In een interview met het Duitse Speedweek heeft algemeen directeur van KTM Stefan Pierer een boekje open gedaan over de sportieve aspiraties van het Oostenrijkse merk. “Wanneer in 2016 de nieuwe regels in de MotoGP ingaan, en Aprilia en Suzuki terugkeren, moet ook KTM er staan”, aldus de KTM baas. Hij herhaalt zijn uitspraak uit 2002 toen KTM in de 125cc-klasse voor het eerst aan het Grand Prix-wereldkampioenschap deel ging nemen: “De Grand Prix-racerij heeft meer oranje nodig!”
Bedoeling is dat KTM een productieracer gaat bouwen á la Honda RCV1000R. De naam kon Pierer ook al vertellen, namelijk de RC16. Het frame zal, net als de Moto3 motoren, een vakwerkframe krijgen en de aandrijving moet gaan komen van een V4, zoals ook het laatste MotoGP-motorblok van het merk. Opvallend is dat onder meer Pierer nog afgelopen december zei voorlopig geen intentie te hebben om een KTM te bouwen met meer dan twee cilinders. Reken trouwens ook niet op een KTM-fabrieksteam. “We zullen de motoren leveren en ontwikkelen, maar wij gaan geen team runnen”, legt Pierer uit. De RC16 wordt overigens in bepaalde mate ook verkrijgbaar voor geïnteresseerden buiten de MotoGP. “Er zitten altijd gekken bij die er geld voor neer willen tellen. Naast de MotoGP machines willen we per jaar dan ook honderd ‘kopiën’ produceren.” De motoren worden wel enkel voor circuitgebruik, dus reken niet op koplampen en spiegels. Daarmee valt de firma uit Mattighofen terug op haar slogan ‘Ready to race’.
Een terugkeer naar de MotoGP is een interessante stap nadat KTM als motorleverancier voor KR Proton weinig succes wist te behalen halverwege de jaren nul. Met het verdwijnen van de tweetakt motoren uit de middelzware klasse, begon KTM’s GP-project uit elkaar te vallen, en na 2009 trok KTM zich uiteindelijk geheel terug uit de GP-racerij. De Oostenrijkers begonnen toen aan het Moto3-project, en niet zonder succes. Tot aan de Grand Prix van Barcelona dit jaar had KTM liefst 27 races op rij gewonnen in de lichtste klasse. Ook de wereldkampioenschappen in 2012 en 2013 spreken voor zich, met in 2013 zelfs een motor met KTM blok op de eerste vijf plaatsen in de eindstand. Niets minder dan dominant dus. De Moto2 zou voor 2016 geavalueerd worden, en desnoods aangepast. Inmiddels heeft DORNA bekendgemaakt voorlopig vast te houden aan 600cc Honda motorblokken, waardoor daar voor KTM niets te halen valt.
Qua merkendiversiteit lijkt het in MotoGP binnenkort dus wel snor te zitten. Met een definitieve doorstart van Suzuki, grote kans op terugkeer van een Aprilia fabrieksteam, en nu dus plannen van KTM om de sprong opnieuw te wagen, wordt de MotoGP diverser dan ooit.