vrijdag 22 november 2024

Liberty Media wil MotoGP kopen voor vier miljard euro

Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, is van plan om de aankoop van de MotoGP af te ronden voor een bedrag van ongeveer €4 miljard. De deal kan in de komende dagen worden aangekondigd, voorafgaand aan de derde ronde van het MotoGP-seizoen 2024 tijdens de Americas Grand Prix op 12-14 april.

Motorsport.com heeft gehoord dat Liberty Media en Dorna Sports, de promotor van de MotoGP, WorldSBK en MotoE World Championships, de deal weken geleden al hebben afgerond. Het was de bedoeling van beide partijen om de deal officieel aan te kondigen vóór de eerste Grand Prix van 2024 in Qatar. Maar op dat moment waren er zorgen over de tussenkomst van de Europese Commissie, die de markt voor concurrentie reguleert, waardoor het proces werd stilgelegd. Terwijl de ene kant vooruit wilde gaan, wilde de andere kant liever afwachten.

MotoGP Portugal 2024: Jorge Martin draait de rollen om

Voorkeursbieder

The Financial Times meldde woensdagmiddag dat de overname als een ‘done deal’ kan worden beschouwd, maar dat het vreemd zou zijn als de verantwoordelijken voor het toepassen van mededingingswetgeving de deal niet zouden analyseren. Het is vermeldenswaard dat CVC Capital Partners, gevestigd in Luxemburg, in het verleden zowel F1 als MotoGP in bezit had. In 2006 werd het investeringsfonds door de Europese mededingingsautoriteiten gedwongen een van de twee te verkopen. Dus werd de MotoGP verkocht.

Hoewel Liberty Media altijd de voorkeursbieder van Dorna was, waren er de afgelopen tijd ook bewegingen van Qatar Sports Investments, het staatsinvesteringsfonds van Qatar, en TKO, het media- en entertainmentconglomeraat dat onder andere de rechten van het UFC-kampioenschap bezit.

Het afgelopen jaar werd de verkoop van Dorna een van de prioriteiten van Bridgepoint en het Canadese pensioenfonds (CPPIB). Bridgepoint, dat in 2006 aandeelhouder werd – het kocht zijn aandelen van CVC – bezit ongeveer 40% van de aandelen, terwijl CPPIB 38% beheert. Beide bedrijven zijn gestructureerd rond Global Racing LX2, een Luxemburgs bedrijf. De resterende 22% is verdeeld tussen Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna, die sinds 1992 verantwoordelijk is voor de operaties, en een kleine groep managers.

Succes met format Formule 1

In 2022 realiseerde Dorna Sports een omzet van €474,8 miljoen, een stijging van 33% ten opzichte van het voorgaande jaar, hoewel het jaar eindigde met een verlies van €7,8 miljoen als gevolg van de impact van corona.

Begin 2022 herfinancierde het in Madrid gevestigde bedrijf €975 miljoen aan schulden om de liquiditeit te versterken en ook om dividend uit te keren ter waarde van €390 miljoen aan de aandeelhouders.

De verandering van het format dat Liberty Media toepaste op de Formule 1 na de overname in 2016 heeft ervoor gezorgd dat de populariteit van de F1-serie tot ongekende hoogten is gestegen. Het succes van Drive to Survive, de Netflix-documentaireserie die samenviel met de pandemie, heeft de F1-races, die tot dan toe als niche werd beschouwd, wereldwijd onder de aandacht gebracht.

Tegelijkertijd heeft de voortdurende uitbreiding van de racekalender – die in 2024 op 24 races staat – de winst doen stijgen. Het succes dat Liberty Media met de Formule 1 heeft wil het evenaren met MotoGP.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen