender qua locaties en volgorde van evenementen redelijk gelijk. Ook al is er nog geen officiële 2025-kalender, toch worden er een groot aantal veranderingen verwacht. Een aantal wijzigingen zijn al bekend. De Grand Prix van Groot-Brittannië wordt verplaatst van augustus naar eind mei, waarschijnlijk met als doel om meer publiek te trekken tijdens het ‘Bank Holiday’-weekend waar de Engelsen met maandag een extra vrije dag hebben. De afgelopen edities vielen de toeschouwersaantallen tegen. Daarnaast werd bekend dat de Tsjechische Grand Prix in Brno terugkeert. De race was vanwege het slechte asfalt en verouderde faciliteiten in 2021 van de kalender verdwenen. Het circuit van Brno heeft onlangs een nieuwe eigenaar gekregen – Karel Hubáček – die gaat investeren in het moderniseren van het circuit. Dit zorgde ervoor dat Dorna en de FIM deze voorheen populaire Grand Prix graag weer van 2025 tot en met 2029 in het wedstrijdprogramma wilden zetten. Waarschijnlijk wordt deze race begin augustus – net voor de GP van Oostenrijk en in het voormalige weekend van de GP van Groot-Brittannië – verreden. Er bestaat een grote kans dat dit ten koste gaat van de Grand Prix van Portugal of één van de vier Spaanse GP’s.
De openingsronde van het seizoen zal vanwege de Ramadan niet in Qatar plaatsvinden. Deze eer gaat naar het Thaise Chang International Circuit waar het seizoen 2025 van 28 februari tot en met 2 maart zal beginnen. Dat betekent dat Somkiat Chantra zijn MotoGP-debuut gaat maken tijdens zijn thuisrace. De huidige Moto2-rijder wordt volgend jaar namelijk de vervanger van Takaaki Nakagami bij Idemitsu LCR Honda. Chantra wordt de eerste Thaise rijder ooit in de koningsklasse. Nakagami gaat zijn opgedane ervaring na zeven MotoGP-seizoenen inzetten als HRC Honda-testrijder. De Japanner zal de naaste collega van Aleix Espargaró worden, die deze rol ook gaat vervullen met als doel om de Honda-coureurs verder naar voren te brengen.
Fermin Aldeguer zal in 2025 ook definitief zijn MotoGP-debuut gaan maken als coureur van Gresini Racing naast Alex Márquez. Begin dit jaar werd al bekend dat Aldeguer een tweejarig Ducati-contract had getekend, maar het was nog niet bekend voor welk team de 19-jarige Spanjaard zou gaan uitkomen. Wie niet verder gaat in zijn huidige functie als teammanager van Trackhouse Racing is Wilco Zeelenberg. Teamdirecteur Davide Brivio legde het als volgt uit: ‘We hebben besloten om in de toekomst te kiezen voor een andere richting. Het is een zakelijk beslissing, maar dit soort situaties zijn altijd lastig. Helemaal na wat Wilco allemaal heeft opgebouwd met het team.’ Brivio werd dit jaar na zijn Formule 1-avontuur toegevoegd aan Trackhouse Racing. De beslissing lijkt het probleem van ’twee kapiteins op één schip’ op te lossen. Of Zeelenberg een andere rol in de MotoGP gaat vervullen is op dit moment nog niet bekend. Maar eerst gaat het MotoGP-circus – inclusief Zeelenberg – zich opmaken voor een dubbele ronde op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Er wordt twee keer achter elkaar – met een weekend rust – op het Italiaanse circuit gereden, omdat de Grand Prix van India en Kazachstan dit jaar vanwege verschillende redenen niet door konden gaan.
UITSLAGEN
Sprint 11 ronden = 55,847 km
1. Marc Márquez (E), Ducati, 19.50,034; 2. Jorge Martin (E), Ducati, +14,904; 3. Pedro Acosta (E), KTM, +6,694; 4. Alex Márquez (E), Ducati, +9,950; 5. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +11,749; 6. Brad Binder (ZAF), KTM, +14,144; 7. Enea Bastianini (I), Ducati, +14,291; 8. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +18,836; 9. Pecco Bagnaia (I), Ducati, +20,298.
Racegemiddelde winnaar: 168,9 km/u
MotoGP: 23 ronden = 116,771 km
1.M. Marquez (E), 41.47,082; 2. Martin, +4,789; 3. Acosta, +14,904; 4. Binder, +16,459; 5. Bastianini, +18,776; 6. Franco Morbidelli (I), Ducati, +50,549; 7. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +24.759; 8. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +37,159; 9. Alex Rins (E), Yamaha, +39,420; 10. Aleix Espargaro (E), Aprilia, +40,602; 11. Takaaki Nakagami (J), Honda, +41,782; 12. Augusto Fernandez (E), KTM, +42,083; 13. Johann Zarco (F), Honda, +43,264; 14. Joan Mir (E), Honda, +49,735; 15. Jack Miller (AU), KTM, +55.966
Racegemiddelde winnaar: 167,6 km/u
Snelste ronde (9e): M. Márquez, 1.48,186 = gem. 168,9 km/uur
STAND MOTOGP NA 24 RACES
MotoGP Stand
Positie | Coureur | Nationaliteit | Team | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Jorge Martin | E | Ducati | 299 |
2 | Pecco Bagnaia | I | Ducati | 276 |
3 | Marc Márquez | E | Ducati | 229 |
4 | Enea Bastianini | I | Ducati | 228 |
5 | Pedro Acosta | E | KTM | 148 |
6 | Brad Binder | ZAF | KTM | 145 |
7 | Maverick Viñales | E | Aprilia | 139 |
8 | Aleix Espargaró | E | Aprilia | 119 |
9 | Fabio Di Giannantonio | I | Ducati | 112 |
10 | Alex Márquez | E | Ducati | 104 |
11 | Franco Morbidelli | I | Ducati | 83 |
12 | Marco Bezzecchi | I | Ducati | 82 |
13 | Miguel Oliveira | POR | Aprilia | 60 |
14 | Fabio Quartararo | F | Yamaha | 51 |
15 | Jack Miller | AUS | KTM | 48 |